Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2013, 12:13   #121
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Mijnheer, in Griekenland wilden de leraars en profs geen eindexamens afnemen (staken). Gevolg : noodwet : zij die niet kwamen opdagen gingen voor 6 maanden de gevangenis in. Resultaat : iedereen kwam opdagen.
Griekenland is een Europees land : niet onwettigs.
Je snapt het nog steeds niet he? Wacht, ik herhaal het nog eens, met het relevante gedeelte vetgedrukt.

Citaat:
mensen ontslaan, om ze dan hun dop af te pakken als ze niet terug willen komen tegen sterk verslechterde voorwaarden. Mijn hele bericht is dus stevig over je hoofd heen gegaan...

Laatst gewijzigd door Scorpio : 1 september 2013 om 12:14.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:23   #122
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moeten onderwijzers 3 maanden/jaar extra BETAALDE vakantie krijgen?
Wat stel je nu voor, de vakantie inkorten, of leerkrachten niet meer betalen tijdens hun verlof?
Citaat:
Moeten zij woensdagnamiddag BETAALD vrijkrijgen?
Dat hebben ze niet.

Citaat:
Is een uurrooster van 19/u rechtvaardig tov 38/u in de privé?
19u? Da's nieuw, die nota moet ik gemist hebben. En wat stel je voor? 38u per week voor de klas?
Citaat:
Moeten statutairen een geperikweerd dubbel pensioen krijgen?
Daar kan je over discussiëren.
Citaat:
Moet iemand een levenslange vaste benoeming krijgen?
Ook een vastbenoemde kan worden ontslagen. En het systeem kost niks extra: een vastbenoemde verdient hetzelfde als een tijdelijke.
Oud 1 september 2013, 13:02   #123
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijnheer, in Griekenland wilden de leraars en profs geen eindexamens afnemen (staken). Gevolg : noodwet : zij die niet kwamen opdagen gingen voor 6 maanden de gevangenis in. Resultaat : iedereen kwam opdagen.
Griekenland is een Europees land : niets onwettig.
Waar staat dat zijn voor die examens ontslagen werden ?
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:14   #124
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Dan zal ik hier maar niet spreken zeker over de lonen en premies bij de politie. Het basiskader, de inspecteurs, rijden tegenwoordig ook veel met dikke wagens, Audi A5, Audi Q7, Porsche Cayenne enz.... en dan spreken we hier nog niet over de hoofdinspecteurs en de politieofficieren, gewoon het simpele basiskader. Wie gaat dat allemaal verder blijven betalen??????????
Is die wet er al door dat de flikken mogen rijden met de in beslag genomen auto's ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:19   #125
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Er is een tekort aan leerkrachten en in veel steden en gemeenten een tekort aan plaatsen.

Tijd om te besparen! Schaar u achter de banier van Savatage! Gebouwen die invallen en kleuterklassen van 100 leerlingen nondedju! Dat is het dat we hier dringend nodig hebben!
( Savatage-modus )Waarom eigenlijk nog scholen voor het gepeupel ? Er is toch geen werk voor gediplomeerden ? Laat die kinderen gewoon op straat spelen, daar leer je vanzelf hoe je geld kunt verdienen. The fittest wins !
Scholing, dat is voor de elite, zoals in de slechte ouwe tijd van Pieter Daens.
De kinderen hier mogen dan al content zijn dat alle fabrieken naar Azië verhuisd zijn, anders hadden ze daar moeten gaan werken, zoals vroeger.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:27   #126
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Moeten onderwijzers 3 maanden/jaar extra BETAALDE vakantie krijgen?
Moeten zij woensdagnamiddag BETAALD vrijkrijgen?
Is een uurrooster van 19/u rechtvaardig tov 38/u in de privé?
Moeten statutairen een geperikweerd dubbel pensioen krijgen?
Moet iemand een levenslange vaste benoeming krijgen?
En waarom krijgen de andere werknemers deze enorme voordelen niet?
OMDAT DIT ONBETAALBAAR IS, snappie!?
Jij hebt duidelijk een jobke waarbij je thuis komt, en met je sloefjes in de zetel op je lege krent kan gaan zitten, zonder nog bezig te moeten zijn met je werk. Zoals jij hier "vrije tijd" aanduidt, wordt alweer bijzonder pijnlijk duidelijk dat je hoegenaamd geen greintje benul hebt waarover je praat.

Ik stel overigens vast dat een voltijdse opdracht in het onderwijs in jouw fantasiewereld 19 uren telt. Dat is de zoveelste uiting van complete onwetendheid.

Zorg in het vervolg eerst dat je weet waarover je praat, en kom dan eens terug. Ik vrees dat er binnen de kortste keren niemand nog moeite zal doen om er zelfs nog op te reageren, want het lijkt wel of je niet eens beseft dat je hier aan de lopende band onzin blijft spuien. Je hebt al meermaals de raad gekregen om je eerst eens te informeren. Waarom doe je dat dan niet ? Misschien maak je jezelf dan tenminste wat minder belachelijk...
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
Oud 1 september 2013, 13:30   #127
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij dan een vergelijking voorleggen met de schoolresulaten in pakweg tien andere Europese landen?

Om te beginnen met het Franstalig onderwijs in België bijvoorbeeld.
Het gaat wel om het verschil in resultaten tussen de zogenaamde autochtonen en de zogenaamde allochtonen (waar dan waarschijnlijk ook nog Chinezen, Indiers... bij zijn berekend, om de resultaten toch nog iets draaglijk te maken).
Het allereerste dat ik gegoogeld heb:

http://www.lerarendirect.be/BL/602/pisa.htm

Maar dat ook Vlaanderen, algemeen in een dalende spiraal zit, valt moeilijk te ontkennen. We zijn gewoonweg van uitstekend geevolueerd naar zeer goed, en vrees dat een verdere evolutie nog aan de gang is. Binnenkort krijgen we de resultaten van Pisa 2012. We zullen wel zien.
Trouwens heel Europa zit op onderwijsvlak in een dalende spiraal, alleszins als men het relatief beschouwd tov de rest van de wereld (Azie). En het Franstalig onderwijs blijkt dan nog eerder in een schuifaf naar beneden te zitten. En hun enig commentaar daarop is dat het hun ontbreekt aan geld, anders zou ge eens wat meemaken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:40   #128
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Daar kan je over discussiëren.
Volgens mij kan je over een geindexeerd pensioen discussieren. Maar een land waar de vergrijzingsgolf komt aangestormd, dat vol zit met laaggeschoolde werklozen op een moment dat alle laaggeschoolde jobs het land verlaten, dat een steeds maar aangroeiende staatsschuld van meer dan 100% heeft, waar iedereen zijn hart vasthoud of het wel gaat kunnen aanpikken bij de aan de gang zijnde wereldrelance... kan zich gewoonweg geen perikwatie van zijn ambtenaarspensioenen permiteren.
Temeer daar perikwatie van pensioenen nergens ter wereld wordt toegepast.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 16:35   #129
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je snapt het nog steeds niet he? Wacht, ik herhaal het nog eens, met het relevante gedeelte vetgedrukt.
Mijnheer, indien de overheid tegen de onderwijzers zegt dat ze ze niet meer kan betalen volgens het gangbare systeem nl 19u/week, levenslange benoeming, 4 maanden betaald verlof, hoge weddes, geperikweerd dubbel pensioen, gratis bus-trein-tramabo etc dan heb je de keuze (NET ALS IN DE PRIVE) om a/ op te stappen
b/ te blijven aan nieuwe voorwaarden
Indien je kiest voor a/ dan moet je je inschrijven bij de VDAB en moet je werkwillig zijn en alle aanbiedingen aanvaarden. Indien U een job aangeboden wordt als onderwijzer (aan de nieuwe voorwaarden) dan mag je dat niet weigeren op straffe van verlies van uitkering.
Wat is hier abnormaal aan? Dit is de normaalste zaak in de privé!
Kom uit uw boom en bekijk de wereld zoals hij vandaag is.
Trouwens, waarom bang hebben? U kunt, indien U bekwaam zijt, waarschijnlijk veel meer verdienen in de privé (of ligt daar het probleem?).

Laatst gewijzigd door demonen : 1 september 2013 om 16:35.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 16:39   #130
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Jij hebt duidelijk een jobke waarbij je thuis komt, en met je sloefjes in de zetel op je lege krent kan gaan zitten, zonder nog bezig te moeten zijn met je werk. Zoals jij hier "vrije tijd" aanduidt, wordt alweer bijzonder pijnlijk duidelijk dat je hoegenaamd geen greintje benul hebt waarover je praat.

Ik stel overigens vast dat een voltijdse opdracht in het onderwijs in jouw fantasiewereld 19 uren telt. Dat is de zoveelste uiting van complete onwetendheid.

Zorg in het vervolg eerst dat je weet waarover je praat, en kom dan eens terug. Ik vrees dat er binnen de kortste keren niemand nog moeite zal doen om er zelfs nog op te reageren, want het lijkt wel of je niet eens beseft dat je hier aan de lopende band onzin blijft spuien. Je hebt al meermaals de raad gekregen om je eerst eens te informeren. Waarom doe je dat dan niet ? Misschien maak je jezelf dan tenminste wat minder belachelijk...
Mijnheer, welke lesvoorbereidingen heb je als laten we zeggen leraar lichamelijke opvoeding of godsdienst?
Hoe komt het mijnheer dat zoveel leraren met een full-time wedde nog cumuleren in het avondonderwijs, als reisleider, als verzekeringsagent, etc?
Zelfs indien er een enkeling toch aan een werkweek van 38/u/week komt, hoe verklaar je die extra 3 maanden verlof per jaar?
Op een loopbaan van 45 jaar spreken we over 11 jaar e/n 3 maanden dat jullie effectief minder gewerkt hebben (INDIEN U EFFECTIEF 38/u/WEEK ZOU WERKEN WAT IK DUS NIET GELOOF).
U krijgt voor die 11 jaar en 3 maanden extra verlof gewoon loon en daarenboven een dubbel geperikweerd pensioen.
Bent U niet beschaamd!

Laatst gewijzigd door demonen : 1 september 2013 om 16:45.
Oud 1 september 2013, 17:09   #131
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijnheer, indien de overheid tegen de onderwijzers zegt dat ze ze niet meer kan betalen volgens het gangbare systeem nl 19u/week, levenslange benoeming, 4 maanden betaald verlof, hoge weddes, geperikweerd dubbel pensioen, gratis bus-trein-tramabo etc dan heb je de keuze (NET ALS IN DE PRIVE) om a/ op te stappen
b/ te blijven aan nieuwe voorwaarden
Indien je kiest voor a/ dan moet je je inschrijven bij de VDAB en moet je werkwillig zijn en alle aanbiedingen aanvaarden. Indien U een job aangeboden wordt als onderwijzer (aan de nieuwe voorwaarden) dan mag je dat niet weigeren op straffe van verlies van uitkering.
Wat is hier abnormaal aan? Dit is de normaalste zaak in de privé!
Kom uit uw boom en bekijk de wereld zoals hij vandaag is.
Trouwens, waarom bang hebben? U kunt, indien U bekwaam zijt, waarschijnlijk veel meer verdienen in de privé (of ligt daar het probleem?).
Wat zit jij nu eigenlijk allemaal uit te kramen jongen? Je hele 'plan' is hier al compleet onderuit gehaald als zijnde idioot, en het enige waar jij je nog mee bezighoudt is een bijeengedroomd fantasietje over hoe je iedereen gaat ontslaan en je gehate leerkrachten gaat 'onderwerpen'.
Oud 1 september 2013, 17:18   #132
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe komt het mijnheer dat zoveel leraren met een full-time wedde nog cumuleren in het avondonderwijs, als reisleider, als verzekeringsagent, etc?
Dat gaat om een kleine minderheid, geloof me.

Citaat:
Zelfs indien er een enkeling toch aan een werkweek van 38/u/week komt
Een enkeling???????????? Nu is het wel héél duidelijk dat je werkelijk geen enkel benul hebt van waar je het over hebt.

Citaat:
hoe verklaar je die extra 3 maanden verlof per jaar?
Opnemen van overuren.

Ik zie dat je weer wat concrete vragen over je briljante plan hebt genegeerd. Ik stel ze nog eens:

Wat stel je nu voor, de vakantie inkorten, of leerkrachten niet meer betalen tijdens hun verlof?

19u? Da's nieuw, die nota moet ik gemist hebben. En wat stel je voor? 38u per week voor de klas?

Komaan, verdedig je plan eens, in plaats van wat in het ijle onzin te staan uitkramen.
Oud 1 september 2013, 20:39   #133
abramis brama
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mijnheer, welke lesvoorbereidingen heb je als laten we zeggen leraar lichamelijke opvoeding of godsdienst?
Ik weet niet of dat overal zo is, maar bij ons wordt dat voor LO-leerkrachten gecompenseerd door extra toezichtsuren en extra-muros-activiteiten. Maar bon, dit is in gans deze discussie de eerste keer dat er iets uitkomt waarin je er niet compleet naast zit : sommige vakken vergen inderdaad (veel) meer thuiswerk dan andere. Da's waar. En dat verschil wordt inderdaad niet altijd en overal eerlijk verrekend. Maar in de privé zijn er evengoed dergelijke oneerlijkheden waar lichtere jobs even goed betaald worden als zwaardere.

Citaat:
Ik vrees dat je informatieronde hier opnieuw spaak is gelopen. Ik ken inderdaad collega's die avondonderwijs of bijlessen geven, maar dat zijn stuk voor stuk géén fulltimers. Zij doen dat juist om hun deeltijdse opdracht aan te vullen.
Alleen al binnen mijn familie ken ik wel meerdere mensen die na hun dagtaak in de privé nog wat klusjes gaan doen tijdens hun vrije tijd 's avonds. De voordelen van geen thuiswerk meer te hebben na je uren op het werk, zeker ?

Citaat:
Zelfs indien er een enkeling toch aan een werkweek van 38/u/week komt, hoe verklaar je die extra 3 maanden verlof per jaar?
De kaboutertjes hebben deze zomer een cursus van welgeteld 542 pagina's voor mij gemaakt.
Of nee... Wacht...

Kaboutertjes bestaan niet !

Citaat:
Op een loopbaan van 45 jaar spreken we over 11 jaar e/n 3 maanden dat jullie effectief minder gewerkt hebben (INDIEN U EFFECTIEF 38/u/WEEK ZOU WERKEN WAT IK DUS NIET GELOOF).
Ik geloof dat ook niet. Ik ben er zelfs van overtuigd dat vooral jonge, beginnende leerkrachten er met 50 �* 60 uur per week vaak niet komen.
Wat de oudere leerkrachten betreft, de fin-de-carrières dus, zal je wel gelijk hebben dat ze niet of nauwelijks aan 38 h effectief gepresteerde uren komen.

Overigens valt me op dat je zelf niet erg zeker bent over al dat betaald verlof. Hier heb je't over drie maanden, in je vorige over 4 maanden en in die daar nog eens voor weer over drie maanden. Wat is 't nu eigenlijk ? Morgen zes ?
Ik denk dat jij gewoon "thuiswerk" verwart met "verlof".

Citaat:
U krijgt voor die 11 jaar en 3 maanden extra verlof gewoon loon en daarenboven een dubbel geperikweerd pensioen.
Bent U niet beschaamd!
Nee. U bent degene die zich moet schamen. Er ligt een kanjer van een opportuniteit klaar, zomaar voor het rapen : een job waar je zo goed als niks moet doen, waar je 3.... eh.... 4 .... eum... véél !! maanden betaald verlof hebt, een supervet pensioen, enzovoort en zo verder... en jij zit hier je tijd te verkloten en te kankeren in plaats van te solliciteren voor zo'n droomjob ! Je moest je schamen !
Allez hup, schrijven die sollicitatiebrief ! De toekomst lacht je toe, collega-in-wording !

Laatst gewijzigd door abramis brama : 1 september 2013 om 20:42.
Oud 1 september 2013, 20:48   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijnheer, indien de overheid tegen de onderwijzers zegt dat ze ze niet meer kan betalen volgens het gangbare systeem nl 19u/week, ...
Ziet u wel dat u er niets van afweet. Het "gangbare systeem" schrijft voor onderwijzers immers 24 uur voor. In de praktijk doet iedere onderwijzer flink meer, daar die uurbeschrijving slechts gaat om de lestijden. En de opdracht houdt heel wat meer in dan alleen lesgeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 20:51   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zijn er weldegelijk. De nieuwe voorschriften in het SO bepalen dat een leraar LO lesfiches moet kunnen voorleggen per leseenheid.

De inspectie godsdienst hangt af van de desbetreffende toezichthoudende geestelijke overheid. Voor de lessen katholieke godsdienst in het gemeenschapsonderwijs is bijvoorbeeld geweten dat de opvolging vrij streng en strikt is. Controle op papierwerk is er minitieus.
Oud 1 september 2013, 20:54   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ons onderwijzerkorps zijn er nauwelijks mensen die nog een bijbaan hebben. Ik ben op de hoogte van een tweetal: iemand die voetbaltrainingen geeft en iemand die gidst. Daarmee hebben we het gehad.

De tijd dat de plaatselijke onderwijzer ook voor het drukwerk van de parochie zorgde alsook verzekeringen van deur tot deur sleet, is al lang voorbij, hoor.

Avond- en dagonderwijs mag je trouwens niet zomaar combineren; daar bestaan immers wettelijke bepalingen over.

Zoals al eerder opgemerkt: u praat over een sector, waar u bijzonder weinig van afweet.
Oud 1 september 2013, 20:56   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Komaan, verdedig je plan eens, in plaats van wat in het ijle onzin te staan uitkramen.
Daarenboven schijnt hij te vergeten dat de bestaande regeling er niet in de eerste plaats is om zomaar leukweg de leraren te plezieren, maar wel omdat de schoolvakanties voor de leerlingen zo in elkaar steken.
Oud 1 september 2013, 21:07   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarenboven schijnt hij te vergeten dat de bestaande regeling er niet in de eerste plaats is om zomaar leukweg de leraren te plezieren, maar wel omdat de schoolvakanties voor de leerlingen zo in elkaar steken.
Laten we ook even eerlijk zijn: de redenen voor de duur en het tijdstip van de verschillende vakanties zijn niet meer geldig. Ze waren gefocust op kinderen van boeren die moesten helpen om de oogst binnen te halen.

In Nederland heeft men de zomervakantie alvast ingekort, iets dat eigenlijk best goed is voor de kinderen. En ouders, want die moeten minder opvang zoeken.

Dus ik zie geen reden om ze niet aan te passen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 21:12   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Laten we ook even eerlijk zijn: de redenen voor de duur en het tijdstip van de verschillende vakanties zijn niet meer geldig. Ze waren gefocust op kinderen van boeren die moesten helpen om de oogst binnen te halen.
Heel veel teelten worden in september geoogst. Bepaalde zaken vergden in vroeger tijden heel het jaar door veel tijd en arbeid: melken, boter en kaas maken. Daarnaast ging er veel tijd naar het wieden. Een voederbietenveld bijvoorbeeld heeft enorm veel aandacht nodig.
Oud 1 september 2013, 21:32   #140
demonen
Banneling

Standaard

Als u tijdelijke leerkracht bent, dan krijgt u in juli en augustus geen salaris uitbetaald, wel een 'uitgestelde bezoldiging'. De uitgestelde bezoldiging

•voor juli wordt berekend op basis van uw prestaties tijdens de maanden september tot en met december
•voor augustus op basis van uw prestaties tijdens de maanden januari tot en met juni.
Alleen als u een volledig schooljaar met een volledige opdracht hebt gewerkt, krijgt u een uitgestelde bezoldiging voor de hele zomervakantie. Als uw uitgestelde bezoldiging niet de hele vakantieperiode dekt, dan kan u voor de andere dagen wacht- of werkloosheidsuitkeringen aanvragen bij de RVA.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be