Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2013, 23:19   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Beste Jan, het gaat mij om de vraag wat tienduizenden, honderdduizenden tot de overstap kan aanzetten.
Daar ging het eerst niet over. U bracht dit later ter sprake.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 07:20   #122
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2013, 08:23   #123
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Kak. In Londen is de stadsfiets een verliespost van tussen de 4000 en de 2500 euro per jaar voor de stad. Sponsering en abo zouden maar voor de helft van de kosten goed zijn. Hopelijk doen we het bij ons beter.
Twee opmerkingen.
1. 1500 euro verschil tussen hoogste en laagste mogelijke verlies ... precies moeilijk te berekenen ...
2. hoeveel kost zo'n fiets dan zeg als je die in het groot kan afnemen en toch tot 8000 euro per jaar blijkt te kosten ? De infrastructuur, herstellingsdienst, personeel en vervoer van de fietsen zal ook wel niet gratis zijn maar die kosten lijken me toch overdreven.

Het doet er waarschijnlijk ook niet echt deugd aan dat er verschillende initiatieven zijn. Ik zie in Antwerpen rode, blauwe en gele fietsen. De rode rijden, de gele en blauwe staan. Die blauwe zijn van mijn werkgever. Dat is dus geen nieuws.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2013, 10:22   #124
Havanna
Banneling

Standaard

Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2013, 15:28   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Kak. In Londen is de stadsfiets een verliespost van tussen de 4000 en de 2500 euro per jaar voor de stad. Sponsering en abo zouden maar voor de helft van de kosten goed zijn. Hopelijk doen we het bij ons beter.
Twee opmerkingen.
1. 1500 euro verschil tussen hoogste en laagste mogelijke verlies ... precies moeilijk te berekenen ...
2. hoeveel kost zo'n fiets dan zeg als je die in het groot kan afnemen en toch tot 8000 euro per jaar blijkt te kosten ? De infrastructuur, herstellingsdienst, personeel en vervoer van de fietsen zal ook wel niet gratis zijn maar die kosten lijken me toch overdreven.

Het doet er waarschijnlijk ook niet echt deugd aan dat er verschillende initiatieven zijn. Ik zie in Antwerpen rode, blauwe en gele fietsen. De rode rijden, de gele en blauwe staan. Die blauwe zijn van mijn werkgever. Dat is dus geen nieuws.
Niet alleen in London ... ook in Parijs en Lyon: (en New York maakt zich zorgen)

Citaat:
Ook de stadsfietsen van de diensten Vélib in Parijs en Vélov in Lyon, die in concessie werden gegeven aan de reclamegroep JC Decaux, zouden aan de overheid per fiets jaarlijks een verlies tussen 2.500 euro en 4.000 euro opleveren.

Ook in New York, dat zich spiegelde aan Londen om aan de uitbouw van een netwerk stadsfietsen te werken en daarvoor de Citigroup als partner had aangetrokken, maakt men zich zorgen over de kostprijs van het project. De krant Le Monde merkt op dat nagenoeg overal de grote financiële instellingen in openbare mobiliteit hebben geïnvesteerd. Volgens een aantal bronnen heeft de beslissing van Barclays mogelijk te maken met een piek in fatale ongevallen met fietsers, die vooral het slachtoffer werden van aanrijdingen met vrachtwagens of bussen. Barclays zou volgens die bronnen mogelijk vrezen dat deze dodelijke ongevallen een negatieve uitstraling op zijn imago zouden hebben. (MH)
Citaat:
Ik neem dan men dat die verschillen berekend zijn naargelang stadsdeel, in elk geval is ook het gemiddeld verlies veel meer als ze dachten.

En wat de gestegen onveiligheid betreft (vooral met heel zwaar verkeer, dodehoek, zichbaarheid enz...) dat verwondert mij alleszins niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2013 om 15:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2016, 18:00   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De blauwe fietsjes doen het schijnbaar toch goed:

http://www.demorgen.be/binnenland/de...nees-bc36deee/
Oud 15 augustus 2016, 18:59   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De blauwe fietsjes doen het schijnbaar toch goed:

http://www.demorgen.be/binnenland/de...nees-bc36deee/
Ook door een derdebetalersregeling van de overheid...

Citaat:
"Die forse groei komt door de toenemende bekendheid en de derdebetalersregeling van de Vlaamse overheid en de steden", zegt Deborah Anné. "Onze ambitie is om nog eens tot een verdubbeling van het aantal ritten te komen in 2015."

Het succes van de 'spoorleenfietsen' kadert ook in de hype van het fenomeen 'stadsleenfietsen', Vélib in Parijs, Citi Bikes in New York en bij ons 'Velo' in Antwerpen en 'Villo! ' in Brussel. "Waar er in 2004 slechts 11 steden met deelfietsen waren, zijn dat er in 2014 al 855", aldus Anné.

Een Blue-bike rit kost maximum 3 euro per rit. In 20 steden fiets je door de derdebetalersregeling al aan 1 euro per dag, onder andere in Hasselt, Mechelen, Mortsel, Kortrijk, Brugge en Vilvoorde.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2016, 20:11   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook door een derdebetalersregeling van de overheid...
Ongetwijfeld is dat een steuntje in de rug, maar je moet er ook een markt, lees: een publiek, voor hebben.

Opvallend regionaal verschil trouwens: buiten enkele grote Waalse steden, zo goed als afwezig aan de andere kant van de taalgrens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be