Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2013, 00:07   #121
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Dat klopt.

2) Het is - helaas? gelukkig? - niet zo dat de 'lagere' sociale klasse beetje bij beetje uit de Brugse binnenstad verdwijnt; de 'lagere' sociale klasse verdwijnt er MET RASSE SCHREDEN. Het lijkt haast een etnische zuivering.
Als je 'intra muros', in de binnenstad dus, wilt wonen in Brugge, moet je extra belastignen betalen. Lagere klassen zullen waarschijnlijk extra uitgavenposten willen vermijden en dus naar 'buiten de muren' verhuizen.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 00:14   #122
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Als je 'intra muros', in de binnenstad dus, wilt wonen in Brugge, moet je extra belastignen betalen. Lagere klassen zullen waarschijnlijk extra uitgavenposten willen vermijden en dus naar 'buiten de muren' verhuizen.
Het is de logische evolutie in een kapitalistische maatschappij, in zulke maatschappijen heb je buurten voor rijken, voor armen, voor paupers, voor de betere middenklasse en voor de armere middenklasse. Het is niet mijn soort maatschappij, maar wel de maatschappij waar we naartoe gaan, met medeweten van de zogezegde sociaal-democraten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 00:16   #123
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is de logische evolutie in een kapitalistische maatschappij, in zulke maatschappijen heb je buurten voor rijken, voor armen, voor paupers, voor de betere middenklasse en voor de armere middenklasse. Het is niet mijn soort maatschappij, maar wel de maatschappij waar we naartoe gaan, met medeweten van de zogezegde sociaal-democraten.
Met uw communistische onzin... Dat is omdat intra muros de historische gebouwen staan, en het kost geld die te onderhouden/renoveren, of men er nu volk laat in wonen of niet. Dus: laat de inwoner van het huis via belasting meebetalen aan de restauratie ervan.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 00:48   #124
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Met uw communistische onzin... Dat is omdat intra muros de historische gebouwen staan, en het kost geld die te onderhouden/renoveren, of men er nu volk laat in wonen of niet. Dus: laat de inwoner van het huis via belasting meebetalen aan de restauratie ervan.
maar zo jaag je wel de armeren weg uit de binnenstad, en maak je het een exclusief oord voor rijken. Waarom kan de overheid de binnenstad niet zelf renoveren, zoals in zoveel andere landen gebeurt?

Nu goed, zo ver is het gelukkig nog niet in Brugge, er wonen nog heel wat gewone Bruggelingen. De overheid moet die mensen extra subsidies geven om hun woning te herstellen, zonder historische schade te berokkenen, maar natuurlijk wil dat ook zeggen dat de overheid bepaalde rechten krijgt wat betreft de verkoop van deze woningen.
Oud 5 oktober 2013, 05:41   #125
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar zo jaag je wel de armeren weg uit de binnenstad, en maak je het een exclusief oord voor rijken. Waarom kan de overheid de binnenstad niet zelf renoveren, zoals in zoveel andere landen gebeurt?

Nu goed, zo ver is het gelukkig nog niet in Brugge, er wonen nog heel wat gewone Bruggelingen. De overheid moet die mensen extra subsidies geven om hun woning te herstellen, zonder historische schade te berokkenen, maar natuurlijk wil dat ook zeggen dat de overheid bepaalde rechten krijgt wat betreft de verkoop van deze woningen.

De ontvolking van de binnenstad neemt dramatische proporties aan, "tomm".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugge :

>> ... De stad telt circa 117.000 inwoners; ongeveer 20.000 daarvan wonen in het centrum... <<

(Net voor de eerste uitbreiding van de stad, in het jaar 1899, was dat nog een goeie 45.000!)

http://www.blogmercedesvanvolcem.be/...-kinderen-ook/ :

>> ... In totaal was er tussen 2000 en 2012 een netto-aangroei van 24.686 jongvolwassenen in de centrumsteden. Negen steden gingen vooruit, maar het overgrote deel van de stijging is geconcentreerd in vier ervan: ruim 14.000 in Antwerpen (+25%), bijna 7.000 in Gent (+21%), 3.374 in Leuven (+22%) en 1.388 in Mechelen (+14%). Hasselt en Oostende gingen licht achteruit. In Brugge (-8%) en Genk (-7%) was die terugval substantieel...

...Als gekeken wordt naar de jonge gezinnen (30-39 jaar en 0-9 jaar) ligt de totale netto-aangroei nog hoger dan bij de twintigers. Al gaat er achter die toename (+25.868) een heel divers beeld schuil. Slechts zes steden slagen erin jonge gezinnen te houden. Ook hier zijn Antwerpen (+22%), Gent (+14%), Leuven (+8%) en Mechelen (+6%) succesverhalen. Sint-Niklaas en Hasselt bleven min of meer status quo. Genk, Kortrijk en Oostende verloren elk ruim 10 procent jonge gezinnen. Brugge spant de kroon met een daling van 15 procent...

<<

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 06:07   #126
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, als West-Vlaming die ook nog eens in West-Vlaanderen woont en werkt, denk ik wel een beetje te weten wat er in de provincie aan de hand is. Welnu, West-Vlaams is in heel wat gebieden zwaar op de terugweg. Het Brugs is op sterven na dood bijvoorbeeld. In de plaats is er geen 'ander West-Vlaams gekomen, maar slechts een tussentaal met nog slechts een paar heel lichte eigenheden van de streek. De verschillen in woordenschat die vroeger zo eigen waren aan het Brugs zijn nu onder de jeugd totaal onbekend, afgezien van enkele zeldzame woordjes (daarbij denk ik aan bijvoorbeeld pimpampoentje).
De situatie in Brugge ken ik niet zo goed, in Oostende zie ik weinig verschil met 30 jaar geleden. Ondanks een totaal andere sociologische omstandigheid. (30 jaar geleden zag je amper niet-Oostendenaars laat staan niet-Belgen, nu is het even cosmopolitisch geworden als heel België)

Laatst gewijzigd door tomm : 5 oktober 2013 om 06:08.
Oud 5 oktober 2013, 15:37   #127
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Na zowat 20 jaar, dit jaar nog eens in Brugge verzeild geraakt. Buiten de groene vesten en wat verdwaalde plantsoentjes, is dat een stenen onding geworden (we hebben wel enkel het traject station-markt gedaan, met enkele zijstraten, hopelijk is het misschien elders wat beter ?). In onze plannen om na ons pensioen weer naar de West-Vloanders te verhuizen, is Brugge alvast geschrapt.
Oud 5 oktober 2013, 15:50   #128
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Na zowat 20 jaar, dit jaar nog eens in Brugge verzeild geraakt. Buiten de groene vesten en wat verdwaalde plantsoentjes, is dat een stenen onding geworden (we hebben wel enkel het traject station-markt gedaan, met enkele zijstraten, hopelijk is het misschien elders wat beter ?). In onze plannen om na ons pensioen weer naar de West-Vloanders te verhuizen, is Brugge alvast geschrapt.
Het is inderdaad triestig gesteld met de binnenstad

De ooit zo levendige volkswijk waar mijn ouders wonen, is ondertussen verworden tot een - zeker 's winters - dode buurt waar bijna de helft van de woningen vakantieverblijven van rijke buitenlanders zijn geworden.

Ik begin te vrezen dat Brugge aan zijn 'succes' kapot gaat.

Oud 5 oktober 2013, 18:45   #129
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De ooit zo levendige volkswijk waar mijn ouders wonen, is ondertussen verworden tot een - zeker 's winters - dode buurt waar bijna de helft van de woningen vakantieverblijven van rijke buitenlanders zijn geworden.

Een beetje zoals Damme,de" boekenstad" waar de tweedehands boekhandels welig tieren .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 18:53   #130
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:

Ik vroeg mij af of er soms gasboetes stonden op het 'etaleren' van bloembakken en sierbomen en -struiken. Doods, da's het juiste woord. 't Zand, da's een echte steenvlakte
Ik krijg nog altijd rillingen als ik het Brugge van 20 jaar geleden vergelijk met wat ik dit jaar zag.....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 5 oktober 2013 om 18:53.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 12:31   #131
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ik vroeg mij af of er soms gasboetes stonden op het 'etaleren' van bloembakken en sierbomen en -struiken. Doods, da's het juiste woord. 't Zand, da's een echte steenvlakte
Ik krijg nog altijd rillingen als ik het Brugge van 20 jaar geleden vergelijk met wat ik dit jaar zag.....
Hangt er natuurlijk van af met wat je vergelijkt. Met Brussel, Antwerpen of Gent zal Brugge nooit kunnen concurreren. Nu goed, Brugge moet wat minder een museumstad worden en meer een levendige volksstad. Ze kunnen veel leren van Gent. Maar goed, Bruggelingen staan er ook bekend voor extreem conservatief en saai te zijn. Ze hebben de burgemeester die ze verdienen.
Oud 6 oktober 2013, 15:04   #132
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Hangt er natuurlijk van af met wat je vergelijkt. Met Brussel, Antwerpen of Gent zal Brugge nooit kunnen concurreren. Nu goed, Brugge moet wat minder een museumstad worden en meer een levendige volksstad. Ze kunnen veel leren van Gent. Maar goed, Bruggelingen staan er ook bekend voor extreem conservatief en saai te zijn. Ze hebben de burgemeester die ze verdienen.
Ik vergelijk het Brugge dat ik gekend heb 20 jaar gelelden met het Brugge van nu. Toen was Brugge groen en levendig, voor de toeristen én de Bruggelingen zelf. Nu is Brugge doods, versteend, enkel toeristisch. Toch dat stuk vanaf 't station tot in 't centrum en wat straten daarrond. Na 2 uur waren we zo gedegouteerd dat we de trein terug naar huis genomen hebben.....
Oud 6 oktober 2013, 15:32   #133
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Zit er moederkoorn in mijn brood of neemt de vdab in de Vlaanders dit opmerkelijk initiatief al verscheidene jaren elk jaar opnieuw ? 't Was spelt dus dat kan niet. De komkommer staat aan 59 cent, 't is nochtans al oktober.
edit : Elk jaar opnieuw dus. Krantenvulling.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 oktober 2013 om 15:34.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 16:04   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...Ziej-mee.dhtml

Dit is nu een van de talrijke redenen waarom ik West-Vlamingen haat.

Hoe achterlijk zijn die boeren eigenlijk?
Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden.
Hoor je een Afghaan al gebroken West-Vlaams praten?
Een marteling voor de oren.
Die provincialen kennen geen schaamte.
Hahahaha, u scherts toch ? .......... Hoop ik ???
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 16:56   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er natuurlijk van af met wat je vergelijkt. Met Brussel, Antwerpen of Gent zal Brugge nooit kunnen concurreren. Nu goed, Brugge moet wat minder een museumstad worden en meer een levendige volksstad. Ze kunnen veel leren van Gent. Maar goed, Bruggelingen staan er ook bekend voor extreem conservatief en saai te zijn.
Uiteindelijk gaat dit niet over de mentaliteit, maar over die in het oog springende realiteit: de leegloop van de binnenstad. In hartje Brugge zijn de vastgoedprijzen schrikwekkend hoog geworden. Voor een belachelijk kleine rijwoning betaal je bijna zo veel als een heuse villa in andere streken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 17:48   #136
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk gaat dit niet over de mentaliteit, maar over die in het oog springende realiteit: de leegloop van de binnenstad. In hartje Brugge zijn de vastgoedprijzen schrikwekkend hoog geworden. Voor een belachelijk kleine rijwoning betaal je bijna zo veel als een heuse villa in andere streken.
Ja, zelfs voor een klein stukje Unesco-Werelderfgoed durft men tegenwoordig al eens een en ander te vragen, hé?

Oud 6 oktober 2013, 20:30   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zelfs voor een klein stukje Unesco-Werelderfgoed durft men tegenwoordig al eens een en ander te vragen, hé?
Ooit ben ik eens gaan kijken voor een familielid naar een huisje - 't leek me eerder te passen in Mini-Europa... - in de Arsenaalstraat. Toen ik de prijs hoorde, stapte ik onmiddellijk op. Waarop de makelaar me toch nog achterna holde op straat en me zei: "Jamaar, de prijs is wel te bespreken, hoor..."
Oud 7 oktober 2013, 09:50   #138
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad. Enkel de overheid kan hiertegen optreden, helaas zie je dat $$$ meer telt dan ethiek.
Oud 7 oktober 2013, 09:53   #139
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Brugge met alleen maar rijke Jappen of Hollanders is uiteindelijk maar een verzameling oude bakstenen.

Overigens is Brugge helemaal niet zo oud als de meeste toeristen denken, de gemiddelde Brugse woning stamt uit de 19de eeuw, het zijn slechts bepaalde kerken en kloosters die veel ouder zijn.
Oud 7 oktober 2013, 11:39   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inderdaad. Enkel de overheid kan hiertegen optreden, helaas zie je dat $$$ meer telt dan ethiek.
Welke overheid dan wel? Een gemeentebestuur heeft alvast niet de bevoegdheid de prijzen van de vastgoedmarkt te reguleren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be