Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe interpreteert u de groet die Karel Dillen op onderstaande foto bracht?
Het is de Hitlergroet 25 58,14%
Het is de Romeinse groet 7 16,28%
Geen van beiden, het is een rebelse groet 7 16,28%
Ik weet het niet 4 9,30%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 12:18   #121
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Tjah, idealisme is soms ver te zoeken. Mensen die hun eigen leven in de waagschaal gooien om dat van een ander te redden zijn inderdaad zeldzaam en in het Vlaanderen anno 1940 al helemaal een rariteit. Steek het maar op de aard van Den Vlaming -als die zou bestaan.

Uiteraard en ik geef dat ook toe. Maar hierboven stel jij dat het maar om een paar duizend verzetslieden gaat die voor september 1944 actief waren. Trouwens tijdens het Ardennenoffensief vielen andermaal vele duizenden Belgen inclusief verzetslieden.

Zeker, maar bedenk ook dat duizenden collaborateurs hun straf hebben ontlopen, door bv naar het buitenland te vluchten. Zo heeft bv Robert Verbelen, de commandant van het Veiligheidskorps en SS'r, nooit gevangen gezeten. Of denk maar aan Léon Degrelle en zovele anderen.
Dat van die verzetsstrijders relativeer ik, in die zin dat er ook heel wat onschuldige slachtoffers zijn gevallen door vergeldingen van Duitsers na aanslagen. 't Zijn ook oorlogsslachtoffers en dus te betreuren, maar daarom geen verzetsstrijders. Wat je overigens ook toegeeft door je uitspraak over het Ardennenoffensief.

Wat Verbelen betreft: dat klopt. Maar net als jij over het verzet spreekt, is wat er gebeurde in de tijd van Verbelens Veiligheidskorps ook een resultaat van de tijd. Niet goed te praten, wel begrijpelijk.

En wat die aantallen betreft: dat slaat op gewapend verzet. Er zullen er wel meer geweest zijn die af en toe een blad verloren lieten gaan in een of andere administratie.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 12:20   #122
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

En nog vergeten: voor de ene persoon die jij noemt (Verbelen) hebben er anders heel wat meer wel geboet. Ik ken het cijfer niet van het aantal executies uit dat Veiligheidskorps, maar ik herinner mij dat die mannen over het algemeen gelukkig mochten zijn met de kogel.
Oud 26 augustus 2004, 12:24   #123
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
En nog vergeten: voor de ene persoon die jij noemt (Verbelen) hebben er anders heel wat meer wel geboet. Ik ken het cijfer niet van het aantal executies uit dat Veiligheidskorps, maar ik herinner mij dat die mannen over het algemeen gelukkig mochten zijn met de kogel.
Bij mijn weten is niemand van het Veiligheidskorps terechtgesteld. De kopstukken ervan naast Robert Verbelen die zijn straf ontliep, waren Tony Van Dijck, die wel 15 jaar werd opgesloten en Jozef Bachot, wiens lot mij niet bekend is.
Oud 26 augustus 2004, 13:11   #124
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Een middelvinger uitsteken is ook een ongevaarlijke fysieke handeling. Daarmee wil ik maar zeggen dat het niet om de fysieke handeling alléén te doen is, maar om het idee dat erachter schuilt. Als ik mijn middelvinger naar iemand op straat opsteek, dan heb ik niets gevaarlijks gedaan. Het kan echter wel uitmonden in een woordenwisseling / vechtpartij. Alles draait rond het motief, de handeling is slechts een middel om dat motief over te brengen. En dat motief probeert Karel nu te verbloemen, of te wijzigen.
Ik open mijn schuifdak met de middenvinger.
Dillens geheven poot en wat erachter zit interesseren me niet.
Ik laat mij van Dillen, noch van jou verplichten om bij het heffen van mijn rechterarm aan den Dolf te denken.

Citaat:
Dat is uw mening. Mijn mening is dat zestig jaar in de geschiedenis niets is. Als we die periode vanaf nu zouden doodzwijgen, dan zou de geschiedenis zich wel eens kunnen herhalen, al dan niet in de nabije toekomst. We moeten het blijven overdragen, van generatie op generatie. Zoiets mag nooit meer gebeuren!
Draag dat over met correcte info, doch niet met censuur of het beperken van bewegingsvrijheid.
Dat is even totalitair als den Dolf zijn acties.

Citaat:
Dit is tot hiertoe uw beste 'argument'
Oud 26 augustus 2004, 13:15   #125
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is niemand van het Veiligheidskorps terechtgesteld. De kopstukken ervan naast Robert Verbelen die zijn straf ontliep, waren Tony Van Dijck, die wel 15 jaar werd opgesloten en Jozef Bachot, wiens lot mij niet bekend is.
Dat is nu eenmaal een kenmerk aan kopstukken. Hoeveel grote leiders van het verzet zijn er eigenlijk opgepakt? Meestal zijn het de kleine garnalen die hangen. Ongeacht aan welke kant je staat.
Oud 26 augustus 2004, 13:17   #126
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Dat is nu eenmaal een kenmerk aan kopstukken. Hoeveel grote leiders van het verzet zijn er eigenlijk opgepakt? Meestal zijn het de kleine garnalen die hangen. Ongeacht aan welke kant je staat.
Bijna allemaal en omgebracht door de nazi's.

Je kan dat per verzetsgroep inkijken op mijn website.
Oud 26 augustus 2004, 13:48   #127
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik open mijn schuifdak met de middenvinger.
Dillens geheven poot en wat erachter zit interesseren me niet.
Ik laat mij van Dillen, noch van jou verplichten om bij het heffen van mijn rechterarm aan den Dolf te denken.
Ik, en vele anderen, denken er nochthans zo over, en terecht. Als jij niet wilt aannemen dat dit een Hitlergroet is, dan is dat je goed recht. In tegenstelling tot wat jij beweert, VERPLICHT ik u niet om deze stelling aan te nemen.

Citaat:
Draag dat over met correcte info, doch niet met censuur of het beperken van bewegingsvrijheid.
Dat is even totalitair als den Dolf zijn acties.
Waar staat foute info? Ik heb de bewegingsvrijheid in dit topic juist de vrije loop gelaten, en heb me niet bezondigd aan het opstellen van éénzijdige pollopties, waar het antwoord op voorhand gesuggereerd wordt. Ik snap niet wat u probleem kan zijn?

Citaat:
Dit is tot hiertoe uw beste 'argument'
Heb je er al bij stilgestaan dat men onzin niet k�*n beargumenteren? Lees die passage er maar op na.
Oud 26 augustus 2004, 13:55   #128
thePiano

Standaard

In feite heeft iedereen een beetje gelijk.

Het is onmiskenbaar de Hitlergroet, maar die heeft Hitler gejat van de Romeinen (zoals hij wel meer dingen van hen jatte -en van anderen bv de swastika) en die door Karel Dillen werd uitgebracht om te provoceren, noem het maar rebels.

De 'weet nieters' zoals bv Jan van den Berghe, rammelen gewoon wat met onze voeten
Oud 26 augustus 2004, 14:22   #129
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

de personen op de foto brengen duidelijk de romeinse groet
heil
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:25   #130
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In feite heeft iedereen een beetje gelijk.

Het is onmiskenbaar de Hitlergroet, maar die heeft Hitler gejat van de Romeinen (zoals hij wel meer dingen van hen jatte -en van anderen bv de swastika) en die door Karel Dillen werd uitgebracht om te provoceren, noem het maar rebels.

De 'weet nieters' zoals bv Jan van den Berghe, rammelen gewoon wat met onze voeten
met die conclusie kan ik wel leven.
Oud 26 augustus 2004, 14:33   #131
Ariel
Vreemdeling

Ariel's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een vraag:

'Heilde' Staf Declerq op Hitler of op Vlaanderen?
Oud 26 augustus 2004, 14:50   #132
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariel
Ik heb een vraag:

'Heilde' Staf Declerq op Hitler of op Vlaanderen?
In het VNV dagblad Volk & Staat van 13 november 1940 wordt "Een merkwaardige rede" afgedrukt van Staf de Clrecq waarin hij zijn vertrouwen in de Führer uitdrukt. Hij besluit die rede met "Het VNV Hou Zee!"

Ik kan me niet herinneren dat Staf de Clercq ooit gezegd heeft: "Heil Hitler!", maar zoals gezegd is het ook niet "Vlaanderen Hou Zee!" geworden. Staf de Clercq wilde Den Leider van heel Vlaanderen worden en zou voor het bereiken van die positie met iedereen in zee gaan. De machtsgeilheid van Staf de C. is hem, het VNV en tenslotte ook voor vele jaren Vlaanderen, fataal geworden.
Oud 26 augustus 2004, 17:15   #133
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik, en vele anderen, denken er nochthans zo over, en terecht. Als jij niet wilt aannemen dat dit een Hitlergroet is, dan is dat je goed recht. In tegenstelling tot wat jij beweert, VERPLICHT ik u niet om deze stelling aan te nemen.
Ik heb niet eens een bewering gemaakt.
Ik veeg er mijn gat aan als één of andere wietie klaarkomt bij het gedenken van den Dolf.
Ik blijf uit zijn buurt om het kwijl te mijden.

Citaat:
Waar staat foute info? Ik heb de bewegingsvrijheid in dit topic juist de vrije loop gelaten, en heb me niet bezondigd aan het opstellen van éénzijdige pollopties, waar het antwoord op voorhand gesuggereerd wordt. Ik snap niet wat u probleem kan zijn?
Bewegingsvrijheid inperken is het koppelen van ideologieën aan gebaren, en omdat een paar maffe ouwe flurken dit blijven presteren, een bepaald gebaar taboe verklaren.

Ik beschuldig u niet van foute info te verstrekken.
Ik stel gewoon dat klootzakkerij zoals nazisme beter bestreden wordt door middel van goeie info dan door verbieden van lullige gebaartjes.
Onozelaars vinden net dit verbod interessant en raken daardoor zelfs geïnteresseerd in rotzooi.

Citaat:
Heb je er al bij stilgestaan dat men onzin niet k�*n beargumenteren? Lees die passage er maar op na.
Op een forum is het gebruikelijk om makkelijk weerlegbare 'onzin' keihard aan te pakken. Het verwondert me dat jij een kans zou laten liggen......

Een ander, minder stichtelijk gebruik: waarheden als onzin catalogeren wanneer je zonder argumenten zit.
Oud 26 augustus 2004, 17:22   #134
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan jij wel lezen?
Begrijpt u de onderstaande zin?

Citaat:
Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 17:26   #135
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom ik de uitleg van Dillen zou moeten geloven dat de Hitlergroet (wat hij toegeeft dat het was) opeens rebels bedoeld was.
En waar geeft hij dat dan toe, *KNIP*?

*Na klacht voor persoonlijke aanval.

Peter Johan

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 26 augustus 2004 om 18:11. Reden: persoonlijke aanval
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 17:28   #136
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Er blijkt wat onduidelijkheid over de groet die Karel Dillen bracht, kort na WOII. Hoe interpreteert u deze groet?

Hoe oud zou hij hier zijn.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 17:33   #137
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Begrijpt u de onderstaande zin?
Karel Dillen is in dit onderwerp geen objectieve informatiebron. Het ging trouwens over de statistieken hier, op het forum. 60 % van de stemmers interpreteert die act als een Hitlergroet. Het omgekeerde dus van wat u beweerde.

@ Radicaal en Superstaaf

Ik vrees dat niemand echt te weten zal komen wat die man op dat moment bezielde. Als ik mag geloven dat het een daad uit rebellie was, dan stel ik mij de volgende vragen:

- waarom deze groet, als je weet dat het - toen amper tien jaar geleden - door het nazi-regime gehanteerd werd?;
- is het niet oerdom dat een Vlaams-nationalist met juist deze symboliek de rebel wilt uithangen?;
- had Dillen echt niet meer inspiratie om zijn ongenoegen duidelijk te maken?.

Een antwoord zal ik echter nooit krijgen.

Laatst gewijzigd door Yann : 26 augustus 2004 om 17:35.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 17:35   #138
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Hoe oud zou hij hier zijn.
Ik dacht 25 jaar.
Oud 26 augustus 2004, 17:41   #139
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Karel Dillen is in dit onderwerp geen objectieve informatiebron. Het ging trouwens over de statistieken hier, op het forum. 60 % van de stemmers interpreteert die act als een Hitlergroet.
Blijkbaar weet dus Dillen zelf niet goed meer wat hij deed, of liegt erover.
Kortom zoals je zegt: geen betrouwbare brond.

Onze interpretatie is dus zo mogelijk nog onbetrouwbaarder.

Citaat:
Ik vrees dat niemand echt te weten zal komen wat die man op dat moment bezielde.
Voil�*!
Wat maakt het ons dan een zak uit?
Wat heeft het voor zin dat wij er een interpretatie aan te geven?

Dillens politieke stellingen, daden of non-acties, zeggen heel wat meer dan die onozelheden van de hitlergroet. Ik beschouw het dan ook als een voorwendsel tot discussie in deze politieke en journalistieke komkommertijd.
Oud 26 augustus 2004, 20:13   #140
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen! Dat zeg ik niet. Ik heb het over Dillen persoonlijk. Anders had ik de topictitel wel anders genoemd.
Zeker onder het motto "Ik wil het niet gezegd hebben, maar ik zeg het toch maar". Waarom staat dit dan onder communautaire discussie's?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be