![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die zit op de bodem van de hollywoodsterren !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn Geest leeft nog voort.
Er is meer dan alleen de visie van de moderne tijd. Citaat:
Dus behalve het bijzondere is het goed ook het algemene te kennen, dus in dit geval het algemene van goed en kwaad. Goed is het Zijn en kwaad het Niets. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doe ik ook, want de microwezentjes vormen de grootste democratie, want ze zijn oneindig in aantal.
Nochtans komt de hoogste waarheid van boven, dus van de geniale enkeling. ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 15 december 2013 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar behalve dat mannen graag oorlogvoeren, zijn ze ook de scheppers van de wetenschap en met name de filosofie. Ik raad je bij deze aan: mijn atoomtheorie. Op naar een nieuwe wereld. Want als jij het over die absolute God van jou hebt, die ENE die ondeelbaar is, wie is dat dan: een man of een vrouw, een God of een Godin? Of zijn het er toch TWEE? ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister
|
![]() Dat maakt toch geen verschil uit?
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op zich niet , natuurlijk
![]() Maar ja , ze is in elk geval niet mijn type ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De geschiedenis van de Godsdienst is goed te vergelijken met de geschiedenis van de opvoedingspatronen binnen het gezin. We gaan naar minder autoritaire opvoedingen toe en dat zal betekenen dat het Godsbeeld (en de organisatie van religies) ook in die zin zal veranderen met de tijd. God was vroeger een vader op een troon gezeten, hard en meedogenloos. Je vreesde hem en hield van hem tegelijk. De toekomstige God zal vrouwelijker en zachter zijn, zal mensen zelf laten denken, zal spiritueler zijn, houden van het leven in het algemeen en niet van de mens in de eerste plaats in dienst waarvan de rest van het leven staat, net zoals de mens zelf in dienst van God verondersteld werd te staan.
Kijk naar de relaties in het gezin en je ziet het beeld van de God in wording. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het is in de uitwerking van dagdagelijkse regels dat er inderdaad verandering is in functie van plaats en tijd en afhankelijk van een specifieke gemeenschap. Zulke regels zijn meestal dan ook van bijkomstig belang, maar sterke wapens in handen van dictators en volksmisleiders. Zo schijnen heel wat regels die in de Koran vermeld zijn en waar de gelovigen zich zo gezegd strikt aan moeten houden, vooral sanitaire regels geweest te zijn voor de goede gezondheid van een gemeenschap levende in de woestijn. Het feit dat men geen varkenseten mag eten is ook zo'n regel die op een bepaald ogenblik in een bepaalde context heel wijs was maar niets te zien heeft op een andere plaats en onder andere omstandigheden. In feiten heeft Jezus maar éne regel mee gegeven; 'bemin God boven al en uw naaste gelijk uzelf'. Wat, indien we God van de negatieve connotatie die hij door eeuwen misbruik heen gekregen heeft ontdoen, heel wijze en allesomvattende woorden zijn, die de tand des tijds, plaats en gemeenschap doorstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ieder van ons heeft in zich een mannelijk deel zowel als een vrouwelijk deel en een persoon kan maar optimaal functioneren indien die twee delen in harmonie zijn, dus het mannelijk en het vrouwelijk deel werken samen als één geheel. Dit geldt zo voor het inwendig leven, evenals voor de wereld rondom ons en de verscheidenheid, die een groei is in ons bestaan, als één persoon functioneert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U beperkt zich echter tot de correlatie tussen gezin en Godsdienst, waar ik die twee nog in vergelijking breng met de staatsinstellingen op een zeker moment. Inderdaad de strenge vader (dictaturen) maakt plaats voor democratieën; maar de machthebbers die deze democratieën uithollen en terug in het oude patroon willen doen hervallen zijn nog altijd heel actief. De vader wil zijn plaats nog altijd niet afgeven aan de kinderen die volwassen zijn geworden. Men verkiest zelfs importgeschiedenis om zijn macht in stand te houden; men breekt de eigenheid van het eigen gezin zelfs af om buitenshuis zijn almacht te versterken. Hoe bevreesd is de maatschappij over de verzwakking van de gezinssituatie, zo gezegd opdat de kinderen er teveel zouden onder lijden, maar ook en misschien hoofdzakelijk omdat het een verzwakking van het hele politieke stelsel inhoudt en dus ook een verzwakking van de machtsposities in dat stelsel... Inderdaad God verandert van aanschijn, maar misschien eerst en vooral zal de beeld van God de Vader moeten veranderen. We kunnen er nog God de moeder naast zetten om het geheel wat evenwichtiger te maken, maar het draait daar niet meer om; het beeld van God, de ouder (enkelvoud van ouders) moet weg want voorbijgestreeft en door wat moeten we het vervangen? God de wijze grootouder? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() Heel logisch en heel juist, maar u spreekt hier over de mechanische delen die opdrachten uitvoeren, ik spreek over de opdrachtgever, als die met zichzelf in de knoop ligt zullen honderden armen en benen die harmonieus werken er niet veel aan kunnen veranderen; of niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook samen kunnen ze er zeer goed een hel van maken. Denk maar aan het huwelijksleven. ![]() ![]() ![]() Citaat:
Ook dit heeft zeker zijn recht van bestaan. Citaat:
Zo is ook niet EEN God, maar de EENHEID van vele Goden. En je hebt mijn vraag dus niet beantwoord of die ENE God van jou een God is of een Godin of allebei, dus TWEE. En als eenheid van beiden zijn ze dus een drie-eenheid. God en Godin en de eenheid van beiden, hoewel er eigenlijk geen derde geslacht bestaat, maar dat is dan de Liefde. Liefde, seks en de geboorte van het kind. Ook dit is weer een drie-eenheid. ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is dan een zogenaamde "ideale" voorstelling van de oorspronkelijke eenheid van man en vrouw, te vinden bij Plato. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() Waar ontken ik wie of wat het recht op bestaan? Het is niet omdat ik zoek naar een hoger bewustzijn, welk hoger bewustzijn ik enkel kan bekomen door het huidige bestaan te leven, te doorgronden en tot in zijn diepste wortels te onderzoeken en te ontleden, dat ik dat huidig bestaan ontken. Maar ik ga dat huidig bestaan, noch onderdelen ervan, uitroepen tot god, of alles goddelijk noemen omdat alles emanaties zijn van God. God staat, als definitie voor mij, boven dit huidig bestaan; als God al bestaat en niet enkel een wortel is om mij naar hogere regionen te voeren; maar dan heeft hij, zelfs als wortel al meer dan zijn funcionaliteit bewezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We weten hoe dat afloopt. Foltering, moord, onderdrukking. Daar voorbij komen zal de mensheid een heel pijnlijke bevalling geven. Hoe het kind daarna gaat uitzien is onbekend terrein. |
|
![]() |
![]() |