Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2013, 15:54   #121
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die arbeiders in de chemie, die hebben wel een pre waar veel mensen enkel van kunnen dromen, 50 dagen verlof en altijd de kans als het nodig is om om te switchen naar een job waarbij ze geen weekends moeten draaien.
Dat laatste is geen gegeven, maar die andere dingen zijn zeker zo.
En dat toont ook dat je gerust mensen kan hebben die op zo'n manier werken, zonder daarom complete zonderlingen te zijn. Flexibility creates flexibility and everything has its price. Als dat daar kan, dan kan dat in andere sectoren evenzeer.

Citaat:
De verkoopsters in winkeltjes zijn meestal laaggeschoold, lage lonen (zaterdagwerk wordt overigens in de retail gezien als standaard, en zondagvergoedingen komen niet in de buurt van de industrie), slechts 20 dagen verlof en geen extralegale voordelen. Bovendien zitten ze meestal vast aan hun job: er is weinig kans op iets anders.
Fatalistisch denken gaat hen inderdaad niet vooruit helpen, dat is een feit. Kansen moet je maken en grijpen. Die komen niet zomaar naar je hoofd gevlogen en die ageren niet autonoom.

Maar los daarvan: zelfs al zijn ze laaggeschoold, zelfs al zijn ze niet zo goed betaald als in de chemie (hetgeen an sich niet onlogisch is; 't werk is niet alleen van een heel ander kaliber, het shiftsysteem dat ze daar draaien is ook van een heel ander kaliber dan een 9 to 5 regime): ze gaan nog steeds niet verplicht kunnen worden meer te doen dan ze zelf willen en dan ze wettelijk mogen. Dus ook daar: wat is het probleem dan?

Citaat:
De overheid moet er voor waken dat we deze mensen hun rustdagen nog gunnen.
Die rustdagen zijn vandaag al wettelijk geregeld. Shift-regimes, zaterdag- en zondagwerk zijn geen nieuwigheden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 15:56   #122
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zalig

Iemand pleit voor het gezin, voor zondagsrust, en meteen is hij een klaploper in uw ogen.

Overigens, het tegendeel is vaak waar: degene die heel zijn leven heel hard werkt heeft vaak het minste op het einde.
't Is dan ook een construct (of beter, ik hoop van harte dat dat een construct is, anders valt ie te beklagen )
Oud 20 december 2013, 16:06   #123
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
't Is dan ook een construct (of beter, ik hoop van harte dat dat een construct is, anders valt ie te beklagen )
Ik weet het niet.

Ik ben overigens niet jaloers op mensen die meer als mij verdienen. Ik doe wat ik kan en wil, en ik focus me inderdaad voor een groot deel op mijn gezin.

De zondagsrust is nodig in mijn ogen omdat je een dag hebt die voor iedereen vrij is. Men kan dan aan andere zaken doen dan bvb economische activiteit. En in de maatschappij is die onthaasting zeer noodzakelijk.

Chemische nijverheid: ja de processen daar zijn 24/24 7/7, dat kan nu eenmaal niet anders, ook voor de veiligheid. De mensen worden daar ook goed voor betaald/vergoed. Dit is een logische uitzondering.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 16:18   #124
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dag ondernemerke,

Ik verdien zeer goed mijn brood. Ben kader in een KMO.

Echter verwacht ik niet van mijn werknemers of collegas dat ze op zondagen en feestdagen werken. Ik respecteer hun rust en tijd met familie. Ik heb zelf een kind dus ik weet hoe het is.

Voor mij staat het gezin centraal. Ik werk echter wel regelmatig in de weekends, maar dan is het voor mijn eigen vennootschap. Dan heb ik daar geen probleem mee: ik bepaal de uren, de inhoud. Een verjaardagsfeest in de familie heeft voorrang, kortom, die activiteit stoort mijn gezinsleven niet. Net omdat ik eigen baas ben.
Dus je bent kader in een KMO proficiat maar in een KMO is een kader hetzelfde als "ik wil zelfs mijn baas poepen voor opslag" dus dat zegt me niets. Niet persoonlijk tegen u maar ik vind trouwens elke werknemer, van koffiemadam tot kaderlid, niet meer dan een werkinstrument ten functie van de werkgever.

En eigen vennootschap. Dus m.a.w. een zelfstandige in bijberoep maar dan als zaakvoeder van een vennootschap. De sociale bijdragen te duur? De vennootschap draait niet zoals gehoopt? Willen maar niet kunnen noem ik dat. Ofwel neem je je verantwoordelijkheid op ofwel ga je verder je baas poepen. Maar willen en niet kunnen vind ik > ben je een man of een watje
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 16:19   #125
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Construct? Dat klinkt vies
Oud 20 december 2013, 16:24   #126
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Dus je bent kader in een KMO proficiat maar in een KMO is een kader hetzelfde als "ik wil zelfs mijn baas poepen voor opslag" dus dat zegt me niets. Niet persoonlijk tegen u maar ik vind trouwens elke werknemer, van koffiemadam tot kaderlid, niet meer dan een werkinstrument ten functie van de werkgever.

En eigen vennootschap. Dus m.a.w. een zelfstandige in bijberoep maar dan als zaakvoeder van een vennootschap. De sociale bijdragen te duur? De vennootschap draait niet zoals gehoopt? Willen maar niet kunnen noem ik dat. Ofwel neem je je verantwoordelijkheid op ofwel ga je verder je baas poepen. Maar willen en niet kunnen vind ik > ben je een man of een watje
Ik doe consultancy na mijn uren. Omwille van belastingtechnische redenen doe ik dit via een vennootschap (via personenbelasting hield ik hier niks aan over). Als ik niks doe, kost het mij ook niks (ik ben geen bezoldigd zaakvoerder). Waarom ik het doe, wel, u als ondernemer begrijpt toch goed wat een bvba met geld erin waard is als je opeens zelf beslist om fulltime zelfstandig te beginnen ?
Oud 20 december 2013, 16:34   #127
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet het niet.
Bof, als ie het niet is, dan is ie hetzij iemand die verhaaltjes verzint in een langgerekte "hey look at me, zie hoe straf"-poging, hetzij iemand die effectief die levensstijl heeft maar die er zo weinig voldoening uit haalt dat ie opnieuw in die langgerekte "hey look at me, give me some attention"-poging verzeild geraakt.
Geen van beide opties zijn bepaald benijdenswaardig

Citaat:
Ik ben overigens niet jaloers op mensen die meer als mij verdienen. Ik doe wat ik kan en wil, en ik focus me inderdaad voor een groot deel op mijn gezin.
Sure, en da's je volste recht, daar ga je me niks over horen zeggen

Jalozie op mensen die meer geld verdienen is pointless trouwens. Schiet je zelf niks mee op.

Citaat:
De zondagsrust is nodig in mijn ogen omdat je een dag hebt die voor iedereen vrij is. Men kan dan aan andere zaken doen dan bvb economische activiteit. En in de maatschappij is die onthaasting zeer noodzakelijk.

Chemische nijverheid: ja de processen daar zijn 24/24 7/7, dat kan nu eenmaal niet anders, ook voor de veiligheid. De mensen worden daar ook goed voor betaald/vergoed. Dit is een logische uitzondering.
Mwoah, ik zie het nut niet van een dag die voor iedereen vrij is. Dagen vrij zijn absoluut nodig, maar die hoeven niet verplicht op één vast gegeven moment te zijn.

Laatst gewijzigd door Sfax : 20 december 2013 om 16:34.
Oud 20 december 2013, 16:34   #128
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Snap het (ik hoop alleen dat het geen ergo toestanden of dergelijke zijn dat ge doet )
Oud 20 december 2013, 16:38   #129
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Snap het (ik hoop alleen dat het geen ergo toestanden of dergelijke zijn dat ge doet )
ergo ?
Oud 20 december 2013, 16:39   #130
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Bof, als ie het niet is, dan is ie hetzij iemand die verhaaltjes verzint in een langgerekte "hey look at me, zie hoe straf"-poging, hetzij iemand die effectief die levensstijl heeft maar die er zo weinig voldoening uit haalt dat ie opnieuw in die langgerekte "hey look at me, give me some attention"-poging verzeild geraakt.
Geen van beide opties zijn bepaald benijdenswaardig
hey look at me, anoniem op een forum en dit ter vermaak en uit verveling Maar ja waarom niet. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb Mijn levensstijl is echt maar ik verbloem het hier nog wel. Anders gaan ze mij nog met Hitler of zo vergelijken En je hebt gelijk wat je zegt betreft voldoening. Mijn probleem waar ik mee moet leven. Wat ik ook doe, niets geeft mij nog voldoening. Het give me some attention is er dan weer niet. Waarom verhuis ik eerstdaags naar de andere kant van de wereld > om eindelijk in alle anonimiteit terug een nieuwe start te kunnen maken. Trouwens onbekend is onbemind en laat dat nu net het laatste zijn wat ik wil, bemind worden .
Oud 20 december 2013, 16:43   #131
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
hey look at me, anoniem op een forum en dit ter vermaak en uit verveling Maar ja waarom niet. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb Mijn levensstijl is echt maar ik verbloem het hier nog wel. Anders gaan ze mij nog met Hitler of zo vergelijken En je hebt gelijk wat je zegt betreft voldoening. Mijn probleem waar ik mee moet leven. Wat ik ook doe, niets geeft mij nog voldoening. Het give me some attention is er dan weer niet. Waarom verhuis ik eerstdaags naar de andere kant van de wereld > om eindelijk in alle anonimiteit terug een nieuwe start te kunnen maken. Trouwens onbekend is onbemind en laat dat nu net het laatste zijn wat ik wil, bemind worden .
Hetgeen niks verandert aan wat ik daar zeg hoor - blijft dat te hopen dat je een construct bent, anders ben je te beklagen . Maar 't is wel cute.
Oud 20 december 2013, 16:51   #132
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wat bedoel je juist met construct? Want anders ga ik nog lang met die vraag blijven zitten
Oud 20 december 2013, 16:52   #133
Sfax
Banneling

Standaard

Dat je hier een personage neerzet zeg maar.
Toneeltje spelen quoi
Oud 20 december 2013, 16:57   #134
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Eigenlijk houden we het misschien best op toneel en personage. En binnen enkele dagen is iedereen mij gelukkig vergeten
Oud 20 december 2013, 16:59   #135
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk houden we het misschien best op toneel en personage. En binnen enkele dagen is iedereen mij gelukkig vergeten
Voila

But still, dat uitwijken kan ik je enkel aanraden hoor
Oud 20 december 2013, 17:02   #136
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Nog twee dagen
Oud 20 december 2013, 19:40   #137
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
"Stel dat"
"Ik denk dat"
"Het wil niet zeggen dat"

Allemaal veronderstellingen, speculatie, worst-case scenario.
sorry, maar een buitenshuiswerkende vrouw die gewoon in het weekend thuis is, en twee kinderen lijkt me eerder de doodnormale modale situatie dan een worst case scenario.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 19:44   #138
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
1. Wanneer winkels wel open zijn op zondag, kan je evengoed rustig thuis zijn.
Behalve als je vrouw in zo'n winkel werkt. want die moet dan wel werken zodat de gezinsuitstap er niet inzit.

Citaat:
2. Nu kan je helemaal niet doen waar je zin in hebt. Shoppen is bvb niet mogelijk. Anderen hebben dat in onze plaats beslist.
We bekijken het van de kant van de werkNEMER. Voor de klant is het uiteraard een pluspunt.

Citaat:
Weeral veel speculatie, veel veronderstellingen. Dat er mensen en zelfs koppels zijn die heel goed varen bij zondagwerk, nee, dat kan blijkbaar niet.
Dat kan natuurlijk: ik ken genoeg mensen in een volcontinu shiftsysteem, maar die hebben dan wel weer een tiental dagen volledig vrij na de drie shiften, die zijn ook zondagmiddag en zaterdagmiddag thuis als ze de vroege hebben.
Maar iemand die alle zondagen en zaterdagen moet werken, mèt compensatie tijdens de week heeft echt niet veel tijd om met echtgenoot en kindjes een weekendje op stap te gaan. Tijdens de week kan de melkboer en postbode dan natuurlijk wel vrij binnen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 21:04   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Nog heel even en het is zover: de rustdag wordt afgeschaft en iedereen in de verkoop moet op zondag gaan werken! In Antwerpen is het voorstel goedgekeurd en Hasselt gaat binnenkort volgen...

Een goede zaak voor de shoppers of toch niet?

Zou jij het zien zitten om 7/7 dagen te werken? En om eerlijk te zijn: 2 vervangende weekdagen is toch niet hetzelfde als een normaal weekend gehad te hebben?

Waar gaat men gemotiveerd personeel vinden? Wat met het sociaal leven van deze mensen? Wordt het dubbel loon ook afgeschaft van een zondag?

Ik zit zelf in de verkoop en 3/4 van mijn collega's gaan onmiddellijk een andere werkgever zoeken waar er geen weekend/zondagwerk is. (en ikzelf trouwens ook). Het zal een moeilijke taak worden voor de werkgevers om personeel te vinden voor iedere zondag te komen werken...

Maar de shoppers vinden dat allemaal normaal: een winkel moet 24/24u geopend zijn 7/7 dagen. Ze stellen zich daar geen vragen bij.
Voor de shoppers is dit misschien een goede zaak, maar ik denk niet dat het de shoppers zijn die dit hebben gevraagd.En al zeker niet dat ze dit "normaal" vinden. Ze zijn er immers aan gewend dat de meeste winkels op zondag dicht blijven. Bovendien is het de vraag of er met de wens van de shoppers zou rekening gehouden worden.

Hoe dan ook, ik denk niet dat iemand kan verplicht worden om meer dan een door de wetgever bepaald aantal uur present te zijn op zijn werk. Het enige verschil met nu is dus dat de winkelbediendes ook regelmatig een zondag zullen moeten werken, en een weekdag meer zullen vrij zijn. Ook niet mis vermits welbepaalde kantoren en gemeentelijke diensten alleen tijdens de week open zijn.

Ik denk dat het de uitbaters zijn die het verlies aan inkomen (door de crisis) proberen te compenseren door op zondag open te blijven.
Persoonlijk vind ik dat dom want in crisistijd geven de mensen die maar over een beperkt butget beschikken niet meer uit omdat het op zondag open is. Wie wél allicht wat meer zal uitgeven op zondag zijn de mensen die van de crisis niet veel voelen. Op die mensen wordt dus getipt. Van die mensen zijn de gewone winkelbediendes het slachtoffer.

Ik heb eergisteren nog eventjes gepraat met een winkelbediende uit de Aldi. Het was even na 8.30u en zeer kalm. Ik was de enige aan de kassa. Dat de winkel vroeger opengaat betekent niet dat de dagopbrengst groter is dan toen de winkel pas om 9u openging. Er staat echter geen rij wachtenden meer aan de voordeur tot de winkel opengaat. Het half uur dat de zaak eerder opent heeft alleen tot gevolg dat er geen toeloop is van klanten om 9 u. Klanten die even later ook weer massaal aan de kassa staan aan te schuiven. Dat lijkt me eerder een dure service voor de klanten. Toch als dat half uur extra openingstijd niet resulteert in meer opbrengst voor de baas.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 december 2013 om 21:09.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 21:11   #140
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Toch als dat half uur extra openingstijd niet resulteert in meer opbrengst voor de baas.
Indirect is het wel een voordelige situatie voor de baas.

Personeel heeft minder stress waar door er minder ziekteverzuim is, anderzijds goede reclame omdat de klanten tevreden zijn dat ze niet lang moeten aanschuiven. Met gevolg dat meer mensen in die winkel gaan winkelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be