Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2014, 22:17   #121
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vanaf een bepaald moment kan je onzin beter negeren.
Waarom?
Als we onzin negeren, is elke discussie over religie onmogelijk!
Oud 13 januari 2014, 22:47   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Vooral onzin van iemand die het zonlicht ontkent.
Zelfde soort onzin als die van u.
Wat ontken ik dan wel als ik vragen mag?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2014, 15:37   #123
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

In de naam van Boeddha, Jezus en harriechristus komt het allemaal voor elkaar......
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 22:24   #124
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat ontken ik dan wel als ik vragen mag?
Afgezien van de 'vergoddelijking' van Jezus (een uitvinding van de kerk) is het duidelijk dat Jezus ondergeschikt is aan de vader. Want hij weet niet eens wanneer de Eindtijd zal komen. Alleen mijn vader of God kent dit ogenblik, zo weet hij te vertellen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 januari 2014 om 22:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 23:14   #125
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Bij mij is een "God de Vader" + een "god de zoon" TWEE (2) goden, en niet één.

Want 1 + 1 = 2, en niet 1.

Wat denk jij daar van?
\

Namaste Eliyahu en topic starter alsook alle dappere, kamergeleerde forum tijgertjes,

Strikt gezien en gezegd zou ik zeggen dat het om drie goden gaat in deze triniteit:
1. God de vader: een volwaardige god
2. de zoon Jezus, die toch stierf aan het kruis, dus een echte halfgod
3. de heilige geest, nou wat is heilig? logisch de KUT mannen want zo werd dit barende gaatje aangeduid vroeger in die regio in literaire teksten en geschriften als eufemisme he, snap je het? 'de Heilige KUT'. Ok, maar dit is de derde god in deze christelijke trinititeit.

Drie goden in het christendom dus? ja of nee?

Nu bekijk ik het veel theoretischer en abstracter maar wel vanuit het organisme zelf als individu, want die woorden komen uit een organische mond van vlees en bloed en in deze nieuwe theorie van mij is ook het bewustzijn een organisch iets, gewoon een soort IK-orgaan van ons lichaam, waar onze geest en bewustzijn in zitten. En juist omdat ik het zo bekijk nu kom ik tot verrassende ideeen en inzichten mbt ons bestaan en mijzelf, als IK-wezentje met bruin apenkleurtje. Zo leer ik mijzelf toch beter kennen elke dag als ik met Wieroe dit alles aan het uitspitten ben met een dikke glas rum he als avond borrel samen voor het slapen gaan in onze lekkere warme mandjes.

Ik snap het nu beter.
Maar Eliyahu, check het begrip 'Zeta entiteiten' in onderstaand werk van mij, ga gewoon naar de verklarende woordenlijst en snuffel in mijn boekie online, is free he. Dan kan jij beter die triniteit begrijpen en verklaren van het christendom, maar hou er rekening mee dat veel van het oorspronkelijke Paulinisme (na eerste eeuw opgesteld als voorchristelijke geboorte) totaal identiek was aan het oude griekse en hindoeistische geloof, dus incl reincarnatie, wedergeboorte, beeldjes, karma leer, en voorouder verering. Deze dingen werden er gewoon uit geflikkerd toen de Kerk zich ontpopte tot een Theologische Christelijke staat (dictatuur olv blanke christelijke nazi's) met leger en vuurstapels voor zondaars. Toen begon de bloedige kerstening in germaans europa, miljoenen moorden en verkrachtingen, heksen verbranding, verketterde mensen.

kijk in mijn boek onder en mail mij gerust als je vragen hebt of iets wil zeggen.

dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten
planet of the intelligent hindu chimps

zie boekie van ons online:

WEBpublication BOOK WART0129 / EPAGE 1 of 91
Altecrea:
de Technische expansie van Krishna op aarde
0.0. Inhoudsopgave

http://www.dewanand.com/altecrea01.htm

http://www.dewanand.com

Laatst gewijzigd door dewanand : 16 januari 2014 om 23:20. Reden: mijn eigen wetenschappelijk onderzoek delen met gelijk gestemden en data zoeken
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 23:27   #126
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Afgezien van de 'vergoddelijking' van Jezus (een uitvinding van de kerk) is het duidelijk dat Jezus ondergeschikt is aan de vader. Want hij weet niet eens wanneer de Eindtijd zal komen. Alleen mijn vader of God kent dit ogenblik, zo weet hij te vertellen.
Het is toch duidelijk dat:

Jozef en Maria een typisch koppel waren, zoals er tot enkele tientallen jaren terug ook koppels waren. De vrouw heeft haar handen vol me het huishouden, terwijl de man de centen binnenbrengt.
Jozef is een vakman, werkt hard, maar verdient amper een nagel om aan zijn bruine reet te krabben.
Maria is een verveelde huisvrouw, ziet haar hardwerkende man amper en voelt zich dus vaak eenzaam.
Wanneer ze terugkomt van de markt, alwaar ze de wekelijkse boodschappen heeft gedaan, kruist een jonge mooie man haar pad. Maria geeft hem een veelbetekenende blik, dewelke de jongeman niet foutief kan interpreteren en al snel liggen beiden in elkaars armen te hijgen. Maria, volledig het noorden kwijt en niet wetende wat coïtus interruptus is, laat een kledder zaad zich tot diep in haar kut banen en kermt het uit van genot.

Nadat de jonge man, zonder zich te douchen afscheid neemt van Maria, begint onze brave sloor aan het avondeten. Alles gaat zijn gewone gangetje. Jozef komt thuis, eet, slaapt, ontwaakt, werkt, komt thuis, eet, ... Maria begint zich wat misselijk te voelen na iets meer dan drie weken, en voelt nattigheid. Drie maand later kan ook Jozef er niet meer naastkijken, zodat Maria zegt dat een zekere 'Heilige Geest' haar een kind heeft geschonken. Ze noemt het een godenkind.

Jozef, de arme drommel, naïef tot en met (SP.A-stemmer avant la lettre) gaat in het verhaal mee, en draagt zorg voor Maria, zoals geen man hem dat ooit heeft voorgedaan.

Jezeus wordt geboren; en net zoals zijn moeder zal hij door het leven gaan als een maffe, goedlachse en innemende persoon. Hij zal veel vrienden maken, omdat hij het goed kan uitleggen en weet hoe hij mensen kan overtuigen. Hij is voor de vrije liefde en duwt bijgevolg zijn lelijke vleestoeter in menig vagina. Tot hij de verkeerde vrouw, voor een nacht tot de zijne maakt. Jezus wordt op de leeftijd van 31 (of 33?) veroordeeld tot de kruisdood.

Laatst gewijzigd door Sonny Crockett : 16 januari 2014 om 23:29.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 14:49   #127
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Bij mij is een "God de Vader" + een "god de zoon" TWEE (2) goden, en niet één.

Want 1 + 1 = 2, en niet 1.

Wat denk jij daar van?
Dat is een mysterie. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn één God.

Goddelijke mysterie's > jouw basis-rekenkunde en menselijke projecties.
Oud 18 januari 2014, 15:23   #128
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo weet hij te vertellen in Mattheus, deel van het Nieuwe Testament, gedefinieerd door de Kerkvaders, die zonder twijfel de Triniteitsleer aanhingen, en duidelijk geen discrepantie zagen tussen de goddelijke natuur van Jezus en het Evangelie van Mattheus. Het is dus duidelijk dat de Kerk Mattheus anders interpreteerde en interpreteert dan U. De Kerk, die steunt op Heilige Traditie en geleid wordt/werd door de Heilige Geest.

Maar voor mensen die buiten de Kerk op eigen houtje Schrift beginnen interpreteren, daar bestaat natuurlijk een naam voor: protestanten.
Oud 18 januari 2014, 15:37   #129
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat is een mysterie. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn één God.
Voor mij is dat geen mysterie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 17:08   #130
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo weet hij te vertellen in Mattheus, deel van het Nieuwe Testament, gedefinieerd door de Kerkvaders, die zonder twijfel de Triniteitsleer aanhingen, en duidelijk geen discrepantie zagen tussen de goddelijke natuur van Jezus en het Evangelie van Mattheus. Het is dus duidelijk dat de Kerk Mattheus anders interpreteerde en interpreteert dan U. De Kerk, die steunt op Heilige Traditie en geleid wordt/werd door de Heilige Geest.Maar voor mensen die buiten de Kerk op eigen houtje Schrift beginnen interpreteren, daar bestaat natuurlijk een naam voor: protestanten.
Dat zegt men ook bij elke verkiezing van een nieuwe paus. Wanneer ik dan zie welke mensen allemaal die zogenaamde 'Heilige Geest' toeliet tot het pausschap, dan heb ik zo mijn twijfels over het nut van zulke 'Heilige Geest'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 17:15   #131
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zegt men ook bij elke verkiezing van een nieuwe paus. Wanneer ik dan zie welke mensen allemaal die zogenaamde 'Heilige Geest' toeliet tot het pausschap, dan heb ik zo mijn twijfels over het nut van zulke 'Heilige Geest'.
Men kan zeggen wat men wil binnen de RKK, het is hopelijk duidelijk dat die paus kan zich hoegenaamd al lang niet meer op Heilige Traditie beroepen, en dat was nog voor Vaticaan I en II. Iemand die denkt dat de hedendaagse RKK (of zelfs die van 500 jaar geleden) de historische Kerk is, is goed gek.

Maar inderdaad, reden te meer om aan te nemen dat de RKK niet de Kerk is.
Oud 18 januari 2014, 17:18   #132
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Paulus van Tarsus, wordt algemeen aangenomen, bracht de ingrediënten samen.
Nope. De Kelten hadden iets met hun eigen trias aan goden. Ze waren ook favoriet van de triskel in alle mogelijke vormen en gebruiken:

De gothische kathedralen staan vol met triskels : de drie-eenheid

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 17:26   #133
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Nope. De Kelten hadden iets met hun eigen trias aan goden. Ze waren ook favoriet van de triskel in alle mogelijke vormen en gebruiken:
Vb. Ignatius van Antiochië hing veel rond bij de Kelten?

Dat de Kelten een mooi symbool voor 'drie(-eenheid)' hadden en dat daarna in Christelijke bouwwerken plaatsen, wilt niet zeggen dat de drie-eenheid van de Kelten komt. De Alpenzon heeft 6 spaken, heeft men het in Noord-Italië over de Heilige zes-eenheid?
Oud 18 januari 2014, 18:06   #134
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vb. Ignatius van Antiochië hing veel rond bij de Kelten?

Dat de Kelten een mooi symbool voor 'drie(-eenheid)' hadden en dat daarna in Christelijke bouwwerken plaatsen, wilt niet zeggen dat de drie-eenheid van de Kelten komt. De Alpenzon heeft 6 spaken, heeft men het in Noord-Italië over de Heilige zes-eenheid?
De kelten hadden hun eigen drie hoofdgoden. vandaar die drie-eenheid. Ze hadden natuurlijk nog een heel pantheon aan mindere goden, maar daar hebben ze de "heiligen" van gemaakt. Geweetwel: die heiligen met ieder hun eigen specialiteit.... Sint Anna voor de tanden, Heilige Antonius voor de verloren voorwerpen, Heilige Christoffel (met zijn penning!) voor de reizigers.... zo rap krijg je "het geloof" niet uit de maatschappij. Nog eeuwenlang baden de mensen tot de vroegere lagere Keltische goden (onder een andere naam), en noemden dit "de heiligen".

De drie hoofdgoden werden vervat in de drie-eenheid. Vader, Zoon en Heilige Geest. Als vervanger van de drie Keltische hoofdgoden.

Citaat:
De Keltische religie was polytheïstisch, al was bijvoorbeeld in Ierland de oppergod of algod Dagda bekend, die op de harp speelde. Verder werden de goden soms vereerd als triades en later afgebeeld met drie gezichten. Volgens sommigen zou het concept van de Heilige Drievuldigheid in het christendom later zijn ingevoerd onder deze Keltische invloed
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keltische_mythologie

Maar het kan natuurlijk ook meer algemeen een gevolg zijn geweest van de indo-europese godentrias :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Europese_godentrias

Citaat:
Dumézil zag gelijkenissen tussen de oud-Romeinse trias Jupiter-Mars-Quirinus en onder andere de Umbrische trias Jupiter-Mars-Vofionus van de tabulae Iguvinae. Deze Indo-Europese godentrias trof Dumézil ook aan bij de Grieken, [COLOR="rgb(255, 140, 0)"]Kelten,[/color] Indo-Iraniërs, Baltische volkeren, Germanen en Slavische volkeren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 januari 2014 om 18:10.
Oud 18 januari 2014, 18:28   #135
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De kelten hadden hun eigen drie hoofdgoden. vandaar die drie-eenheid. Ze hadden natuurlijk nog een heel pantheon aan mindere goden, maar daar hebben ze de "heiligen" van gemaakt. Geweetwel: die heiligen met ieder hun eigen specialiteit.... Sint Anna voor de tanden, Heilige Antonius voor de verloren voorwerpen, Heilige Christoffel (met zijn penning!) voor de reizigers.... zo rap krijg je "het geloof" niet uit de maatschappij. Nog eeuwenlang baden de mensen tot de vroegere lagere Keltische goden (onder een andere naam), en noemden dit "de heiligen".

De drie hoofdgoden werden vervat in de drie-eenheid. Vader, Zoon en Heilige Geest. Als vervanger van de drie Keltische hoofdgoden.
In vele vroege Christelijke inscripties staan de namen van martelaren met addenda als 'we weten dat jullie In Christus zijn', 'denk aan ons' en 'bid voor ons'. Uit tijden voor men naar de Kelten trok. U spant de kar weer voor het paard. Dat de Kelten ervoor kozen om nog even hun goden als Heiligen te vereren na de Kerstening, wilt niet zeggen dat Heiligenverering wortelt in Keltisch polytheïsme.

Nogmaals; Ignatius van Antiochië had het al over de Heilige Drieëenheid. Die hing veel rond bij de Kelten?

Citaat:

Maar het kan natuurlijk ook meer algemeen een gevolg zijn geweest van de indo-europese godentrias :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Europese_godentrias
Een hypothese met net zoveel voor- als tegenstanders, en heel wat verwijten van selection bias. Maar ik oordeel nog niet, Heilige Openbaring neemt vele vormen aan.
Oud 18 januari 2014, 20:36   #136
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In vele vroege Christelijke inscripties staan de namen van martelaren met addenda als 'we weten dat jullie In Christus zijn', 'denk aan ons' en 'bid voor ons'. Uit tijden voor men naar de Kelten trok. U spant de kar weer voor het paard. Dat de Kelten ervoor kozen om nog even hun goden als Heiligen te vereren na de Kerstening, wilt niet zeggen dat Heiligenverering wortelt in Keltisch polytheïsme.

Nogmaals; Ignatius van Antiochië had het al over de Heilige Drieëenheid. Die hing veel rond bij de Kelten?

Een hypothese met net zoveel voor- als tegenstanders, en heel wat verwijten van selection bias. Maar ik oordeel nog niet, Heilige Openbaring neemt vele vormen aan.
U bent toch op de hoogte van het feit dat de mensen, het VOLK hier pas in de 11de tot 12de eeuw gekerstend werden?

Over welke periode spreekt U? dacht u nu werkelijk dat men in deze regionen vanaf het jaar NUL naar de katholieke kerk ging?

Welke christenen vereerden heiligen? de romeinse christenen? de turkse christenen? kom, vertel het me even.

Wanneer leefde uw Ignatius van Antiochië? In de tijd van de heilige Brigitta? Brigitta was een keltische godin, die met naam en al de overstap naar de christelijke heiligen heeft kunnen maken.

Waarom zou uw heilige anna iets met tandartsen te maken hebben denk je? omdat haar tanden werden uitgetrokken? of omdat het volk in die heilige de godheid tegen tandpijn meende te kunnen aanroepen?

Laatst gewijzigd door circe : 18 januari 2014 om 20:41.
Oud 18 januari 2014, 20:43   #137
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bent toch op de hoogte van het feit dat de mensen, het VOLK hier pas in de 11de tot 12de eeuw gekerstend werden?
Ja, dus wat is je punt?
Het Christendom was al eerder bij de Kelten geraakt hoor, alvorens de grootschalige kerstening. St. Albanus van Engeland leefde in de derde of vierde eeuw AD. Toch, een dikke eeuw nadat St. Ignatius van Antiochië het al over de Heilige Drieeenheid had. Dus opnieuw, wat heeft Uw triskel te zoeken in de oorsprong van de aanbidding van Heilige Drieeenheid?
Citaat:
Over welke period spreekt U? dacht u nu werkelijk dat men in deze regionen vanaf het jaar NUL naar de katholieke kerk ging?
Dat likt me zeer sterk, daar het Christendom toen nog niet bestond.
Oud 18 januari 2014, 21:01   #138
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke christenen vereerden heiligen? de romeinse christenen? de turkse christenen? kom, vertel het me even.
Allen, reeds vanaf de derde eeuw werden heiligen vereerd in de Kerk. Vanaf de vierde eeuw werden kerken vernoemd naar heiligen.

Citaat:
Wanneer leefde uw Ignatius van Antiochië? In de tijd van de heilige Brigitta? Brigitta was een keltische godin, die met naam en al de overstap naar de christelijke heiligen heeft kunnen maken.
Ruim 3 eeuwen eerder, en wat U hier voorstelt als feit is wederom niet meer dan een wankele hypothese.

Citaat:
Waarom zou uw heilige anna iets met tandartsen te maken hebben denk je? omdat haar tanden werden uitgetrokken? of omdat het volk in die heilige de godheid tegen tandpijn meende te kunnen aanroepen?
De Heilige Anna heeft niets met tandpijn te maken.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 18 januari 2014 om 21:02.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 21:01   #139
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Vermeldingen van het concept van de drievuldigheid predateren de inculturatie van het Christendom bij de Kelten. Over de drievuldigheid kan veel gedebatteerd worden, maar er is geen enkele historische basis voor de bewering dat deze origineert uit de Keltische mythologie.

Ik neem aan dat Circe verward werd door het latere Christelijke gebruik van de Triskelion als symbool voor de triniteit.
wilt U hiermee nu prediteren dat de mogelijke usage van ene triskel of een trias weldegelijk van germaanse dan wel indo-germaanse origine zou kunnen komen, terwijl de ultieme origine van het christendom uit het zero, nul, nietsgehalte zou kunnen georigineerd zijn geworden geweest?

Oud 18 januari 2014, 21:20   #140
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Beste,

Uw bericht is gefundeerd op het woord "prediteren". Het lijkt mij aannemelijk dat dit een foute spelwijze is van het woord "predikeren". De clou van uw bericht is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk wegens uw taalgebruik dat mij vrij stuntelig overkomt. Als ik het goed begrijp vraagt u zich af of ik het triskelion plaats in een grotere Indo-Germaanse context en het christendom als iets dat uit het niets ontstond? Dit laatste schijnt mij een zeer vreemde aanneming, wat dan ook meteen de reden is waarom ik dit langere bericht plaats in plaats van de antwoorden op mijn interpretatie van uw vraag.
u heeft me perfect gecomprimeerd.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be