![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Abortus moord : ja of neen | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,53% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 41,18% |
ieder zijn goesting |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,76% |
in bepaalde omstandigheden wel... |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,53% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik vind die ook niet zaligmakend hoor, maar het geeft wel een beter houvast om persoonlijke visies aan te toetsen, denk ik, ipv dat mensen hun eigen visie als waarheid verkondigen. ik heb dat stukje wetgeving erbijgezet om dan ook duidelijk te maken dat de belgische wetgeving abortus toelaat BINNEN die 24 weken, dus vóór de wetenschap een zwangerschap als zelfstandig levensvatbaar benoemt.
![]() |
![]() |
#122 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en omdat daar veel discussie over was, vond ik dat het wel degelijk ter zake was. [size=1]+ ze hebben hier ook van hogerhand 2 threads door mekaar geslingerd wegens dubbele topic, en dat kan misschien wel de reden zijn waarom jij het als hier-niet terzake ziet?[/size]
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een absolute norm, een afkappingspunt tussen het "niet-of-wel" mens-zijn is die levensvatbaarheidsnorm dus niet. Je kan net zo goed spreken over 12, 24 of 30 weken... behoorlijk arbitrair dus.
![]() |
![]() |
#127 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Raf:
Dan zitten we dus inderdaad op dezelfde golflengte. Misselijkmakende beelden zijn larie en hebben slechts tot doel om op de emotie van het moment in te spelen. Je hebt daar zeker gelijk. Maar het weze wel duidelijk dat de moeder zich goed bewust moet zijn van het feit dat die ingreep een "doding" inhoudt, met alle consequenties vandien. Een aantal mensen met praktijkervaring (artsen, verpleegkundigen én vrouwen die hun vrucht hebben laten afdrijven) hebben me bevestigd dat die visie niet altijd even duidelijk is; dat er nog al wat gevallen zijn waar abortus gezien wordt als een "accident de parcours" in de zin van "oeps, dan heb ik effe te lang gewacht met het nemen van de noodpil, ach ja...." Echt geen uitzonderingen hoor, Raf. En dat maakt me behoorlijk ongerust (en opstandig, ik geef het toe).
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Elke abortus is ook voor mij één teveel, maar ik vind dat het beslissingsrecht tóch vooral bij de moeder en haar directe omgeving ligt, en dus niét bij eender welke overheid...
![]() |
![]() |
#130 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
tuurlijk niet, heb ik ook nooit beweerd. maar ik denk dat in discussies zoals deze wel degelijk nood is aan een soort houvast, om meningen en opvattingen aan te toetsen. om effe een vergelijking te leggen met discussies over drugs: sommigen zullen koffie een harddrug noemen, anderen speed een softdrug. naar mijn mening kan het debat dan geholpen worden door bijvb. een wetenschappelijk onderscheid of een wettelijk onderscheid, zodat al te persoonlijke visies niet voor verwarring zorgen. (sorry voor de off-topic)
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat volgens mij wel vast staat, is dat we niet van moord kunnen spreken zolang er geen levensvatbaarheid is. Wie niet leeft, kan je immers ook zijn leven niet ontnemen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() En tussen haakjes, uw ouders hadden precies ook geen remmen hé ... Negen keer na het zingen de kerk uit.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
9 en alle 9 ongewenst? Hier in België anno 20ste eeuw? Ik ben de 2de jongste van 9 (spuit 8 voor de intimi) ![]() Mijn ouders waren heel katholiek en mijn moeder had een stiefmoeder (zo eentje vanuit de boekskes) dus die wilde een hele grote warme nest. Na mijn jongste broer vonden ze het welletjes en toen is mijn moeder pas aan de pil gegaan, ondanks haar geloof heeft ze toch het heft in eigen handen genomen. Knuppeltje, ge hebt in onze contreiën geen 9 ongewenste kinderen, weet jij wel wat dat is? 9 kinderen? Ik kan het bijna niet aannemen dat jullie écht met 9-en waren. Jouw ouders zullen van dezelfde generatie geweest zijn als de mijne waarschijnlijk. Ook zij kenden al anticonceptie. 1 kind ongewenst en een accidentje, ja geloof ik best. Zelfs 2 of 3, maar NEGEN????? Vind ik héél moeilijk om aan te nemen, tenzij 1 van je beide ouders er niet zoveel wilde. Mijn vader was eigenlijk ook geen man om zo'n groot gezin te hebben maar ja, mijn moeder had 't laatste woord hee. Maar in dat geval waren wij voor háár helemaal niet ongewenst.
![]() |