![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Huysmans had zeker geen ongelijk. Ik las zojuist een (gedenk)boek over Pastoor Veltmans. Veltmans was pastoor te Sint-Maartensvoeren. En dit gedurende lange tijd: van 1920 tot 1948. Het was een tijd waar de verfransingsdruk in Voeren zeer hoog lag. Veltmans was zonder twijfel ook (terecht) Vlaamsgezind uit rechtvaardigheidsoverwegingen. Hij kon niet verdragen dat de Nederlandse taal, de Vlaamse cultuur, niet volwaardig werd erkend in de Voerstreek en met de voeten werd getreden. Hij ijverde dan ook voor de vernederlandsing van de adminstratie, scholen, en dies meer. En met resultaat. Zo evolueerde de Voerense situatie van ééntalig Frans, naar tweetaligheid (1921). Uiteindelijk kwam er een talentelling in 1930 waardoor de Voerense dorpen wettelijk werden erkend als ééntalige Nederlandssprekende gemeenten. Na de talentelling van 1947 kwam dit weer op losse schroeven te staan. Op 7 juni 1928 hield pastoor Veltmans een voordracht in Leuven op de Algemene Vergadering van het Davidsfonds. Toch was pastoor Veltmans toen optimistisch. Hij zag dat de Vlaamse bevolking toenam in de Waalse grensdorpen en dat zou volgens hem tot de Vlaamse overmacht leiden en het zou de taalgrens op termijn wijzigen in deze streek. Hij wijst ook op de ‘Hollandse inwijkelingen’ die in die streek de Nederlandssprekende Vlaamse bevolking komt versterken. Opmerkelijk is dat hij vaststelt dat de Vlaamse en Hollandse inwijkelingen die in de omgeving van de Duitse grens gaan wonen de neiging hebben te verduitsen. Een doorn in het oog voor Veltmans en een constante zorg was de gemeente Aubel. Reeds in 1912 op het Congres van het Davidsfonds in Antwerpen gaf Dr. De Beuckelaer een somber beeld over de taaltoestand in Aubel. En terecht want in de tijd van Veltmans, dus 16 jaar later was Aubel zo goed als verfranst. "De bevolking wilt zo goed als van geen Nederlands meer weten" zo stelt Veltmans vast. Nochtans, de secretaris van het Davidsfonds en bibiothecaris van de boekerij van Aubel in die tijd, Kapelaan Van Herck, meldt dat er nog wel Nederlandse boeken worden ontleend en er ook nog mensen zijn die geabonneerd zijn op het Vlaams weekblad ‘De Boer’. “Maar”, zo verzucht Veltmans in zijn voordracht : “menselijk gesproken zie ik het redmiddel niet in Aubel. En voorlopig kunnen wij niet anders doen, dunkt mij, dan de geestelijkheid van de plaats aan moedigen tot volharding in haar harde strijd , en O.L.H om hulp roepen : Salva nos Domine perimus, bidden voor de bekering van die mensen. Met de verfransing verbetert Aubel niet, noch op godsdienstig, noch op zedelijk gebied. Gij begrijpt dat best. O.L.H. zal Aubel redden met te beletten dat het ten enemale verfranst wordt, met het te doen terugkomen tot betere, zegge Vlaamse gevoelens." Verleden zomer ging ik op de markt op een warme late namiddag in Aubel een frisse pint drinken op de markt. Ik had de indruk dat de hoofdtaal Frans was, maar in het café hoorde ik toch nog af en toe Nederlands. Maar het is waar, de toestand in de Voer blijft voorlopig een dubbeltje op zijn kant, ook als is het nu definitief wettelijk geregeld. Het zijn uiteindelijk diezelfde ‘Hollanders’ die uiteindelijk Happart in het zand hebben doen bijten. Waarschijnlijk dezelfde soort ‘inwijkende Hollanders’ als deze waarover Pastoor Veltmans het had. Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2014 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik gok dat het geen Standaardnederlands was, maar Limburgs gesproken door een oudere generatie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 maart 2014 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Plombières kan je dat ook hier en daar nog eens horen. De jeugd is er evenwel door en door verfranst. Ondertussen krijg je toestanden zoals in Frans-Vlaanderen waar mensen de eigen straat-, plaats- en familienamen niet meer deftig kunnen uitspreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Europees Commissaris
|
![]() En wie Aubel en Plombieres of Blieberg zegt, zegt natuurlijk ...de Platdietse Streek, de brug tussen de Voer en de Oostkantons.
En weer was het onze eeuwenoude aarts- en erfvijand die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de verfransing. Frankrijk doekte namelijk het hertogdom Limburg op en voegde het bij het departement van de Ourthe met als hoofdplaats Luik. Op het kongres van Wenen in 1815 gingen de Oostkantons naar Pruissen maar men "vergat" de Platdietse streek mee te geven zodat het Frans er kon blijven gedijen. Willem I nam helaas klakkeloos die departementsgrenzen over en voegde dus de die Limburgstalige Platdietse Streek niet bij de provincie Limburg. Weer een gemiste kans om die streek de Franstalige dans te doen ontspringen. En in 1839 werd tenslotte een laatste kans gemist om de volkstaal in verbinding te brengen met zijn kultuurtaal door de Platdietse Streek niet samen met oostelijk Limburg aan Nederland te geven. 4-0 dus tot meerdere eer en glorie van de Francité.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2014 om 01:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Minister-President
|
![]() En Bart Somers hakt verder in op de keizer-koster-mentaliteit van de Vlaamse overheid :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140311_01020208 Zijn pleidooi voor het afschaffen van de provincies is wel typisch voor politiekers van de centraal gelegen Vlaamse Ruit die nooit de Westvlamingen en Limburgers om hun mening terzake in een referendum willen vragen. Als de Vlaamse overheid dan toch vindt dat er een bestuurlijke vereenvoudiging moet komen, laat ze dan zelf het goede voorbeeld geven door zelf eens goed te snoeien in haar eigen 88 interne administratieve baronieën. Daar wordt veel meer geld verspild dan in de provincies. Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140311_01020483 Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 13 maart 2014 om 05:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 13 maart 2014 om 04:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een andere intrigerende vraag die men zich kan stellen is de naam 'Aubel'. Dat lijkt op het eerste zicht geen Vlaamse (lees: platdietse) naam. Ik heb nergens een Vlaams equivalent kunnen vinden voor 'Aubel'. Het zou kunnen komen van het mnd ‘abele’, wat ‘populier’ betekent. Maar ‘abele’ is nog niet ‘aubel’. In het ofra wordt dit woord ‘albel’ en ook ‘aubel’. En dat zou dan weer wijzen op de Franse invloed van oudsher. Toch meen ik me ergens te herinneren dat er ook een platdietse naam is voor Aubel. Ik vind echter nergens een verwijzing naar die platdietse benaming. Misschien vergis ik me. Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 09:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, Willem leek mij allesbehalve taalbewust als het er op aankwam. Hij liet bijvb. ook na Frans-Vlaanderen op te eisen op het Kongres van Wenen, wel wou hij Franstalige gebieden. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2014 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals: heb u ondertussen al eens wat gelezen over de zogenaamde "interne staatshervorming", geïnitieerd en verder uitgewerkt door de vorige en huidige Vlaamse regering?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook te lui om de eerste paar bladzijden van de studie waarnaar ik verwees? Of beperken uw oogkleppen uw zicht tot de Franstalige-Nederlandstalige grens?
Of een bewust maneuver om de argumenten van anderen te evrdoezelen, wel wetend dat de meeste lezers zich niet de moeite getroosten enkele bladzijden terug te gaan lezen. Den truc van de reclamewereld: elke dag dezelfde leugens of onwaarheden herhalen zodat 80% overtuigd is dat de leugen waarheid is. Het geld van NVA dat bestemd was voor indoctrinatie via sociale media wordt blijkbaar kwistig verdeeld onder de forumposters. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://books.google.be/books?id=9ZNf...page&q&f=false pag. 108 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2014 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
° (Dr. A. De Jonghe, De taalpolitiek van Willem I, blz. 132-134). “Van in het begin (1822) staat de Koning het doel klaar voor ogen: consolidatie van de taalgrens. Daarom 1) moeten de Waalse taalgrensgemeenten die deel uitmaken van een Vlaams provincie, langzamerhand voor het Nederlands taalgebied gewonnen worden. 2) mogen de Vlaamse gemeenten die deel uitmaken van een Waalse provincie niet aan hun lot overgelaten worden.” In 1822 ontvangt de koning van de burgemeesters , schepenen en en raadsleden van Spiere, Helkijn, Herzeeuw, Komen, Moeskroen, Luinne en Dottenijs verzoekschriften om tot het officieel gebruik van het Vlaams niet gedwongen te worden. In al deze verzoekschriften komt dit hoofdargument terug: de ingezetenen kennen geen Vlaams. Bij verplicht gebruik van deze taal zal dus niemand van hen in staat zijn een post te bekleden. De Coninck en Van Maanen adviseren de koning al deze gemeenten –met uitzondering van Helkijn, waar het Vlaams ‘gekend en gesproken’ wordt- door bestuurlijke tweetaligheid langzamerhand tot het uitsluitend gebruik van het Vlaams rijp te maken. De koning aarzelt. Het valt hem blijkbaar zwaar Waalse taalgrensgemeenten in een Vlaamse provincie te laten verloren gaan. Hij wil zich wel neerleggen, maar mits voorwaarden: 1)"dat de uitzonderingstermijn tot een minimum herleid wordt: daarom moet Falck die het onderwijs in zijn bevoegdheid heeft , onmiddellijk onderzoeken wat er kan gedaan worden “om de kennis van de landtaal speciaal in deze gemeenten aan te moedigen" (dus hij wil de Waalse gemeenten vernederlandsen). 2)dat de uitzonderingen ten voordele van de Waalse gemeenten in Vlaamse provincies gecompenseerd worden ten voordele van Vlaamse gemeenten in Waalse provincies." (dus ook hier wil hij vernederlandsen). Men ziet overigens ook hetzelfde stramien, dezelfde poltiek in de Duitssprekende dorpen aan de taalgrens. Ook hier probeert Willem I de dorpen te vernederlandsen. En dus, Willem I tracht wel degelijk het taalregime van Waalse of Duitstalige dorpen te wijzigen en dit door de taalgrens te trekken waar hij dat wilde. °° Hij bijt zijn tanden stuk omdat hij niet helemaal slaagt in zijn opzet en bovendien uiteindelijk de taaldwang zal moeten opgeven. Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan kom ik zodoende terug op mijn voorlaatste post.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2014 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |