Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 27 november 2004, 12:35   #121
Duvel
Partijlid

Duvel's schermafbeelding

Standaard

Piano , dat zegt mij iets :

smeet die geen brandbommen naar linkiewinkies , of was zijn papa bij Jongdinaso

of alletwee , hmmm

tja
Oud 27 november 2004, 13:37   #122
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De Vlaemsche SS heeft "goed" z'n werk gedaan in Breendonk, zag ik in de documentaire vandaag. Weer iets om fier op te zijn, hè Knuppel?
Kom, Opa Knuppel, vertel nog eens over de oorlog!!
[font=Tahoma][size=2]
Citaat:
Voor mijn part steek jij datgene dat jij 'democratie' noemt maar in je filosofische reet.

Knuppel, 17/11/2004
[font=Tahoma][size=2]

[/size][/font][/size][/font]

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 13:39.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 13:40   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Bronnen?
Geen natuurlijk. Op die manier denken de belgicisten natuurlijk. Maar de Vlamingen hebben na de oorlog zwaar geleden onder de repressie. In een boekje dat over de Brusselse talentellingen gaat en in de jaren zestig gepubliceerd werd, staat een interessant hoofdstukje over de repressie. Daar staan er ook cijfers. Jammer genoeg heb ik het boekje niet in mijn bezit (steekt in de unifbib van Kortrijk), maar ik herinner me nog wel dat de repressie ervoor zorgde dat ongeveer drievierde van de Vlaamse officieren bij de toenmalige Rijkswacht (lees: Gendarmerie) ontslagen werden wegens al dan niet vermeende collaboratie. Bij de Franstalige kant werd niemand de laan uitgestuurd. En zo staan er een hele lijst van dergelijke merkwaardige twee-maten-en-twee-gewichtenbehandeling van de Belgische staat.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 november 2004, 14:40   #124
filosoof
Banneling

Standaard

"natuurlijk géén bronnen"?? Lijkt me dus niet weerhoudbaar als argument
Ja, natuurlijk, als 3/4 van de vlaamsegendarmerieofficieren collaboreerden met de nazis, ben je dan verwonderd dat er een bepaald ressentiment heerst? Enne, Brusselse talentellingen, waren de Vlamingen niet altijd tégen talentellingen???

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 14:49.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 14:46   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ja, als 3/4 van de vlaamsegendarmerieofficieren collaboreerden met de nazis, ben je dan verwonderd dat er een bepaald ressentiment heerst?
U weet er duidelijk niets van. In Vlaanderen bleef het grootste deel van de gendarmerie gewoon verder functioneren zoals het dat had gedaan onder het Belgisch bestel. Er was helemaal geen sprake van collaboratie, laat staan politieke collaboratie. Die mensen wilden gewoon zich verder ten dienste stellen van de maatschappij zoals ze dat voor de oorlog hadden gedaan.

Informeer u eerst even in plaats van hier onzin uit te braken.
Oud 27 november 2004, 14:53   #126
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U weet er duidelijk niets van. In Vlaanderen bleef het grootste deel van de gendarmerie gewoon verder functioneren zoals het dat had gedaan onder het Belgisch bestel. Er was helemaal geen sprake van collaboratie, laat staan politieke collaboratie. Die mensen wilden gewoon zich verder ten dienste stellen van de maatschappij zoals ze dat voor de oorlog hadden gedaan.

Informeer u eerst even in plaats van hier onzin uit te braken.
Citaat:
Die mensen wilden gewoon zich verder ten dienste stellen van de (NIEUWE ORDE-)maatschappij zoals ze dat voor de oorlog hadden gedaan....
niet veel commentaar nodig...niet van de maatschappij, maar van de NIEUWE ORDE! En de Walen, die lieten de maatschappij en overheid dus in de steek, omdat ze "NIEUWE ORDE" was... Zo zou je van weerstanders landverraders maken, Jan!!!!Niet fraai!

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 14:59.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 14:57   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet veel commentaar nodig...
U weet duidelijk niet waarover u spreekt. Met uw antwoord wordt dat noge eens bevestigd.

De gendarmerie werd immers onder het militairbestuur dat België kende niet ingeschakeld in het kader dat de Duitser hadden opgezet als bezettende macht, maar lieten de gendarmerie taken uitvoeren die te maken hadden met de loutere ordehandhaving (verkeer regelen, toezicht op de openbare orde, arrestatie van gemeen recht). Mensen die politiek verzet pleegden werden niet door die gendarmerie opgepakt, maar wel door de Duitse diensten. Ook mogelijke politieke misdrijven vielen niet langer onder de bevoegdheid van de gendarmerie.

Kortom, u weet gewoon niet waarover u het heeft.
Oud 27 november 2004, 15:02   #128
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
U weet duidelijk niet waarover u spreekt. Met uw antwoord wordt dat noge eens bevestigd.

De gendarmerie werd immers onder het militairbestuur dat België kende niet ingeschakeld in het kader dat de Duitser hadden opgezet als bezettende macht, maar lieten de gendarmerie taken uitvoeren die te maken hadden met de loutere ordehandhaving (verkeer regelen, toezicht op de openbare orde, arrestatie van gemeen recht). Mensen die politiek verzet pleegden werden niet door die gendarmerie opgepakt, maar wel door de Duitse diensten. Ook mogelijke politieke misdrijven vielen niet langer onder de bevoegdheid van de gendarmerie.

Kortom, u weet gewoon niet waarover u het heeft.
over joden en weerstanders pakken, Jan: voor de Duitsers telden joden niet in je redenering, en weerstanders waren "misdadigers van gemeen recht" voor de nazis...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 15:03.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 15:06   #129
filosoof
Banneling

Standaard

Jan,
hoeveel gendarmen "werkten" er nu ook weer in Breendonk? En in de Dossinkazerne?
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 15:08   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
over joden en weerstanders pakken, Jan: voor de Duitsers telden joden niet in je redenering, en weerstanders waren "misdadigers van gemeen recht" voor de nazis...
Blijkbaar moet ik me blijven herhalen: de gendarmerie hield zich niet met het oppakken van de joden of verzetsstrijders bezig, daar de Duitse overheid juist dit naar zich toe had getrokken. Natuurlijk waren verzetsstrijders voor de nazi's misdadigers van gemeen recht, maar dat betekende niet dat ze door de Belgische politiemensen opgepakt en door het burgergerecht werden geoordeeld. Met strikt gemeen recht bedoelde ik zaken als politieovertredingen, huiselijke ruzies, diefstallen, e.d.
Oud 27 november 2004, 15:10   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan,
hoeveel gendarmen "werkten" er nu ook weer in Breendonk? En in de Dossinkazerne?
U weet duidelijk er niets van.

Breekdonk werd geleid door Duitse SS-officieren en het bewakend personeel kwam ook uit de Duitse SS. Pas later komen er ook Vlamingen bij, maar ook die droegen het SS-teken.
Oud 27 november 2004, 15:44   #132
filosoof
Banneling

Standaard

Jan,
Idd, 't is duidelijk dat ik het niet snap!!
Citaat:
Pas later komen er ook Vlamingen bij, maar ook die droegen het SS-teken.
de VNV-vlaamsgezinde martelaars dus?
Even terzijde:
Ik las laatst dat recent, na bijna 60 jaar(!) de nazaten van in de duitse kampen uitgemoorde zigeuners nu ook recht hebben op een Wiedergutmachung. Probleem is wel dat voor de zigeuners in België het een zoon is van een van de beulen van Breendonk is waarbij ze moeten gaan aankloppen... en die mensen vinden dat een beetje "unheimlich" zal ik maar zeggen... flauw en racistisch van hen, hé?

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 15:48.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 15:49   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas later komen er ook Vlamingen bij, maar ook die droegen het SS-teken. de VNV-vlaamsgezinde martelaars dus?
Neen, u snapt het duidelijk niet. Het ging over de gendarmerie en nu betrekt u daar plotseling Vlamingen bij die onder het SS-wapen in dienst gingen. Dat waren echter geen agenten van de gendarmerie.

Ik heb het helemaal niet over "martelaars", wel over een onrechtvaardige epuratie na WO II waar gewone mensen het slachtoffer van werden om slecht die ene reden dat ze gewoon hun zelfde taak opnamen als voor de oorlog.
Oud 27 november 2004, 15:57   #134
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar moet ik me blijven herhalen: de gendarmerie hield zich niet met het oppakken van de joden of verzetsstrijders bezig, daar de Duitse overheid juist dit naar zich toe had getrokken. Natuurlijk waren verzetsstrijders voor de nazi's misdadigers van gemeen recht, maar dat betekende niet dat ze door de Belgische politiemensen opgepakt en door het burgergerecht werden geoordeeld. Met strikt gemeen recht bedoelde ik zaken als politieovertredingen, huiselijke ruzies, diefstallen, e.d.
Hield de gendarmerie, toen ze nog bestond , geen "Federale Politie" was, zich dan bezig met
Citaat:
politieovertredingen, huiselijke ruzies, diefstallen,
?????
Vreemd, maar ik leerde dat "het kleinere werk" voor de gemeentelijke politiecorpsen was...
Wat ben ik toch dwars dat ik dat niet zomaar zie..
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 16:01   #135
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, u snapt het duidelijk niet. Het ging over de gendarmerie en nu betrekt u daar plotseling Vlamingen bij die onder het SS-wapen in dienst gingen. Dat waren echter geen agenten van de gendarmerie.

Ik heb het helemaal niet over "martelaars", wel over een onrechtvaardige epuratie na WO II waar gewone mensen het slachtoffer van werden om slecht die ene reden dat ze gewoon hun zelfde taak opnamen als voor de oorlog.
Zie jij niet onder ogen dat in dergelijke omstandigheden een kwart van de vlaamse gendarmerieofficieren daar hun medewerking aan weigerden?

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 16:02.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2004, 16:48   #136
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

De IJzerwake is een traditioneel-Vlaamsnationalistische manifestatie. Dat partijpolitieke verruimers die zich er zijdelings verbonden mee voelen vanuit rechts-liberale opvattingen dergelijke "kritiek" uiten is normaal, maar ook compleet waardeloos. Mensen als Verstrepen of Janice L. maken niet de kern van het Vlaams-nationalisme uit, gelukkig maar.
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 28 november 2004, 14:50   #137
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De IJzerwake is een traditioneel-Vlaamsnationalistische manifestatie. Dat partijpolitieke verruimers die zich er zijdelings verbonden mee voelen vanuit rechts-liberale opvattingen dergelijke "kritiek" uiten is normaal, maar ook compleet waardeloos. Mensen als Verstrepen of Janice L. maken niet de kern van het Vlaams-nationalisme uit, gelukkig maar.
I second that om het eens in een andere taal te zeggen. De webstek van Jurgen Verstrepen is echt wel de moeite om lezen overigens, om te gieren. Zelden heb ik zo'n grote opeenstapeling van logisch en ideologisch inconsistentie uitspraken gelezen.
grossfaz is offline  
Oud 28 november 2004, 14:56   #138
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Janice Laureyssens, 10e kandidaat VB-Oost-Vlaanderen op 8 september '04:
"....Of gaat het over de nostalgische gedachten die sommigen nog zouden hebben. De vendelzwaaiers, de zangers, kortom, de kleine groep die denkt dat je alleen maar Vlaams radicaal kunt zijn als je uit een repressiegezin komt. (..) "Nostalgische gedachten komen enkel boven bij evenementen zoals de Yzerwake, waar foto’s stonden die mij ook wel even deden slikken."
bron: Kritiek van De Man (en Jurgen)

Janice lijkt me een verstandige vrouw. Die tralala op de IJzerbedevaart en IJzerwake zijn al lang niet meer van deze tijd, en dat is in schril contrast met Vlaanderen.
Oud 28 november 2004, 16:44   #139
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Janice lijkt me een verstandige vrouw. Die tralala op de IJzerbedevaart en IJzerwake zijn al lang niet meer van deze tijd, en dat is in schril contrast met Vlaanderen.
Wat maakt Vlamingen tot Vlamingen? Laat ons die vraag maar eens stellen. En de Ijzerbedevaart of de Ijzerwake, met alle bijhorende symboliek en geschiedenis zijn natuurlijk niet blits, hip of trendy. Maar het vormt mede wat ons tot Vlamingen maakt. Een volk zonder cultuur, zonder wortels, zonder binding met het verleden is een lege doos. En dan komt men idd tot wat Vlaanderen voor liberalen is: een economisch aggregaat waar louter owv financieel-economische redenen een autonomie aan verleend moet worden.
grossfaz is offline  
Oud 28 november 2004, 18:13   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz
Wat maakt Vlamingen tot Vlamingen? Laat ons die vraag maar eens stellen.
Wat maakt Grieken tot Grieken?
Wat maakt Friezen tot Friezen?
Wat maakt Nederlanders tot Nederlanders?
Wat maakt Schotten tot Schotten?
Wat maakt Engelsen tot Engelsen?
Wat maakt Welshmen tot Welshmen?
Wat maakt Ieren tot Ieren?
Wat maakt Denen tot Denen?
Wat maakt Catalanen tot Catalanen?
Wat maakt Portugezen tot Portugezen?
Wat maakt Basken tot Basken?
Wat maakt Sami tot Sami (Lappen)?
Wat maakt Noren tot Noren?
Wat maakt Aalanders tot Aalanders?
Wat maakt Zweden tot Zweden?
Wat maakt Finnen tot Finnen?
Wat maakt Sorben tot Sorben?
Wat maakt Polen tot Polen?
Wat maakt Duitsers tot Duitsers?
Wat maakt Kasjoeben tot Kasjoeben?
Wat maakt Tirolers tot Tirolers?
Wat maakt Oostenrijkers tot Oostenrijkers?
Wat maakt Italianen tot Italianen?
Wat maakt Assyriërs tot Assyriërs?
Wat maakt Hongaren tot Hongaren?
Wat maakt zigeuners tot zigeuners?
Wat maakt joden tot joden?

Enz.

Identiteit is er, hoe men het ook draait of keert.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be