Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2003, 00:56   #121
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zeno, dat KBC-rapport dateert van 1999 en is zeer bekritiseerbaar. Ik heb het al in het lang en in het breed bestudeerd. De transfers noord-zuid (laten we maar niet spreken over de transfers west-oost) liggen rond 500 miljoen euro per jaar. Bovendien worden ze in de Zuid-Belgische economie gestopt en daar profiteert Noord-België dan weer van gezien de verwevenheid van onze economie.

Of wil je dat de "Vlaemsche" (lees: buitenlandse) bedrijven dat geld naar het buitenland transfereren? De multinationals betalen inderdaad de meeste belastingen, maar die halen juist een belangrijk deel van hun inkomsten uit het zuiden van het land !!!

"Vlaenderen" zien als een eiland is even idioot als Saddam Hoessein zien als een misdienaar.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2003, 08:12   #122
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Die transferten worden inderdaad door een bepaalde strekking gezien alsof die netto uit onze Vlaamse zak als een surplus in de Waalse zakken gestopt worden.
Geen enkel individu wordt daar rijker op dan zijn tegenhanger in het andere landsgedeelte.
Iedereen ontvangt min of meer loon naar werken: zelfde verloning voor dezelfde prestatie.
Die transferten zijn fictief, en na secessie zal er nooit een extra frank de Vlaamse bevolking toevallen. De steun aan mensen die aan België hun brood verdien(d)en zal alles opslokken. Tenzij men natuurlijk in het 'nieuwe' zelfstandige Vlaanderen andere (eind?)oplossingen voorziet voor de massa nieuwe werklozen als gevolg van secessie..............
Oud 20 maart 2003, 10:43   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Die transferten worden inderdaad door een bepaalde strekking gezien alsof die netto uit onze Vlaamse zak als een surplus in de Waalse zakken gestopt worden.
Geen enkel individu wordt daar rijker op dan zijn tegenhanger in het andere landsgedeelte.
Iedereen ontvangt min of meer loon naar werken: zelfde verloning voor dezelfde prestatie.
Die transferten zijn fictief, en na secessie zal er nooit een extra frank de Vlaamse bevolking toevallen. De steun aan mensen die aan België hun brood verdien(d)en zal alles opslokken. Tenzij men natuurlijk in het 'nieuwe' zelfstandige Vlaanderen andere (eind?)oplossingen voorziet voor de massa nieuwe werklozen als gevolg van secessie..............
Rechtstreeks wordt er misschien niet onmiddellijk iemand armer of rijker door het peperdure, Belgische systeem maar onrechtstreeks en op de lange duur worden we er allemaal straatarm door. Geen zinnig mens kan ontkennen dat het in stand houden van dit systeem op de lange duur onhoudbaar is. Of waarom wordt er steeds en meer over nagedacht en zelfs gesproken als het toch voor niemand enig verschil maakt?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2003, 11:24   #124
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Rechtstreeks wordt er misschien niet onmiddellijk iemand armer of rijker door het peperdure, Belgische systeem
Voila!
Zinnige praat!
Je kan het, zie je?

Citaat:
maar onrechtstreeks en op de lange duur worden we er allemaal straatarm door.
Op de 170 jaar dat België bestaat zie ik toch niet direct een evolutie naar armoede.

Citaat:
Geen zinnig mens kan ontkennen dat het in stand houden van dit systeem op de lange duur onhoudbaar is.
Ofwel ben ik een onzinnig mens, ofwel moet jij toegeven dat je het 'Belgische systeem' onterecht volledig verguist.
Er zijn mankementen, maar die kwamen er in hoofdzaak door de splitsende knoeiboel die VU-CVP-SP er van maakten met hun halfbakken staatshervormingen.

Citaat:
Of waarom wordt er steeds en meer over nagedacht en zelfs gesproken als het toch voor niemand enig verschil maakt?
Omdat perfide politici dit misbruiken om de aandacht af te leiden van écht belangrijke zaken. Ze jutten de bevolkingsgroepen tegen mekaar op (over een extremistische fruitboer-Voeren, over een bende hysterische mamaatjes-Komen over fictieve transferten etc.) om ongestoord een volledig volk te kunnen trippen en het gedeeltelijk te onthouden waar het recht op heeft: welvaart en directe democratie.
Oud 20 maart 2003, 12:22   #125
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De steun aan mensen die aan België hun brood verdien(d)en zal alles opslokken. Tenzij men natuurlijk in het 'nieuwe' zelfstandige Vlaanderen andere (eind?)oplossingen voorziet voor de massa nieuwe werklozen als gevolg van secessie..............
U begrijpt het nog steeds niet he!

De mensen, volgens u een hele grote groep, die hun werk zullen verliezen door het uiteenvallen van Belgie staan nu al allemaal op de loonlijst van de Belgische staat. Ik zie niet in waarom een bedrijf personeel zal moeten ontslaan omdat Belgie uiteenvalt, daar is geen enkele reden voor. Er is maar een groep die hun werk misschien zal verliezen en dat zijn die personen, meestal ambtenaren, die er voor moeten zorgen dat de ingewikkelde onlogische Belgische constructie enigszins blijft functioneren. Een deel van deze groep zal werk vinden in Vlaanderen of Wallonie voor een gelijkaardige functie, maar niet allemaal omdat een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonie nu eenmaal minder ambtenaren nodig heeft, dit is economisch gezien positief.

Het kost de staat dus niets meer, want de mensen die vroeger voor de staat werkten zullen nu tijdelijk een werkloosheidsvergoeding krijgen. De staat verschuift gewoon haar uitgiften van staatsambtenaar naar werkloosheidsvergoeding. Na verloop van tijd zullen deze mensen dan ingezet kunnen worden als gewone bediende, arbeider of zelfstandige, wat nog altijd beter is voor een economie in een bepaald land.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2003, 13:25   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat perfide politici dit misbruiken om de aandacht af te leiden van écht belangrijke zaken. Ze jutten de bevolkingsgroepen tegen mekaar op (over een extremistische fruitboer-Voeren, over een bende hysterische mamaatjes-Komen over fictieve transferten etc.) om ongestoord een volledig volk te kunnen trippen en het gedeeltelijk te onthouden waar het recht op heeft: welvaart en directe democratie.
Wie zijn die perfide politici die via misbruik de aandacht van de echte problemen afleiden en maar over onbelangrijke problemen doorbomen?
Hebben we dan niet eindelijk de juiste politici aan de macht gebracht die de communaitaire tegenstellingen gewoon onder tafel veegden en de echte problemen snel en efficiënt oplosten?
Het is toch geen flutpartijtje dat de ingestelde kiesdrempel der grote partijen niet haalt dat de welvaart van een volledig volk of de invoering van referenda kan tegenhouden? Of bedoel je de valse, anti-belgische partij die achter een politieke schutkring gezet werd die er desondanks in lukt om alle aandacht van de echte problemen af te leiden? Zijn ze dan niet opgelost? En waarom dan niet als die spelbrekers niet eens mogen meedoen?

Zelfs aan gene zijde van de taalgrens worden de 'fictieve' transferten niet langer ontkend. Waarom gooi jij dan dat afgeknabbelde bot niet weg? Zit er nog teveel aan misschien?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2003, 09:51   #127
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Knuppel, als er dan toch zoveel over secessie wordt gesproken, waarom zijn het dan altijd dezelfden die op dit forum actief zijn? Zou er niet een kloofje aan het groeien zijn tussen de politici en de burgers? De oprichting van de B.U.B. en de expansie ervan is ook geen toeval, hoor. :o
Oud 9 juni 2004, 14:08   #128
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Vlaenderen" zien als een eiland is even idioot als Saddam Hoessein zien als een misdienaar.
Mojgaaa
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 14:31   #129
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Allez, dat zei het Congrès wallon ook al na WO II.

Maak je geen zorgen: de NVA, het Vlaams Blok en de rattachisten maken België sterker dan ooit !
Oud 9 juni 2004, 14:43   #130
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, dat zei het Congrès wallon ook al na WO II.

Maak je geen zorgen: de NVA, het Vlaams Blok en de rattachisten maken België sterker dan ooit !
En toch wil je ze kapot maken?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 15:03   #131
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knuppel, als er dan toch zoveel over secessie wordt gesproken, waarom zijn het dan altijd dezelfden die op dit forum actief zijn? Zou er niet een kloofje aan het groeien zijn tussen de politici en de burgers? De oprichting van de B.U.B. en de expansie ervan is ook geen toeval, hoor. :o
Een kloof tussen politici en de burgers?
Nu vertel je me toch iets nieuws, hoor

De oprichting van jullie studentenclub zal idd geen toeval zijn. Dat is allicht het gevolg van 'altijd dezelfden die het op dit forum over secessie hebben'.

Expansie van de BUB, zei je
Daarom dat er nooit antwoord komt zeker op de vraag hoeveel leden jullie studentenclub nu eigenlijk telt?
Oud 9 juni 2004, 16:55   #132
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

de exacte ledenaantallen heeft Nello.

Onlangs toonde enkele Belgen van Zuid-Afrikaanse roots een grote interesse. Zij zijn uitzonderlijk verbouwereerd dat hier de taalkundige apartheid wordt ingevoerd, waar het bij hen bloed, zweet en tranen heeft gekost om het af te schaffen. En dat land telt wat meer talen dan het onze.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 17:43   #133
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

Onlangs toonde enkele Belgen van Zuid-Afrikaanse roots een grote interesse. Zij zijn uitzonderlijk verbouwereerd dat hier de taalkundige apartheid wordt ingevoerd, waar het bij hen bloed, zweet en tranen heeft gekost om het af te schaffen. En dat land telt wat meer talen dan het onze.
In ons arrondissement is één van onze N-VA-militanten eveneens Zuid-Afrikaan en getrouwd met een zwarte vrouw. Blijkbaar ziet niet iedereen die absurditeit in?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 17:44   #134
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

In ons arrondissement is één van onze N-VA-militanten eveneens Zuid-Afrikaan en getrouwd met een zwarte vrouw. Blijkbaar ziet niet iedereen die absurditeit in?
Inderdaad, zeer absurd dat die bij jullie zijn.
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 21:29   #135
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Walgelijk
Uw mening is irrelevant.

Citaat:
En belachelijk, want die RWF vertegenwoordigt ongeveer 0,01 procent van de Franstalige Belgen.
En weer liegt een BUB'er

RWF vertegenwoordigt 27.424 stemmen, dat is 1,11% van alle Franstaligen. Even ter vergelijking: de BUB vertegenwoordigt 0,15% van alle Belgen.
Oud 9 juni 2004, 21:31   #136
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1,11% van alle Franstaligen
En?
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 21:39   #137
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Maar dat brengt me bij een interessante vraag.
Stel dat deze RWF het zou halen en erin zou slagen Wallonië ter verenigen met Frankrijk. In dat geval 'barst' België dus niet, maar verliest een deel van haar grondgebied.
Wauw! Ga jij nu RWF stemmen?

Citaat:
De Belgische Natie zou dan bestaan uit Vlaanderen en Brussel.
Net wat jullie Vlaams-nationalen willen dus. Maar aangezien er dan geen nood is om namen te veranderen blijft België gewoon België heten, ook zonder Wallonië.
Mijn vraag is, zou dit acceptabel zijn voor jullie?
Kerel, al heet die staat Oeloeboeloe...

Citaat:
Een "Vlaamse" Staat met als naam België, Vaderlands Lied La Brabanconne en Koning Albert II als Staatshoofd.
Het klassieke nationalisme doet me niet zo veel. Enkel Albert II is strijdig met mijn democratische en republikeinse opvattingen.

Citaat:
Een Staat met 2 landstalen: Nederlands en Frans (Brussel).
Een Unitair Koninkrijk België dus.
Als Wallonië afscheurt is er geen sprake van een unitair koninkrijk, maar als de bestaande structuren worden verder gezet van een "federatie" met twee gewesten en twee gemeenschappen.

Met die twee landstalen heb ik geen probleem (maar blijkbaar wil dat niet zo goed doordringen), zolang men maar het principe cuius regio eius lingua respecteert, zoals in Zwitserland.

Wat me opvalt is dat je blijkbaar niet zo negatief staat tegenover dat Klein-België (er is geen enkele keer een scheldwoord of een woord van misprijzen gevallen, en dat betekent veel van jou komende), als men maar de symboliek van België behoud. BUB nationalisten??? Nee hoor
Oud 9 juni 2004, 21:39   #138
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Citaat:
1,11% van alle Franstaligen
En?
Dat is 111 keer meer dan Patriot zei. Leugen dus.
Oud 9 juni 2004, 23:48   #139
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Prachtig initiatief van die Gendebien! Walen zijn immers gewoon noord-Fransen. De logica wordt gerespecteert als Wallonië met Frankrijk wordt herenigt.

Vlaanderen is dan eindelijk onafhankelijk en het nutteloze België afgeschaft. Dit scenario zou voor beide gewesten het beste zijn.
Als Waal wil ik niets horen van heringing ( of zoiets ) met Frankrijk. Ik voel mij totaal geen Fransman en dat zal altijd zo blijven. De RWF is een belachelijk partij tot en met.
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 23:52   #140
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Prachtig initiatief van die Gendebien! Walen zijn immers gewoon noord-Fransen. De logica wordt gerespecteert als Wallonië met Frankrijk wordt herenigt.

Vlaanderen is dan eindelijk onafhankelijk en het nutteloze België afgeschaft. Dit scenario zou voor beide gewesten het beste zijn.
Als Waal wil ik niets horen van heringing ( of zoiets ) met Frankrijk. Ik voel mij totaal geen Fransman en dat zal altijd zo blijven. De RWF is een belachelijk partij tot en met.
Mij eender. Die beslissing ligt bij de Walen zelf...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be