Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2014, 21:53   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De gehate kaste van de "oligarchen", de cowboys die van de val van het Ijzeren Gordijn gebruik hebben gemaakt om voor een habbekrats staatseigendom te verwerven en zich er schaamteloos mee te verrijken, op kap van Ivan met de Pet.
Inderdaad, schaamteloos en niet weerhouden door enige morele scrupules heeft er zich in Rusland een bijzonder rijke toplaag gevormd. En Poetin zit in die nieuwe gegevenheid vervlochten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 21:56   #122
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Putin classificeren als iemand die de christelijke normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan is toch wel echt absurd.

Er is echt helemaal niets "christelijk" aan deze idioot.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 22:02   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Putin classificeren als iemand die de christelijke normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan is toch wel echt absurd.

Er is echt helemaal niets "christelijk" aan deze idioot.
Sommigen op dit forum houden er ogenschijnlijk simplistische ideeën op na: Poetin staande in een orthodoxe kathedraal met een kaarsje in zijn hand is ogenschijnlijk het toppunt van christelijke beleving...

Aan de morele en ethische waarden van het christendom gaat men in alle stilte voorbij. Aan de diepe, mystieke en ascetische beleving van het christendom heeft men schijnbaar ook geen boodschap, net zomin als de kern waarrond alles draait: de navolging van Jezus de Heiland.
Oud 3 juni 2014, 22:03   #124
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sommigen op dit forum houden er ogenschijnlijk simplistische ideeën op na: Poetin staande in een orthodoxe kathedraal met een kaarsje in zijn hand is ogenschijnlijk het toppunt van christelijke beleving...

Aan de morele en ethische waarden van het christendom gaat men in alle stilte voorbij. Aan de diepe, mystieke en ascetische beleving van het christendom heeft men schijnbaar ook geen boodschap, net zomin als de kern waarrond alles draait: de navolging van Jezus de Heiland.
Men zet het christendom eigenlijk neer als een simplistisch iets, zonder diepe betekenis.
Oud 3 juni 2014, 22:12   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Men zet het christendom eigenlijk neer als een simplistisch iets, zonder diepe betekenis.
En als hulpmiddel in de betrachtingen van de staat. Daarom ook zien we in Rusland een langzame evolutie naar een Staatskerk. Niet uit morele overwegingen, maar om het volk gemakkelijker te kunnen inschakelen. Daarom ook beschouw ik Poetins politiek als het instrumentaliseren van de Kerk.
Oud 3 juni 2014, 22:13   #126
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als hulpmiddel in de betrachtingen van de staat. Daarom ook zien we in Rusland een langzame evolutie naar een Staatskerk. Niet uit morele overwegingen, maar om het volk gemakkelijker te kunnen inschakelen. Daarom ook beschouw ik Poetins politiek als het instrumentaliseren van de Kerk.
Eens.
Oud 3 juni 2014, 22:32   #127
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moet ik, als katholiek, dan wel met Jeanne d'Arc?
De monarchie die God welgevallig was, zo bleek uit de visioenen die tot haar marteldood leidden, verwerpt u op basis van seculiere waarden. Alle gecanoniseerde monarchen waren ook bevoorrecht. Uw religie is ondergeschikt aan uw persoonlijk oordeel, lijkt me. Pausen hebben keer op keer de monarchie erkend, de monarchen die gekroond volgens christelijk ritueel. De Monarchie, vakkundig verdedigd door Thomas van Aquino.

Eens te meer, allemaal uw goed recht. Maar dat is dus een denkkader tegengesteld aan het mijne.
Oud 3 juni 2014, 22:40   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
De monarchie die God welgevallig was, zo bleek uit de visioenen die tot haar marteldood leidden, verwerpt u op basis van seculiere waarden. Alle gecanoniseerde monarchen waren ook bevoorrecht. Uw religie is ondergeschikt aan uw persoonlijk oordeel, lijkt me. Pausen hebben keer op keer de monarchie erkend, de monarchen die gekroond volgens christelijk ritueel. De Monarchie, vakkundig verdedigd door Thomas van Aquino.

Eens te meer, allemaal uw goed recht. Maar dat is dus een denkkader tegengesteld aan het mijne.
De Kerk is zich steeds bewust geweest van de moeilijkheden die een diepgaande maatschappelijke verandering met zich mee brengt. Daarom gaat ze er ook heel behoedzaam mee om. De Kerk is er helemaal niet om de monarchie te verdedigen tegenover de republiek, daar het christendom immers niet draait om het aansturen van een wereldlijke orde. Het domein van de Kerk is geestelijk en betracht dan ook de hogere orde. Daarom ook leert Jezus dat het christelijk rijk niet van deze wereld is.

Daarom ook komt het mij voor dat u eerder een bepaalde, tijdelijke uiting van de historische verankering van het christendom nastreeft, en bijgevolg terug wil grijpen naar vroegere maatschappelijke denkbeelden. Alvast niet naar de kern van het christendom.
Oud 3 juni 2014, 22:45   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De monarchie die God welgevallig was, zo bleek uit de visioenen die tot haar marteldood leidden, verwerpt u op basis van seculiere waarden.
Bij die gebeurtenissen ging het helemaal niet om een strijd tussen twee stelsels, maar om de macht van rivaliserende dynastieën.

In diezelfde lijn kan men zich afvragen: als "de" monarchie God welgevallig was, waren ging ze met de Franse Revolutie verloren? Waarom verdween de monarchie uit Italië? Waarom werd het jonge, onafhankelijke Ierland niet uit katholieke overwegingen een koninkrijk? Om welke reden streefde de zeer katholieke Josef Tiso in Slovakije geen monarchie na? Waarom moest Salazar in ook niet weten van een herstel van de Portugese monarchie?
Oud 3 juni 2014, 22:48   #130
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kerk is zich steeds bewust geweest van de moeilijkheden die een diepgaande maatschappelijke verandering met zich mee brengt. Daarom gaat ze er ook heel behoedzaam mee om. De Kerk is er helemaal niet om de monarchie te verdedigen tegenover de republiek, daar het christendom immers niet draait om het aansturen van een wereldlijke orde. Het domein van de Kerk is geestelijk en betracht dan ook de hogere orde. Daarom ook leert Jezus dat het christelijk rijk niet van deze wereld is.
Had de Paus dan niet de macht om een monarch af te zetten? Sprak Gelasius niet over de twee zwaarden? Zei Petrus dan niet de keizer te eren? (1 Petrus 2)Zei Christus dan niet dat de macht van Pontius Pilatus door God gegeven was? (Johannes 19)

Citaat:
Daarom ook komt het mij voor dat u eerder een bepaalde, tijdelijke uiting van de historische verankering van het christendom nastreeft, en bijgevolg terug wil grijpen naar vroegere maatschappelijke denkbeelden. Alvast niet naar de kern van het christendom.
Au contraire, u lijkt net een bepaalde, tijdelijke uiting van de historische verankering van het christendom na te streven, namelijk het hedendaagse Rooms-Katholicisme. De kern van het christendom herken ik dan ook niet in uw louter seculiere politiek.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 3 juni 2014 om 22:48.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 22:51   #131
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als "de" monarchie God welgevallig was, waren ging ze met de Franse Revolutie verloren? Waarom verdween de monarchie uit Italië? Waarom werd het jonge, onafhankelijke Ierland niet uit katholieke overwegingen een koninkrijk? Om welke reden streefde de zeer katholieke Josef Tiso in Slovakije geen monarchie na? Waarom moest Salazar in ook niet weten van een herstel van de Portugese monarchie?
Als de deugd god welgevallig was, waarom is er dan zonde? Uw redenering lijkt me meer weg te hebben van moderne filosofie. En bij de laatste twee: zijn Tiso en Salazar gecanoniseerd in de Roomse kerk?

Verder wil ik u eraan herinneren dat ik geen Rooms-Katholiek ben.
Oud 3 juni 2014, 22:52   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had de Paus dan niet de macht om een monarch af te zetten? Sprak Gelasius niet over de twee zwaarden? Zei Petrus dan niet de keizer te eren? (1 Petrus 2)Zei Christus dan niet dat de macht van Pontius Pilatus door God gegeven was? (Johannes 19)
U brengt het dus zelf aan: "Geef aan de keizer, wat de keizer toekomt". Bij de christelijke gemeenschap gaat het dus in de eerste plaats niet om de dingen van deze wereld. Wel om het hogere koninkrijk: als christenen zijn we immers niet van deze wereld, ook al wonen we in deze wereld.
Oud 3 juni 2014, 22:54   #133
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U brengt het dus zelf aan: "Geef aan de keizer, wat de keizer toekomt". Bij de christelijke gemeenschap gaat het dus in de eerste plaats niet om de dingen van deze wereld. Wel om het hogere koninkrijk: als christenen zijn we immers niet van deze wereld, ook al wonen we in deze wereld.
"In de eerste plaats". Daar zit het 'm.

Edit: Ik denk aan de katholieke sociale leer.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 3 juni 2014 om 22:55.
Oud 3 juni 2014, 22:55   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Au contraire, u lijkt net een bepaalde, tijdelijke uiting van de historische verankering van het christendom na te streven, namelijk het hedendaagse Rooms-Katholicisme.
Dan moet u zich toch wel eventjes nader verklaren, hoor. Wat moet ik immers verstaan onder "hedendaags rooms-katholicisme"? Is dat het voortwoekerend modernisme in de katholieke Kerk? Of de gematigde conciliaire stroming? Of de conservatieve, pausgetrouwe richting? Of het ethisch strenge maar maatschappelijk revolutionaire van de huidige paus? Enzovoort.

Wat zou ik dus eigenlijk nastreven in heel die onoverzichtelijke en zelfs contradictorische mozaïek?
Oud 3 juni 2014, 22:56   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"In de eerste plaats". Daar zit het 'm.

Edit: Ik denk aan de katholieke sociale leer.
Waar leest u in de sociale leer van de Kerk dat de monarchie God welgevallig is en republikeinse systemen niet?
Oud 3 juni 2014, 22:57   #136
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet u zich toch wel eventjes nader verklaren, hoor. Wat moet ik immers verstaan onder "hedendaags rooms-katholicisme"? Is dat het voortwoekerend modernisme in de katholieke Kerk? Of de gematigde conciliaire stroming? Of de conservatieve, pausgetrouwe richting? Of het ethisch strenge maar maatschappelijk revolutionaire van de huidige paus? Enzovoort.

Wat zou ik dus eigenlijk nastreven in heel die onoverzichtelijke en zelfs contradictorische mozaïek?
Het Katholicisme dat voortvloeide uit het Eerste Vaticaanse concilie. Wat u opnoemt kan ik slechts als gevolgen zien van dat eerste concilie, zo ook het bekendere tweede concilie.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 3 juni 2014 om 22:57.
Oud 3 juni 2014, 23:00   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de deugd god welgevallig was, waarom is er dan zonde? Uw redenering lijkt me meer weg te hebben van moderne filosofie. En bij de laatste twee: zijn Tiso en Salazar gecanoniseerd in de Roomse kerk?
Is Jeanne d'Arc dan gecanoniseerd omwille van haar strijd tegen de Engelse troon?
Oud 3 juni 2014, 23:02   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Katholicisme dat voortvloeide uit het Eerste Vaticaanse concilie.
Waarin verschilt "dat" katholicisme dan van het vorige? En waarom stelt dat ik dit zou nastreven?
Oud 3 juni 2014, 23:03   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u opnoemt kan ik slechts als gevolgen zien van dat eerste concilie, zo ook het bekendere tweede concilie.
Welk inhoudelijk verband zit er dan tussen die hedendaagse versplintering en het Eerste Vaticaans Concilie?
Oud 3 juni 2014, 23:04   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kern van het christendom herken ik dan ook niet in uw louter seculiere politiek.
Wat is volgens u dan wel de kern van het christendom dat u schijnbaar niet herkent in "mijn (?) louter seculiere (?) politiek"?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be