Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is...
geen bewijs voor het bestaan god. 17 40,48%
niet gelovig opgevoed. 0 0%
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... 0 0%
het lijkt een sprookje. 3 7,14%
door wetenschap is god overbodig. 13 30,95%
andere. 9 21,43%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2014, 09:26   #121
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Dat is gewoon een kenmerk van God, als God wel tijdsgebonden zou izjn, heeft hij beperkingen. Als hij beperkingen heeft is hij dus niet volmaakt en dus niet meer God
Ja maar hoe weet je dat hij volmaakt is? En waarom is "niet tijdsgebonden zijn" een onderdeel van het volmaakte? En hoe kun je het bestaan van zulk een volmaakte entiteit zonder bewijs aanvaarden?
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 09:31   #122
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ooit nagedacht over het schijnbaar eenvoudige, evenwel bijzonder diepzinnige, antwoord van de catechismusvraag "Waar is God?"
God is overal, in de hemel, op de aarde en op alle plaatsen.

Maar ze vertellen er wel niet uitdrukkelijk bij of ze zwijgen uitdrukkelijk dat God vooral in ieder van ons aanwezig is en dat wij dus zelf de grootste beleiders, de grootste getuigen zijn, en niet de kerk, van het bestaan van God.

Ik heb geen kerk nodig om mij te zeggen wat ik moet geloven; ik vraag het rechtstreeks, en het antwoord dat ik rechtstreeks krijg, want iedereen is rechtstreeks verbonden met God, is veel zuiverder, veel diepgaander en veel rijker dan alle kerken samen te vertellen hebben; want ofwel hebben ze zelf de boodschap niet begrepen, ofwel is het hen niet om de leer maar zuiver om het machtsmisbruik te doen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 09:40   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hieruit leid ik af te leiden dat u wel gelooft in God, maar dat je zijn bestaan lijkt te ontkennen omdat je uit zijn bestaan geen winst kunt maken.
Nee, ik geloof niet in God, al ware het maar omdat dat concept slecht gedefinieerd is.

Ik hou wel de mogelijkheid open dat de wereld totaal anders is dan wij denken hem waar te nemen, en in die "totaal anders" sluit ik niet uit dat er rare dingen zouden kunnen gebeuren met "bewustzijn", en als je dat ruim genoeg ziet, kan je daar eventueel dingen uit distilleren die een vage gelijkenis zouden hebben met wat sommigen iets God-achtigs zouden kunnen noemen. Voorlopig houd ik het nog het meeste op "als er een bewuste God bestaat, dan ben ik dat". Al ware het maar omdat dat de enige bewuste entiteit is waarvan ik zeker weet dat het bestaat (ikke dus).

Als je met "God" bedoelt het hoofdpersonage in sommige oude boeken zoals Bijbel, Koran, of ander oud of minder oud geschrift, dan kan ik met een aan zekerheid grenzende kans stellen dat dat hoofdpersonage niet ontologisch bestaat (maar natuurlijk wel als personage, in dezelfde zin als Roodkapje bestaat als een personage in een sprookje).

Ik ga er ook van uit dat "bestaan" een conventie is: we stellen dat iets bestaat als het concept postuleren, een intellectueel nut heeft. Ik postuleer dat mijn vrouw bestaat, omdat dat heel wat subjectieve waarnemingen die ik onderga, kan verklaren. Moest die verklarende zin er niet zijn, zou het geen nut hebben te postuleren dat mijn vrouw bestaat. Maar dan zou ik nogal veel moeite hebben om conceptueel uit te leggen hoe het komt dat mijn bankrekening leeg is, en er eten op tafel staat Het heeft dus een groot verklarend nut voor mij om haar bestaan te postuleren.

Het is in die zin dat god een concept waar ik niks mee kan doen. Als ik er niks mee kan doen heeft het postuleren van het bestaan er van dus geen zin.
Oud 26 juni 2014, 09:42   #124
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar blijkbaar niet in de Belgische federale regering
Oud 26 juni 2014, 09:47   #125
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tja, niet moeilijk aangezien hij al bijna 2 jaar dood is.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 09:58   #126
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 10:20   #127
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar zit het crème van de provocateurs die zo dwepen met godsdiensten om de onderdanen bang, slaafs en dom genoeg te houden zodat zijzelf hun maffieus spelletje kunnen verder spelen.

Daar zitten ook diezelfde provocateurs die, totaal fout, van zichzelf denken dat ze oh zo belangrijk zijn terwijl ze de grootste luizen zijn die hier rondlopen op de aarde.

En ook dat leert de echte leer ons, maar daar halen de godsdienstinstituten hun neus voor op want ze zouden dan zichzelf moeten uitschakelen.
Oud 26 juni 2014, 10:22   #128
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie de Belgische federale regering? U ziet EDR dan ook als een imposteur zoals Hitler in de tijd?
Oud 26 juni 2014, 10:35   #129
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie de Belgische federale regering? U ziet EDR dan ook als een imposteur zoals Hitler in de tijd?
Nee, Guy Spitaels aka 'dieu'.

Maar nu Vande Lanotte gezegd heeft dat de formatie een hoog 'lazarus'-gehalte heeft houdt ik mijn hart vast.

Hier komen nog zombies van.
Oud 26 juni 2014, 11:33   #130
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, Guy Spitaels aka 'dieu'.

Maar nu Vande Lanotte gezegd heeft dat de formatie een hoog 'lazarus'-gehalte heeft houdt ik mijn hart vast.

Hier komen nog zombies van.
Oud 26 juni 2014, 11:35   #131
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Kloothommels zoals jij van antwoord dienen. Is dat geen schone zaak ?

En wat heb je daarop tegen ?

De prijs voor ' De gekste gedachtesprongen ' gaat met vlag en wimpel uw kant uit.
Zijn er nog vragen ?
Uit uw antwoord blijkt mijn gelijk...

Ik heb besloten niet verder op u in te gaan
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 11:37   #132
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, ik geloof niet in God, al ware het maar omdat dat concept slecht gedefinieerd is.

Ik hou wel de mogelijkheid open dat de wereld totaal anders is dan wij denken hem waar te nemen, en in die "totaal anders" sluit ik niet uit dat er rare dingen zouden kunnen gebeuren met "bewustzijn", en als je dat ruim genoeg ziet, kan je daar eventueel dingen uit distilleren die een vage gelijkenis zouden hebben met wat sommigen iets God-achtigs zouden kunnen noemen. Voorlopig houd ik het nog het meeste op "als er een bewuste God bestaat, dan ben ik dat". Al ware het maar omdat dat de enige bewuste entiteit is waarvan ik zeker weet dat het bestaat (ikke dus).

Als je met "God" bedoelt het hoofdpersonage in sommige oude boeken zoals Bijbel, Koran, of ander oud of minder oud geschrift, dan kan ik met een aan zekerheid grenzende kans stellen dat dat hoofdpersonage niet ontologisch bestaat (maar natuurlijk wel als personage, in dezelfde zin als Roodkapje bestaat als een personage in een sprookje).

Ik ga er ook van uit dat "bestaan" een conventie is: we stellen dat iets bestaat als het concept postuleren, een intellectueel nut heeft. Ik postuleer dat mijn vrouw bestaat, omdat dat heel wat subjectieve waarnemingen die ik onderga, kan verklaren. Moest die verklarende zin er niet zijn, zou het geen nut hebben te postuleren dat mijn vrouw bestaat. Maar dan zou ik nogal veel moeite hebben om conceptueel uit te leggen hoe het komt dat mijn bankrekening leeg is, en er eten op tafel staat Het heeft dus een groot verklarend nut voor mij om haar bestaan te postuleren.

Het is in die zin dat god een concept waar ik niks mee kan doen. Als ik er niks mee kan doen heeft het postuleren van het bestaan er van dus geen zin.
mooi
Oud 26 juni 2014, 11:46   #133
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Daarmee kun je niets aantonen.
Je kan er precies mee aantonen wat voor onzin sommige gelovigen denken over atheïsten.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 11:51   #134
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Je kan er precies mee aantonen wat voor onzin sommige gelovigen denken over atheïsten.
Je moet wel degelijk eerst bewijzen dat kanker hetzelfde is als religie. Want nu houdt die tekst geen steek.
Oud 26 juni 2014, 11:55   #135
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Je moet wel degelijk eerst bewijzen dat kanker hetzelfde is als religie. Want nu houdt die tekst geen steek.
U begrijpt de tekst niet?
Raar. De betekenis is toch duidelijker dan van menig stuk proza in uw heilige boekje.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 12:40   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans duidelijk, he.

Het is niet omdat personen X een attribuut A hebben, en men verklaart van attribuut A te haten, dat dat betekent dat men personen X haat.

Het was ter illustratie van die verwarring dat dat voorbeeldje gegeven was.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2014 om 12:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 12:42   #137
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zit het crème van de provocateurs die zo dwepen met godsdiensten om de onderdanen bang, slaafs en dom genoeg te houden zodat zijzelf hun maffieus spelletje kunnen verder spelen.

Daar zitten ook diezelfde provocateurs die, totaal fout, van zichzelf denken dat ze oh zo belangrijk zijn terwijl ze de grootste luizen zijn die hier rondlopen op de aarde.

En ook dat leert de echte leer ons, maar daar halen de godsdienstinstituten hun neus voor op want ze zouden dan zichzelf moeten uitschakelen.
Het puntje dat ik wilde maken is dat "als God overal zit" hij dus ook in alles zit wat je niet leuk vindt of wat je slecht vindt
Oud 26 juni 2014, 13:01   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar ze vertellen er wel niet uitdrukkelijk bij of ze zwijgen uitdrukkelijk dat God vooral in ieder van ons aanwezig is en dat wij dus zelf de grootste beleiders, de grootste getuigen zijn, en niet de kerk, van het bestaan van God.

Ik heb geen kerk nodig om mij te zeggen wat ik moet geloven; ik vraag het rechtstreeks, en het antwoord dat ik rechtstreeks krijg, want iedereen is rechtstreeks verbonden met God, is veel zuiverder, veel diepgaander en veel rijker dan alle kerken samen te vertellen hebben; want ofwel hebben ze zelf de boodschap niet begrepen, ofwel is het hen niet om de leer maar zuiver om het machtsmisbruik te doen.
Waar haalt u het vandaan "iedereen rechtstreeks verbonden is met God"? Of dat uw visie "rijker is dan wat alle Kerken samen vertellen"? Over welke boodschap hebt u het en waar komt die dan eigenlijk vandaan?

Mij lijkt dat slechts een mening die slechts gestoeld op... jezelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 13:03   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ja maar hoe weet je dat hij volmaakt is? En waarom is "niet tijdsgebonden zijn" een onderdeel van het volmaakte? En hoe kun je het bestaan van zulk een volmaakte entiteit zonder bewijs aanvaarden?
Dit gaat niet om "weten" noch "bewijzen". Wel om geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2014, 13:03   #140
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Het puntje dat ik wilde maken is dat "als God overal zit" hij dus ook in alles zit wat je niet leuk vindt of wat je slecht vindt
Inderdaad en dat wordt ook door waarneming bevestigd :

Wat roept iemand bv. die net met splinternieuwe schoenen royaal in een oversized hondendrol plonst? "Oh Mijn God!"

Toeval? I think not.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be