![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja maar hoe weet je dat hij volmaakt is? En waarom is "niet tijdsgebonden zijn" een onderdeel van het volmaakte? En hoe kun je het bestaan van zulk een volmaakte entiteit zonder bewijs aanvaarden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ze vertellen er wel niet uitdrukkelijk bij of ze zwijgen uitdrukkelijk dat God vooral in ieder van ons aanwezig is en dat wij dus zelf de grootste beleiders, de grootste getuigen zijn, en niet de kerk, van het bestaan van God. Ik heb geen kerk nodig om mij te zeggen wat ik moet geloven; ik vraag het rechtstreeks, en het antwoord dat ik rechtstreeks krijg, want iedereen is rechtstreeks verbonden met God, is veel zuiverder, veel diepgaander en veel rijker dan alle kerken samen te vertellen hebben; want ofwel hebben ze zelf de boodschap niet begrepen, ofwel is het hen niet om de leer maar zuiver om het machtsmisbruik te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou wel de mogelijkheid open dat de wereld totaal anders is dan wij denken hem waar te nemen, en in die "totaal anders" sluit ik niet uit dat er rare dingen zouden kunnen gebeuren met "bewustzijn", en als je dat ruim genoeg ziet, kan je daar eventueel dingen uit distilleren die een vage gelijkenis zouden hebben met wat sommigen iets God-achtigs zouden kunnen noemen. Voorlopig houd ik het nog het meeste op "als er een bewuste God bestaat, dan ben ik dat". Al ware het maar omdat dat de enige bewuste entiteit is waarvan ik zeker weet dat het bestaat (ikke dus). Als je met "God" bedoelt het hoofdpersonage in sommige oude boeken zoals Bijbel, Koran, of ander oud of minder oud geschrift, dan kan ik met een aan zekerheid grenzende kans stellen dat dat hoofdpersonage niet ontologisch bestaat (maar natuurlijk wel als personage, in dezelfde zin als Roodkapje bestaat als een personage in een sprookje). Ik ga er ook van uit dat "bestaan" een conventie is: we stellen dat iets bestaat als het concept postuleren, een intellectueel nut heeft. Ik postuleer dat mijn vrouw bestaat, omdat dat heel wat subjectieve waarnemingen die ik onderga, kan verklaren. Moest die verklarende zin er niet zijn, zou het geen nut hebben te postuleren dat mijn vrouw bestaat. Maar dan zou ik nogal veel moeite hebben om conceptueel uit te leggen hoe het komt dat mijn bankrekening leeg is, en er eten op tafel staat ![]() Het is in die zin dat god een concept waar ik niks mee kan doen. Als ik er niks mee kan doen heeft het postuleren van het bestaan er van dus geen zin.
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar zitten ook diezelfde provocateurs die, totaal fout, van zichzelf denken dat ze oh zo belangrijk zijn terwijl ze de grootste luizen zijn die hier rondlopen op de aarde. En ook dat leert de echte leer ons, maar daar halen de godsdienstinstituten hun neus voor op want ze zouden dan zichzelf moeten uitschakelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar nu Vande Lanotte gezegd heeft dat de formatie een hoog 'lazarus'-gehalte heeft houdt ik mijn hart vast. Hier komen nog zombies van. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb besloten niet verder op u in te gaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Je kan er precies mee aantonen wat voor onzin sommige gelovigen denken over atheïsten.
![]() |
#134 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Raar. De betekenis is toch duidelijker dan van menig stuk proza in uw heilige boekje.
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat personen X een attribuut A hebben, en men verklaart van attribuut A te haten, dat dat betekent dat men personen X haat. Het was ter illustratie van die verwarring dat dat voorbeeldje gegeven was.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2014 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij lijkt dat slechts een mening die slechts gestoeld op... jezelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat roept iemand bv. die net met splinternieuwe schoenen royaal in een oversized hondendrol plonst? "Oh Mijn God!" Toeval? I think not. ![]() |
|
![]() |
![]() |