Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2014, 20:12   #121
demonen
Banneling

Standaard

Vuchelen zegt dat mensen die hun lot wat betreft hun financieën voor hun oude dag volledig in handen leggen van mensen die morgen of over enkele jaren TOEVALLIG in de Wetstraat 16 zitten, dan loop je een zeer groot risico op armoede en ben je gek!

Laatst gewijzigd door demonen : 24 augustus 2014 om 20:13.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 20:18   #122
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Veel ambtenaren verrichten inderdaad weinig werk. Ik ben ook zo één. Maar eerlijk gezegd voel ik me daar niet goed bij. Ik heb liever mijn werk dan dat ik de hele dag mijn tijd moet proberen te vullen. Daarom ga ik in oktober elders aan de slag, ik hoop dat ik daar meer werk zal hebben.

Bij mij is het een kwestie van organisatie van het werk dat ik me zo lamlendig verveel. Met mijn talenten en competenties zou ik veel meer kunnen doen maar bureaucratische structuren beletten dat.

Hogere niveau's werken soms duizenden overuren, daar kan ik ook van getuigen. Ook vaak een kwestie van slechte organisatie. Ook lagere niveau's op zogenaamde productiediensten hebben de laatste tijd veel te veel workload in onze administratie.
Het zal wel altijd iets zijn....te weinig werk is niet leuk maar te veel is waarschijnlijk nog erger.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 augustus 2014 om 20:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 20:22   #123
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Vuchelen zegt dat mensen die hun lot wat betreft hun financieën voor hun oude dag volledig in handen leggen van mensen die morgen of over enkele jaren TOEVALLIG in de Wetstraat 16 zitten, dan loop je een zeer groot risico op armoede en ben je gek!
Als je alles moet geloven wat die professors verkondigen....de ene zegt dat en een uur later zegt een andere precies het omgekeerde....Professor De Grauwe kwam verleden jaar ook alle dagen al bleitend op TV vertellen dat de Euro op zijn laatste benen liep...Nu hoor ik hem weeral niet meer....Hij zal met vakantie zijn

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 augustus 2014 om 20:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 20:36   #124
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het zal wel altijd iets zijn....te weinig werk is niet leuk maar te veel is waarschijnlijk nog erger.
Dat is waar maar de overheid is zo'n stroeve organisatie. Voor dat daar een verandering is doorgevoerd zijn we jaren verder. Zoooo traaaaag. Iedereen, en zeker de vakbonden ook, gaat daar altijd voor het status quo.

Laatst gewijzigd door Leopold de halve : 24 augustus 2014 om 20:37.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 20:38   #125
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vaste benoeming.

Als je een regent wiskunde voor zijn klaske gaat vertellen dat hij geen vaste benoeming heeft, en dus na de Paasvakantie misschien moet ophoepelen, dan
- moogt ge gerust zijn dat hij voor de Kerstvakantie overstapt naar de privé, vb. verzekeringsmaatschappij, vb. informatica ...
- beklaag ik de ouders van die leerlingen: de voorbereiding voor hun verdere studies zal nogal optimaal zijn.

Maar ook omgekeerd !!
Een leraar verwittigt tussen twee lesuren de directeur in: de andere leraar staat poepeloere zat voor de klas en dat is niet de eerste keer.
De directeur gaat kijken en wat hij ziet inderdaad een strontzatte leraar.
Voor de zoveelste keer.
Maar die leraar ontkent. En dus is er geen bewijs. Volgens de raad van state en volgens de wetgeving in de statuten.

Daar moeten geen revoluties plaats grijpen bij de statuten van de ambtenaren; alleen maar wat gezond verstand.

Idem dito voor hun pensioen.
Je moet voor alle diverse geledingen - hogere, midden en lagere kaders - wat beter nagaan wat de globale verloning is.
Daar kan zeker een element van marktconformiteit bij komen kijken; maar daar moet stevig gewaakt worden over politieke bevoordeling van partijgenoten.

Dat de systemen nu zoveel verschillen voor zelfstandigen, privé en overheid, is historisch te verklaren.
Maar tegelijk heel streng te veroordelen.
Ze geven teveel gelegenheid aan zwakke figuren om de eigen voordelen te minimaliseren en de eigen nadelen teveel in de kijker te stellen.
En dan krijg je gezaag.

Een zootje apart zijn de overheidsvakbonden.
Ja, wat wil je ? Jarenlang goede vriendjes tussen naar communisme neigende ps-ministers en de top van de vakbonden. Leve de Staat die alles voor je regelt ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 21:05   #126
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

En wat met onze arbeiders en bedienden die al jaren aan de tepels van de dop zuigen? Krijgen die ook een pensioen? Wat hebben die opgebracht aan de maatschappij? Wat met de arme boeren die nauwelijks 'iets' verdienen en die alle mogelijke subsidies blijven binnenrijven? Die wonen allemaal in kasten van villa's, maar verdienen volgens hun belastingaangifte bijna niets. Die klagen ook dat zij te weinig pensioen krijgen. Als iedereen eens voor zijn eigen deur veegt ....

Het ergste vind ik dat men miljarden blijft uitgeven aan immigratie. Dat ze daar al eens mee stoppen.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 24 augustus 2014 om 21:13.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 21:38   #127
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die vraag die je daar stelt, gaan we eens voorleggen aan die geneesheer die jullie daar op straat gekieperd hebben in overtreding met de arbeidswetgeving.

.
Hoeveel anderen zouden al moeten buiten gekieperd zijn, die elkaar privé met hun artsensyndicaat, de hand boven het hoofd houden?
Vooral diegenen die voor ambtenaren ziekenbriefjes uitgeschreven hebben.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 21:58   #128
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We gaan eerst eens naast mekaar leggen hoeveel gij over heel uw leven hebt afgedokt voor de sociale zekerheid,
en hoeveel een werknemer in de privé aan eigen bijdragen en aan patronale bijdrage, daar in gestoken heeft.

.
Ok, we gaan alles eens rekenen, hoeveel sociale wetten voor mij en m'n werknemers ik heb afgedragen, hoeveel belasting ik in totaal betaalde (allerhande uiteraard), hoeveel dagen ik gewerkt heb op die 45 jaar en aan hoeveel uren.
Wedden dat ik véél meer opgebracht en gewerkt heb voor België en als ik dan op pensioen ga moet dat aan een aalmoes, Kweet zo niet?
Kweet zeker niet waarom een ambtenaar zoveel meer moet krijgen?
Omdat ik met m'n pensioen niet rond ging komen heb ik voor wat bijkomende verdiensten gezorgd en dat maakt dat ik nu zelfs op m'n pensioen nog belasting betaal ook.
Waar zitten die sterke schouders nu? De grote monden vind je gemakkelijker schijnt me.
Oud 24 augustus 2014, 22:05   #129
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Wat een domme vraag.
Alles en iedereen wordt vergeleken gewikt en gewogen. En als men zich benadeeld voelt dan krijgt men een gevoel van onrechtvaardigheid al dan niet terecht.
Ik maak de rekening van een ander niet, interesseert me ook niet, maar een ander maakt mijn rekening en laat mij zijn rekening betalen, daar heb ik een probleem mee.
Oud 24 augustus 2014, 22:10   #130
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dringend dat weegschaaltje eens afstelllen op ambtenarenzweet.
"ambtenarenzweet." wat is dat?
Oud 24 augustus 2014, 22:12   #131
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
"ambtenarenzweet." wat is dat?
Het zweet dat een ambtenaar produceert als hij gaat fitnessen na de werkuren.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 22:14   #132
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Eind jaren '70 beginjaren '80 behoorde België tot de hoogste pensioenlanden! Geen enkele mens uit de privé had een lager pensioen dan een ambtenaar!
Ambtenaren werden warm gemaakt omwille van andere redenen zoals aangename uren die combineerbaar zijn met kinderen. Daarom dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in het onderwijs. Sommige beroepen kunnen enkel in de ambtenarij zoals militair, politie, brandweer, douane, ...
Dan heb je zeer veel verdoken werklozen die opgenomen werden in de ambtenarij om de werkloosheidscijfers te manupileren.
De meeste ambtenaren hebben echter gekozen voor VASTHEID VAN BETREKKING VOOR HET LEVEN in ruil voor een LAGERE AANVANGSWEDDE
en de lage werkdruk die decennialang inherent was aan de ambtenarij!
Het succes van Jomme Dockx was uit het leven gegrepen net als de duizenden ambtenarenmoppen. De mensen hebben hun ogen niet op hun rug!
Ik ken zelfs een ambtenaar die op z'n 39ste met pensioen ging .........?
Oud 24 augustus 2014, 22:21   #133
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het gemiddelde loon zegt niets.

Misschien kan ik mijn persoonlijke ervaring van een gemengde loopbaan eens op tafel leggen.

Burgerlijk ingenieur, jachtpiloot, hoger kader in de luchtmacht: basiscommandant van een vliegbasis van 2.000 man.

Overgestapt naar de privé op 46/47 jaar.

Eerste functie in privé: directeur van een R&D afdeling met 85 ingenieurs. In mijn beleving qua 'management niveau' een paar stappen terug.

Netto verloning: +60%
Met daarnaast een hoop extra legale voordelen: maandelijkse belastingvrije premie die bijna 15% van mijn vroeger loon was, kredietkaart met zeer ruime gebruikslimiet, bijdrage werkgever aan pensioen 2e pijler voor een maandelijks bedrag van ongeveer 22% van mijn vroeger loon. Mercedes. Hier en daar nog wat kleine extraatjes in de vorm van bedrijfsrestaurant, gratis drankjes enz.

Niets van dit alles als ambtenaar.

Dit is geen klacht, gewoon een vaststelling.

En nu jij weer: 12%?

Lagere ambtenaren zijn goed betaald, hogere ambtenaren zijn slecht betaald. Je kan natuurlijk ook zeggen dat hogere functies in de privé overbetaald zijn. Het is maar hoe je het bekijkt.

In alle geval: ik wil mijn riant overheidspensioen onmiddellijk inruilen voor een mager privé pensioen mét genereuze 2e pijler, een 2e pijler die volledig verworven is vanaf de eerste dag.
Groot verschil in beide functies blijft de zekerheid en de goede nachtrust.
In het eerste geval waren die er, in het 2de stukken minder dat weet ik wel zeker.
Bijkomend, eenmaal je een vallende ster bent in de privé wordt het aards moeilijk, zeker vanaf je 50ste, terwijl je bij het leger bvb. dan meestal op rust met een vet pensioen kan.
Oud 24 augustus 2014, 22:23   #134
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Het zweet dat een ambtenaar produceert als hij gaat fitnessen na de werkuren.
Nooit te oud om te leren ........ thx.
Oud 24 augustus 2014, 22:52   #135
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch mooi?

En wij betalen nu de rekening van al dat gebras.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 05:41   #136
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Het kan nog jonger hoor.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 06:31   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
En wat met onze arbeiders en bedienden die al jaren aan de tepels van de dop zuigen? Krijgen die ook een pensioen? Wat hebben die opgebracht aan de maatschappij? Wat met de arme boeren die nauwelijks 'iets' verdienen en die alle mogelijke subsidies blijven binnenrijven? Die wonen allemaal in kasten van villa's, maar verdienen volgens hun belastingaangifte bijna niets. Die klagen ook dat zij te weinig pensioen krijgen. Als iedereen eens voor zijn eigen deur veegt ....

Het ergste vind ik dat men miljarden blijft uitgeven aan immigratie. Dat ze daar al eens mee stoppen.
Conclusie: iedereen is een profiteur, behalve jij.
Oud 25 augustus 2014, 06:31   #138
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groot verschil in beide functies blijft de zekerheid en de goede nachtrust.
In het eerste geval waren die er, in het 2de stukken minder dat weet ik wel zeker.
Bijkomend, eenmaal je een vallende ster bent in de privé wordt het aards moeilijk, zeker vanaf je 50ste, terwijl je bij het leger bvb. dan meestal op rust met een vet pensioen kan.
En vanaf wanneer denk je dat die 2de pijler is opgebruikt?
Die 2de pijler word ook gebruikt om te beleggen door dezelfden, die ruw geschat 123 triljoen hebben laten verdwijnen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 06:58   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Dus mijn werknemers pensioen van een kleine 1200 €zal flink opgetrokken worden.
Kijk, een ruwe schatting toont aan dat de kleine pensioenen in België het gevolg zijn van slecht beheer, en niet van iets anders. De ambtenaren pensioenen zijn niet te hoog, die zijn zelf al redelijk klein. Ge wordt in de zak gezet waar ge zelf bij staat, en ge gaat dan kappen op anderen die een klein beetje minder in 't zak worden gezet.

Beschouw dat je een carriere hebt van 45 jaar, en midden in uw carriere 1000 Euro per maand afdraagt (patronaal + sociale bijdrage) voor uw pensioen. Op hoeveel pensioen zou je kunnen rekenen ?

Stel dat je het gemiddeld van 65 tot 85 zou trekken, wat al overdreven is.

In 't begin van uw carrière betaal je minder, op 't einde betaal je meer, midden in dus 1000 Euro per maand "pensioensparen".

Als we aannemen dat pensioensparen een gemiddeld rendement heeft van 2% (lange termijn belegging) en dat is samengestelde interest over 25 jaar (grosso modo midden van uw carrière tot aan uw pensioenleeftijd), dan levert dat een factor 1.64. Ik onderschat die, want het begin van uw carriere is 45 jaar, maar uw bijdragen waren toen ook kleiner.

Als ge daar 20 jaar gaat van leven na uw pensioen (van 65 tot 85) en ik ga niet eens de interest tijdens die 20 extra jaren rekenen, maar gewoon de som aan uw 65 jaar nemen, dan hebben we een factor 45/20 (bijgedragen jaren over geconsumeerde jaren).

In totaal is dat dus een factor 1.64 * 45/20 = 3.69.

Dat zou willen zeggen dat volgens deze ruwe schatting, als je elke maand 1000 Euro bijdraagt gemiddeld, ge een pensioen zou hebben van.... 3690 Euro per maand !! En dat is nog flink onderschat door de benaderingen hierboven.

Als ge 500 Euro bijdraagt per maand zou je nog altijd aan 1845 Euro per maand pensioen zitten.

Dat geeft U een idee hoeveel ge in 't zak gezet wordt. En dan kappen op een ambtenaar die 2000 Euro pensioen zou hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2014 om 06:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 07:15   #140
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat geloof je zelf niet. Denk je nu echt dat het ACW totaal niets meer te zeggen gaat hebben, oplossing voor Arco of niet?

Vaste benoeming is al een tijdje niet meer zo vast, ook ambtenaren kunnen ontslagen worden. Dat ze de procedure wat zouden versoepelen, lijkt me logisch, maar fundamenteel zal dat niets veranderen hoor.
Uiteraard, buiten wat gerommel in de marge, zal er voor ambtenaren niet veel veranderen.
Die groep is immers electoraal gezien te belangrijk.
OVLD die een echte ondernemerspartij is kan zich op dat vlak nog het meeste veroorloven maar voor CD&V en NVA die eerder volkspartijen zouden verregaande maatregelen wel eens erg zuur kunnen opbreken.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be