Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2014, 21:31   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat betreft het wagengebruik. Kilometerprijs niet belangrijk, terwijl U in andere postings mensen die het OV nutteloos vinden telkens daarop wijst...

U geeft zelf aan dat korte ritten geen verstandig gebruik van een wagen is. En promoot U eigenlijk de fiets.

En lange ritten, als er OV is dat voor de deur stopt op de momenten U het wil gebruiken, prachtig. Maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

Kortom, we gaan niet tot een einde van deze discusie komen.
Alleen gaat u anders om die kilometerprijs: u streeft blijkbaar door veel kilometers naar een laag cijfer. Daarom ook mijn opwerping: moeten mijn kinderen dan ook met de auto opdat de kilometerprijs van onze gezinswagen omlaag gaat?

Natuurlijk promoot ik de fiets. In veel gevallen gaat het sneller en gemakkelijker.

Deze discussie gaat niet over de bewering dat het OV altijd en overal de oplossing is, maar wel dat OV een haalbaar alternatief is in bepaalde omstandigheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2014, 00:05   #122
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen gaat u anders om die kilometerprijs: u streeft blijkbaar door veel kilometers naar een laag cijfer.
Ironisch genoeg streef ik naar zo veel mogelijk kilometers met zo min mogelijk brandstofkost. In mijn geval is dat 10 000 km/jaar of minder met de wagen. Alle verplaatsingen minder dan 20km of met lading minder dan dan een bepaald volume, lengte of gewicht gebeuren niet met de wagen
Citaat:
Daarom ook mijn opwerping: moeten mijn kinderen dan ook met de auto opdat de kilometerprijs van onze gezinswagen omlaag gaat?
Als uw koters zich aan een aantal basispremisses houden, waarom niet?
Geen korte stukken indivudueel of zonder vracht lijken me een basis voor rationeel gebruik van een wagen.
Citaat:
Natuurlijk promoot ik de fiets. In veel gevallen gaat het sneller en gemakkelijker.
Yep, voor korte stukken , zonder zware vracht, individueel voor mensen zonder beperking hebt U compleet gelijk.
Citaat:
Deze discussie gaat niet over de bewering dat het OV altijd en overal de oplossing is, maar wel dat OV een haalbaar alternatief is in bepaalde omstandigheden.
Voor mij zijn die welbepaalde omstandigheden zo beperkt dat ik er gerust zonder kan.
Oud 1 september 2014, 04:03   #123
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb die auto al, die is onontbeerlijk om mijn werk te kunnen doen. Er is geen ov dat mij op die uren naar daar kan brengen. Dus bij een occasionele verplaatsing tel ik de kostprijs van mijn wagen niet.
Ik tel die wel voor de verplaatsing naar mijn werk.
Momenteel ben ik op mijn werk, nog geen bus van het OV gezien. Dus ....
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2014, 04:06   #124
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk telt die kostprijs. Altijd. Bij iedere verplaatsing. Op die manier kunt u op het einde van een jaar bijvoorbeeld de afgelegde kilometerprijs berekenen. En natuurlijk ook de totaalsom maken van wat u uitgeeft voor het bezit en gebruik van een wagen.

Alleen - ik merk dat meer dan eens - willen de meeste mensen die berekening niet maken. Zo willen er blind voor zijn. Niet echt verwonderlijk, want eigenlijk neemt een wagen een enorme hap uit het gezinsbudget.
Het is zelfs zo dat die extra verplaatsingen ervoor zorgen dat mijn KM prijs beterkoop wordt.

Ik leg meer km af met:
- Dezelfde aankoopprijs
- Dezelfde verzekeringskosten
- Dezelfde onderhoudskosten (ik kom niet aan 30.000 km op 2 jaar).
- Dezelfde keuringskosten.
- Dezelfde inverkeersstellingskosten
- Dezelfde autotakskosten.

Dus eigenlijk alleen maar winst.
Oud 1 september 2014, 04:08   #125
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prijs is een element, maar kan soms niet het enige zijn. Waarom zouden we bijvoorbeeld de wagen nemen als we naar de Zoo van Antwerpen gaan? Ik zie daartoe geen enkele reden.
Ik zie daar wel een reden voor. Omdat wij zo'n verplaatsing combineren met iets anders.
Oud 1 september 2014, 04:10   #126
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Kilometerprijs speelt in mijn ogen geen rol, maar wel de totaalprijs die je op het einde van het jaar hebt uitgegeven. Daarnaast bespaar je door een zuiniger gebruik van de wagen ook op onderhoud. Wij gebruiken onze gezinswagen hoofdzakelijk voor de grote verplaatsingen. Als we naar mijn familie in Oostenrijk gaan, dan nemen we de wagen. Als de kinderen echter naar school gaan, nemen ze de fiets.

Of moeten we volgens u nu de kinderen 's ochtends in de wagen stoppen om bij een lagere kilometerprijs uit te komen?

Wie is er dan dom bezig?
Lees de bijdrage van Maddox nog eens a.u.b.
Oud 1 september 2014, 04:12   #127
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat trekt ook niemand in twijfel hoor.
Oud 1 september 2014, 15:39   #128
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
En dat is?
Om te beginnen de kostprijs van zo'n pas (welke dan ook) die je nu opgeeft als dé oplossing voor de occasionele verplaatsing. Als deze of gene op zoek zijn naar een verplaatsing voor 1, 2 of 4 personen, moet je niet afkomen dat pakweg een railpass goedkoper is per rit, aangezien je de kost van de overblijvende ritten (waar niet om gevraagd is) negeert.

Om daar dan aan toe te voegen: het doorrekenen van de reële kost. De NMBS bestaat vandaag enkel bij gratie van een miljardendotatie. Dat gaat ook uit de zak van de belastingbetaler. En daarboven komt het quasi standaard deficit dat jaarlijks geboekt wordt, ondanks die miljardendotatie.

Als jij jezelf zulke selectieve berekeningen toelaat, dan zal je er wellicht geen graten in zien dat ik voor mijn berekening enkel mijn eigen kost van een bedrijfswagen door ga rekenen?

Maar om je een plezier te doen, ik heb de berekening al gedaan. Het tripje dat ik je al aangaf naar de kust, is de facto niet mogelijk met het openbaar vervoer. Maar zelfs al ga ik er van uit dat het dat wel is: met onze eigen wagen zou het me minder kosten dan de goedkoopste NMBS oplossing, die me nog maar tot aan Zeebrugge of Knokke zou brengen (en dan overdrijf ik mijn eigen kosten en negeer ik de echte NMBS kosten). Met de bedrijfswagen doorgerekend aan volle kost (en opnieuw, dan overdrijf ik mijn eigen kosten en negeer ik de echte NMBS kosten), zou het wat duurder zijn, maar daar staat volledige flexibiliteit, volledige vrijheid en, wellicht het meest belangrijke: volledige realiseerbaarheid tegenover.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 1 september 2014 om 15:48.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2014, 15:55   #129
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Prijs is een element, maar kan soms niet het enige zijn. Waarom zouden we bijvoorbeeld de wagen nemen als we naar de Zoo van Antwerpen gaan? Ik zie daartoe geen enkele reden.
Wel, wij zijn een tijdje terug nog gegaan (ergens juni of zo moet dat geweest zijn).
Voormiddagje shoppen - na shoppen zakjes mooi in de koffer gedropt - uurtje of 3-4 in de zoo rondgelopen - gezellig uit eten gegaan in het oude stadsdeel; en nadien naar huis.
Geen gesleur met zakken; geen gedoe met lockers; geen wachttijden en volledige vrijheid (en op de koop toe nog sneller thuis, zelfs al is de afstand amper 30km).
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2014, 21:40   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is zelfs zo dat die extra verplaatsingen ervoor zorgen dat mijn KM prijs beterkoop wordt.

Ik leg meer km af met:
- Dezelfde aankoopprijs
- Dezelfde verzekeringskosten
- Dezelfde onderhoudskosten (ik kom niet aan 30.000 km op 2 jaar).
- Dezelfde keuringskosten.
- Dezelfde inverkeersstellingskosten
- Dezelfde autotakskosten.

Dus eigenlijk alleen maar winst.
Vanuit die redenering is het beter uw computer uit te doen, achter het stuur van uw wagen te zitten en de hele avond gewoon wat rondjes te rijden.
Oud 1 september 2014, 21:42   #131
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig is mijn trein altijd gratis.

Enfin, niet gratis, verzorgd door de belastingbetaler.

Waarvoor dank.
Oud 1 september 2014, 21:43   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Wel, wij zijn een tijdje terug nog gegaan (ergens juni of zo moet dat geweest zijn).
Voormiddagje shoppen - na shoppen zakjes mooi in de koffer gedropt - uurtje of 3-4 in de zoo rondgelopen - gezellig uit eten gegaan in het oude stadsdeel; en nadien naar huis.
Geen gesleur met zakken; geen gedoe met lockers; geen wachttijden en volledige vrijheid (en op de koop toe nog sneller thuis, zelfs al is de afstand amper 30km).
Niemand beweert dat de trein steeds het meest interessante verplaatsingsmiddel is. In ons geval wel. Probeer maar eens met de wagen de afstand Waregem-Antwerpen te overbruggen. Bereken daar natuurlijk ook de tijd voor het zoeken van een parkeerplaats, het stappen naar en van de zoo.
Oud 1 september 2014, 21:45   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om te beginnen de kostprijs van zo'n pas (welke dan ook) die je nu opgeeft als dé oplossing voor de occasionele verplaatsing.
Verkeerd uitgangspunt. Nergens stel ik dat een bepaalde formule "de" oplossing is voor occasionele verplaatsingen. In bepaalde gevallen die gaan boven de vastgelegde kilometerprijs wordt het pas interessant. Eronder niet.
Oud 1 september 2014, 21:46   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie daar wel een reden voor. Omdat wij zo'n verplaatsing combineren met iets anders.
Wij ook. En de trein blijft ook dan interessant.
Oud 1 september 2014, 21:47   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om daar dan aan toe te voegen: het doorrekenen van de reële kost. De NMBS bestaat vandaag enkel bij gratie van een miljardendotatie. Dat gaat ook uit de zak van de belastingbetaler. En daarboven komt het quasi standaard deficit dat jaarlijks geboekt wordt, ondanks die miljardendotatie.
Ook als autogebruiker staat men niet voor de reële kost. Wegenbouw en -onderhoud kost enorm, om dan nog te zwijgen over de maatschappelijke kost die gemotoriseerd verkeer met zich meebrengt. Ook die kosten komen uit de budgetten van de verschillende openbare besturen.
Oud 1 september 2014, 21:50   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij jezelf zulke selectieve berekeningen toelaat, dan zal je er wellicht geen graten in zien dat ik voor mijn berekening enkel mijn eigen kost van een bedrijfswagen door ga rekenen?
U vergeet natuurlijk dat een bedrijfswagen een gecamoufleerde vorm van loon is.
Oud 1 september 2014, 21:52   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar om je een plezier te doen, ik heb de berekening al gedaan. Het tripje dat ik je al aangaf naar de kust, is de facto niet mogelijk met het openbaar vervoer. Maar zelfs al ga ik er van uit dat het dat wel is: met onze eigen wagen zou het me minder kosten dan de goedkoopste NMBS oplossing, die me nog maar tot aan Zeebrugge of Knokke zou brengen (en dan overdrijf ik mijn eigen kosten en negeer ik de echte NMBS kosten). Met de bedrijfswagen doorgerekend aan volle kost (en opnieuw, dan overdrijf ik mijn eigen kosten en negeer ik de echte NMBS kosten), zou het wat duurder zijn, maar daar staat volledige flexibiliteit, volledige vrijheid en, wellicht het meest belangrijke: volledige realiseerbaarheid tegenover.
Dat kan allemaal. Nergens heb ik immers beweerd dat het OV overal en in alles de ideale oplossing of het beste alternatief is.

Wat moge dan wel betekenen "volledige realiseerbaarheid"? Wat blijft er hiervan over als u in de file staat of betrokken raakt in een ongeval? U lijkt wel uit te gaan van de ongenaakbaarheid van de wagen, terwijl er jaarlijks vele doden en gewonden vallen in het verkeer.
Oud 1 september 2014, 22:02   #138
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaan we weer met het zoveelste vooroordeel. Sedert een paar jaar houdt een Nederlander bij of het regent bij zijn woon-werkverkeer. Wat blijkt? In tegenstelling tot het populaire voordeel dat je maar beter niet de fietst neemt omdat het toch altijd regent, blijkt dat vrij weinig voor te komen.

http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

En ach, een beetje regen, daar sterf je heus niet van.
nee men sterft er niet van, maar aangenaam is anders, vooral als het hard regent .. en wat met sneeuw?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2014, 22:07   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
nee men sterft er niet van, maar aangenaam is anders, vooral als het hard regent .. en wat met sneeuw?
Ooit gehoord van regenkledij? Ik fiets al vele jaren naar het werk. Ook als het sneeuwt. Zeker in die laatste situatie, daar de ervaring leert dat ik aldus wel tijdig op school geraakt daar waar collega's met de wagen hopeloos te laat komen.
Oud 1 september 2014, 22:11   #140
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een railpass is het heen en terug 15 euro. Dus 45 in totaal. Ongeacht de afstand trouwens. Ook als je naar de andere kant van het land spoort.

Maar misschien rijdt uw wagen op water...
ach dat wist ik niet, ikzelf rijdt aan 50% korting dankzij m'n omnio-pass, maar met een railpass zou een rit naar bvb. Luik zelfs voor mij goedkoper uitvallen ..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be