![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Ik ben daarentegen wél lid, maar had er toch niet voor gestemd, tenminste niet voor het Vlaams parlement, had ik op de verkiezingsdag in België geweest.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2014 om 23:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Allemaal goed en wel maar in het F-onderwijs weigert men toch maar lekker géén leerlingen, en dat tot meerdere eer en glorie van de Francité. We zouden daar beter voorbeeld aan nemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2014 om 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Kunt ge dat staven...? Waaruit blijkt dat ? De meest ideale situatie zou nu net zijn dat het Franstalig onderwijs helemaal geen verantwoordelijkheid meer neemt en dat de Vlaamse gemeenschap doodnuchter het onderwijs in Brussel overneemt, en ja dat mag gerust wat kosten !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2014 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Het niveau is schrikwekkend laag aan veel Franstalige scholen in Brussel. Ze halen er heus geen "eer en glorie" van, laat staan dat het reclame zou zijn voor "de francité".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het gaat niet om onderwijsniveau maar om de rekuperatie van de vreemdelingen. Worden het onze of hun vreemdelingen...? Gaan ze onze taalgemenschap vervoegen of de hunne...? Lees mijn onderschrift er nog eens op na..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2014 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen zaken die zeker niet tot voorbeeld strekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het tijdelijk nadeel van een maatschappij in transformatie. Ge moet dat bekijken op de horizon van enkele generaties. Nu worden de zaden gelegd voor de oogst in de toekomst. Belangrijk daarbij is dat er zovelen als mogelijk NU kiezen voor NL en niet voor F; dat is de dagelijkse kultuurclash die Brussel kenmerkt en die we finaal dreigen te verliezen; terwijl het toch zo anders zou kunnen zijn... Op het einde van de oorlog, met een VNV-burgemeester te Brussel, zat zomaar eventjes 43 % van de leerlingen in het NL-onderwijs te Brussel. Hetzelfde resultaat zouden we nu ook kunnen hebben maar op een demokratische manier, zonder kollaboratie ! Helaas zwaaien geen nationalisten maar neoliberalen de plak tegenwoordig in de Vlaamse Beweging. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2014 om 23:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U wilt schijnbaar juist hetzelfde probleem in de Vlaamse scholen invoeren. Neen, dat is niet de juiste manier om ermee om te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, maar zoals ik al schreef is die twijfelachtigheid van de afgeleverde produkten slechts het kenmerk van een tijdelijke assimilatiefase waar we doorheen moeten. Het tijdelijk nadeel van een maatschappij in transformatie. Ge moet dat bekijken op de horizon van enkele generaties. Nu worden de zaden gelegd voor de oogst in de toekomst. Belangrijk daarbij is dat er zovelen als mogelijk NU kiezen voor NL en niet voor F; dat is de dagelijkse kultuurclash die Brussel kenmerkt en die we finaal dreigen te verliezen; terwijl het toch zo anders zou kunnen zijn...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2014 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2014 om 00:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waakzaamheid om het onderwijsniveau in onze Vlaamse scholen in Brussel hoog te houden. Dat is de waarborg voor succes. Niet "gooi maar alles binnen wat zich aandient".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2014 om 00:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En opofferen, dat is een groot woord. Het gaat immers maar om een tijdelijke fase, nogmaals. En trouwens, onze Franstalige opponent doet dat toch ook. We moeten hen verslagen met zijn eigen wapens. De techniek gewoon omkeren. Waarom denkt ge dat ze de meeste vreemdelingen in Brussel steken ? Omdat ze daar wel zullen kiezen voor F en dus NL nog verder minoriseren. Dat is zeer strategisch bekeken van de bonzen der Francité om ze in Brussel te steken !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2014 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar niet een waarborg voor het voltrekken van de Taalreconquista. En het onderwijs moet tijdelijk daarvoor het instrument worden en daaraan ondergeschikt gemaakt worden. Maar goed, ik stel vast dat ge blijkbaar geen alternatief hebt voor de Taalreconqista. En misschien wilt ge dat niet eens....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 december 2014 om 00:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
N-VA wil blijkbaar echter geen nieuwe Nederlandstaligen, zeker niet in Brussel. We hebben dus een Vlaams-nationalistische partij die het Nederlands wil afschaffen, tenminste als we rekening houden met volgende grafiek: ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oplossing is voor haar dat het Nederlandstalig onderwijs er moet zijn voor kinderen van Vlaamse ouders en dat het Franstalig onderwijs zijn leerlingen maar tot tweetaligen moet opleiden. Mevrouw Dhaene zegt nog net niet dat ze niet inziet waarom Vlaanderen zou mee moeten betalen voor al die "vreemdelingen" uit Brussel... (Ik ben het overigens volledig met haar eens dat de kwaliteit van het Nederlands in het Franstalig onderwijs stevig moet verbeterd worden, o.a. met native speakers, maar dat is nogal moeilijk als een leerkracht in het Vlaams onderwijs 500 euro bruto meer verdient dan in het Franstalig onderwijs. Een kennis van mij heeft nog uit zuiver idealisme als Vlaamse in zo'n Franstalige school geschiedenis in het Nederlands gegeven, maar zoiets hou je ook niet lang vol.)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 december 2014 om 14:57. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is iets dat men in Vlaanderen nog moet leren. Frankrijk investeert gigantisch in de Alliance Française, het VK gigantisch in de British Council en Duitsland in het Goethe Institut. De Return On Investment is echter even gigantisch.
Ik zeg niet dat Vlaanderen niet investeert. Maar Vlaanderen geeft gas met de handrem op. En tegelijkertijd mist men geen enkele opportuniteit om de "ander" duidelijk te maken dat hij of zij eigenlijk niet welkom is. Zo discrimineert men openlijk in het Vlaams onderwijs tegen kinderen van ouders die geen Nederlands kunnen. Dit geeft alle andere stakeholders in Brussel - of ze nu hun roots hebben in Afrika, in Noord-Afrika, in het Midden-Oosten, in Centraal-Europa of in West-Europa en of het nu gaat om expats en diplomaten of om mensen uit de arbeidersklasse, een verschrikkelijk slechte indruk. En in Vlaanderen wordt die slechte indruk geweldig onderschat. Ik heb in dat debat lang Vlaanderen verdedigd, verwijzend naar de "Vlaamse ontvoogdingsstrijd" enzovoort, maar ik heb dit nu opgegeven. Ten eerste omdat mijn discours daaromtrent toch niet wordt gehoord en ten tweede omdat ik niet langer het onverdedigbare wil verdedigen. Stel je voor dat je b.v. in Frankrijk gaat wonen en je wil je kinderen inschrijven in de Franse school en men zegt je: neen, dat kan niet, tenzij je als ouder een Frans taalexamen afglegt. Dat zou totaal ondenkbaar zijn en nooit aanvaard worden. Alle Franse mensenrechtenorganisaties zouden je steunen. Dus waarom moeten wij in België zaken aanvaarden die in geen enkel ander democratisch Europees land denkbaar zouden zijn?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 december 2014 om 15:13. |
||||||
![]() |
![]() |