![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de vroegere staatswinkels was minder keuze, maar zoals een Roemeense vriend van me verwoordde "Waarom keuze tussen tientallen worsten, als de meeste mensen geen geld hebben om te kopen". Vroeger had je enkele soorten, maar die waren wel voor iedereen betaalbaar. Ik heb trouwens ook Praag bezocht een maand of zo na de val de muur als kind, net als in Hongarije had je er supermarkten die vol waren en absoluut niet armoedig aandeden. Ze hadden zelfs dingen die je bij ons niet kon vinden, zoals limonade met kiwismaak. In de Sovjet-Unie waren lege winkels ook eerder uitzondering dan regel, behalve de laatste jaren als gevolg van de mislukte hervormingen van Gorbatchov. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze kennen het communisme in de praktijk beter dan jullie. Of denk je dat het een toeval is dat de communistische partij in Oost-Duitsland bijna 25% van de stemmen haalt en in West-Duitsland minder dan 5%?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al heb ik het maar van horen zeggen, maar het Amerikaans platteland wordt gekenmerkt door een bijzonder groot gemeenschapsgevoel. Dat vertelde me toch iemand die een half jaar door de VS reisde en, als Europeaan, toch wat versteld stond van dit aspect alsook de enorme invloed van religie bij de gemiddelde Amerikaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zal wel een verschil geweest zijn tussen de steden en het platteland. Indertijd heb ik nog met de Kerk in Nood op bouwkamp geweest in Polen. Daar heb ik toch andere dingen gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Overigens valt het met dat heimwee nogal mee: People in former communist countries now rate their lives markedly higher than they did in 1991, when they were still coming to grips with the massive changes then taking place. This is true even in countries where overall levels of satisfaction with life — as well as positive assessments of political and economic changes — are significantly lower than in the most upbeat of the nations surveyed. Czechs, Poles, Slovaks and east Germans report the most satisfaction with their lives and posted the greatest gains over the past two decades. Russians, Ukrainians and Lithuanians also judge their personal well-being much better than they once did, and they view their lives more positively than do Hungarians and Bulgarians. However, even those two downbeat publics show improvements in self-assessments of life compared with 1991. Het onderzoek waarnaar Tomm verwijst is op het eerste gezicht een stuk genuanceerder dan hij het voorstelt. Het is overigens uitgevoerd door een Amerikaans onderzoekscentrum (doorgaans worden die door Tomm als onbetrouwbaar voorgesteld). Lijkt me wel degelijk de moeite waard om eens aandachtiger te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() Cijfers leggen alles uit, het is het idee erachter dat telt niewaar?
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks Laatst gewijzigd door Reverberation : 27 december 2014 om 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe komt het dat zo weinig Duitsers, of waarom niet, Joden, terugverlangen naar "het derde rijk"? Dat was toch ook "de tijd van toen"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En op de markt was altijd alles te vinden, maar aan hogere prijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn ook gelijkenissen met Oekraïense muziek. Je merkt ook de Hongaarse invloed. Veel levendiger en dramatischer dan West-europese volksmuziek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad er was een groot verschil tussen stad en patteland, nu nog steeds hoor. Misschien dat er nu meer supermarkten zijn op het platteland, maar dat is een evolutie die je ook in België ziet. Op het platteland in Oost-Europa maakt men ook veel zaken zelf, zoals nog steeds, bvb. vlees, drank, etc. Die worden dan geruid tegen andere producten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de communistische tijd echt zo'n hel was als omschreven in de westerse pers, zou niemand er naar terugverlangen, dat weet U ook. Ik denk niet dat er een iemand met nostalgie terugdenkt aan de concentratiekampen bvb. ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Wij moeten deze tegenstelling verlaten, ze was ons opgedrongen.
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Personal well-being" is trouwens ook hier toegenomen door de explosieve technologische vooruitgang in de telecom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
West-Europese volksmuziek kan gerust heel levendig zijn, maar dan mag het niet gebonden worden door het academisch korset. Ik herinner me nog een voorstelling van het Duinkerkske Reuzenkoor dat Vlaamse volksliederen bracht op een ritmische en stormachtige manier die ik bij ons nog nooit had gehoord. En daarin hoorde je de rauwheid en directheid van die oude liederen. Een groep als 't Kliekske - met alle verdiensten die het heeft, want zonder die groep was er enorm veel verloren gegaan in Vlaanderen - is op dat vlak te afgerond, te schools, te jaren-zestig-zeventig. Ook Ierse muziek heeft over het algemeen een heel hoog dramatisch gehalte. Vooral als je dan naar het origineel repertorium gaat in het Iers. |
|
![]() |
![]() |