![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de Joden betreft, ook Johannes heeft het over de nakende Eindtijd: Mattheus . "In die dagen kwam Johannes de Doper in de woestijn van Judea verkondigen: [2] ‘Bekeer u, want het koninkrijk der hemelen* is ophanden.’ [3] Want hij is het over wie door de profeet Jesaja is gesproken: Een stem roept in de woestijn: Bereid de weg van de Heer, maak zijn paden recht. [4] Deze Johannes had een kleed aan van kameelhaar en droeg een leren gordel om zijn middel. Zijn voedsel bestond uit sprinkhanen en wilde honing. [5] Toen liep Jeruzalem en heel Judea en heel de streek rond de Jordaan naar hem uit. [6] Ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, en beleden hun zonden. [7] " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Eerst en vooral moet je weten ( en dat heb ik hier al meermaals geschreven ) dat met het " Koninkrijk der hemelen " het " Rijk Gods " werd bedoeld, het land dat God ( JHWH ) aan de Israëlieten had belooft. Volgens o.o. Jesaja zouden de joden maar over een vrij land kunnen beschikken als ze zich tot de laatste jota van de Torah zouden houden ( zie Matt.5 : 17 -20 ). En zoals ik al schreef, al dan niet leesbaar voor jou, riep Johannes het volk op zich opnieuw strikt aan deze voorschriften te houden, wat zich in die tijd het nog al eens liet afweten. Dan pas zou zoals je zelf in je eigen quote kunt lezen, volgens Jesaja kunnen uitzien naar een messias en een vrij koninkrijk gods ( of hemelen zoals je wil ). Uiteraard in de joodse betekenis, gezien Jesaja nog niet tot het christendom behoorde. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de evangelist Johannes betreft. Het is meer dan waarschijnlijk dat zijn evangelie bestemd is voor een milieu dat doordrenkt is of omgeven is met de gnosis. Maar ook hier moeten we voorzichtig zijn. Paulus en Johannes schijnen geen erge diepgaande interesse te vertonen voor de Griekse filosofie. Vermits Paulus en waarschijnlijk ook Johannes zich bewogen in een Grieks milieu, is het logisch dat ze termen gebruiken van de Umwelt. Deze zeer matige interesse voor de Griekse wijsbegeerte doet vermoeden dat zowel Paulus als Johannes leefden in een gesloten milieu van de christelijke oergemeenten. Deze oergemeente leefden in de verwachting van de parousie en zij waren ervan overtuigd dat de ‘heidenen’ dwaalden. Het Griekse filosofisch denken zal pas later zijn intrede doen in de christelijke geschriften. Wel zou men kunnen zeggen dat de 'Johannitische logos' een eerste brug slaat tussen (Griekse) heidenen en Griekse (joodse?) christenen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Sommige passages en riten zijn soms letterlijk overgenomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat was dan niet meer dan een retorische truck van Johannes. Want met 'het woord' refereert hij aan het scheppingsverhaal waarin goden spraken of God sprak. En verder steunt de christelijke leer op kennis van de Wet en de profeten en de leer van Paulus met een nadruk op ascese en gehoorzaamheid en heeft ze niets van doen met de vrijzinnige Griekse filosofie. Toen Jezus gedoopt was ging hij 40 dagen de woestijn in zonder eten en drinken. daar werd hij door de duivel bezocht. Dit gebeuren typeert de christelijke levenshouding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En verder heeft het Laatste Oordeel niks te maken met de ' eindtijd ', of is dat nog steeds niet duidelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moet goed lezen. Iedereen kan alles weten over de mysteriescholen. Tenminste al hetgeen over deze initiatieke genootschappen bekend is. En dat is niet zo bijster veel. Dat men een spirituele wedergeboorte onderging (of zou moeten ondergaan) na een initiatie, is gekend. Dat is nu nog altijd zo de dag van vandaag bij deze genootschappen. Of de opstanding van Jezus daarmee te maken heeft is nog maar zeer de vraag. En of de doop van Johannes daarmee te maken heeft, kan men zo goed als uitsluiten. Wat het Laatste Avondmaal betreft, alles lijkt erop dat het gaat om een Pesachmaaltijd. Alleen zijn er kleine onregelmatigheden voor wat dit betreft. Bij zulke maaltijd wordt eerst de wijn genuttigd en dan pas het (ongedesemde) brood. Niet altijd bij de Essenen echter. Kortom, weinig wijst op een initiatie tijdens dit avondmaal. Er is dus niet zo heel veel te vinden in heel deze geschiedenis die vatbaar zijn voor een 'gnostische' uitleg. Behalve misschien de woorden 'neem en eet, want dit is mijn lichaam'. Idem dito voor de wijn. Maar dit zijn allemaal flinterdunne aanwijzingen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Aneziri, Sophia. Die Vereine der Dionysischen Techniten im Kontext der hellenistischen Gesellschaft (Stuttgart, 2003). Bowden, Hugh Bowden. Mystery Cults of the Ancient World (Princeton, Princeton UP, 2010). Burkert, Walter (1987), Ancient Mystery Cults, Cambridge, Mass. Casadio, Giovanni Casadio and Johnston, Patricia A. (eds), Mystic Cults in Magna Graecia (Austin, TX, University of Texas Press, 2009). Chisholm, Hugh, ed. (1911), "Mystery", Encyclopædia Britannica, Cambridge: Cambridge UP Cosmopoulos, Michael B. (ed), Greek Mysteries: the archaeology and ritual of ancient Greek secret cults (London, Routledge, 2003). Delneri, Francesca, I culti misterici stranieri nei frammenti della commedia attica antica (Bologna, Patron Editore, 2006) (Eikasmos, Studi, 13). Dodds, Eric R. (1968), The Greeks and the Irrational, Berkeley Frazer, James G. (1957), The Golden Bough: A Study in Magic and Religion, London: Macmillan Kirk, Geoffrey S. (1970), Myth: Its Meaning and Function in Ancient and Other Cultures, Cambridge: Cambridge UP Le Guen, Brigitte. Les Associations de Technites dionysiaques �* l'époque hellénistique, 2 vol. (Nancy, 2001). Meyer, W. M. (1987), The Ancient Mysteries: A Sourcebook. Sacred Texts of the Mystery Religions of the Ancient Mediterranean World, San Francisco Virgili, Antonio, Culti misterici ed orientali a Pompei (Roma, Gangemi, 2008). Willoughby, H. R. (1929), Pagan Regeneration: Study of Mystery Initiations in the Graeco-Roman World, Chicago M. Giebel, Das Geheimnis der Mysterien. Antike Kulte in Griechenland, Rom und Ägypten, Düsseldorf, 20033. ISBN 3491691060 M. Eliade, Geschichte der religiösen Ideen. I. Von der Steinzeit bis zu den Mysterien von Eleusis, Freiburg, 19782. ISBN 3451182157 H. Kloft, Mysterienkulte der Antike. Götter, Menschen, Rituale, München, 20032. ISBN 340644606X T.T. Kroon, art. Mysteriën, in T.T. Kroon, Mythologisch Woordenboek, 's Gravenhage, 1875. T. Fleck, Isis, Sarapis, Mithras und die Ausbreitung des Christentums im 3. Jahrhundert, in K-P. Johne - T. Gerhardt - U. Hartmann (edd.), Deleto paene imperio Romano. Transformationsprozesse des Römischen Reiches im 3. Jahrhundert und ihre Rezeption in der Neuzeit, Stuttgart, 2006, pp. 289–314. K. Dietzfelbinger, Mysteriescholen, Ankh-Hermes, Deventer, 2000. A. Virgili, Culti misterici ed orientali a Pompei, Roma, 2008 ISBN 9788849214093 R. Steiner, De opstanding van de geest, Amsterdam, 2008. I. Wegman, Oude en nieuwe mysteriën, Amsterdam, 1994. En dit is maar het topje van de ijsberg. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen." Laatste Avondmaal ? NEE: Mithras !! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om maar vier voorbeelden te geven. °De Elusinische mysteriën : omtrent de kleine mysteriën is zeer weinig bekend. °° Mithras: weinig informatie over deze cultus. Voornaamste bron van kennis dienomtrent zijn archeologische vondsten. °°° De Orphische mysteries: de orphici onderhielden ook een geheime cultus, waarover wij slechts weinig weten, door de algemene plicht tot geheimhouding. °°°° De Samothrakische mysteriën. "Over welke godheden het ging, die daar onder die geheimzinnige naam werden vereerd, waren de antieke auteurs reeds niet met volkomen zekerheid ingelicht. Men meende dat door de inwijding in deze mysteriën voor de mens de vrede met zichzelf werd verkregen, en een kracht aan zijn geest werd geschonken, die hem boven de noden en ongemakken van het dagelijks levenverhief." Met andere woorden: men wist het toen al niet, laat staan dat men het nu weet. En zo kunnen we nog een tijdje verdergaan. Maar dat ga ik dus niet doen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen." Laatst gewijzigd door Aton : 13 februari 2015 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik alludeerde daar al op een van de vorige posten. Alleen, u als kenner van de mysteriegodsdiensten, zal me dan ook zonder problemen kunnen vertellen waar die Mithras-tekst te vinden is. Dus graag een verwijzing naar die originele tekst als het kan en naar de plaats waar men die kan lezen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
O ja, voor ik het vergeet; wie zijn die ' WE '?? Laatst gewijzigd door Aton : 13 februari 2015 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zal het anders vragen: hoe komt Godwin aan dit Mithras-citaat? Hoe komt hij aan die informatie. Waar heeft ie dat gelezen? U hebt zijn boek doorgenomen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 17:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'We' is een courant gebruik. Zoals in de uitdrukking : 'daar schieten we niets mee op'. Het is onbepaald. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2015 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.amazon.com/Mystery-Religi.../dp/0060631406 Heb je moeite met dit citaat? Je hebt anders wel totaal geen moeite met wat de evangelisten hebben geschreven. ![]() En ge denkt toch niet dat ik effe het net ga afsurfen voor je schone ogen. Ge denkt toch ook niet dat deze auteur dit citaat zomaar zou kunnen publiceren zonder degelijke bron ? Ach ga toch fietsen. PS : en ik wacht nog steeds op het antwoord : Wie zijn die " WE " ? Laatst gewijzigd door Aton : 13 februari 2015 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Denk je nu écht dat men vrome joden zover kon krijgen om bloed te drinken ? ![]() Niet te doen met jou hoor. Moet je wel super naïef zijn. WIE ZIJN " WE " ! ![]() Laatst gewijzigd door Aton : 13 februari 2015 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |