![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedere taal heeft zijn eigenheid, maar ik betwijfel of de ene taal door het al dan niet hebben van naamvallen nu preciezer of niet wordt. Soms is een naamval handig. Ik denk dan aan het Esperanto, maar in een aantal gevallen kan je de naamvallen vervangen door bijvoorbeeld een voorzetsel. Wordt het dan minder precies door dat voorzetsel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Romeinen hebben ons dat trouwens geleerd. De spelling van het Latijn was in heel grote mate fonologisch. Ook de middeleeuwer ging van dat principe uit. Vandaar dat woorden waar we nu een -d op het einde schrijven indertijd een -t kregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Opschuiven in de richting van... M.a.w. het gaat niet om een zuivere ou/au-klank, maar een andere klank. We krijgen hier dus de vervanging van de ene klank door de andere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag is of complexiteit een meerwaarde op zich is. Wordt onze taal minder utilitair nu we bijvoorbeeld zien dat mensen bijna algemeen "vaarden" zeggen, terwijl de voorgeschreven vervoeging nog steeds in de boekjes "voeren" vermeldt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het zal wel zijn zoals die dame van de taaltelefoon in vandaag in HBVL liet optekenen onder de titel 'Brabants dreigt standaardtaal te worden': Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sterke werkwoorden vertonen erosie in het Nederlands. Dat is trouwens geen recent verschijnsel. Ongetwijfeld gebruikt u ook niet meer "ried" in plaats van "raadde". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik volg even niet. Wat heeft die opmerking te maken met de afbouw van de sterke werkwoorden in het AN. Of bestaan er in de Brabantse dialecten soms geen sterke werkwoorden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dezelfde veranderingen zijn ook in het "Noord-Nederlands" gaande. Dus Brabants?
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is aannemelijk dat de eerste prehistorische taaluitingen van de mens eenvoudig van aard waren, maar die aanvang van taal ligt duizenden jaar voor de eerste historische teksten. De menselijke hersenen zijn er sinds die eerste historische teksten voor zover wij weten niet op vooruit gegaan, en hetzelfde geldt voor de taal. Welnu, we stellen vast dat talen vereenvoudigen: geslachten, verbuigingen, sterke werkwoorden en dergelijke eroderen en verdwijnen. De vraag die daarbij rijst is of het komplekser worden van onze hersenen ook op de terugweg is..... Maar goed, ziet u dat uiteindelijk ook zo, zoals ik volgens een omgekeerde V de op- en neergang van de kompleksiteit beschreef. Of denkt ge eerder dat de mens verscheen met een kant en klaar gesofistikeerd taalinstrumentarium, (dat notabene aan het aftakelen is) ? Hoe ziet gij dat nu precies?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2015 om 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ter illustratie: vroeger hadden we op de VTM een programma dat heette: het rad der fortuin dat heeft eventjes geduurd en toen werd de programmanaam geaktualiseerd in: het rad van fortuin. (Zelfs zonder lidwoord na van....!) Wat klinkt nivovol en wat klinkt plat ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar zoals ge weet heb ik mijn pronostiek al klaar.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2015 om 01:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is mij overigens niet zo duidelijk of we aan het einde van dat woord een d of een t horen. En dat in tegenstelling tot beide beginletters van een woord. (dot of tot is wel zeer duidelijk.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2015 om 01:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In de uitdrukkingen is vaaren voor mij toch een onbekend woord, hoe zou dat komen ? Uitdrukkingen; "je zal er wel bij "vaaren" maar is dat niet typisch afkomstig uit het oud Nederlands ? Soms zie ik zaken zoals "Mensch" en dan durf ik hier al denken aan de manier waarom "mens" wordt uitgesproken maar de schrijftaal nog achterbleef omdat "mensch" een dialectische intonatie is die bij de spreektaal hoorde ! Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 2 juli 2015 om 01:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We hebben te maken met een heus syndroom. En wat is d�*�*rvan dan wel de meerwaarde ? Is een ikeastoel minder utilitair dan een fraai geskulpteerde barokstoel ? Neen. Maar als ik aan iets het schijt heb, dan is het wel aan utilitarisme, konformisme, eenheidsworsterij, en nivellering (naar onderen toe !). We zien dat in het algemeen in de moderne kultuur(loosheids)uitingen en ook taal ontsnapt daar niet blijkbaar niet aan. Maar, U bent toch ook diegene die hier reeds stelde dat taal méér is dan een utilitair kommunikatiemiddel. Uw gezwaai met het woord "utilitair" verbaast ende verdwaast me dus alom. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2015 om 01:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ook in Vlaanderen is men, las ik pasgeleden, bezig de franje te verwijderen uit onze taal. Best wel jammer eigenlijk...
![]() |
![]() |
#136 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Liefst zo kort mogelijk daar een korte zin sneller te bevatten is. Hoe korter de zin hoe duidelijker de boodschap weergegeven wordt. Evengoed met rapporteren medisch, verpleging. Kost teveel tijd om informatie op te pakken als iemand schrijft: Om 19:10 voelde de patiënt warm aan, de temperatuur hierna gemeten, deze was 38,4 en de pols bedroeg 84 irregulair. De bloeddruk was 170/85. Er zijn zeker wel collega's die zo schrijven, maar je krijgt er de hik van. Al die onzin is overbodig, alleen informatie welke je zo snel mogelijk op wil kunnen pikken. Het enigste wat je wil weten is dit: 19:10: - T 38,4 - P84 irr - RR 170/85 - Evt. sat 94% (2L O2 p/min) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In lijn hiermee stel ik voor Noord-Limburg (van Mook tot en met Sittard) toe te voegen aan Gelderland. Het overkwartier Roermond, Opper-Gelre, is immers de bakermat van het hertogdom Gelre. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- de oostelijke helft (gemeenten Bunschoten, Baarn, Amersfoort, Leusden, Baarn, Soest, Woudenberg, Utrechtse Heuvelrug, Renswoude, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Amerongen en Rhenen) bij Gelderland; - de westelijke helft (gemeenten De Ronde Venen, Woerden, Montfoort, Oudewater en Lopik) naar Zuid-Holland en - het midden (gemeenten Stichtse Vecht, De Bilt, Zeist, Utrecht, Bunnik, IJsselstein, Nieuwegein en Houten) onder de naam "bestuursregio Utrecht". De opdeling in deze stijl komt tegemoet aan de historische ambivalentie van de Stichtenaren: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Het voorstel voor een fusie van de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Holland tot de 'FUN'-provincie, of 'Noordvleugel' van minister Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) is gesneefd door weerstand vanuit de bevolkingen van de desbetreffende provincies:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |