Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2015, 20:45   #121
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Mja en waarom werden de Vlamingen dan bij dit hele "Belgische" verhaaltje gesleurd ? Omdat Nederland dan te machtig werd ofzooow ?
Ik vermoed dat die "Vlamingen" ja knikten tegenover de arrogante kiekenfretters.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 20:56   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het geschiedenis onderwijs is het meest subjektieve vak dat jongeren krijgen.
In Belgie wordt belgische geschiedenis aangeleerd, niet Vlaamse of Waalse.
Toen we 1 les kregen over de Brugse Metten & de Slag der Gulden Sporen, kregen we de volgende les alles te horen over de 600 Franchimontezezn...
Ik daag u uit om heel die zaak rond die Franchimontezen nu nog te vinden in de actuele handboeken geschiedenis.

Het werkwoord "is" moet dus veranderd worden in "was".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 21:02   #123
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik daag u uit om heel die zaak rond die Franchimontezen nu nog te vinden in de actuele handboeken geschiedenis.

Het werkwoord "is" moet dus veranderd worden in "was".
"dus" ?

Ik schreef wel "Toen..."
Ik daag u uit om aan te tonen dat zelfs nu aktuele handboeken zouden objektief zijn !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 21:05   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
"dus" ?

Ik schreef wel "Toen..."
Ik daag u uit om aan te tonen dat zelfs nu aktuele handboeken zouden objektief zijn !
Uw eerste zinnen staan allemaal in de tegenwoordige tijd, daarmee suggererend dat het nog altijd is zoals in uw tijd.
Oud 20 juni 2015, 01:40   #125
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dan moet men consequent zijn en niemand buiten België uitnodigen. Als ik mij niet vergis, werd Frankrijk uitgenodigd maar besloot de Franse president niet te gaan.
Willem Alexander is uitgenodigd en was aanwezig zover ik weet.
Volgens mij is dat iets anders dan het NL Leger erbij.

Wat me opgevallen is dat na 1815, de eerste 23 jaren in Britse media er vrijwel alleen over België en Belgen werd gesproken.
Nederland, dan wel Nederlanders worden tamelijk vaak nauwelijks vernoemd wanneer het over Waterloo gaat.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 07:28   #126
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het "Koninkrijk Holland" was tot kort daarvoor nog geaffilieerd geweest met het Franse Keizerrijk.(een broer van Napoleon heeft zelfs kort de "troon" ervan bezet).

Niet weinige Nederlandse en Belgische officieren en soldaten hadden tot kort ervoor nog rang en dienst gehad in Napoleons strijdkrachten.Overigens waren zelfs de Pruisen ,korte tijd dan,geallieerd geweest met de Fransen.

Laat ons zeggen dat enkele de Britten altijd geheel consequent anti-Napoleon geweest waren terwijl onder de rest van het "geallieerd" leger er vrij veel "overlopers" te vinden waren.....

Misschien maar goed dat er niet al te veel aandacht aan geschonken wordt....

Blucher bleef in eerste instantie eerder oostelijk in Belgie,zodat zijn communicatieleijnen met Pruisen gedekt bleven.
Wellington deed hetzelfde richting Westen,uiteraard om zijn verbindingen met de zee te garanderen.
Er was een ietwat vage overeenkomst dat de een de ander zou komen helpen als ze te maken kregen met de Franse Hoofdmacht onder Napoleon.

Wellington had eerder het terrein ten zuiden van Brussel grondig kunnen bestuderen en wist goed hoe hij zijn strijdmacht zou opstellen als Napoleon besliste voor Brussel te gaan,toen de Franse strijdkrachten onverwacht snel verschenen kon hij snel schakelen,en Blucher deed de volgende dagen het juiste door richting Wellington op te schuiven en zich niet te storen aan Franse pogingen hem weg te houden van Waterloo)...

Niettemin,Napoleon was niet meer de formidabele veldheer van kort ervoor,hij had niet meer de beschikking over zijn beste veldmaarschalken,en de meeste troepen in de gewone linie-regimenten hadden zeker niet meer het niveau van 10 jaar eerder)

Niettemin bleek het een fenomenale en bloedige klus om het "Armee du Nord" te verslaan...

Laatst gewijzigd door kelt : 20 juni 2015 om 07:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 08:08   #127
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
een broer van Napoleon heeft zelfs kort de "troon" ervan bezet).
Hé, niet fokken met ons konijn! Hij was misschien wel een bezetter, maar in tegenstelling tot jullie koningen probeerde hij in ieder geval wel Nederlands te leren.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 juni 2015 om 08:10.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 08:51   #128
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het "Koninkrijk Holland" was tot kort daarvoor nog geaffilieerd geweest met het Franse Keizerrijk.(een broer van Napoleon heeft zelfs kort de "troon" ervan bezet).

Niet weinige Nederlandse en Belgische officieren en soldaten hadden tot kort ervoor nog rang en dienst gehad in Napoleons strijdkrachten.Overigens waren zelfs de Pruisen ,korte tijd dan,geallieerd geweest met de Fransen.

Laat ons zeggen dat enkele de Britten altijd geheel consequent anti-Napoleon geweest waren terwijl onder de rest van het "geallieerd" leger er vrij veel "overlopers" te vinden waren.....

Misschien maar goed dat er niet al te veel aandacht aan geschonken wordt....

Blucher bleef in eerste instantie eerder oostelijk in Belgie,zodat zijn communicatieleijnen met Pruisen gedekt bleven.
Wellington deed hetzelfde richting Westen,uiteraard om zijn verbindingen met de zee te garanderen.
Er was een ietwat vage overeenkomst dat de een de ander zou komen helpen als ze te maken kregen met de Franse Hoofdmacht onder Napoleon.

Wellington had eerder het terrein ten zuiden van Brussel grondig kunnen bestuderen en wist goed hoe hij zijn strijdmacht zou opstellen als Napoleon besliste voor Brussel te gaan,toen de Franse strijdkrachten onverwacht snel verschenen kon hij snel schakelen,en Blucher deed de volgende dagen het juiste door richting Wellington op te schuiven en zich niet te storen aan Franse pogingen hem weg te houden van Waterloo)...

Niettemin,Napoleon was niet meer de formidabele veldheer van kort ervoor,hij had niet meer de beschikking over zijn beste veldmaarschalken,en de meeste troepen in de gewone linie-regimenten hadden zeker niet meer het niveau van 10 jaar eerder)

Niettemin bleek het een fenomenale en bloedige klus om het "Armee du Nord" te verslaan...
De Engelsche overste Ponsobey die den 18e zwaar
gewond werd, geeft omtrent den slag de volgende merkwaardige
mededeeling: „Vele verwarringen en misverstanden
ontstonden door gelijkvormigheid der monteering.
De Belgen in 't bijzonder leden zeer wegens hun overeenkomst
met de Franschen, daar zij nog dezelfde uniform
droegen, welke zij onder Bonaparte hadden gedragen."
Vaderlandsche Letteroefeningen 1817, deel II, p. 763.
�*) O. Lamberty. éditeur, Bruxelles 1903
Oud 20 juni 2015, 09:32   #129
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alhoewel u mij niet van enig belgicisme kunt beschuldigen, moet ik u hier volledig tegenspreken. Onder Leopold II heeft de belgicistische geschiedschrijving er alles aan gedaan om de verschillen met Frankrijk te benadrukken.
Toen werd Belgie zo extreem met Frankrijk vereenzelvigd dat Leopold een beetje correctie wilde aanbrengen
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 14:14   #130
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Toen werd Belgie zo extreem met Frankrijk vereenzelvigd dat Leopold een beetje correctie wilde aanbrengen
Gedurende de de regering van Leopold 1 hadden de meeste gezagsdragers nog meegemaakt dat de landstreek die men "Belgie" heette ONDERDEEL was van Frankrijk(dus geen semi-onafhankelijk Koninkrijk als Nederland of Napels en Sicilie.....etc..)

Het Koninkrijk Belgie is uitdrukkelijk opgericht,en uiteindelijk uitdrukkelijk onder het bestuur van een Saksen-Coburg geraakt ,om het uitsnijden uit Frankrijk mogelijk te maken en zo te houden.Vandaar ook de wederszijdse garanties van de toenmalige grootmachten omtrent de onafhankelijkheid van Belgie die in WO1 toegepast werd.

De Franse taal was dan weer een in gans Europa algemeen gebruikte taal bij de "hogere kringen" en bestuurs- en wetenschappelijke kringen.Vergeten we ook niet dat een conferentie in Wenen,onder de leiding van Metternich,bezig was de machtspositie van adel en kerk in Europa te herstellen....Dat is hen enkele decennia lang zelfs gelukt....

Laatst gewijzigd door kelt : 20 juni 2015 om 14:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 14:25   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat me opgevallen is dat na 1815, de eerste 23 jaren in Britse media er vrijwel alleen over België en Belgen werd gesproken.
Nederland, dan wel Nederlanders worden tamelijk vaak nauwelijks vernoemd wanneer het over Waterloo gaat.
Naamgeving is altijd een delicaat iets. In de middeleeuwen gebruikten Italiaanstaligen "Vlamingen" voor zowat alle inwoners van de Nederlanden bijvoorbeeld.
Oud 20 juni 2015, 14:26   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Neen, er waren toen imperialistische plannen die waarschijnlijk ook wel werden gedragen door de toenmalige Franse keizer.
Oud 20 juni 2015, 14:48   #133
Adrian M

Standaard

Citaat:
Naamgeving is altijd een delicaat iets. In de middeleeuwen gebruikten Italiaanstaligen "Vlamingen" voor zowat alle inwoners van de Nederlanden bijvoorbeeld.
In genoemd tijdperk doelen Britse media specifiek op het huidige Belgie en bewoners. Als een toegeschreven uitspraak aan Napoleon klopt, sprak hij rond 1815 eveneens over België.

Alhoewel de Prins aan het hoofd van zijn troepen Nederlandse militairen soms naar voren komt, lijkt de rol van de Nederlanders weggeschreven te worden.
De indruk lijkt in de Britse media destijds min of meer alsof er geen Nederlander bij Waterloo aanwezig is geweest.
Oud 20 juni 2015, 14:51   #134
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De indruk lijkt in de Britse media destijds min of meer alsof er geen Nederlander bij Waterloo aanwezig is geweest.
De Britse media heeft inderdaad steeds trachten het beeld te brengen dat Waterloo een zuiver glorieuze Britse aangelegenheid was, en de rol van de andere troepen van Wellington, en zelfs van de Pruissen zonder wie het een nederlaag had geworden, wordt genegeerd en/of geminimaliseerd. Ik denk dat het een gevolg is van het Engelse nationalisme en superioriteitsgevoel...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 14:57   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
De Britse media heeft inderdaad steeds trachten het beeld te brengen dat Waterloo een zuiver glorieuze Britse aangelegenheid was, en de rol van de andere troepen van Wellington, en zelfs van de Pruissen zonder wie het een nederlaag had geworden, wordt genegeerd en/of geminimaliseerd. Ik denk dat het een gevolg is van het Engelse nationalisme en superioriteitsgevoel...
Mij lijkt dat ook onderstreept door het eerste deel van de plechtigheden in Eigenbrakel, waar Britse troepen in uniform ruim aanwezig waren. Geen Duitse troepen. Geen Nederlandse.
Oud 20 juni 2015, 15:01   #136
Adrian M

Standaard

Citaat:
Mij lijkt dat ook onderstreept door het eerste deel van de plechtigheden in Eigenbrakel, waar Britse troepen in uniform ruim aanwezig waren. Geen Duitse troepen. Geen Nederlandse.
Wist ik niet, maar moet toegeven me niet met de herdenking van Waterloo me bezighouden heb.
Neem aan de Belgische Krijgsmacht wel aanwezig was?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 juni 2015 om 15:03.
Oud 20 juni 2015, 15:28   #137
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Het is de geboorte geweest van het British Empire.
In de 18e eeuw was Frankrijk een wereldmacht.
Waterloo is een keerpunt in de geschiedenis voor de Britten.
Belgie en Nederland bleven kleine staten en
Duitsland speelde geen grote rol in de wereld.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 15:33   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wist ik niet, maar moet toegeven me niet met de herdenking van Waterloo me bezighouden heb.
Neem aan de Belgische Krijgsmacht wel aanwezig was?
Ik had die indruk niet.
Oud 20 juni 2015, 18:24   #139
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik had die indruk niet.
Wie betaalt dit dan, België?
Oud 20 juni 2015, 19:17   #140
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

The Dutch and German soldiers are:
Mad dogs
Brainwashed
Paper tigers
Cowardly
Desperate
Cornered
Cannon fodder
Bastards

English soldiers are:
Professional
Lionhearted
Confident
Heroes
Dare devils
Knights of the battlefield
motivated by sense of duty

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be