Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2016, 22:18   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Er was ook een tijd dat christen zijn strafbaar was. Uw punt?
Mijn punt was het niet. Probeer eens de discussie te volgen voor u reageert. Er werd immers gezwaaid met het feit dat pedofilie-uitingen strafbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 november 2016 om 22:30.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 22:25   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn punt was het niet. Probeer eens de discussie te volgen voor u reageert. Er werd immers gezwaaid met het feit dat pedofilie-uitingen strafbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 november 2016 om 22:30.
Oud 15 november 2016, 22:25   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 15 november 2016, 22:33   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dit houdt je niet voor mogelijk...ooit is niet vandaag, dus doet uw commentaar niet ter zake en schiet u eerder in eigen voeten.
Helemaal niet. In Nederland was er tot voor kort een partij die streefde naar het legaliseren van pedofilie.
Oud 15 november 2016, 22:34   #125
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ben jij hier nu NOG aan het trollen?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 22:36   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Of vrouwen die konden lezen werden als heksen verbrand...
Echt? Werd Hildegard von Bingen dan verbrand? Of Catharina van Siëna? Geleerde vrouwen uit die Middeleeuwen waar ze volgens u vrouwen die konden lezen verbrandden...
Oud 16 november 2016, 13:02   #127
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Echt? Werd Hildegard von Bingen dan verbrand? Of Catharina van Siëna? Geleerde vrouwen uit die Middeleeuwen waar ze volgens u vrouwen die konden lezen verbrandden...
Nu kan het heel interessant worden, want u kan ons blijkbaar vertellen om welke redenen de volgelingen van Jezus al die vrouwen dan wél op de brandstapel gezet hebben

...maar zoals in elk JVDB verhaal vrees ik dat we op onze honger zullen blijven zitten
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2016, 13:44   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nu kan het heel interessant worden, want u kan ons blijkbaar vertellen om welke redenen de volgelingen van Jezus al die vrouwen dan wél op de brandstapel gezet hebben
Als u echt interesse toont, kunnen we alvast starten met de eerste bewering, nl. vrouwen werden op de brandstapel gezet omdat ze konden lezen. Daar wil ik wel eerst even een bron voor zien.

Wie eerst komt, eerst maalt.
Oud 16 november 2016, 13:56   #129
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...maar zoals in elk JVDB verhaal vrees ik dat we op onze honger zullen blijven zitten
Vanwege de hekserij.

Nu, in den beginne, tot in de middeleeuwen was de strijd tegen 'hekserij' in wezen de strijd tegen de paganistische godsdienst(en). Eerst later lopen de zaken uit de hand.
En ook dat was in wezen tegen 'de leer van Jezus', het canon episcopis stelde trouwens duidelijk dat het geloof in heksen een bijgeloof was, heksen bestonden dus niet.
Kijk naar Henricus Institoris en zijn Heksenhamer, ' De Malleus Maleficarum', zowat het volledige eerste deel wordt gebruikt om dat canon te ridiculiseren en ongeldig te verklaren in zijn fanatieke strijd tegen hekserij.
Oud 16 november 2016, 14:16   #130
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ooit (cfr. inquisitie) was "niet geloven" zelfs voldoende om levend verbrand te worden. "Uw" katholieke kerk was daar zeer creatief in.
Hier is Jan natuurlijk zeer vakkundig rond gefietst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2016, 14:25   #131
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als u echt interesse toont, kunnen we alvast starten met de eerste bewering, nl. vrouwen werden op de brandstapel gezet omdat ze konden lezen. Daar wil ik wel eerst even een bron voor zien.

Ik denk dat ieder die daar echt over wil discussiëren zal toegeven dat 'kunnen lezen' hier gebruikt wordt in de zin van 'slim genoeg zijn om zelf na te denken en uw mond open doen'. Ik vrees echter dat deze stap voor al te ver is aangezien net dat het fictieve barrière'tje zal zijn waar u zich achter wil verstoppen.

We hebben meer dan genoeg bewijs dat men in de Middeleeuwen de brandstapel als straf toepaste voor 'hekserij' en 'ketterij'. We hebben ook meer dan genoeg bewijs dat wanneer iemand slim genoeg was om zelf na te denken en zijn/haar mond open deed, men er geen graten in zag om deze te veroordelen voor hekserij of ketterij en aldus te executeren.

Maar zoals gezegd zal u zich met veel plezier verbergen achter het feit dat er bij geen een van die vrouwen die men op de brandstapel gezet heeft op papier werd gezet dat dit was 'omdat ze kon lezen'.
Oud 16 november 2016, 14:42   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ieder die daar echt over wil discussiëren zal toegeven dat 'kunnen lezen' hier gebruikt wordt in de zin van 'slim genoeg zijn om zelf na te denken en uw mond open doen'.
Wel, dan zie ik uit naar bronnen waaruit blijkt dat dit het geval was. Ik ben ook benieuwd hoe u er dan in zult slagen om belangrijke vrouwen als Catharina van Siëna bijvoorbeeld in dat denkkader te plaatsen, vrouwen die zeker voor zichzelf dachten en ook hun mond opendeden. Catharina was immers niet te beroerd om zelfs de paus te kapittelen.
Oud 16 november 2016, 14:43   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben meer dan genoeg bewijs dat men in de Middeleeuwen de brandstapel als straf toepaste voor 'hekserij' en 'ketterij'. We hebben ook meer dan genoeg bewijs dat wanneer iemand slim genoeg was om zelf na te denken en zijn/haar mond open deed, men er geen graten in zag om deze te veroordelen voor hekserij of ketterij en aldus te executeren.
Tussen zin één en twee zit een onbewezen overgang. Of hoe u de geschiedenis naar uw inzichten wil herschrijven.
Oud 16 november 2016, 14:44   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zoals gezegd zal u zich met veel plezier verbergen achter het feit dat er bij geen een van die vrouwen die men op de brandstapel gezet heeft op papier werd gezet dat dit was 'omdat ze kon lezen'.
Geen idee waar u het weer vandaan haalt mij bepaalde gedachten toe te schrijven. Probeer u eens te beperken tot het inhoudelijk aspect.
Oud 16 november 2016, 15:38   #135
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen idee waar u het weer vandaan haalt mij bepaalde gedachten toe te schrijven. Probeer u eens te beperken tot het inhoudelijk aspect.
Wel ik zou zeggen: lees uw eigen posts van de laatste 10 jaar nog eens... En als dat teveel werk is: lees deze draad nog eens. We wachten hier nog altijd op uw verklaring waarom de volgelingen van Jezus al die vrouwen gebrandstapeld hebben. Blijkbaar is dat een 'inhoudelijk aspect' waarvoor u de ogen liefst stevig dichtgenaaid houdt

Citaat:
Wel, dan zie ik uit naar bronnen waaruit blijkt dat dit het geval was. Ik ben ook benieuwd hoe u er dan in zult slagen om belangrijke vrouwen als Catharina van Siëna bijvoorbeeld in dat denkkader te plaatsen, vrouwen die zeker voor zichzelf dachten en ook hun mond opendeden. Catharina was immers niet te beroerd om zelfs de paus te kapittelen.
One swallow does not...

U verschuilt zich achter iemand die wel kritiek had op de pauselijke hofhouding, maar niet op het geloof zelf. Er is een verschil tussen zeggen dat de Paus de verkeerde kleur schoenen draagt en zeggen dat hij een corrupte politieker is die het geloof misbruikt voor eigen gewin.

Vergelijk uw voorbeeld bijvoorbeeld eens met Marigje Arriens, Angéle de la Barthe, Allison Balfour, Agnes Bernauer, Merga Bien, Lasses Birgitta, Bridget Bishop, Giovanna Bonanno, Sidonia von Borcke, Martha Carrier, Anne de Chantraine, Michée Chauderon, Nyzette Cheveron, Elizabeth Clarke, Bridget Cleary, Martha Corey, Helena Curtens, Catherine Deshayes, Mary Eastey, Anna Eriksdotter, Matteuccia de Francesco, ... en de vele andere vermoorde vrouwen die veroordeeld werden voor 'hekserij' en 'ketterij'.

En nogmaals: uw verschuilen is des te zieliger omdat u zoals steeds zelf niet durft te antwoorden op een simpele vraag.
Oud 16 november 2016, 15:43   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik zou zeggen: lees uw eigen posts van de laatste 10 jaar nog eens... En als dat teveel werk is: lees deze draad nog eens. We wachten hier nog altijd op uw verklaring waarom de volgelingen van Jezus al die vrouwen gebrandstapeld hebben. Blijkbaar is dat een 'inhoudelijk aspect' waarvoor u de ogen liefst stevig dichtgenaaid houdt
Blijkbaar ziet u een eerder bericht van me over het hoofd.

Citaat:

Oud 16 november 2016, 15:44   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verschuilt zich achter iemand die wel kritiek had op de pauselijke hofhouding, maar niet op het geloof zelf. Er is een verschil tussen zeggen dat de Paus de verkeerde kleur schoenen draagt en zeggen dat hij een corrupte politieker is die het geloof misbruikt voor eigen gewin.

Vergelijk uw voorbeeld bijvoorbeeld eens met Marigje Arriens, Angéle de la Barthe, Allison Balfour, Agnes Bernauer, Merga Bien, Lasses Birgitta, Bridget Bishop, Giovanna Bonanno, Sidonia von Borcke, Martha Carrier, Anne de Chantraine, Michée Chauderon, Nyzette Cheveron, Elizabeth Clarke, Bridget Cleary, Martha Corey, Helena Curtens, Catherine Deshayes, Mary Eastey, Anna Eriksdotter, Matteuccia de Francesco, ... en de vele andere vermoorde vrouwen die veroordeeld werden voor 'hekserij' en 'ketterij'.

En nogmaals: uw verschuilen is des te zieliger omdat u zoals steeds zelf niet durft te antwoorden op een simpele vraag.
Verschuilen? Ik lees een bijzonder grote ongerijmdheid in uw berichten. Ik ben nog steeds heel benieuwd naar die bronnen die kunnen aantonen dat al deze vrouwen op de brandstapel eindigen omdat ze "nadachten en hun mond opendeden", zoals u immers schijnt te beweren.
Oud 16 november 2016, 16:29   #138
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blijkbaar ziet u een eerder bericht van me over het hoofd.
Het is net daarover dat ik het heel de tijd heb: u verbergt zich achter uw eigen anekdotisch stellinkje om niet te moeten antwoorden op meer fundamentele vragen.

Citaat:
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar die bronnen die kunnen aantonen dat al deze vrouwen op de brandstapel eindigen omdat ze "nadachten en hun mond opendeden", zoals u immers schijnt te beweren.
Het bewijs zit enerzijds in de verhalen en achtergrond van die executies die vaak wijzen op politieke redenen om hen te vermoorden, en anderzijds in het antwoord op de vraag waar u niet op durft antwoorden: gelooft u écht dat die vrouwen veroordeeld werden omdat ze, bijvoorbeeld, 'de aarde waren rondgevlogen op de rug van de duivel'?

In streng religieuze maatschappijen zien we vandaag trouwens nog steeds dat religieuze mannen graag het geloof hanteren om te mondige vrouwen de mond te snoeren. Het zit dus ergens in de menselijke natuur. Daarenboven zit het ingebakken in het Christendom dat vrouwen hun mond moeten houden over religieuze kwesties.
Oud 16 november 2016, 16:47   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is net daarover dat ik het heel de tijd heb: u verbergt zich achter uw eigen anekdotisch stellinkje om niet te moeten antwoorden op meer fundamentele vragen.
Merkwaardig, daar iemand hier als eerste poneerde dat die vrouwen op de brandstapel werden gezet omdat ze konden lezen en schrijven.

Tot nu toe nog steeds niet aangetoond.

Ik neem bijgevolg aan dat u ook instemt met mijn antwoord dat dergelijke opinies onjuist zijn en niet overeenkomen met de geschiedschrijving?
Oud 16 november 2016, 16:48   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het bewijs zit enerzijds in de verhalen en achtergrond van die executies die vaak wijzen op politieke redenen om hen te vermoorden, en anderzijds in het antwoord op de vraag waar u niet op durft antwoorden: gelooft u écht dat die vrouwen veroordeeld werden omdat ze, bijvoorbeeld, 'de aarde waren rondgevlogen op de rug van de duivel'?
Wel, ik wil wel eens zo'n "verhaal of achtergrond" te lezen krijgen waarin te lezen staat dat die vrouwen louter en alleen op de brandstapel werden gezet omdat ze "durfden denken en hun mond opendoen". Misschien toch eerst dat even uitklaren voor u weer komt aanzetten met iets anders.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be