Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we de F-35 kiezen?
Yeps 35 13 31,71%
F-35 of Eurofighter 16 39,02%
De Rafale mag er ook bij/ 10 24,39%
F-16 vernieuwen en afwachten. 10 24,39%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2018, 10:46   #121
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik stem nog steeds Saab Gripen, de huidige E versie of als er tegen de tijd dat de beslissing valt iets nieuws in ontwikkeling is die versie.

Het toestel heeft goede vluchteigenschappen (hoge power to weight, lage wing loading), beste vliegbereik (met externe tanks), payload iets kleiner dan de Eurofighter, een opmerkelijk kleine radar cross section (groter dan de F-35, maar daar moest stealth dan ook een geweldig selling point worden) en de kosten liggen een pak lager dan bij de concurrenten. Dit heeft als gevolg dat je geen luchtmacht hoeft proberen draaiende te houden met 18 toestellen waarvan er altijd zes in onderhoud staan, zes op training zijn, twee het luchtruim moeten bewaken, een al is neergeschoten en er dus drie overblijven voor missies. (Belgie mikt nu op 34 JSF toestellen en Nederland op 37, maar dat is meer een kwestie van "met minder heeft het geen zin dus laat het budget voor de rest van de krijgsmacht maar stikken" dan van "dit aantal kunnen we daadwerkelijk betalen".)

(En dat is dan allemaal nog vergeleken met geclaimde specs voor de F-35. Worden die ondertussen al gehaald? Want het laatst dat we gehoord hadden konden ze nog niet vliegen als bij weer. Nee, niet onweer, gewoon weer. Kon dat vliegtuig niet tegen.)

Vergelijking met vijf toestellen.
Gripen vs F-35

Er zijn ongetwijfeld hele goede redenen waarom ik ongelijk heb, ik weet tenslotte geen klap van vliegtuigen, maar voor een relatief kleine defensie met als primaire taak zelfverdediging in geval van oorlog en als secundaire taak optreden tegen dictators en rebellen met verouderd materiaal en geen vliegtuigen (meer tegen de tijd dat de Amerikanen ermee klaar zijn) zou dat mijn keuze zijn, gegeven dat er nog geen investeringen richting een concurrerend vliegtuig gedaan zijn.
Wanneer het zou gaan over één of andere Afrikaanse malloot die zichzelf tot dictator gekroond heeft en met oud, aftands materiaal de plaatselijke regio onder de knoet houdt, geef ik u gelijk.

Het betreft hier echter doorgaans VN-missies in het Midden-Oosten, de Balkan en Eurazië. Waarvan men weet dat hun radarsystemen en luchtafweergeschut / missiles dusdanig gemoderniseerd zijn, dat onze huidige F-16's een vogel voor de kat zijn.

Laatst gewijzigd door Woordenaar : 23 maart 2018 om 10:46.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:53   #122
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Grenzen?
Die van Europa uiteraard, het heeft, met open grenzen binnen de Eu geen enkel nut de Belgische te bewaken. Stuur een deel van ons leger naar de buitenste grenzen van de EU, organiseer daar een beurtrol voor waar elk land zijn deel in doet.
Ga je uw grenzen met een F-16 bewaken?

F-16's voor België zijn zo nuttig als duikboten voor Nepal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je hebt nog altijd niet geduid wat jij eigenlijk verstaat onder 'bewaking van de buitengrenzen'?

Een muur en een bewaker in een hokje die een slagboom bedient?

En pssst, de F-16 heeft zijn tijd gehad.
Of had je nog niet door dat er aan een opvolger gedacht wordt?

Is't echt? Moet ik er nu telkens weer "of zijn opvolger" bij typen omdat je het zou willen verstaan?

Ja, men had beter Khaddafi in zijn stoel gehouden. Gedane zaken kan men nu eenmaal niet meer veranderen.
Ik noteer dat je geen graten zag in het groeiend kalifaat van IS.
Je wil het niet lezen?
Een groeiend kalifaat zal me worst wezen zolang we die soort maar uit Europa weg houden. Prikkeldraad/muren/tanks/mijnen....wat ook maar nodig is om, indien nodig, voetvolk en rollend transport buiten te houden

Ik heb van u trouwens ook nog steeds geen antwoord gekregen welk nut jachtvliegtuigen hebben voor België en waarvoor je ze HIER denkt te kunnen gebruiken.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 maart 2018 om 11:03.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 10:54   #123
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woordenaar Bekijk bericht
Wanneer het zou gaan over één of andere Afrikaanse malloot die zichzelf tot dictator gekroond heeft en met oud, aftands materiaal de plaatselijke regio onder de knoet houdt, geef ik u gelijk.

Het betreft hier echter doorgaans VN-missies in het Midden-Oosten, de Balkan en Eurazië. Waarvan men weet dat hun radarsystemen en luchtafweergeschut / missiles dusdanig gemoderniseerd zijn, dat onze huidige F-16's een vogel voor de kat zijn.
Eens te meer een reden om ons geld niet in vliegtuigen te steken, blijf daar gewoon weg.
Oud 23 maart 2018, 11:02   #124
Woordenaar
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Eens te meer een reden om ons geld niet in vliegtuigen te steken, blijf daar gewoon weg.
De vraag is of dat een optie is. Kan ons land het zich permitteren om internationale afspraken en gesloten verbonden naast zich neer te leggen door simpelweg niet meer deel te nemen aan zulke missies, or door niets meer te investeren in het daarvoor benodigde materiaal.
Onze partners zullen het graag horen...
Overigens leg je je op dat moment neer bij wat anderen beslissen; er wordt geen rekening meer gehouden met ons land indien wij ons volledig zouden terugtrekken. Dat schaadt niet enkel onze internationale geloofwaardigheid, dat heeft ontegensprekelijk economische gevolgen.
Ik betwijfel of het gewoonweg niet langer deelnemen aan zulke missies / investeren in materiaal de beste optie zou zijn.
Oud 23 maart 2018, 11:02   #125
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als mijn ervaring met computerspelletjes een leidraad is (en dat is het niet of maar deels, maar fatsoenlijk uitleggen waarom duurt langer dan deze post waard is, vooral omdat iedereen het al snapt) moet je ook niet proberen luchtafweer aan te vallen met vliegtuigen. Counter units hebben al gauw een voordeel.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 maart 2018 om 11:05.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:07   #126
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is of dat een optie is. Kan ons land het zich permitteren om internationale afspraken en gesloten verbonden naast zich neer te leggen door simpelweg niet meer deel te nemen aan zulke missies, or door niets meer te investeren in het daarvoor benodigde materiaal.
Onze partners zullen het graag horen...
Overigens leg je je op dat moment neer bij wat anderen beslissen; er wordt geen rekening meer gehouden met ons land indien wij ons volledig zouden terugtrekken. Dat schaadt niet enkel onze internationale geloofwaardigheid, dat heeft ontegensprekelijk economische gevolgen.
Ik betwijfel of het gewoonweg niet langer deelnemen aan zulke missies / investeren in materiaal de beste optie zou zijn.
En nu munten we uit in deze beide? Belgium, is that a city in France?
Geloofwaardigheid? Echt jong? Met The Hell Hole als hoofdstad? Zelf onze buren, de Fransen zijn regelmatig pissed van onze interne "veiligheid". Geen jachtvliegtuig dat daar verandering gaat in brengen.
Oud 23 maart 2018, 11:08   #127
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Is de stealthcapaciteit van de F-35 tegen 2020 al niet achterhaald, als de Russen hun S500-systeem uitrollen?
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:08   #128
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je de Chinezen, in het onwaarschijnlijke geval dat ze naar hier zouden willen komen, tegenhouden met uw F-16?
Een sterke luchtmacht is onontbeerlijk.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:12   #129
Woordenaar
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Als mijn ervaring met computerspelletjes een leidraad is (en dat is het niet of maar deels, maar uitleggen waarom duurt langer dan deze post waard is) moet je ook niet proberen luchtafweer aan te vallen met vliegtuigen. Counter units hebben al gauw een voordeel.
Ik heb dan ook reeds gepleit voor een deftig Europees defensiebeleid. Niet de verbrokkelde politieke mikmak die het vandaag de dag is.
Overigens denk ik niet dat onze F-16's luchtafweergeschut aanvallen. Maar die dingen maken onze missies wel levensgevaarlijk.
Een piloot kan nog zo goed zijn; als de technologie in zijn/haar vliegtuig ondergeschikt is aan die van het materiaal van de 'vijand', is het altijd 'game over' (om het in gaming termen uit te drukken).
Of het persé Belgische piloten / F-16's moeten zijn die zulke gevaarlijke missies uitvoeren is een andere vraag. Maar vandaag de dag is dat het geval. En dan stuur ik liever onze mensen niet met kwalitatief ondermaats materiaal het terrein op. De mogelijke gevolgen daarvan wil je toch liever niet op je geweten denk ik.
Oud 23 maart 2018, 11:16   #130
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als mijn ervaring met computerspelletjes een leidraad is (en dat is het niet of maar deels, maar fatsoenlijk uitleggen waarom duurt langer dan deze post waard is, vooral omdat iedereen het al snapt) moet je ook niet proberen luchtafweer aan te vallen met vliegtuigen. Counter units hebben al gauw een voordeel.
Dat is ook datgene wat een aantal hooggeplaatsten binnen het leger zeggen. We moeten niet per se die vliegtuigen hebben , met dat geld kunnen we ook andere zaken doen maar met die F 16's verder blijven vliegen is krankzinnig.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:17   #131
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Een sterke luchtmacht is onontbeerlijk.
Waarom?
Oud 23 maart 2018, 11:19   #132
Woordenaar
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En nu munten we uit in deze beide? Belgium, is that a city in France?
Geloofwaardigheid? Echt jong? Met The Hell Hole als hoofdstad? Zelf onze buren, de Fransen zijn regelmatig pissed van onze interne "veiligheid". Geen jachtvliegtuig dat daar verandering gaat in brengen.
Wij zijn inderdaad een kleine speler, maar desalniettemin een speler.
Gemaakte afspraken / allianties verbreek je niet lichtzinnig.
En het is wel meer dan louter een kwestie van gevechtsvliegtuigen.
Geopolitieke gevolgen. Economische gevolgen. Financiële gevolgen.
Ik probeer geen olifant van een mug te maken, maar onderschat dit toch maar beter niet.
Oud 23 maart 2018, 11:20   #133
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan stuur ik liever onze mensen niet met kwalitatief ondermaats materiaal het terrein op. De mogelijke gevolgen daarvan wil je toch liever niet op je geweten denk ik.
Dat klopt.

Vandaar ook dat ik liever een vliegtuig zou zien dat kan vliegen in weer, dat geen problemen met het zicht van de piloten heeft, dat niet chronisch underpowered is, waarvan de stealth capaciteiten niet om politieke redenen beperkt zijn, dat niet het gevolg is van een compromis ontwerp dat alles moest kunnen inclusief verticaal opstijgen en dat niet gebouwd is voor fire and forget terwijl het zijn raketten alleen kan blijven geleiden terwijl het richting het doelwit blijft vliegen.

Of andere opties veel beter zijn weet ik niet, maar de JSF inspireert tot nu toe in ieder geval niet heel veel vertrouwen.
Oud 23 maart 2018, 11:24   #134
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij zijn inderdaad een kleine speler, maar desalniettemin een speler.
Gemaakte afspraken / allianties verbreek je niet lichtzinnig.
En het is wel meer dan louter een kwestie van gevechtsvliegtuigen.
Geopolitieke gevolgen. Economische gevolgen. Financiële gevolgen.
Ik probeer geen olifant van een mug te maken, maar onderschat dit toch maar beter niet.
Ik durf te stellen dat we meer indruk op onze partners/buurlanden zouden maken als we onze interne keuken kraaknet zouden poetsen. De aanslagen in Europa hebben ei zo na allemaal een link naar Brussel, als ze hier al niet voorbereid worden. Jammer genoeg zijn de landen in de EU, met inbegrip van de US en de Russen, liever met andermans situatie en politiek van soevereine landen bezig dan met zichzelf.
Tijd voor introspectie.
Oud 23 maart 2018, 11:26   #135
Woordenaar
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

Vandaar ook dat ik liever een vliegtuig zou zien dat kan vliegen in weer, dat geen problemen met het zicht van de piloten heeft, dat niet chronisch underpowered is, waarvan de stealth capaciteiten niet om politieke redenen beperkt zijn, dat niet het gevolg is van een compromis ontwerp dat alles moest kunnen inclusief verticaal opstijgen en dat niet gebouwd is voor fire and forget terwijl het zijn raketten alleen kan blijven geleiden terwijl het richting het doelwit blijft vliegen.

Of andere opties veel beter zijn weet ik niet, maar de JSF inspireert tot nu toe in ieder geval niet heel veel vertrouwen.
Daar zijn we het over eens.
Oud 23 maart 2018, 11:28   #136
Woordenaar
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik durf te stellen dat we meer indruk op onze partners/buurlanden zouden maken als we onze interne keuken kraaknet zouden poetsen. De aanslagen in Europa hebben ei zo na allemaal een link naar Brussel, als ze hier al niet voorbereid worden. Jammer genoeg zijn de landen in de EU, met inbegrip van de US en de Russen, liever met andermans situatie en politiek van soevereine landen bezig dan met zichzelf.
Tijd voor introspectie.
Daar volg ik u ook wel in.
Maar je kan je niet gevolgloos onttrekken van bepaalde internationale verplichtingen en lang geleden gemaakte afspraken.
Ik denk dat de meeste naties veel liever hun budget voor defensie geïnvesteerd zien in 'nuttigere' nationale aangelegenheden. Helaas is de realiteit wat ze is op dat vlak.
Oud 23 maart 2018, 11:34   #137
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat wil ik ook, maar dan wel als meer gelijkwaardige partners. En als we binnen de NAVO willen blijven opereren, moeten we ook de gemaakte afspraken honoreren en juist veel méér gaan investeren in defensie.

De VS is en blijft uiteraard onze natuurlijke bondgenoot. Ik zie in China bijvoorbeeld ook een veel grotere bedreiging dan in Rusland.

Ik vraag me af of al die hippies die klagen over het dure leger ook voorstander zijn van het verlaten van de NAVO.
Welke meerwaarde heeft de NAVO tot hiertoe gehad voor ons land?

In welk opzicht zijn de VS onze bondgenoot? Ze voeren handelsoorlogen tegen ons, luisteren onze telecommunicatiebedrijven af, starten conflicten die vluchtelingstromen naar Europa op gang brengen, blokkeren de economische relaties met Rusland en Iran, steunen Wahabistische regimes die hier haatscholen oprichten, ...

De enige natuurlijke bondgenoten zijn de landen van de EU.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:41   #138
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Welke meerwaarde heeft de NAVO tot hiertoe gehad voor ons land?

In welk opzicht zijn de VS onze bondgenoot? Ze voeren handelsoorlogen tegen ons, luisteren onze telecommunicatiebedrijven af, starten conflicten die vluchtelingstromen naar Europa op gang brengen, blokkeren de economische relaties met Rusland en Iran, steunen Wahabistische regimes die hier haatscholen oprichten, ...

De enige natuurlijke bondgenoten zijn de landen van de EU.
Het is wel grappig hoe al die grapjassen met hun gezeik over "nationale defensie" plat op de buik gaan liggen voor de VS. Waar zij mee bezig zijn, dat heeft niets met defensie te maken, maar met een tribuut aan de Minotaurus!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2018, 11:41   #139
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even concreet.

Hoeveel keer heeft er, sedert 1979 tot vandaag, een F-16 moeten ingrijpen boven België en ook daadwerkelijk een vijand uit de lucht gehaald? Of een gronddoel vernietigd op Belgische bodem?

Bij mijn weten 0 keer in bijna 40 jaar.

En voor hetzelfde scenario gaan we weer 15miljard € uitgeven? 600 miljard Belgische Frankskes? Weet je wat je daarmee kan doen voor uw bevolking? Koop die BAF-jongens een oldtimer om eens mee rond te vliegen op zondag.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 maart 2018 om 11:41.
Oud 23 maart 2018, 11:46   #140
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Even concreet.

Hoeveel keer heeft er, sedert 1979 tot vandaag, een F-16 moeten ingrijpen boven België en ook daadwerkelijk een vijand uit de lucht gehaald? Of een gronddoel vernietigd op Belgische bodem?

Bij mijn weten 0 keer in bijna 40 jaar.

En voor hetzelfde scenario gaan we weer 15miljard € uitgeven? 600 miljard Belgische Frankskes? Weet je wat je daarmee kan doen voor uw bevolking? Koop die BAF-jongens een oldtimer om eens mee rond te vliegen op zondag.
En waarom is dat Einstein ?

Omdat de NAVO met haar wapentuig een afschrikkingsmiddel heeft. Prepare for war if you want to have peace.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be