Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2025, 17:55   #121
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Andere luchthavens,Oostende,Zaventem,zelfs Wevelgem tonen dat door een gepast afgewogen deelname van de overheid en de privé een ganse economische sector daar mee van gebruik maakt,en uiteindelijk zelfs op de keeper beschouwt een INVESTERING blijkt,met terugkerende effecten ook voor de overheid,in plaats van een zwart gat.

Bemerk dat Oostende amper 25 jaar geleden evenzeer op de "schietlijst" stond hé.....Maar dat is daar nogal veranderd ......Nu is het ONDENKBAAR dat deze luchthaven gesloten zou worden....
Proficiat met een reactie met 0 kennis ter zake.

Oostende en Antwerpen hebben al jaren dezelfde privé uitbater EGIS.
Oostende zit éénmalig in de zwarte cijfer mits de éénmalig opbrengst nav. installatie mega zonnepaneelpark. Zonder dat, zaten zo ook in de rode cijfers.

en wat Wevelgem in dat rijtje van "gepast afgewogen deelname van de overheid en de privé" komt doen weet ik niet, want deze wordt volledig door de overheden gedragen:
Citaat:
De uitbater van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) is een vennootschap met de aandeelhouders POM West-Vlaanderen (57%), het Vlaams Gewest (33%) en de intercommunale Leiedal (10%)
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2025, 20:33   #122
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik was nooit tegen de luchthaven van Deurne omdat ik ervan uit ging dat het een zakenluchthaven is die de Antwerpse haven ten goede komt. Nu blijkt dat de merendeel van de private vluchten helemaal geen zakenvluchten zijn maar de jetset die naar Nice, Cannes en Ibiza trekt voor hun zwijnerijen. Ik heb meer last van de plezierluchtvaart van de vliegvelden van Brasschaat en Diest - door lawaaioverlast in de natuurgebieden - dan van de luchthaven van Deurne. Dus wat er met Deurne gebeurt kan me weinig schelen.
Eerder toevallig voor de eerste keer in mijn leven op de luchthaven van Deurne geweest, voor een vlucht naar Tenerife, een paar weken terug. Jetset was dat niet. Eerder busvervoer. Lekker rustig. Geen gestress. Leuke, normale, pretentieloze reizigers, op weg naar de zon.
Al bij al een leuke ervaring, jammer dat iedereen zaagt over dat onvermijdelijk lawaai.
Ik woon naast een drukke weg, een van de drukste in België, met in de nabijheid een ziekenhuis en een brandweerkazerne. Op drukke dagen tot 40 keer sirene. Dus ik heb kloten van de schoof begrip voor zageventen omdat ze 8 keer per dag een vlieger horen overgaan.
Oud 17 oktober 2025, 20:39   #123
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is tegenwoordig het verschil tussen u en BDW, hij is baas.
Amai, ik ben ooit de baas geweest!
Oud 17 oktober 2025, 20:40   #124
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Afgunst staat niet mooi, plus dat het geen vruchtbare grond is om aan politiek te doen.
Laat me raden: gij zijt een Antwaarpeneir!
Oud 17 oktober 2025, 20:42   #125
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Eerder toevallig voor de eerste keer in mijn leven op de luchthaven van Deurne geweest, voor een vlucht naar Tenerife, een paar weken terug. Jetset was dat niet. Eerder busvervoer. Lekker rustig. Geen gestress. Leuke, normale, pretentieloze reizigers, op weg naar de zon.
Al bij al een leuke ervaring, jammer dat iedereen zaagt over dat onvermijdelijk lawaai.
Ik woon naast een drukke weg, een van de drukste in België, met in de nabijheid een ziekenhuis en een brandweerkazerne. Op drukke dagen tot 40 keer sirene. Dus ik heb kloten van de schoof begrip voor zageventen omdat ze 8 keer per dag een vlieger horen overgaan.
Ik wil graag naar Kreta vanuit Deurne volgende maand maar Tui vliegt slechts tot half oktober.
Oud 18 oktober 2025, 06:26   #126
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door kelt : 18 oktober 2025 om 06:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2025, 08:05   #127
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
ja, hij is inderdaad een grote voorstander van de luchthaven en voor zo'n wereldhaven, is zo'n kleine luchthaven geen overdreven luxe. Voorbeeldje van de Fransen, voor Le Havre (veel kleinere haven dan Antwerpen) houden ze een vliegveld open met veel langere startbaan dan Deurne, en zo'n 10.000 passagiers per jaar. Deurne draaide voor Corona rond de 300.000.
De luchthaven van Le Havre ligt niet midden in de agglomeratie zoals die van Deurne maar aan zee. Dat is een totaal andere situatie.

Ik vraag me al jaren af waarom ze de Antwerpse luchthaven niet midden in de haven bouwen, vermits ze toch hoofdzakelijk daarvoor dient.
Oud 18 oktober 2025, 15:11   #128
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De luchthaven van Le Havre ligt niet midden in de agglomeratie zoals die van Deurne maar aan zee. Dat is een totaal andere situatie.

Ik vraag me al jaren af waarom ze de Antwerpse luchthaven niet midden in de haven bouwen, vermits ze toch hoofdzakelijk daarvoor dient.
Het punt is dat die kleine prutsluchtaven van Antwerpen verlies maakt en amper 30 minuten van Zaventem ligt. Ik betaal daar ook belastingen voor en men wil langs alle kanten besparen. Maar die nutteloze luchthaven is blijkbaar een heilig huisje.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2025, 16:00   #129
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het punt is dat die kleine prutsluchtaven van Antwerpen verlies maakt en amper 30 minuten van Zaventem ligt. Ik betaal daar ook belastingen voor en men wil langs alle kanten besparen. Maar die nutteloze luchthaven is blijkbaar een heilig huisje.
Al eens in Rio de Janeiro geweest ?
De luchthaven ligt daar IN een miljoenenstad. Meer dan 6.000.000 inwoners...

Laatst gewijzigd door Boduo : 18 oktober 2025 om 16:02.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2025, 16:08   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dus, omdat er een luchthaven in de sloppenwijken van een Braziliaanse stad ligt, is dat een reden om een historisch luchthaventje als een soort van rijkeluis speeltuin te onderhouden met geld dat van U en mij geroofd is?
Oud 18 oktober 2025, 16:19   #131
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, omdat er een luchthaven in de sloppenwijken van een Braziliaanse stad ligt, is dat een reden om een historisch luchthaventje als een soort van rijkeluis speeltuin te onderhouden met geld dat van U en mij geroofd is?
Galeao, de Rio-luchthaven ligt NIET in de sloppenwijken !
"Gewoon" in de stad.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2025, 16:32   #132
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Galeao, de Rio-luchthaven ligt NIET in de sloppenwijken !
"Gewoon" in de stad.
Geniaal, ipv de Favela's zijn het "dure stadsbewoners" die de vliegtuigen over hun tuinen horen razen.
En dat maakt het beter voor Deurne, wat eigenlijk een tolhokje of reservelandingsbaan voor Zaventem is....

Laatst gewijzigd door maddox : 18 oktober 2025 om 16:33.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2025, 17:45   #133
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee niet in Rio maar wel in de laatste decennia in tientallen luchthavens in Azie. Alle kleinere luchthavens in de stad of vlakbij de stad zijn verdwenen naar grotere luchthavens op +- 40minuten tot een uur en meer van de stad. En daar zijn er steden van 20 miljoen en meer mensen. In de loop van die jaren heb ik die luchthavens zelfs 2 keer weten verder van de stad te gaan
Ik begrijp trouwens uw relevantie niet met een relatief kleine stad zoals Antwerpen met een "luchthaven" die eerder aan de jaren vijftig doet denken totaal voorbijgestreefd en die bovendien onderhouden wordt door de belastingbetaler.
Oud 18 oktober 2025, 18:37   #134
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de ligging, ik weet perfect waar ze ligt. Het gaat erover dat ze zoals voor veel grote havens, in Le Havre (veel kleinere haven dan Antwerpen) een luchthaven openhouden, zonder één enkele lijnvlucht en nog geen 10.000 passagiers per jaar. En met op 50km afstand de luchthaven van Caen (met 300.000 passagiers/jaar).

Citaat:
50 jaar geleden waren ze hierover al aan het leuteren, maar zonder enige concrete actie of politieke wil. Terwijl 30 jaar geleden ze voor Charleroi en Luik in gang geschoten zijn om in luchthavens met 0 commerciële activiteit, massaal veel geld in te pompen en met overduidelijk succes.
Oud 18 oktober 2025, 18:58   #135
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het punt is dat die kleine prutsluchtaven van Antwerpen verlies maakt
tja, dat is omdat men er nooit een luchthaven heeft van gemaakt die een economische metropool en wereldhaven verdient.

Citaat:
en amper 30 minuten van Zaventem ligt.
da's de dooddoener van de groene NIMBY's. Na middernacht zal het mss. net lukken op 30min., voor de rest forget it. Zeker anderhalf uur als je in de ochtendspits staat. En in Deurne moet je een uur minder op voorhand zijn tov. van Zaventem. Deurne van vliegtuig tot parking is 5 min. wandelafstand.

En het NIMBY aspect, al eens een paar dagen in de omgeving van Zaventem doorgebracht? Ik wel en als luchtvaart fan, had ik daar dikwijls een WTF moment, want dat stopt daar precies nooit.
Dus waarom zouden Antwerpse passagiers er nog een schepke bovenop moeten doen.

Citaat:
Ik betaal daar ook belastingen voor en men wil langs alle kanten besparen. Maar die nutteloze luchthaven is blijkbaar een heilig huisje.
Tja, zoals ik eerder al schreef, de Waalse overheid redt zelfs grasvliegveldjes van het faillissement. Maar ja, die hebben veel meer geld dan Vlaanderen zeker? En de bedragen voor Deurne verdwijnen absoluut in het niets tov. bv. de 5 miljard/jaar voor de luxe salariswagens.
Oud 18 oktober 2025, 19:03   #136
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik wil graag naar Kreta vanuit Deurne volgende maand maar Tui vliegt slechts tot half oktober.
Is ook wel een zomerbestemming op de regionale luchthavens.
In Oostende is de laatste Kreta vlucht al gepasseerd, in Deurne kan je morgen nog mee.
Oud 18 oktober 2025, 19:18   #137
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Er waarom de Vlamingen toch altijd keuterboerkes zullen blijven...

Neem nu bv. 'Breda International Airport'... jaren geleden een grote grasweide voor wat sportvliegtuigjes, waar ze gaandeweg toch wat geld tegenaan gesmeten hebben.
Neem eens een kijkje in deze streetview (beelden van 2010) en met de zon in de rug, ga eens wat verder op dat zandweggeltje...

Ondertussen is dat een infrastructuur geworden waar Deurne jaloers kan op zijn (behalve dat de baan nog veel korter is dan Deurne, er niet in slecht weer kan gevlogen worden, etc, etc.) Maar toch slagen die Nederlanders er altijd weer in om zaken te realiseren waar de keuterboerkes van versteld staan.
Oud 18 oktober 2025, 19:37   #138
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de ligging
Natuurlijk gaat het wel over de ligging. Als die luchthaven in de haven lag, zou er geen kat over spreken. Charleroi ligt ook ver van de stad.

Citaat:
50 jaar geleden waren ze hierover al aan het leuteren, maar zonder enige concrete actie of politieke wil. Terwijl 30 jaar geleden ze voor Charleroi en Luik in gang geschoten zijn om in luchthavens met 0 commerciële activiteit, massaal veel geld in te pompen en met overduidelijk succes.
Er lijkt me anders meer dan genoeg politieke wil te zijn om Deurne tegen alle redelijkheid in open te houden.
Oud 18 oktober 2025, 19:43   #139
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja, dat is omdat men er nooit een luchthaven heeft van gemaakt die een economische metropool en wereldhaven verdient.

da's de dooddoener van de groene NIMBY's. Na middernacht zal het mss. net lukken op 30min., voor de rest forget it. Zeker anderhalf uur als je in de ochtendspits staat. En in Deurne moet je een uur minder op voorhand zijn tov. van Zaventem. Deurne van vliegtuig tot parking is 5 min. wandelafstand.

En het NIMBY aspect, al eens een paar dagen in de omgeving van Zaventem doorgebracht? Ik wel en als luchtvaart fan, had ik daar dikwijls een WTF moment, want dat stopt daar precies nooit.
Dus waarom zouden Antwerpse passagiers er nog een schepke bovenop moeten doen.

Tja, zoals ik eerder al schreef, de Waalse overheid redt zelfs grasvliegveldjes van het faillissement. Maar ja, die hebben veel meer geld dan Vlaanderen zeker? En de bedragen voor Deurne verdwijnen absoluut in het niets tov. bv. de 5 miljard/jaar voor de luxe salariswagens.
Ik ben geen treinfanaat maar naar Zaventem neem ik bijna altijd de trein. Rijd zo de luchthaven binnen en na minder dan 10 minuten staat men aan de check-in desk. De trein vanuit Antwerpen naar Zaventem doet er een half uur over.
Trouwens de massale meerderheid van de Antwerpenaren vliegt reeds vanuit Zaventem of Charleroi.
Een paar tiental jaren geleden gebruikte ik soms de vluchten via Antwerpen naar Zwitserland. En totale absurditeit, een vlucht die ik boekte via KLM moest ik nemen in Antwerpen voor een korte vlucht naar Schiphol en vandaar naar China. Men is er zelf in geslaagd mijn valies te verliezen, die kon waarschijnlijk niet in dat klein oud rammelend vliegtuigje dat van Antwerpen de shuttle deed.
Oud 18 oktober 2025, 20:05   #140
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, voor vluchten binnen de EU (en Noorwegen/Zwitserland) zou er een verbod moeten komen. De trein is daar een veel logischere optie voor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be