Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Zou het beleid niet beter door alleen vrouwen worden gevoerd
Ja 7 26,92%
Neen 17 65,38%
Geen idee 2 7,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2020, 17:18   #121
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Volgens mij ben jij ongeschikt al beleidsmaker wegens te intelligent
Hoe dan ook, ik zou niet willen dat jij de triage doet als ik als potentiële patiënt voor uw covid-19 IC afdeling verschijn
Toch liever een vrouw, wegens meer empathisch vermogen, inlevingsvermogen dus, zorgzaamheid, begrip voor de ouwe met slechte levensgewoontes ... enzovoort.
Ik heb toch beetje de indruk dat vrouwen niet zelden minder medelijden hebben.
Misschien net daarom dat vrouwen over het algemeen betere elementen zijn in de zorgsector.
Mannen zijn harder langs de buitenkant maar niet zelden weker aan de binnenkant. Bij vrouwen is dat meestal omgekeerd.

Daar zijn trouwens al wetenschappelijke onderzoeken naar gevoerd en daar kwam uit dat vrouwen meer leed kunnen verdragen dan mannen. Misschien heeft dat zijn nut in de natuur.
Misschien ook een reden dat mannen vlugger en meer beslissen om uit het leven te stappen dan vrouwen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 november 2020 om 17:21.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2020, 18:41   #122
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Misschien net daarom dat vrouwen over het algemeen betere elementen zijn in de zorgsector.
Mannen zijn harder langs de buitenkant maar niet zelden weker aan de binnenkant. Bij vrouwen is dat meestal omgekeerd.

Daar zijn trouwens al wetenschappelijke onderzoeken naar gevoerd en daar kwam uit dat vrouwen meer leed kunnen verdragen dan mannen. Misschien heeft dat zijn nut in de natuur.
Misschien ook een reden dat mannen vlugger en meer beslissen om uit het leven te stappen dan vrouwen.
Als ge dat tegen Alice vertelt zal ze zeggen dat het allemaal met opvoeding te maken heeft.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2020, 20:57   #123
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logisch. Vrouwen hebben historisch veel meer moeten incasseren dan mannen. Daarom hoefden ze zelfs niet aan het front te vechten.

Mannen zijn oorlogszuchtiger.
Oud 8 november 2020, 10:05   #124
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Zou het? Misschien dat vrouwen meer opportunistisch en egoïstisch zijn, met betrekking tot zichzelf en hun kinderen. Maar ik zou toch denken dat vrouwen meer empathie hebben gezien ze ook moeder zijn.

Mannen stappen wellicht sneller uit het leven omdat ze in onze maatschappij geacht worden sterk te zijn en geen blijters te zijn en hun gevoelens ook niet uiten of tonen. Dat leidt er dan toe dat ze nergens heen gaan en wanneer het slecht gaat ze maar één uitweg zien en dat is uit het leven stappen.
Oud 8 november 2020, 11:57   #125
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zou het? Misschien dat vrouwen meer opportunistisch en egoïstisch zijn, met betrekking tot zichzelf en hun kinderen. Maar ik zou toch denken dat vrouwen meer empathie hebben gezien ze ook moeder zijn.

Mannen stappen wellicht sneller uit het leven omdat ze in onze maatschappij geacht worden sterk te zijn en geen blijters te zijn en hun gevoelens ook niet uiten of tonen. Dat leidt er dan toe dat ze nergens heen gaan en wanneer het slecht gaat ze maar één uitweg zien en dat is uit het leven stappen.
Of vrouwen denken eerder aan het beschermen van hun kinderen? Dat is dan geen opportunisme maar gezond verstand, of vrouwen empathisch zijn, in de zin van meer dan mannen denk ik niet.

Maar zoals u al zegt, mannen leren anders met emoties omgaan waardoor ze sneller met zaken blijven zitten en kunnen verzeilen in een depressie die niet opgemerkt wordt.

Bovendien oordeelt de samenleving anders over gedrag bij mannen dan bij vrouwen, wanneer een vrouw een blauw oog heeft denken mensen dat ze mishandeld is door een man, maar wanneer een man een blauw oog heeft denken mensen dat hij dus met iemand gevochten heeft.

Bij een vrouw vraagt niemand " en , hoe ziet die ander er uit" maar bij een man wel.
Omdat meisjes en jongens bij de opvoeding( sorry Rudy!) anders leren omgaan met geweld waar aan de basis negatieve emoties liggen.
Die hebben zowel jongens als meisjes maar wat ze er mee leren doen, ligt aan opvoeding die wordt gekleurd door normen van een bepaalde samenleving. .
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2020, 12:00   #126
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch. Vrouwen hebben historisch veel meer moeten incasseren dan mannen. Daarom hoefden ze zelfs niet aan het front te vechten.

Mannen zijn oorlogszuchtiger.
Testosteron heeft invloed op je gedrag, hormonen in het algemeen hebben daar invloed op. Dat is goede banen leiden hangt dan weer af van opvoeding binnen een bepaalde cultuur. Want ook die " goede banen" ligt aan welk gedrag als wenselijk wordt gezien en dus positief bekrachtigd wordt of juist niet.
Oud 8 november 2020, 12:00   #127
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge dat tegen Alice vertelt zal ze zeggen dat het allemaal met opvoeding te maken heeft.
Inderdaad, maar wel binnen bepaalde culturele normen.
Oud 8 november 2020, 12:01   #128
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uit welke eeuw komt u? Vrouwen zijn niet minder intelligent dan mannen die evengoed zorgzaam kunnen zijn, en dat vrouwen minder stabiel zijn is evengoed een fabeltje. Alleen is het cultureel gezien voor mannen moeilijker om emoties te laten zien, alhoewel ook dat aan verandering onderhevig is, gelukkig.
er bestaan ook vrouwen met een penis, maar daarom hebben vrouwen in de regel nog geen penis.
het is niet omdat er ook zorgzame mannen zijn, dat vrouwen daarom in de regel niet zorgzamer zijn.
vrouwen en mannen zijn mentaal zeer verschillend. dat heeft niets met cultuur of opvoeding te maken, dat zit hardwired in de hersenen.

en vrouwen zijn wel degelijk minder stabiel. toch tussen de puberteit en de menopauze. hun hormonen zijn nu eenmaal niet stabiel, daar kunnen ze zelfs niets aan doen.

Citaat:
Waarom zou ik dat moeten inzien?
Neem de eigenschap koelbloedigheid, daar kun je seriemoordenaar mee worden maar ook straaljagerpiloot. Je opvoeding en aangeleerd gedrag zullen daar invloed op hebben.
dat klopt.
ik ben blij dat je eindelijk zelf ook begint te beseffen dat veel fundamentele zaken zoals inderdaad stressbestendigheid niet aangeleerd zijn, maar genetisch bepaald.

en eenmaal je dat begrijpt, dan kan je ook begrijpen waarom er wel degelijk reële verschillen in gedrag zijn tussen mannen en vrouwen.

Citaat:
Opnieuw, ik weet niet welke vriendinnen u heeft, maar uw ervaring deel ik niet.
dat kan natuurlijk, dan hebben we verschillende ervaringen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2020, 12:16   #129
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
er bestaan ook vrouwen met een penis, maar daarom hebben vrouwen in de regel nog geen penis.
het is niet omdat er ook zorgzame mannen zijn, dat vrouwen daarom in de regel niet zorgzamer zijn.
vrouwen en mannen zijn mentaal zeer verschillend. dat heeft niets met cultuur of opvoeding te maken, dat zit hardwired in de hersenen.

en vrouwen zijn wel degelijk minder stabiel. toch tussen de puberteit en de menopauze. hun hormonen zijn nu eenmaal niet stabiel, daar kunnen ze zelfs niets aan doen.

dat klopt.
ik ben blij dat je eindelijk zelf ook begint te beseffen dat veel fundamentele zaken zoals inderdaad stressbestendigheid niet aangeleerd zijn, maar genetisch bepaald.

en eenmaal je dat begrijpt, dan kan je ook begrijpen waarom er wel degelijk reële verschillen in gedrag zijn tussen mannen en vrouwen.

dat kan natuurlijk, dan hebben we verschillende ervaringen.
Nee, er bestaan geen vrouwen met een penis, wel mannen die zich ondanks die penis eerder vrouw dan man voelen.

Ik schreef niet dat stressbestendigheid genetisch bepaald is, wel dat individuele eigenschappen gevormd worden door opvoeding en cultuur.

Hormonen hebben invloed op gedrag, dat is zeker maar daarom kun je niet stellen dat gedrag dus bepaald wordt door de natuur omdat het een factor is, samen met veel andere factoren die uiteindelijk gedrag en handelen bepalen.
Oud 8 november 2020, 12:20   #130
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, er bestaan geen vrouwen met een penis, wel mannen die zich ondanks die penis eerder vrouw dan man voelen.

Ik schreef niet dat stressbestendigheid genetisch bepaald is, wel dat individuele eigenschappen gevormd worden door opvoeding en cultuur.

Hormonen hebben invloed op gedrag, dat is zeker maar daarom kun je niet stellen dat gedrag dus bepaald wordt door de natuur omdat het een factor is, samen met veel andere factoren die uiteindelijk gedrag en handelen bepalen.
als het wel aangeboren is, maar niet genetisch bepaald, hoe zie jij dat dan juist?
Oud 8 november 2020, 12:43   #131
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als het wel aangeboren is, maar niet genetisch bepaald, hoe zie jij dat dan juist?
Ik denk dat ieder mens met een aantal eigenschappen wordt geboren, dus wanneer u dat zo bedoeld, daar kan ik me ook in vinden.
Maar of en wat daarmee gebeurd is afhankelijk van externe factoren.

Daarom zijn er zelfs binnen onze geschiedenis weinig vrouwen die met kunst of literatuur naam maakten, niet omdat de eigenschappen die er voor nodig zijn minder voor kwamen, maar omdat vrouwen niet werden geacht daar geld mee te verdienen, er was zelfs grote druk om wanneer dit toch gebeurde, zoals bij de schrijfster van Frankenstein bijvoorbeeld, de naam van een man te gebruiken.

Nu is het gelukkig anders maar binnen salons waar schilders hun werk voorstelden hingen lang enkel werken van mannen. Voor vrouwen was het " not done" om daar je levenswerk van te maken, niet omdat ze minder talent hadden maar omdat externe factoren hun mogelijkheden bepaalden.
Oud 8 november 2020, 12:47   #132
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ieder mens met een aantal eigenschappen wordt geboren, dus wanneer u dat zo bedoeld, daar kan ik me ook in vinden.
Maar of en wat daarmee gebeurd is afhankelijk van externe factoren.

Daarom zijn er zelfs binnen onze geschiedenis weinig vrouwen die met kunst of literatuur naam maakten, niet omdat de eigenschappen die er voor nodig zijn minder voor kwamen, maar omdat vrouwen niet werden geacht daar geld mee te verdienen, er was zelfs grote druk om wanneer dit toch gebeurde, zoals bij de schrijfster van Frankenstein bijvoorbeeld, de naam van een man te gebruiken.

Nu is het gelukkig anders maar binnen salons waar schilders hun werk voorstelden hingen lang enkel werken van mannen. Voor vrouwen was het " not done" om daar je levenswerk van te maken, niet omdat ze minder talent hadden maar omdat externe factoren hun mogelijkheden bepaalden.

Citaat:
Neem de eigenschap koelbloedigheid, daar kun je seriemoordenaar mee worden maar ook straaljagerpiloot. Je opvoeding en aangeleerd gedrag zullen daar invloed op hebben.
Citaat:
jij schrijft hier dat bepaald zaken zoals koelbloedigheid een eigenschap is waar je mee geboren wordt, maar die niet genetisch bepaald is.
dus is de vraag: waardoor wordt het dan wel bepaald?
Oud 9 november 2020, 11:44   #133
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jij schrijft hier dat bepaald zaken zoals koelbloedigheid een eigenschap is waar je mee geboren wordt, maar die niet genetisch bepaald is.
dus is de vraag: waardoor wordt het dan wel bepaald?
Ik schreef dat ieder mensen met een aantal eigenschappen wordt geboren, en wanneer u dat met genetisch bepaald bedoeld dat voor mij prima is.
Maar ik verschil van mening over of dit mannelijke of vrouwelijke eigenschappen zijn, omdat dit een moreel waardeoordeel is wat los staat van je individuele eigenschappen waarmee je dus geboren bent.
Oud 9 november 2020, 12:10   #134
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik schreef dat ieder mensen met een aantal eigenschappen wordt geboren, en wanneer u dat met genetisch bepaald bedoeld dat voor mij prima is.
Maar ik verschil van mening over of dit mannelijke of vrouwelijke eigenschappen zijn, omdat dit een moreel waardeoordeel is wat los staat van je individuele eigenschappen waarmee je dus geboren bent.
Dus we zijn het al eens dat de talenten van mensen aangeboren en dus genetisch bepaald zijn, al kunt u dat nog niet over uw lippen krijgen.
Dat wil dus zeggen dat die eigenschappen niet aangeleerd zijn, dat die eigenschappen geen gevolg zijn van de opvoeding.

De logische conclusies die we daaruit kunnen trekken is dus dat veel van onze basisvaardigheden bepaald worden door onze genen en daaruit volgend door onze hormonen. En dus ook door ons man of vrouw zijn.

Ruimtelijk inzicht, zorgzaamheid, communicatieve vaardigheden, stressbestendigheid,... zijn allemaal aangeboren eigenschappen. Eigenschappen waarvan de normale verdeling een duidelijk verschil laat zien tussen mannen en vrouwen. Eigenschappen die dus wel eerder mannelijk of eerder vrouwelijk te noemen zijn.
Oud 10 november 2020, 13:30   #135
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus we zijn het al eens dat de talenten van mensen aangeboren en dus genetisch bepaald zijn, al kunt u dat nog niet over uw lippen krijgen.
Dat wil dus zeggen dat die eigenschappen niet aangeleerd zijn, dat die eigenschappen geen gevolg zijn van de opvoeding.

De logische conclusies die we daaruit kunnen trekken is dus dat veel van onze basisvaardigheden bepaald worden door onze genen en daaruit volgend door onze hormonen. En dus ook door ons man of vrouw zijn.

Ruimtelijk inzicht, zorgzaamheid, communicatieve vaardigheden, stressbestendigheid,... zijn allemaal aangeboren eigenschappen. Eigenschappen waarvan de normale verdeling een duidelijk verschil laat zien tussen mannen en vrouwen. Eigenschappen die dus wel eerder mannelijk of eerder vrouwelijk te noemen zijn.
Ik begrijp uw reactie niet, aangezien het best wel duidelijk was wat mijn standpunt is, het was dus geen kwestie van " iets niet over de lippen krijgen" of ziet u ergens iets anders staan dan het standpunt dat mensen geboren worden met een aantal eigenschappen?

Evenmin staat ergens dat eigenschappen aangeleerd zijn, maar wel dat wat je met persoonlijke eigenschappen ( persoonlijkheidskenmerken dus) doet afhangt van opvoeding binnen een bepaalde cultuur, met voorbeeld.

Nee, nu begint u zaken door mekaar te halen, uiteraard verschillen mannen en vrouwen biologisch en hormonaal, maar dat bepaald niet " basisvaardigheden" maar persoonlijkheidskenmerken wat echt niet hetzelfde is. Die zijn ook individueel en niet gebonden aan man of vrouw, die indeling is louter een gevolg van een moreel oordeel wat zich vertaald in normen.
Daarom veranderen die opvattingen voortdurend over wat mannelijk of vrouwelijk zou zijn. Kijk maar naar geschiedenis.
Waarom denk je anders dat binnen koningshuizen eerst enkel zonen troonopvolgers mochten zijn ? Waarom een vrouw geen paus kan worden? Of verder terug, geen arts, maar wel verpleegster? Waarom stemrecht voor vrouwen niet gelijk liep met dit van mannen? Omdat ten onrechte er van werd uitgegaan dat specifieke persoonlijkheidskenmerken mannelijk of vrouwelijk waren met daar aan gekoppeld moreel oordeel. Dat parcours is allang losgelaten door wetenschap hoor.
Oud 10 november 2020, 23:26   #136
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het beleid niet beter enkel door vrouwen worden gevoerd ?

Ik stel mij meer en meer deze vraag.
Mijn vaststelling is dat vrouwen beter kunnen communiceren.
En ook beter tot een consensus komen, als die er komt tenminste.
Het resultaat spreekt mij meestal aan.
De eerste vrouwelijke Belgische premier was niet bepaald een groot succes en dan druk ik mij nog heel beleefd uit.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 21:08   #137
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De eerste vrouwelijke Belgische premier was niet bepaald een groot succes en dan druk ik mij nog heel beleefd uit.
Het was geen succes. Inderdaad.
Maar dat wil niets zeggen.
Ze had niet de competenties om een boodschap aan het land te verkondigen. Niet overtuigend, taalprobleem, ....
Oud 11 november 2020, 23:35   #138
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vrouwen zijn doorgaans consequenter.
Ze zijn hard als het moet. Als het moet.
Hun empathisch vermogen is inderdaad groter. Zorgzamer. Over de link met moederschap spreek ik mij niet uit.
Als moeders hun kroost willen beschermen, misschien tegen hun vent, vind ik dat niet egoïstisch.
Oud 14 november 2020, 23:47   #139
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, nu begint u zaken door mekaar te halen, uiteraard verschillen mannen en vrouwen biologisch en hormonaal, maar dat bepaald niet " basisvaardigheden" maar persoonlijkheidskenmerken wat echt niet hetzelfde is. Die zijn ook individueel en niet gebonden aan man of vrouw, die indeling is louter een gevolg van een moreel oordeel wat zich vertaald in normen.
Daarom veranderen die opvattingen voortdurend over wat mannelijk of vrouwelijk zou zijn. Kijk maar naar geschiedenis.
Waarom denk je anders dat binnen koningshuizen eerst enkel zonen troonopvolgers mochten zijn ? Waarom een vrouw geen paus kan worden? Of verder terug, geen arts, maar wel verpleegster? Waarom stemrecht voor vrouwen niet gelijk liep met dit van mannen? Omdat ten onrechte er van werd uitgegaan dat specifieke persoonlijkheidskenmerken mannelijk of vrouwelijk waren met daar aan gekoppeld moreel oordeel. Dat parcours is allang losgelaten door wetenschap hoor.
Hoe komt het dat in een opleiding informatica zo weinig vrouwen te vinden zijn ? In mijn opleiding (als hobbyist) zat welgeteld één vrouw tussen 25 mannen.
Hoe komt het dat in een opleiding grafisch ontwerper design mannen zo zeldzaam zijn. We waren met twee mannen en een twintigtal vrouwen tijdens de module Illustrator.
En zo zijn er tal van opleidingen waar steeds ofwel mannen ofwel vrouwen oververtegenwoordigd zijn.
Dit ligt niet aan opvoeding. Nu toch niet meer. Als we het bij onze westerse cultuur houden dan zien we dat iedereen gelijke kansen krijgt, zowel mannen als vrouwen.
Het moet zijn dat bepaalde talenten meer aanwezig zijn bij vrouwen, andere talenten specifiek bij mannen.
Oud 15 november 2020, 15:09   #140
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet zijn dat bepaalde talenten meer aanwezig zijn bij vrouwen, andere talenten specifiek bij mannen.
Ik zou het eerder interesses noemen dan talenten. Veel vrouwen zijn gewoon niet geïnteresseerd in informatica en alles wat er mee te maken heeft.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be