Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2020, 14:01   #121
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als we stoppen met asielzoekers op te nemen, besparen we onmiddellijk een hoop geld. Die mensen hebben hier, in tegenstelling tot degenen die gewerkt hebben, nooit een eurocent bijgedragen.

Ze kosten ons ontzettend veel geld en brengen soms ziektes mee die wij hier al lang niet meer kennen.
Heeft u daar cijfers van?
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:15   #122
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Man man man.

Ik vind dit er ver, zeer ver over.

Welke zieke geest maakt zulke berekeningen ?
Inderdaad, het is er twaalf maal over.
Maar los daarvan is het wel het soort redenaties dat men hier en daar begint te horen, en waarschijnlijk in de toekomst nog meer zal horen. Heb trouwens den indruk dat in de geneeskunde men hoe langer hoe meer de kostprijs van een behandeling begint af te zetten tegen de waarschijnlijk nog te verwachten levensduur.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:17   #123
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Heeft u daar cijfers van?
Met Belgische cijfers wordt wel zeer voorzichtig omgesprongen. Maar Nederlandse cijfers zijn wel te vinden.
Oud 1 november 2020, 14:21   #124
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb trouwens den indruk dat in de geneeskunde men hoe langer hoe meer de kostprijs van een behandeling begint af te zetten tegen de waarschijnlijk nog te verwachten levensduur.
Hoe zou je dat anders doen?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:22   #125
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die tegelzetter uit Charleroi heeft een inkomen van 3400 ipv 1400 p/m netto.

Dat geldt gaat wsl gewoon besteed worden aan consumptie, dus een groot deel vloeit weer terug naar de overheid (via btw en soms ook uit arbeid)
Je verdedigt zuivere diefstal. Met een kromme redenering trek je geen kromme situatie recht.
Oud 1 november 2020, 15:13   #126
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Je verdedigt zuivere diefstal. Met een kromme redenering trek je geen kromme situatie recht.
Ik "verdedig" niets.

Ik leg uit hoe de hazen lopen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 15:18   #127
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Hoe zou je dat anders doen?
Hangt van mijn financiele mogelijkheden af.
Oud 1 november 2020, 15:20   #128
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het is er twaalf maal over.
Maar los daarvan is het wel het soort redenaties dat men hier en daar begint te horen, en waarschijnlijk in de toekomst nog meer zal horen. Heb trouwens den indruk dat in de geneeskunde men hoe langer hoe meer de kostprijs van een behandeling begint af te zetten tegen de waarschijnlijk nog te verwachten levensduur.
Normaal ook, elke euro kunt ge maar een keer uitgeven, en hoeveel euro’s ge kunt uitgeven is eindig. En dus moet ge rationeel keuzes maken
Oud 1 november 2020, 16:02   #129
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Normaal ook, elke euro kunt ge maar een keer uitgeven, en hoeveel euro’s ge kunt uitgeven is eindig. En dus moet ge rationeel keuzes maken
Natuurlijk. Men moet keuzes maken. Het is maar dat we ons daarvan bewust zijn.
Oud 1 november 2020, 16:56   #130
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Men moet keuzes maken. Het is maar dat we ons daarvan bewust zijn.
We moeten het eerlijk aan de bejaarden uitleggen natuurlijk.

En buiten dat kunnen de rijkere bejaarden uiteraard ook zelf extra jaren zorg "inkopen".
Waarom zou nde gemeenschap dat moeten betalen? Terwijl veel ouderen zelf hopen geld in vastgoed hebben.
Oud 1 november 2020, 17:32   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb trouwens den indruk dat in de geneeskunde men hoe langer hoe meer de kostprijs van een behandeling begint af te zetten tegen de waarschijnlijk nog te verwachten levensduur.
Dat is geen "indruk" dat is een normale politiek, dat wordt in het vak openbare geneeskunde ook onderwezen.

De getallen varieren, maar het zit hem tussen de 20 000 - 100 000 Euro per gewonnen levensjaar. Ik hou het op 40 000 Euro, dat is het getal dat ik in Frankrijk gehoord heb.

Het wordt voornamelijk toegepast in bijvoorbeeld preventieve campagnes, tegen kanker en zo. Een cursus voorbeeld is borstkanker. Ideaal gezien kan men borstkanker bijna systematisch genezen als die niet ouder is dan 6 maanden. Daarom moet men geregeld screenen.

Bijvoorbeeld:

https://www.service-public.fr/partic...ualites/A14324

Citaat:
L'INCa estime que 80 % des cancers du sein surviennent après l'âge de 50 ans. C'est ?* partir de cet âge qu'un dépistage répété régulièrement est le plus efficace afin d'augmenter les chances de guérison en cas de maladie.
Waarom 50 jaar ? En waarom geen 30 ? of 40 ?

Het punt is doodgewoon dat om vrouwen tussen 50 en 60 te screenen, dat genoeg gevallen oplevert waarbij men NUTTIG een kanker vroeg genoeg opspoort, en dus een leven kan redden, dat de kost van die opsporingscampagne, en het aantal geredde levens (en bijhorende levensjaren) in een gunstige verhouding staat tot die 40 000 Euro per levensjaar.

Ik zeg maar wat: stel dat de campagne van screening boven de 50 jaar, zeg maar, 400 miljoen kost. Dat moet dan 10 000 levensjaren redden, bijvoorbeeld door bij 250 vrouwen die nog 40 jaar te leven hadden, een kanker te ontdekken die op tijd kan verzorgd worden.

Maar men laat toch 20% van de borstkankers bij jongere vrouwen aan de kant. Waarom ? Mocht men jongere vrouwen screenen, dan zou men die ook opvissen.

Het probleem is dat die 20% dus maar 50 vrouwen voorstelt. Die hebben wel 50 jaar te leven, maar dat is maar 2500 levensjaren die te redden vallen. Terwijl de campagne uitbreiden naar die vrouwen misschien 300 miljoen extra kosten. Dus is dat te duur. Men doet dat niet.

Men gaat geen 300 miljoen uitgeven om maar 2500 levensjaren te redden, dat zou meer dan 100 000 Euro per levensjaar kosten.

Dat is niet rendabel. Dus "offert men" die 50 vrouwen op.

Vandaar dat het zo schandalig is dat men nu al die kosten maakt voor die paar covid-19 doden, en tot een miljoen of meer gaat voor een levensjaar dat niet eens zal gegarandeerd zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 november 2020 om 17:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 17:41   #132
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
D
De getallen varieren, maar het zit hem tussen de 20 000 - 100 000 Euro per gewonnen levensjaar. Ik hou het op 40 000 Euro, dat is het getal dat ik in Frankrijk gehoord heb.

Het wordt voornamelijk toegepast in bijvoorbeeld preventieve campagnes, tegen kanker en zo. Een cursus voorbeeld is borstkanker. Ideaal gezien kan men borstkanker bijna systematisch genezen als die niet ouder is dan 6 maanden. Daarom moet men geregeld screenen.

Het punt is doodgewoon dat om vrouwen tussen 50 en 60 te screenen, dat genoeg gevallen oplevert waarbij men NUTTIG een kanker vroeg genoeg opspoort, en dus een leven kan redden, dat de kost van die opsporingscampagne, en het aantal geredde levens (en bijhorende levensjaren) in een gunstige verhouding staat tot die 40 000 Euro per levensjaar.

Ik zeg maar wat: stel dat de campagne van screening boven de 50 jaar, zeg maar, 400 miljoen kost. Dat moet dan 10 000 levensjaren redden, bijvoorbeeld door bij 250 vrouwen die nog 40 jaar te leven hadden, een kanker te ontdekken die op tijd kan verzorgd worden.

Maar men laat toch 20% van de borstkankers bij jongere vrouwen aan de kant. Waarom ? Mocht men jongere vrouwen screenen, dan zou men die ook opvissen.

Het probleem is dat die 20% dus maar 50 vrouwen voorstelt. Die hebben wel 50 jaar te leven, maar dat is maar 2500 levensjaren die te redden vallen. Terwijl de campagne uitbreiden naar die vrouwen misschien 300 miljoen extra kosten. Dus is dat te duur. Men doet dat niet.

Men gaat geen 300 miljoen uitgeven om maar 2500 levensjaren te redden, dat zou meer dan 100 000 Euro per levensjaar kosten.

Vandaar dat het zo schandalig is dat men nu al die kosten maakt voor die paar covid-19 doden, en tot een miljoen of meer gaat voor een levensjaar dat niet eens zal gegarandeerd zijn.
Amen
Oud 1 november 2020, 23:25   #133
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is geen "indruk" dat is een normale politiek, dat wordt in het vak openbare geneeskunde ook onderwezen.

Bijvoorbeeld:

https://www.service-public.fr/partic...ualites/A14324

Er is nog wel een verschil tussen mensen laten sterven omdat men over onvoldoende bedden, apparatuur, personeel... beschikt, of tussen een optimalisatie die men tracht uit te voeren voor het houden van een preventieve campagne.
In dit laatste geval zal sterk rekening worden gehouden met de kostprijs.
Misschien dat men ook voor bepaalde operaties, dure geneesmiddelen... die richting uitgaat.
Maar meer dan 10% van de 70 plussers opofferen bij een pandemie, terwijl dit getal sterk kan geminimaliseerd worden, dan tracht men dit toch nog altijd te vermijden.
Oud 1 november 2020, 23:29   #134
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Beetje een cynische draad, niet?
Volgens mij wil Eberhard ons aller redeneervermogen testen. Ik amuseer me alvast.
Oud 1 november 2020, 23:35   #135
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zouden beter de kosten van hun zinloze behandelingen eens afzetten tegen de lage kosten van werkzame remedies zoals nivaquine+zink, vitamine C en D, groene thee + nivaquine, organische zwavel met zink, en ik vergeet er een paar.

Maar daaraan valt niet genoeg geld te verdienen: ik bedoel zowel aan genezende patiënten als aan huismiddeltjes.
Oud 1 november 2020, 23:44   #136
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ze zouden beter de kosten van hun zinloze behandelingen eens afzetten tegen de lage kosten van werkzame remedies zoals nivaquine+zink, vitamine C en D, groene thee + nivaquine, organische zwavel met zink, en ik vergeet er een paar.

Maar daaraan valt niet genoeg geld te verdienen: ik bedoel zowel aan genezende patiënten als aan huismiddeltjes.
Elke morgen slik ik een twaalftal van die pillen, geleerd van mijn Manhattan periode. Ik hoop dat het helpt.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 1 november 2020 om 23:45.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 17:18   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ah op die manier.

Ik interpreteerde het verkeerd. U verwees naar voetballers die amper getaxeerd worden?

Ik dacht dat u bedoelde dat ik hier als een voetbalsupporter zit te roepen/communiceren. Dat het kritiek was op mijn manier van communiceren.

Misverstand dus.
Zo zwaar zal ik nooit iemand beledigen. (tenzij ne sos of ne groene)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 17:19   #138
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo zwaar zal ik nooit iemand beledigen. (tenzij ne sos of ne groene)
Genoteerd.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be