![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Let op, ik presenteer dit niet als vrije keuze, maar als een ethische fundamentele voorwaarde voor wetenschap. Niemand houdt wetenschappers een pistool tegen het hoofd om aan wetenschap te doen. Er zijn nog andere leuke en lucratieve bezigheden. Laatst gewijzigd door discuz : 10 november 2021 om 12:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Minister
|
![]() Je kan wel zeggen, "Maar er zijn toch academische ethische commissies?" Dat klopt, maar wat we de laatste twee jaar zien gebeuren tart toch wel elke verbeelding.
Ik volg zelf professioneel de evolutie van AI. Dat onderzoeksveld heeft ook ethici, maar van de meeste gesprekken die ik al gehad heb en van wat ik allemaal lees gaat mijn nekhaar toch enorm rechtstaan, hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister
|
![]() En tenslotte, wie argumenteert dat dit een freedom of speech issue is, die vrijheid is in weinig andere maatschappelijke contexten absoluut.
Zelfs hier op Politics zijn er moderatoren die ingrijpen als forumleden meer vrijheid nemen dan aanvaardbaar is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, in de mate dat de brieven die hij geschreven zou hebben, juist waren, had hij de juiste reactie he. Dat hij die misschien niet in de details intelligent heeft uitgevoerd, in de mate dat dat allemaal waar zou zijn wat men ervan zegt, waar ik 10 kilo zout bij neem, is mogelijk. Maar het idee dat men de verantwoordelijken voor deze waanzinnige liberticide moet neerleggen, is in de grond toch de juiste houding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wetenschap "doet" niks. Wetenschap is een manier om potentiele waarheden van lulkoek te onderscheiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar jij het waarschijnlijk over hebt is over: 1) ethische aspecten van het DOEN VAN WAARNEMINGEN (ttz, van experimentele condities). Welke streken mag men uitsteken om een zeker experiment te doen ? Mag men hier mensen voor open rijten, ogen uitsteken, en zo voort ? 2) ethische aspecten van het TECHNOLOGISCH TOEPASSEN van kennis, maar dat heeft niks met wetenschap te maken. Mogen we in onze tuin experimenteren met atoombommen ? Wetenschap is een (DE !) manier om potentiele waarheden te onderscheiden van lulkoek, meer niet. In gans het corona gedoe is wetenschap gewoon aan de kant geschoven door overheden, zowel burgerlijke als medische, meer niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 november 2021 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op die pas staan ook je naam en geboortedatum vermeld. Efkes vergelijken met uw eID zou moeten volstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zei ik ook, ze zei echter "wij moeten dat scannen".
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
------------------- miaauw miaauw namastiaauw patrickve;9811142 1) je mag altijd als burger legaal atoomproeven doen op je computertje om de hele wereld op te blazen maar niet in je achtertuin denk ik. Kan je software kopen om atoom explosief te simuleren op je pc, met alle technische parameters en krachten modellen?? ? De differentiaal dV/dt is hierbij het belangrijkste, de expansie snelheid per volume eenheid, die de drukgolf van de explosie weergeeft, in bolvorm. Mooie taaie wiskunde, lang geleden dat ik een Nerd was aan TU Delft. 2) zie hier alarmerende bijwerkingen vaccins bij zwangere vrouwen, geen LEUGEN Covid vaccin genocide: Amerikaanse ziekenhuizen overspoeld met baby hartpatiënten november 10, 2021 2782 2 https://www.frontnieuws.com/covid-va...hartpatienten/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, men is overgeleverd aan beide kanten aan een stom appje. De geteste persoon kan niet "argumenteren", en de controleur kan niet "onafhankelijk nagaan en luisteren". Het is de totale instrumentalisering van de Burger-Collaborateur die zelf niks kan inbrengen of begrijpen, maar gewoon de handlanger geworden is van een appje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schreef het toch al. Een Colombiaanse kennis van mij is volledig gevaccineerd maar kan in theorie nergens binnen. Haar QR code werkt hier niet terwijl haar naam en geboortedatum wel vermeld staan en ze heeft uiteraard een ID. Het gaat al lang niet meer over dat virus dan wel over macht en controle daar geraak ik meer en meer van overtuigd. Als je een Van Ranst hoort zeggen dat afstand houden en zo weinig mogelijk contacten hebben het allerbelangrijkste is terwijl die in een bomvolle zaal de dag ervoor stond te dansen dan begin ik heel sterk mijn twijfels te hebben over bepaalde dingen. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 november 2021 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar of niet? Ik ben die arrogante misleiding van wetenschapers al jaren zo beu als kouwe pap. Dossier na dossier na dossier. Groei een paar ballen en geef het gewoon toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De TV kwakzalvers doen al anderhalf jaar geen wetenschap. Je mag "de kliek die zichzelf het sociale statuut van wetenschapper" toewijst, niet verwarren met "wetenschap". Er is misschien meer kans, en dan nog, dat mensen die zo een sociaal statuut hebben, zo nu en dan ook eens aan wetenschap doen, maar het wil helemaal niet zeggen dat zij "de wetenschap" vertegenwoordigen, laat staan, "zijn". Wetenschap is een manier van denken. Dat is geen kliek personen of een sociaal statuut. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 november 2021 om 17:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet ook dat wat jij zegt algemeen aanvaard wordt binnen de wetenschap, maar precies daarom gaat de toestand de laatste decennia van kwaad naar erger. Ethiek in de wetenschap beperkt zich niet tot methode of mogelijke gevolgen. Ook de onderzoeksvraag die je stelt kan fundamenteel onethisch zijn. Als je bijvoorbeeld gaat onderzoeken hoe je mensen kan nudgen om X of Y te doen, dan ga je voorbij aan de vraag of het netjes is om dat te doen. Als je gaat onderzoeken hoe je de yield van iets kan verhogen, dan ga je er al vanuit dat het logisch en redelijk is om dat te willen doen. Wetenschappers zelf wijzen dan naar al wat wetenschap voor ons heeft gedaan en zeggen "Zie je wel dat we het goed menen?" Maar dat is in mijn ogen een zeer flauw argument om steeds maar alles te onderzoeken, of het nu een ethische vraag is of niet. Men vertrouwt er namelijk op dat - als er negatieve gevolgen zijn - dat er dan volwassenen in de kamer zijn met de macht om dat te stoppen. In het verleden was dat inderdaad ook vaak zo. Maar nu staat wetenschap al tientallen jaren aan het roer, politici durven niks meer te beslissen zonder dat er studies zijn die de voordelen aantonen van hun plannen. Het is niet logisch om aan de ene kant te argumenteren dat wetenschap niet te stoppen is en aan de andere kant te verwachten dat er iemand anders is om aan de noodrem te trekken indien nodig. Het is geen toeval dat heel wat wetenschappers wetenschapper wilden worden op zeer jonge leeftijd. Het fundamentele probleem is dat zoveel wetenschappers ongelofelijke fantasten zijn, die ervan overtuigd zijn dat letterlijk ALLES mogelijk is. Het is de realiteit die 99,99% van de wetenschappelijke theorieën de grond inboort. Voor elk gelukt experiment proberen wetenschappers honderden, duizenden dingen uit die NIET werken. Dat dit uiteindelijk erg productief is dat besef ik maar al te goed. Maar verblind, naïef, onvolwassen en tegelijk enorm omhoog gehemeld, heel egoïstisch en extreem competitief weigeren wetenschappers en masse om de keerzijde van die medaille te zien. Ik kom uit een lange lijn van onderwijzers. Al is het het laatste wat ik doe, ik blijf die boodschap in de harde onwillige wetenschapskoppen inrammen, tot het een keer doordringt bij een kritische massa. Je kan je misschien afvragen of dat ethisch is? Wel ja. Als je alleen bent op de wereld of in je tuinhuis zit te knutselen doe je voor mijn part wat je wil. Maar zo gauw je dat tuinhuis uitkomt of jezelf met een ander levend wezen geconfronteerd ziet en je wil slimmer zijn, dan brengt dat een enorme en niet te ontlopen verantwoordelijkheid met zich mee. En het is alleen maar als iedereen die slimmer wil zijn dan de anderen doordrongen is van die verpletterende morele gewicht, dat er goeie vragen kunnen gesteld worden die leiden tot goeie beslissingen genomen worden. Er zijn geen domme vragen, dat klopt absoluut voor de gemiddelde sterveling. Maar wie slimmer wil zijn dan al de rest, die zou toch beter moeten weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De realiteit, die bestaat onafhankelijk van het menselijk intellect. Ja, je kan enorm veel wetten en theorieën bedenken die de realiteit zeer nauwkeurig beschrijven, en die gelden zelfs heel ver van ons in het universum. Maar dat maakt de wetenschap of de wetenschappelijke methode nog niet tot iets volledig aan de mens extern en universeel, een totaal objectief onderliggend framework voor de werkelijkheid. Waarom niet? Omdat ingebakken in nadenken en redeneren is dat het iets is wat in je hoofd zit. Het is een visie op de werkelijkheid, een manier om met die werkelijkheid om te gaan. En ja, die is natuurlijk heel vaak de meest correcte of aangewezen. Maar inherent aan wetenschappelijk denken is dat letterlijk morgen, of vanavond nog, er iets ontdekt kan worden dat bepaalde fundamentele wetenschappelijke inzichten compleet op losse schroeven zet en maakt dat we ons beeld van de werkelijkheid serieus moeten bijstellen. En volgende week opnieuw! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die ervaart nu, doodziek niet gehospitaliseerd enz., aan den lijve waarover het gaat.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- dat iedere aanwezige gecheckt was met de covid pas. - dat in de zaal een co2 meter hing - dat de verluchting in de zaal optimaal was - dat hijzelf dan nog eens een draagbaar co2-metertje op zich droeg: geen alarm gegeven.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |