Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2004, 18:40   #121
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
Het is heel simpel, u gaat naar de start van dit onderwerp en u leest wat Wanderer zei. Hij begon in het Nederlands, of althans iets met Nederlandse woorden. Het gaat niet om een "knurft" zonder respect. Men heeft hem zelf gevraagd om niet meer zijn zinnen via een vertaalprogramma te vertalen maar om het dan maar in het Frans te doen. Dat getuigt van wederzijds respect tussen Wanderer en de mensen op dit forum. Dat niet iedereen Frans spreekt is spijtig. Maar wat wilt u? Dat die mens het moest afbollen omdat hij geen andere taal mocht gebruiken? Of dat er toch een discussie kon plaatsvinden? Wat zou het meest passen onder de zo geliefde "vrije meningsuiting"?

U veralgemeent hier uw persoonlijke ervaring terwijl deze hier in dit onderwerp totaal niet het geval is. Trouwens ik denk dat hier ook een hoop Vlaamse knurften rondhangen gezien de reacties hier ... De knurft verwijt de knurft dat hij een knurft is dus.
Ik ben trouwens niet overtuigd dat de persoon in kwestie een Franstalige was, ik denk dat het een Fin is.
Het is een kwestie van respect aan twee zijden en dat was er. Mensen die er iets zinnigs over willen zeggen moet naar de inhoud van de argumenten zien, niet naar de taal die we gehanteerd hebben.
Dus de Vlamingen die een gesprek niet kunnen volgen, door gebrek aan kennis van het Frans....rot op!

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 15 december 2004 om 19:01.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:42   #122
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dus de Vlamingen die een gesprek niet kunnen volgen, door gebrek aan kennis van het Frans....rot op!
Niet "rot op", wel "heb wat respect". De discussie was niet mogelijk in het Nederlands, dat was duidelijk hoewel hij geprobeerd heeft. Hij had zeer duidelijk respect voor onze taal en dit forum, heb wat respect voor hem. Dat is niet veel gevraagd, u doet precies alsof hij Nederlandstaligen de oorlog verklaart.

Als iemand begint over de technische inhoud van bepaalde politieke problemen, dan heb ik het daar ook moeilijk mee om het te begrijpen. Maar ik zie zo'n discussie niet als een "rot op" signaal in mijn aangezicht.
Gunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 19:51   #123
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De stelling dat Nederlands hier de enig officiël toegelaten voertaal zou zijn is, voor zover de forumgoden me niet tegenspreken, onjuist. Het is wel zo dat men op een forum post in de hoop begrepen te worden : indien ik op een chinees forum zou wensen te posten & ik vermoed dat op dat forum alleen ééntalige chinezen zitten, zal ik me met een vertaalmachine of een tolk moeten behelpen. Indien er aanwijzingen zijn dat een groot aantal van die chinezen het Esperanto, Engels of zelfs het frans machtig zijn
is het voor mij makkelijker en kan ik één van die talen benutten.

Ik doe met "Lowlands" mee - dit is een forum voornamelijk in het engels, maar men schuwt er het Nederduits, Afrikaans, Nederlands en nog een paar talen niet...
Sommige berichten zal ik dan ook niet begrijpen : maar ik kan jullie verzkeren dat het aangenaam is postings in het Nedrduits en Afrikaans te lezen en perfect te begrijpen
ook al komen ze uit..Aŭstralië.

Stellen dat anderstaligen op dit forum niet welkom zijn is een idiotie.. een wereld met verschillende talen is nu eenmaal een realiteit & de realiteit ontkennen is een idiotie.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat Jan een idioot is, als fervent verdediger van de
vrije mening, zal hij die mening niet beperken tot meningen die in het nederlands kunnen uitgedrukt worden. Op het gevaar af om voor idioot verleten te worden verkondig ik dat het genie van het vlaamsche volk universeel is en niet gebonden
aan slechts één taal of dialect (leve het mooie antwerps !)
Oud 15 december 2004, 21:46   #124
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Beste Ossaert, heb je mijn post gelezen over mijn bezoek in het Franstalige forum? Wel, die jongens (franstaligen), worden hier verduiveld zacht behandeld. Let op, ik wil daarmee niet zeggen dat we ze moeten verwijten of zo (wat met mij daar gebeurt is), maar het minste wat ze kunnen doen hier, is in het Nederlands spreken.
Het ging me niet om het feit dat er Frans gesproken werd en dat jij daar een opmerking op maakte (ik had er overigens niks op tegen, want het was wel duidelijk dat die man z'n Nederlands meer dan belabberd was en hij probeerde toch), maar om je kwalificatie van die taal als een, wat was het alweer, koeterwaals...? Verschillende van mijn favoriete schrijvers zijn Frans, en ik kan de taal best wel appreciëren, daarom dat ik een beetje kregelig reageerde.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 22:12   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel straf dat het forum dan POLITICS.BE noemt en niet politiek.be...
En? Ik ga van de vaststelling uit dat 99,999% van alle berichten hier in het Nederlands worden opgesteld. Bijgevolg kunnen met veel gemak concluderen dat dit een Nederlandstalig forum is.

Cetere, mi pensas ke estas simpla afero de ghentileco respekti la lingvon de la plimulto kiu sendube estas en tiu chi forumo la nederlanda.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 22:18   #126
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En? Ik ga van de vaststelling uit dat 99,999% van alle berichten hier in het Nederlands worden opgesteld. Bijgevolg kunnen met veel gemak concluderen dat dit een Nederlandstalig forum is.

Cetere, mi pensas ke estas simpla afero de ghentileco respekti la lingvon de la plimulto kiu sendube estas en tiu chi forumo la nederlanda.
U zou dus een niet-Nederlandstalige, die in het Nederlands wilde discussiëren maar wiens taalgebruik niet begrijpbaar was, willen buitensluiten op basis van taalkundige argumenten? Echt respectvol is dat niet. Het gaat dan niet meer om pour les Flamends la même chose, het is dan echt eigen volk eerst en eigen volk alleen. Het eiland Vlaanderen, naast Noord-Korea een nieuw isolationalistisch bolwerk op deze planeet.
Sorry maar daar kan u uw anti-vrije meningsuiting over hebben, maar die gaat veel te ver voor mij.
Oud 15 december 2004, 22:45   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zou dus een niet-Nederlandstalige, die in het Nederlands wilde discussiëren maar wiens taalgebruik niet begrijpbaar was, willen buitensluiten op basis van taalkundige argumenten? Echt respectvol is dat niet.
Wat is dat voor opperst gelul. De voertaal is hier Nederlands. Wie die taal niet zo goed weet te hanteren, doet er het best aan een anderstalig forum te zoeken. Waarom zou de meerderheid van de forumgebruikers zich plotseling moeten aanpassen aan die ene Franstalige die hier komt binnenwaaien? Misschien kan hij alvast respect tonen voor de taal van dit forum. Dat zou al een stap zijn in de goede richting. Voor de rest zal hij het Nederlands slechts onder de knie weten te krijgen door het te gebruiken. M.a.w. op een forum ook hier in het Nederlands te schrijven.

Ik ga ook niet op een Italiaans forum eisen dat men in het Duits discussieert, zelfs al is het Duits een erkende regionale taal in Italië.
Oud 15 december 2004, 22:47   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry maar daar kan u uw anti-vrije meningsuiting over hebben, maar die gaat veel te ver voor mij.
Dit heeft niets met "vrije meningsuiting" te maken, maar gewoon met de regels van fatsoen. Wie merkt dat een welbepaalde taal door de overgrote meerderheid wordt gebruikt, moet plotseling komen aandraven met een andere taal. Wat voor zin heeft dat trouwens? Men moet immers niet van de veronderstelling uitgaan dat die andere groep uw eigen taal wel begrijpt.
Oud 15 december 2004, 23:02   #129
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets met "vrije meningsuiting" te maken, maar gewoon met de regels van fatsoen. Wie merkt dat een welbepaalde taal door de overgrote meerderheid wordt gebruikt, moet plotseling komen aandraven met een andere taal. Wat voor zin heeft dat trouwens? Men moet immers niet van de veronderstelling uitgaan dat die andere groep uw eigen taal wel begrijpt.
Hebt u de aanvang van deze discussie hier wel gelezen? De persoon begon deze discussie in het Nederlands. Hij is pas overgeschakeld op het Frans nadat hem dat 2 maal gevraagd werd door iemand die er net als de rest niks maar dan ook niks van begreep. Blijf je die persoon iets verwijten? Dit tart zelf elke regel van het fatsoen hoor.

En de zin van de discussie is ondertussen compleet achterhaald, het gaat al pagina's lang over dat die mens in het Frans zat te praten. Wel, men heeft hem dat voorgesteld. Twee keer zelfs. En dan begrepen we het. We hebben van mening gewisseld en toen was't gedaan en begonnen daar een paar mensen te denken dat Frans hier de voertaal op het forum was. Wat voor complete onzin, die mensen hebben niks maar dan ook niks gelezen van de aanloop van de discussie zelf die in het Nederlands was.

De persoon die deze discussie starte dacht niet dat hij zijn taal moest gebruiken hier, hij gebruikte het Nederlands. Hij heeft ook geen politieke uitspraken gedaan over dat onze taal ongewenst was, bij momenten zei hij wel dingen over dat onze taal mogelijk een Keltische taal zou zijn en dat Keltische en Germaanse talen hetzelfde waren. Daar ben ik het niet mee eens maar daar hebben we van mening over gewisseld. De mens had geen slechte bedoelingen en ik vind het nogal straf dat u hem vanalles verwijt. Er is trouwens geen taalwetgeving voor dit forum dus wat wil u toch bereiken met uw repressief optreden hier?
Oud 15 december 2004, 23:04   #130
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor opperst gelul. De voertaal is hier Nederlands. Wie die taal niet zo goed weet te hanteren, doet er het best aan een anderstalig forum te zoeken. Waarom zou de meerderheid van de forumgebruikers zich plotseling moeten aanpassen aan die ene Franstalige die hier komt binnenwaaien? Misschien kan hij alvast respect tonen voor de taal van dit forum. Dat zou al een stap zijn in de goede richting. Voor de rest zal hij het Nederlands slechts onder de knie weten te krijgen door het te gebruiken. M.a.w. op een forum ook hier in het Nederlands te schrijven.

Ik ga ook niet op een Italiaans forum eisen dat men in het Duits discussieert, zelfs al is het Duits een erkende regionale taal in Italië.
Ik heb me nooit ingeschreven voor Expeditie Robinson en toch denk ik na het lezen van uw woorden op een eiland te leven, ver weg van iedere andere vorm van taligheid. Wat een enge wereld! Hopelijk krijgt u genoeg te eten!
Oud 15 december 2004, 23:05   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt u de aanvang van deze discussie hier wel gelezen? De persoon begon deze discussie in het Nederlands. Hij is pas overgeschakeld op het Frans nadat hem dat 2 maal gevraagd werd door iemand die er net als de rest niks maar dan ook niks van begreep. Blijf je die persoon iets verwijten? Dit tart zelf elke regel van het fatsoen hoor.
Misschien kan die persoon dan ook eerst wat Nederlands leren voor hij zich begeeft op een Nederlandstalig forum.

Ik ga heus ook niet op een Turks forum wanneer ik nog maar mijn eerste twee lessen Turks achter de rug heb...
Oud 15 december 2004, 23:05   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me nooit ingeschreven voor Expeditie Robinson en toch denk ik na het lezen van uw woorden op een eiland te leven, ver weg van iedere andere vorm van taligheid. Wat een enge wereld! Hopelijk krijgt u genoeg te eten!
Eerlijk gezegd denk ik dat ik wel enkele talen meer spreek dan u. Al zeg ik dat in alle bescheidenheid.
Oud 15 december 2004, 23:55   #133
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik dat ik wel enkele talen meer spreek dan u. Al zeg ik dat in alle bescheidenheid.
Dat kan gerust zijn, maar daar gaat het niet over.
Oud 15 december 2004, 23:59   #134
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Misschien kan die persoon dan ook eerst wat Nederlands leren voor hij zich begeeft op een Nederlandstalig forum.

Ik ga heus ook niet op een Turks forum wanneer ik nog maar mijn eerste twee lessen Turks achter de rug heb...
Vanaf hoeveel lessen kent ge een taal? En hoe gaat ge dat nu proberen te testen? Een taalexamen afnemen eer ge op dit forum moogt toegelaten worden?
Een mens zou al beginnen denken dat men hier xenofoob is.
Oud 16 december 2004, 09:10   #135
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf hoeveel lessen kent ge een taal? En hoe gaat ge dat nu proberen te testen? Een taalexamen afnemen eer ge op dit forum moogt toegelaten worden?
Tegen ingekrompen geesten kan je niet praten, Gunter, da's verloren tijd ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 11:04   #136
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bwaah, na een jaartje zou een persoon (als die moeite doet en zich niet forceert) gemakkelijk zijn draai op dit forum kunnen vinden. Uiteraard moet men de Nederlandse taal ook interessant vinden. Fouten maken mag uiteraard, zolang men maar moeite doet zich verstaanbaar te maken in de plaatselijke voertaal. Ik vind Frans nl. ook niet zo gemakkelijk en het zit vol fouten.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 11:11   #137
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ben jij soms tegen de multiculturele samenleving ? c'est ça ?
Aplaus! Een Waal die erkent dat hij van een andere cultuur dan de Vlaamse afkomstig is.
Oud 16 december 2004, 11:25   #138
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Ik vind Frans nl. ook niet zo gemakkelijk en het zit vol fouten.
Dat is pas een rare uitspraak, gij zegt dat de taal fouten heeft, niet de persoon die de taal hanteert dus? Ik vrees dat ik op mijn schriftelijk examen Frans straks daar niet mee moet afkomen hoor.
Oud 16 december 2004, 11:33   #139
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ist es auch nicht richtig dass Deutsch eine nationale Sprache Belgiens ist? Warum würden wir dann nicht die Sprache von Goethe benutzen? Ich höffne auf jeden Fall dass Französischsprächigen es hinlängig verstehen. Ich betrachte diese Diskussion als geöffnet auf Deutsch!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 december 2004 om 11:34.
Oud 16 december 2004, 11:36   #140
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is pas een rare uitspraak, gij zegt dat de taal fouten heeft, niet de persoon die de taal hanteert dus? Ik vrees dat ik op mijn schriftelijk examen Frans straks daar niet mee moet afkomen hoor.
Het is maar hoe men het opvat. Uiteraard vatten franskiljons en belgicisten het beledigend op en zoeken ze alle middelen om taalkundigen foutjes te ontdekken om op deze manier (uit hun schrik voor het einde van de Belgische staat weliswaar) toch eens een Phyrrusoverwinning te behalen (niettegenstaande het feit dat mensen het irritant/tijdsrovend vinden).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be