Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2021, 20:55   #121
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De Stomme Van Portici is misschien meer uw ding
"Amour sacré de la Patrie,
Rends-nous l'audace et la fierté.
A mon pays je dois la vie,
Il me devra sa liberté."

Die gaat in 2030 weer opgevoerd worden en tijdens die aria tijdelijk verstoord door Vlaams-nationalisten. Even pauze, en daarna gaat de opvoering gewoon verder door terwijl die boeroepers uit respect voor de artiesten zelf hun ding verder laten doen.

Zo ging het naar't schijnt bij de viering van 175 jaar België toentertijd. Best grappig.

Die operazangers hadden ook respect voor die boeroepers en lieten hen even betijen, glimlachten beleefd en gingen daarna verder.

Zonder de Belgische Revolutie zou die opera ook in de vergetelheid zijn beland en die wordt ook hoofdzakelijk binnen die context herinnerd.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 september 2021 om 21:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:24   #122
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat zeg ik niet, maar het zijn 2 totaal verschillende genres.
Je vergelijking is als zeggen dat jouw asbak beter is als je buurmans bloembak.
Dat ze allebei huis-, tuin- en keukenproducten zijn is zo veralgemenend dat het te gek is voor woorden om die 2 met elkaar te vergelijken.

Je noemde Duitse opera's, wel eens Duitse schlagermuziek beluisterd?

Ik heb toch de indruk dat je afkeer eerder op basis van etiketjes is.
Vlaams moet wel slecht zijn.

QED.
Als er maar niet "Vlaams" opstaat, anders is onze halve Fransman in zijn wiek geschoten.
Dat er niet Vlaams opstaat daar heb ik absoluut niets mee te maken. Dat is hun eigen individuele keuze. En daar hebben schaapmensen zoals nationalisten een probleem mee.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:30   #123
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat er niet Vlaams opstaat daar heb ik absoluut niets mee te maken. Dat is hun eigen individuele keuze. En daar hebben schaapmensen zoals nationalisten een probleem mee.
Simplistisch indelen in klassen.
Je bent gewoon niet aan dat muziekgenre, ook mocht het in het Frans of het Duits zijn.
En ja, ze zingen in onze taal, omdat ze niet zo achterlijk zijn dat ze op hun eigen volk neerkijken.
Het zijn geen zelfhaters, geen belgicisten.

Het is even dwaas als zeggen dat je niet van Japanse horrorfilms houdt, en veel liever Amerikaanse westerns ziet, maar in werkelijkheid gewoon niet aan horrorfilms bent.
Belgicisten zijn te onnozel om een correcte vergelijking te maken.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 2 september 2021 om 21:32.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:52   #124
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Omdat er geen luisteraars voor zijn uiteraard. Op de Nederlandstalige radio hoor je ook amper Duitse muziek.
En amper Franse muziek.
Da's normaal.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:52   #125
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"Als er in ons land een ramp gebeurt, zoals de recente overstromingen in Wallonië, dan toont heel het land zich solidair...

Maar houden we ook écht van ons land? Een van de belangrijkste factoren om dat te bepalen is de aandacht en het respect voor elkaars taal. En een van de manieren om die aandacht of dat respect te tonen, is muziek.

In 2017 ging ik voor het eerst na of de diverse nationale radiozenders muziek in de taal van het andere landsgedeelte uitzonden.

Geen probleem aan Nederlandstalige kant: Franstalige muziek is er meer dan ruim vertegenwoordigd.

Maar aan Franstalige kant was het ontstellend gesteld: letterlijk geen enkel Nederlandstalig nummer werd er gedraaid. Geen aandacht noch respect voor de Nederlandse taal.

En nu? Hoe staat het drie jaar verder?

Ik worstelde me door de playlists van de verschillende stations en kwam tot dit resultaat voor vrijdag 27 augustus 06.00-22.00 uur:

RTBF La Première: 0 Nederlandstalige nummers (ik hoorde er op een dag nochtans wel één, maar dat zal een uitzondering zijn geweest)

RTBF Vivacité: 0 Nederlandstalige nummers (op 20/08, geen info voor 27/08 beschikbaar)
7 leuke Franse radiozenders naar om te luisteren - frankrijk.nlmais ne pas en néerlandais…

RTBF Classic 21: 0 Nederlandstalige nummers

RTBF Tipik: 0 Nederlandstalige nummers

Radio Nostalgie: 0 Nederlandstalige nummers

BEL RTL: info niet online beschikbaar (maar geen NL tijdens luistersessies)

Radio Contact: info niet online beschikbaar (maar geen NL tijdens luistersessies)

Radio NRJ: 0 Nederlandstalige nummers

De resultaten zijn overduidelijk.

Drie jaar later hebben de Franstalige radiozenders nog niets geleerd. Ze blijven volharden in hun afkeer en afschuw van onze Nederlandse taal. Ze beseffen daarbij niet dat ze daardoor medeverantwoordelijk zijn voor datzelfde gevoel van afkeer bij een groot deel van de Franstalige bevolking.
Wat als België echt zou splitsen? ...

Maar de radiozenders wentelen zich graag in excuses.
Hun luisteraars kennen geen Nederlandstalige muziek en willen die daarom niet horen, zeggen ze. Dat de luisteraars die muziek niet kennen is net de fout van de zenders in kwestie.

Of ze komen af met het feit dat Nederlands toch maar een kleine taal is.
In de wereld misschien wel, maar in België – het zendgebied van de zenders in kwestie – zeker niet. Bijna twee derde van de bevolking is Nederlandstalig.

Met welk non-argument ze ook voor de dag komen, zij zijn mede verantwoordelijk voor de taalkundig bedroevende situatie in hun eigen landsgedeelte maar hebben niet het lef om hun verantwoordelijkheid daarin te nemen.

Als het land ooit splitst of op een andere manier wordt opgedeeld, dan hebben de Franstalige radiozenders er met hun aversie voor alles wat Nederlandstalig is een grote rol in gespeeld."

https://taalfluisteraar.be/2021/08/3...NypuD45ZD1gf_8

Waarom moeten wij blijven samenleven in één land met mensen die niets moeten weten van onze taal ?

Wij en zij zouden veel gelukkiger zijn ,moesten wij kunnen leven in ons eigen Nederlandstalige land en zij in hun eigen Franstalige land..

Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Waarom zouden Walen Nederlandstalige liedjes draaien als wij Vlamingen er met moeite eens naar luisteren ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:54   #126
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Je bent gewoon niet aan dat muziekgenre, ook mocht het in het Frans of het Duits zijn.
En ja, ze zingen in onze taal, omdat ze niet zo achterlijk zijn dat ze op hun eigen volk neerkijken.

Het is even dwaas als zeggen dat je niet van Japanse horrorfilms houdt, en veel liever Amerikaanse westerns ziet, maar in werkelijkheid gewoon niet aan horrorfilms bent.
Wat heb je gedronken? Je bent onverstaanbaar.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2021, 21:55   #127
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2 !!!
Oud 2 september 2021, 21:58   #128
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Wat heb je gedronken? Je bent onverstaanbaar.
Misschien heb je teveel Le Figaro gelezen om nog Nederlands te begrijpen.
Oud 2 september 2021, 22:07   #129
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien heb je teveel Le Figaro gelezen om nog Nederlands te begrijpen.
Wanneer Duc Le Figaro leest, ligt er hiernaast een verklarend Frans woordenboek.
Oud 3 september 2021, 09:08   #130
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom zouden Walen Nederlandstalige liedjes draaien als wij Vlamingen er met moeite eens naar luisteren ?
Om Nederlands te leren .De enige werkwijze waarmee de Walen dit land nog bij elkaar zouden kunnen houden.

Daar ik echter voorstander ben van de Vlaamse onafhankelijkheid verheugt het mij ten zeerst dat de Walen geen enkele inspanning doen om onze taal te beluisteren ,laat staan dat ze onze taal zouden leren.

De kloof tussen Noord en Zuid kan er alleen maar dieper door worden en de Vlaamse onafhankelijk meer onafwendbaar.

Dus doe zo voort Waalse zenders blijf de Nederlandstalige liedjes negeren ,de Vlaamsgezinden danken U voor ijver.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 09:12   #131
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ooit een YouTube-video gezien van een Waalse en zij kon het Nederlands als taal gewoon niet uitstaan, maar had verder geen hekel aan Vlamingen. In Vlaanderen werd ze altijd met respect behandeld zelfs, volgens haar.
Voor veel Franstaligen heeft het Nederlands de reputatie een 'lelijke taal' te zijn. Vooral aangepraat door groepsdynamiek. Anti-intellectuele Vlamingen noemen het Frans ook wel eens 'bekakt'.

Ik snap haar initieel standpunt zelfs, maar naar mijn mening is een taal niet meer lelijk wanneer je die begrijpt. Kwestie van vooroordelen doorbreken.

Sowieso gaan veel mensen nooit de andere landstaal leren, maar het kan geen kwaad als een grote groep mensen het wel doet. Dat is zelfs logisch. De media van het andere landsgedeelte begrijpen, al is het maar passief, dat lijkt me nogal handig.

Toegegeven, Vlamingen en Walen negeren elkaar gewoon en het is ook een mythe dat Walen erg Belgisch-gezind zijn. Als je daarin overdrijft dan word je daar ook als 'zot' beschouwd. Erg lauw en bescheiden pro-Belgisch zijn ze eerder, niet in het minst omdat voor hen België het beste staatsverband is om in te zitten. In veel opzichten is Franstalig België als het België dat ik me vaagjes als kind herinner, ja, maar dat wil niet veel zeggen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 september 2021 om 09:22.
Oud 3 september 2021, 09:25   #132
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als iemand die een Germaanse taal spreekt probeer ik ook het Tsjechisch te leren. Slavische talen zijn erg anders en het is veel werk, te meer omdat quasi niemand in mijn omgeving zich ermee bezighoudt. Dat probleem hebben veel Franstaligen ook, doordat zo'n overweldigend grote meerderheid zich er totaal niet mee bezighoudt een continentaal Germaanse taal te leren als het Nederlands. Het vergt veel extra inspanning voor die enkeling.

En het feit dat Vlamingen voor de langste tijd het Nederlands zelf stiefmoederlijk behandelden of zelfs nog behandelen helpt hierin evenmin. Dat is tegenwoordig terug aan het verbeteren wel. Minachting voor de standaardtaal en een lage woordenschat bezitten, ik zie het nog veel te vaak. Zo herken ik een kettingblowende gameverslaafde.

Ooit op reddit eens een post gezien waarin woorden gedeeld werden die ze nog nooit gehoord hebben, terwijl ik ze gewoon allemaal kende. Ik vond dat schrijnend. De Belgium subreddit zit ook vol Vlaamse Belgicisten en die konden gewoon geen deftig Nederlands... Ik heb die mensen erg kwaad gekregen door dat aan te kaarten toen (dat ze anti-intellectueel waren en hun onderwijs op niks trekt en dat ze het beter in vraag konden stellen, samen met Antwerps chauvisme over la Flandre profonde toegegeven). Iedere Nederlander kent die woorden nl. wèl en ikzelf ook in de omgeving waarin ik opgegroeid ben. En Hollands was het niet hoor... Gewoon mensen met een lage woordenschat uit eigen luiheid en vooral lamlendigheid doordat ze te vaak gamen.

Ik vind dat jammer, ja. De hoge zelfmoordcijfers in Vlaanderen hebben er ook ietwat mee te maken denk ik. Psychische onstabiliteit van veel mensen om erg diepe redenen. Er is een verband tussen dat en de geestelijke luiheid. Depressie doet dat immers bij een mens.

Dat is wel fel aan de verbeterende kant, omdat ik niet de enige ben die zich aan die taalluiheid ergert. Veel Vlaamse schrijvers hebben anders wel een erg creatief en rijk taalgebruik, desondanks. Dat soort anti-intellectueel heeft vaak ook een mentaliteit waarin anderen niet boven het maaiveld mogen uitsteken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 september 2021 om 09:53.
Oud 3 september 2021, 09:58   #133
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dit is de beruchte draad:
https://www.reddit.com/r/belgium/com..._daily_speech/

Het is erg gesteld met Vlaamse zoomers. Maar toen ik een tiener was waren die woorden ook normaal en jeugdigen die ik tegenkom kennen die woorden wel degelijk en gebruiken die... Maar er wordt beschreven dat mensen gepest worden voor het gebruik van normale woorden door hun omgeving.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 september 2021 om 10:02.
Oud 3 september 2021, 14:57   #134
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ooit een YouTube-video gezien van een Waalse en zij kon het Nederlands als taal gewoon niet uitstaan, maar had verder geen hekel aan Vlamingen. In Vlaanderen werd ze altijd met respect behandeld zelfs, volgens haar.
Voor veel Franstaligen heeft het Nederlands de reputatie een 'lelijke taal' te zijn. Vooral aangepraat door groepsdynamiek. Anti-intellectuele Vlamingen noemen het Frans ook wel eens 'bekakt'.

Ik snap haar initieel standpunt zelfs, maar naar mijn mening is een taal niet meer lelijk wanneer je die begrijpt. Kwestie van vooroordelen doorbreken.

Sowieso gaan veel mensen nooit de andere landstaal leren, maar het kan geen kwaad als een grote groep mensen het wel doet. Dat is zelfs logisch. De media van het andere landsgedeelte begrijpen, al is het maar passief, dat lijkt me nogal handig.

Toegegeven, Vlamingen en Walen negeren elkaar gewoon en het is ook een mythe dat Walen erg Belgisch-gezind zijn. Als je daarin overdrijft dan word je daar ook als 'zot' beschouwd. Erg lauw en bescheiden pro-Belgisch zijn ze eerder, niet in het minst omdat voor hen België het beste staatsverband is om in te zitten. In veel opzichten is Franstalig België als het België dat ik me vaagjes als kind herinner, ja, maar dat wil niet veel zeggen.
Inderdaad de meeste Walen hebben een afkeer van het Nederlands,want deze taal past niet in het beeld dat zij van"La Belgique" hebben en koesteren.

Volgens hen is België een Franstalig land waar in het Noorden nog wel enkel zonderlingen een onverstaanbare taal spreken.

Dat de meerderheid van hun landgenoten Nederlands spreken ,daar hebben ze nog nooit bij stilgestaan en willen ze ook niet weten.
Dat verdringen ze constant en wie hen daar durft aan te herinneren is een extremist en een ruziezoeker volgens hen.

Door deze grote aversie voor het Nederlands weigeren zij het ook te leren en het zelfs te beluisteren .Dat is dan ook de verklaring van het feit dat er letterlijk geen enkel Nederlandstalig liedje op de Waalse zenders te horen is.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 september 2021 om 15:05.
Oud 3 september 2021, 15:18   #135
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Maar er zijn wel Duitsers die in't Nederlands zingen.
https://www.youtube.com/watch?v=0hkJ0YKcDHk
De cover van Mama's Jasje is beter, wat mij betreft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 15:22   #136
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een deel van de Vlamingen. Al die Vlaamse artiesten hebben ook hun publiek.
Oud 3 september 2021, 15:59   #137
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad de meeste Walen hebben een afkeer van het Nederlands,want deze taal past niet in het beeld dat zij van"La Belgique" hebben en koesteren.

Volgens hen is België een Franstalig land waar in het Noorden nog wel enkel zonderlingen een onverstaanbare taal spreken.

Dat de meerderheid van hun landgenoten Nederlands spreken ,daar hebben ze nog nooit bij stilgestaan en willen ze ook niet weten.
Dat verdringen ze constant en wie hen daar durft aan te herinneren is een extremist en een ruziezoeker volgens hen.

Door deze grote aversie voor het Nederlands weigeren zij het ook te leren en het zelfs te beluisteren .Dat is dan ook de verklaring van het feit dat er letterlijk geen enkel Nederlandstalig liedje op de Waalse zenders te horen is.
U veralgemeent. Al gezien hoeveel Franstaligen in Vlaanderen leven? En ik heb het over heel Vlaanderen. Al gezien hoeveel Franstaligen naar Nederlandstalige scholen gaan? Zelfs in het publiek van TOTZ in Blankenberge kon men Franstaligen zien.

Franstalig België is niet helemaal tegen het Nederlands.
Er zijn gewoon andere manieren om Nederlandstige muziek te leren kennen. Veel Franstaligen luisteren naar Q, Joe, Nostalgie en dergelijken waar ze Nederlandstalige liedjes draaien.
Oud 3 september 2021, 16:02   #138
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een deel van de Vlamingen. Al die Vlaamse artiesten hebben ook hun publiek.
Wie Nederlands wil leren en niet dagelijks in contact komt met Nederlandstaligen, bekijkt best Nederlandstalige TV zenders of beluistert Nederlandstalige liedje s om het ritme en de intonatie van die taal onder de knie te krijgen .

Het feit dat de Waalse Radio geen enkel Nederlandstalig liedje uitzendt is het beste bewijs dat er geen vraag naar is en dat de Walen dus geen enkele interesse hebben om Nederlands te leren.

Dat is hun goed recht ,maar dan moeten zij ook niet eisen dat wij samen met hen in één land blijven wonen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 september 2021 om 16:03.
Oud 3 september 2021, 16:05   #139
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U veralgemeent. Al gezien hoeveel Franstaligen in Vlaanderen leven? En ik heb het over heel Vlaanderen. Al gezien hoeveel Franstaligen naar Nederlandstalige scholen gaan? Zelfs in het publiek van TOTZ in Blankenberge kon men Franstaligen zien.

Er zijn gewoon andere manieren om Nederlandstige muziek te leren kennen. Veel Franstaligen luisteren naar Q, Joe, Nostalgie en dergelijken waar ze Nederlandstalige liedjes draaien.
U hebt nog steeds geen verklaring gegeven voor het feit dat geen Belgische Franstalige zender ook maar één enkel Nederlandstalig lied uitzendt.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 september 2021 om 16:05.
Oud 3 september 2021, 16:44   #140
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat er Franstaligen in Vlaanderen leven is helemaal geen bewijs voor het voortbestaan van België.

Ook veel Nederlanders ,Fransen ,Britten en Duitsers leven in Vlaanderen en die leefden voordien niet in België.

Dus na de Vlaamse onafhankelijkheid kunnen er gerust nog Franstaligen naar

Vlaanderen komen wonen ,maar ze zullen dan wel Nederlands moeten leren

daar ze zich niet meer zullen kunnen verbergen achter hun pseudo-excuus

voor hun Nederlands onkundigheid;

"Nous sommes quand même en Belgique ici"
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be