![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=aQ8xDia5RNY
![]() |
![]() |
#123 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is de aloude truc natuurlijk. Iemand weet iets niet, maar dat komt dan zogezegd niet omdat die persoon het gewoon niet weet, maar omdat het niet te weten zou zijn. Het is immers ondenkbaar dat de persoon in kwestie een bepaalde fundamentele kennis gewoon niet zou hebben, nietwaar. Iedereen rationeel, leve "de Verlichting".
![]()
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 11 september 2021 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zullen ongeveer alle mensen een Rubens als "kunst" klasseren waarschijnlijk, maar hoogstwaarschijnlijk grotendeels omdat zij dat op school zo geleerd hebben, of omdat er veel Rubens schilderijen in gekende musea staan of zoiets. Echter, om nu een *definitie* te geven die maakt dat een Rubens WEL kunst is, en een foto van mijn vrouw op mijn facebook pagina GEEN kunst is, op een overduidelijke manier, dat is al stukken moeilijker. Maw, om af te leiden of een zeker object een kunstobject is, puur op basis van de fysico-chemische eigenschappen van dat object, samen met enkele wat minder abstracte concepten van het menselijke bestaan, is stukken moeilijker dan voor een technologie object zoals een benzine motor. Welke zijn de definierende eigenschappen van een materieel object om het tot "Kunst" te verheffen ? Om dat te illustreren. Ik kan maar weinig mensen daarvan overtuigen, maar ik vind hoogspanningslijnen door het landschap "kunst". Dat is niet om idioot te doen (hoewel mensen in mijn omgeving dat denken). Ik heb gewoon een kunstzinnige ervaring als ik een hoogspanningslijn doorheen een landschap zie, en dan nog vooral wanneer het daarmee een beetje contrasteert. Ik heb dat ook met koeltorens van kerncentrales. Ik vind de combinatie van de wiskundige eenvoudige eigenschappen van die geometrische objecten (de hyperboloide van koeltorens en de cycloide van hangende hoogspanningslijnen) gecombineerd met hun technologische nuttigheid en de fysische processen die dat veroorzaken, gewoon kunst, kunst die door de mens is geschapen, en die hierbij dingen gebruikt die voor totaal andere concepten ingevoerd werden als intellectueel spel. Weinigen hebben die kunstervaring met mij. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2021 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan is de zwaartekracht een aloude truc.
Citaat:
Wat de ene kunst van grote orde vind, vind een ander pure tijdverspilling. Een historische "verreweggistaanse" kunstschat in een museum "hier", kan in verreweggistan een wegwerpproduct geweest zijn. Dit is "kunst", naar de ruime definitie van "kunst". ![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, dat alles heeft weinig te maken met het concept van 'kunst' zoals dat vanaf de negentiende eeuw is gegroeid. Vanaf de negentiende eeuw associëren mensen kunst met 'originaliteit' of 'experiment' of 'l'art pour l'art' of als een kwestie van subjectieve voorkeuren en 'interpretaties'. Dat heeft natuurlijk te maken met het anomische karakter van de Verlichting: de 'rede' van de Verlichting heeft de restanten van de religieuze mythe (die natuurlijk al lang niet meer vergelijkbaar waren met hun oorspronkelijke gedaante) verworpen maar geen hoger inzicht in de plaats gebracht. De kennis van een Shakespeare is verloren gegaan bij de goedbedoelde 'platheden' van een enkel instrumentele 'rationaliteit' die zelf gepaard gaat met een nieuwe illusie: dat je de mensen 'vrij' kan laten en het zo wel goed zal komen. Rituelen worden op die manier anti-rituelen: we 'vieren' dat we géén orde meer hebben en in onze waan menen we dat dat een goede zaak is, zolang de gevolgen niet te zeer zichtbaar zijn. In de kunst komt dit tot uitdrukking in aanvankelijk, na de oppervlakkige reanimatie van 'het klassieke' in het neoclassicisme, een sentimentalisering (de romantiek) maar al gauw in een op zichzelf opererend 'kunstcircuit' waarin aanvankelijk nog 'stromingen' maar al gauw individuele 'kunstenaars-ondernemers' alle anderen in het veld (de 'connaisseurs') van hun 'relevantie' willen overtuigen door op steeds nieuwe manieren de aandacht te trekken of via een snobistisch spel van referenties waar ook een 'inwijding' voor nodig is, maar dan een inwijding in precies dat soort snobisme. Uiteraard is dat maar een grove schets, maar het geeft hopelijk een idee.
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 september 2021 om 01:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aanvankelijk is kunst een offer ritueel (de Holocaust is dus grote Kunst), en uiteindelijk is het een vorm van snobisme, met een aantal tussen vormen. Waren de nazi's nu grote kunstenaars, of gewoon snobs ? En is een kakmachine nu kunst of niet ? Laatst gewijzigd door patrickve : 12 september 2021 om 06:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zet een aantal mensen in een grot om te leven, en één keer men geïnstalleerd is, begint men de grot - en zichzelf - te decoreren. Soms is deze decoratie, om jouw woorden te gebruiken, geworteld in het ritueel, maar dat hoeft niet altijd. Decoratie & kunst werden ook gebruikt als statussymbool, om zich te onderscheiden van anderen. Of gewoon omdat ze het mooi vonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zei dus wat het aan de oorsprong is en hoe het geëvolueerd is tot het huidige anti-ritueel (dat de eigen paradox van een geïnstitutionaliseerde avant-garde ondertussen vaak in postmoderne zin 'ironiseert' zonder er echter aan te kunnen ontkomen) met de bijhorende double binds (men wil de aandacht trekken door net af te stoten etc.). Het 'vieren' van ordeloosheid met daarbinnen de nodige distinctiedrang heeft de moderne kunst overigens gemeen met andere moderne anti-rituelen zoals de Gay Pride of allerlei 'debatten' die niet het vinden van juiste inhoud maar 'het debat' zelf als doel hebben, zoals gebruikelijk in de huidige menswetenschappen etc. Ik kan er ook niet aan doen dat jij als ahistorische en binaire ('het is dit of dat') denker zoiets als 'tegenstrijdigheid' ervaart. Het heet historische evolutie, maar die is wel coherent inzichtelijk, waarbij dus de eroderende werking van de moderne "Verlichting" een belangrijke schakel is, zoals ik uitlegde. (Overigens liet ik inderdaad zuiver propagandistische kunst in de moderne betekenis van het woord nog buiten beschouwing - weinigen hebben ooit nazi-'kunst' of het sociaal realisme van de Sovjets serieus genomen -, net als de doorwerking van de oorspronkelijke rituele functie van kunst, vermengd met propaganda, in Hollywood-producties: na de autonomisering van het artistieke veld zijn zulke dingen 'entertainment' gaan heten.) Grote kunst is kunst die de waarheid over de mens op exemplarische wijze ervaarbaar maakt of het leven vanuit die waarheid met schoonheid omringt, in beide gevallen met behulp van technische kunde. Dat vergt echter een daarbij passend hoger bewustzijn, naast de nodige scholing.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 september 2021 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 september 2021 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat uit van een intrinsiek idee van wat ongeveer "kunst" zou moeten zijn, om dan gaan te praten in welke contexten historisch gezien die reeds a priori "begrepen" concepten van kunst zouden aangewend worden, maar je geeft juist die definitie niet, waarom het tromgeroffel van in trance gebrachte stamleden "kunst" is en het doorspiezen van het hart van de geofferde, GEEN kunst is. Waarom is het zingen in concentratie kampen "kunst" en waarom is het gas snuiven dat niet ? Waarom is brood bakken geen kunst, maar is zingen in de kerk dat wel ? Waarom is wijn drinken door de pastoor geen kunst, en is het ritueel van om een hostie te gaan als processie beweging dat wel (of niet ?) ? Kortom, als ik met een totaal blote lei begin, en ik vraag U "wat is de definierende eigenschap van kunst ?" dan blijft gij mij het antwoord even schuldig, want ge moet ervan uit gaan dat ik al een a priori ideetje zou hebben van wat kunst nu is. Is iemand het hoofd afhakken kunst bijvoorbeeld ? Is een brood bakken kunst ? Is het afgehakte hoofd een kunstvoorwerp ? Is een gebakken brood kunst ? Welke is de definierende eigenschap van kunst waaraan ik iets kan afmeten om na te gaan of het aan de definitie voldoet of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Beetje zielig die houding. Laatst gewijzigd door Bach : 12 september 2021 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb het in dit antwoord nu over de oorsprong uiteraard. Grote kunst werkt gemeenschapsstichtend zonder nog schatplichtig te zijn aan de logica van het stichtende geweld. Dan is kunst de vertelling/aankleding van de waarheid over de mens en de daaruit volgende juiste fundering van het samenleven. En 'snobistische' kunst is vermengd met het geweld zelf, maar dan 'symbolisch': de ander imponeren, afwijzen etc. 'Intacte' kunst - hetzij mythisch, hetzij waarachtig - is echter een niet-gewelddadige (maar al dan niet aan het geweld schatplichtige) manier om de maatschappelijke orde te regeneren.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 september 2021 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
![]() Is dit enkel kunst wanneer ik dit kunst vind of kan dit ook kunst zijn zonder menselijk oordeel? Persoonlijk heb ik kunst wel eens pogen te vatten met de uitspraak "kunst is kwalitatief handelen of het resultaat daarvan". Maar gegarandeerd heb je dan iemand die de Kaboel airport chaos kunst zal noemen. Misschien dienen we kunst te bevrijden uit de klauwen van de kunstkritiek. Laatst gewijzigd door Bach : 12 september 2021 om 09:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, harnassen, pluimen op de helmen, schijn aanvallen en elk verhaal waarin men over geweld fantaseert zijn vormen van kunst die aan uw definitie voldoen. Maar inderdaad, de gewelddaad zelf is dan geen kunst volgens uw definitie. De kostuums van rechters die mensen ter dood gaan veroordelen zijn kunst, maar de executie niet. Het gejoel van de menigte voor de executie is kunst, maar het vallende mes niet. Ik geef toe nooit dat als definitie van kunst te hebben gezien, maar ma foi, waarom niet he. Ik wist niet dat kunst zo intiem met geweld te maken had, maar niet de gewelddaad zelf was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de eerste vorm van uw kunst definitie natuurlijk niet: kakmachines worden niet gebruikt bij het omkaderen van een daad van geweld, zou ik denken. Als je zegt dat kunst datgene is dat "rond geweld hangt" zonder het geweld te zijn, en nadien kom je af met "kunst is datgene wat daar ondertussen los van komt te staan", dan heb ik weer geen definitie van kunst meer die bruikbaar is als definierende eigenschap om na te gaan of iets kunst is of niet he. Is een boek over de menselijke anatomie dan het type voorbeeld van "kunst", waarbij toch wel een waarheid over de mens wordt getoond, dat wel degelijk een juiste fundering van het samenleven eruit laat volgen, bijvoorbeeld hoe je moet samenleven met iemand met een gebroken been of zo ? En ja, in zekere mate is een kakmachine dan kunst. Het zegt een waarheid over de mens, en heeft iets te maken met hoe we moeten samenleven (bijvoorbeeld, aan rioleringen denken en zo). Laatst gewijzigd door patrickve : 12 september 2021 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begin te beseffen dat "Alahu Akbar" als schreeuw, een vorm van kunst is.
En misschien is een kakmachine uiteindelijk ook een vorm van kunst, als je denkt dat je het in de broek doet als iemand Alahu Akbar naast U schreeuwt. Met andere woorden, kunst die andere kunst voortbrengt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees de Bourgondiers eens, wij met onze huidige bril zien wat figuren rond een lam staan, maar het gaat toch wel wat verder dan dat. Als je weet dat er rond die gasten hun nek een gouden lam hing (Ridders van het Gulden Vlies) dan weet je in welke richting je moet zoeken. Van Eyck zijn dagelijks brood moest ook betaald worden, in die zin zijn al die kunstenaars die de geschiedenis gekend heeft niet veel beter dan de ilustrator van de Volkischer Beobachter of Pravda. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. |
|
![]() |
![]() |