Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2021, 20:14   #121
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ten eerste is ELK van de regeringspartijen (min één) tegen een staatshervorming 'omwille van' de staatshervorming. Enkel CD&V is daar vragende partij voor om hun 'Vlaemsche' flank af te kunnen dekken tgo de NVA. Een paraplu-reflex dus.

Bekijk het zoals de marketing waarover Jan Jambon het had toen hij het standpunt van NVA inzake de transfers ging toelichten aan het waals patronaat : 'dat interesseert ons enkel voor de marketing'.

Dat wist iedereen vanaf dag één.
Maar : pacta sund servanda, en dus moet de regering tegen het eind van de legislatuur een rapport kunnen voorleggen waar CD&V heel veel positieve dingen in gaat kunnen lezen en de rest wellicht gaat zitten staren naar het plafond.

Om je vraag te beantwoorden : CD&V gaat moeten zien naar buiten te kunnen komen met RESULTATEN op de bevoegdheidsdomeinen van haar ministerposten. Niet met steriel gelul in een rapport over een hypothetische staatshervorming dat de dag daarna in het nationaal archief zal zitten. (of in de prullebak van De Croo)
Die ‘institutionele maatregelen’ zijn uiteraard gewoon wat windowdressing. Zo zijn zij nu de exponent geworden van het Vlaams Nationalisme in de federale. Eat that NVA.
En over wat er echt gebeurt trekt zich niemand buiten wat NVA’ers iets aan.
Ze zullen in 2024 wel wat voorstellen op tafel leggen en enkele onbelangrijke grondwetsartikelen voor herziening vatbaar maken en voila: opdracht vervuld.

Voor de rest idd goed besturen en met Annelies Verlinden scoren ze goede punten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 20:20   #122
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ook als het om het onafhankelijk verklaren van Vlaanderen gaat ? Dat zou een mop zijn he. Wie durft de N-VA uitdagen om vanuit de oppositie tegen de onafhankelijkheid van Vlaanderen te stemmen, voorgesteld door de Vivaldi meerderheid ?

Want geef toe, als die truuk lukt, dan is het gedaan met de N-VA, en komen al die stemmen terug naar CD&V, en naar O-VLD en naar Vooruit he.
Ik zou er zeker mijn geld niet op zetten dat ze dat mee zouden goedkeuren. Ze kunnen nog altijd zeggen dat het niet ver genoeg gaat, dat er teveel toegevingen zijn enz.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 20:21   #123
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die ‘institutionele maatregelen’ zijn uiteraard gewoon wat windowdressing. Zo zijn zij nu de exponent geworden van het Vlaams Nationalisme in de federale. Eat that NVA.
Ze zullen in 2024 wel wat voorstellen op tafel leggen en enkele onbelangrijke grondwetsartikelen voor herziening vatbaar maken en voila: opdracht vervuld.

Voor de rest idd goed besturen en met Annelies Verlinden scoren ze goede punten.
Dat denk ik ook. Wat gelul voor de galerij om de indruk te wekken dat ze de 'vrienden' van bij NVA niet echt hebben zitten uitlachen in hun gezicht. (dat zou hinderlijk zijn tijdens de kiescampagne)

Maar meer is het vermoedelijk niet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 20:22   #124
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik zou er zeker mijn geld niet op zetten dat ze dat mee zouden goedkeuren. Ze kunnen nog altijd zeggen dat het niet ver genoeg gaat, dat er teveel toegevingen zijn enz.
Uiteraard, dat was de vorige keer ook zo.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 21:57   #125
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout.
Er is enkel afgesproken dat twee regeringsleden de mogelijke pistes om tot een volgende staatshervorming te komen moeten voorbereiden. Een werkgroep dus. Die een rapport mag schrijven.
Dubbele bezetting : één CD&V'er om trekker te spelen, één MR lid om de boel tegen te houden.

Die zijn ZO keihard aan het werken dat er sinds de start van de regering al nul komma nul geruchten naar buiten zijn geraakt. Ongetwijfeld een heeel goed teken, over de ambitie van deze werkgroep.
Dat is inderdaad dood en begraven; alles waar een werkgroep- of tegenwoordig een task force, voor opgericht wordt is afgeschreven, komt nooit meer iets van.

Vroeger noemde we dat de Griekse kalender.
Oud 11 oktober 2021, 22:20   #126
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de financieringswet regelt de financiering van de gewesten en de gemeenschappen, die blijft gewoon bestaan. Ze werd wel hervormd. Nieuw is dat een gewest dat een hogere procentuele inbreng in de personenbelasting heeft, meer dotaties ontvangt en de gewesten meer fiscale autonomie verkregen via opcentiemen. Als compensatie werd voor de economisch zwakkere regio’s een compensatie ingebouwd. Dat blijft tussen 2015 en 2024 constant.

Sedert 2015 voorziet m.n. de financieringswet in een overgangsmechanisme van 620 miljoen euro (ca. 4 procent van de Waalse begroting) dat het Waals gewest jaarlijks ontvangt. Dat bedrag begint vanaf 2024 met 62 miljoen euro per jaar te verminderen - ik denk dat je hierop doelde - om dan in 2034 weg te vallen.
Dankjewel voor deze concrete info !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 22:24   #127
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

2024: indien BDW dan geen partijvoorzitter meer is, zou de deur kunnen openstaan in de Vlaamse regering voor een regerende coalitie NVA + VB.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 23:30   #128
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
2024: indien BDW dan geen partijvoorzitter meer is, zou de deur kunnen openstaan in de Vlaamse regering voor een regerende coalitie NVA + VB.
Ik zit niet in het parlement. En voorlopig beperk ik mij tot slapen met mijn voeten op mijn werkbureau. Dat brengt meer op.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 06:12   #129
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Is het een deur die open kan gaan of een deur die altijd gesloten zal blijven?

Een 'overjarig artikel' de dato woensdag 9 september 2020 leerde:

'Een samenwerking tussen de N-VA en Vlaams Belang is niet zo vanzelfsprekend'

Of er ooit een samenwerking zal kunnen komen dat lijkt mij een héél twijfelachtige zaak.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 oktober 2021 om 06:13.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 07:23   #130
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ‘uitdoven der transfers’ is een mythe. Transfers gebeuren namelijk tussen personen, niet tussen deelgebieden.

De financieringswet regelt enkel dotaties aan alle gewesten en gemeenschappen. En binnen die dotaties is het enige wat na 2024 afneemt een overgangsmechanisme per jaar aan de economisch zwakkere regio’s m.n. 620 miljoen euro aan het Waals en 102 miljoen euro per jaar aan het Brussels gewest (zie mijn vorige post).
Ook dat laatste is wishul thinking....als het aan de PS ligt.
Oud 12 oktober 2021, 07:34   #131
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

'Nog tot 2024 zal Bart De Wever warm en koud blazen over Vlaams Belang'

Stopt Bart De Wever echt met politiek als zijn partij in een regering stapt met Vlaams Belang, of vindt hij zo'n uitspraak een slimme manier om de partij weer klein te krijgen?

Of het, tot vervelens toe, blijvende warm- en koud blazen over een andere partij/partijen wel een goed plan is dat lijkt mij ver gezocht.
Oud 12 oktober 2021, 07:47   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is afgelopen met de dictator van de N-VA. En hij wéét het.

Zich afzetten tegen het Vlaams Belang is nog het enige dat hem rest om naar de gunst van zijn goede Belgische vrienden de azen. Wie weet mag wat rest van zijn partaai na de volgende verkiezingen als 8ste Vivaldipartijtje fungeren.
Oud 12 oktober 2021, 08:03   #133
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Stopt Bart De Wever echt met politiek als zijn partij in een regering stapt met Vlaams Belang, of vindt hij zo'n uitspraak een slimme manier om de partij weer klein te krijgen?

Of het, tot vervelens toe, blijvende warm- en koud blazen over een andere partij/partijen wel een goed plan is dat lijkt mij ver gezocht.
Dit is het artikel dat achter een betaalmuur zit:

Citaat:

11/10/21
Peter Casteels

Redacteur Knack

'We zullen pas in 2024 weten wat de N-VA met Vlaams Belang van plan is.'

Het eerste wat ik zaterdagochtend zag toen ik in bed op mijn smartphone keek, was Bart De Wever die, verkleed als Romeinse veldheer ergens in Vlaamse velden, een strijdkreet uitriep. Ik wreef me nog eens in de ogen om zeker te zijn dat het wel degelijk de eeuwige voorzitter van de N-VA was, maar natuurlijk was hij het echt. Een van zijn medestrijders - ze leken wat op de figuranten die vroeger in de kantine van F.C. De Kampioenen zaten - droeg voor de gelegenheid een Vlaamse vlag mee. 'Re-enactment is een fantastische hobby', schreef De Wever erbij. Ik geloofde het meteen.

Is dit de manier waarop De Wever tegenwoordig probeert zichzelf een plaats in de geschiedenis te geven? Het moet haast wel, of veel keuze heeft hij toch niet. Verder vult hij zijn dagen met teleurgesteld en misschien een tikje rancuneus terugkijken op wat er na de verkiezingen van 2019 is gebeurd, en met de moed der wanhoop vooruitblikken naar 2024 - over de Vlaamse Regering, de enige waarvan de N-VA de leiding heeft, horen we hem vreemd genoeg nooit. Maar over 2024, de eerste keer dat De Wever wéér een kans krijgt om geschiedenis te schrijven, hoort hij zichzelf dan weer zodanig graag praten dat hij er zelfs weer interviews over geeft aan De Standaard.Commentatoren doen graag alsof de campagne alweer begonnen is, maar de verkiezingen zijn echt nog heel ver weg.

We zullen de analyse van De Wever - hopen dat hij het akkoord met de PS uit de zomer van 2020 hard kan maken - dus nog vaak moeten aanhoren. Er is maar één dingetje dat in zulke interviews voor wat spanning zorgt: wat zal Bart De Wever dit keer over Vlaams Belang zeggen?

Dat begon al op verkiezingsavond in 2019, toen de N-VA even spectaculair verloor als het Vlaams Belang won. De Wever ontweek die avond begrijpelijkerwijs elke vraag over samenwerking, maar telde de uitslagen van de twee partijen tussen neus en lippen al bij elkaar op. 'De gecombineerde uitslag is massief', zei hij 's avonds tegen VRT-journalist Pieterjan De Smedt. 'Ik heb nog nooit zo'n grote uitslag geweten die toch echt rechts van het centrum zit - centrumrechts en rechts - en zo duidelijk Vlaams-nationaal is.' De Wever startte vervolgens gesprekken en onderhandelingen op over een Vlaamse Regering, waar het Vlaams Belang wekenlang bij betrokken was. Dat mislukte. N-VA'ers als Theo Francken legden de schuld daarvan het liefst bij CD&V en Open VLD, de partijen die al helemaal niet met Vlaams Belang in een regering gezien wilden worden.

Zelfs toen de N-VA dan maar met die twee een akkoord sloot, kon minister-president Jan Jambon zijn spijt over de gemiste kans niet onderdrukken. Hij had Vlaams Belang graag zien meedoen, om te kunnen aantonen dat hun 'toverformules' onrealistisch zijn. 'We zouden echt niet plat op de grond zijn gegaan voor al hun eisen, maar we wilden hen wel in het bad trekken in een of andere vorm van besturen', bekende hij daarover tijdens het openingscollege van politoloog Carl Devos aan de UGent.Twee maanden later klonk Bart De Wever in Humo helemaal anders. 'Ik zal duidelijk zijn: als ik moet kiezen tussen stoppen met politiek of dát, dan stop ik direct', zei hij daar over een eventuele samenwerking met Vlaams Belang, een partij die volgens hem 'vuiler dan ooit' is. 'Ik ga mezelf niet verloochenen. Politiek is me niet álles waard.'

Helder, nee? De slinger leek daarmee sinds de laatste verkiezingsavond helemaal naar de andere kant te zijn overgeslagen. Maar in De Standaard gaf De Wever dit weekend de indruk dat hij daar wat van terugkomt. Hij had het opnieuw over de Chinese Muur tussen de twee partijen, en verwees de ideologie van Vlaams Belang naar de stortplaats van de geschiedenis. 'Je kunt wel discussiëren over de manier waarop je extreemrechts wilt kleinkrijgen', voegde hij er vervolgens wel aan toe. 'Door ze te negeren of door ze mee in bad te trekken.

'Besturen met Vlaams Belang om ze klein te krijgen dus. Los van wat voor regeringsploeg zo'n nihilistische strategie oplevert, is het een curieuze samenwerking met een partij waarrond je zelf een Chinese Muur ziet staan. Hoe werkt dat dan precies? We hoeven ons er gelukkig niet al te ver in te verdiepen, want in het volgende interview zegt De Wever misschien alweer iets anders. We zullen pas echt weten wat de N-VA met Vlaams Belang van plan is op verkiezingsavond 2024. De kans bestaat dat De Wever dan heel anders klinkt dan in 2019.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 08:15   #134
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als zelfs minister van staat Mark Eyskens twijfelt aan de reactie van De Wever op de volgende verkiezingsuitslag weet je dat de belgicistjes beter niet te vroeg juichen.
Oud 12 oktober 2021, 08:24   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoop doet leven....
Oud 12 oktober 2021, 08:31   #136
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

nVA had ministers op post in Europa, Vlaanderen en federaal.
En wat kregen we toen? Dat de PS daardoor de macht kon teruggrijpen, is omdat vele terug overliepen naar VB na het bovenstaande.
Nva had de posten, ze hebben voor globalisme gekozen. Dat is geen onafhankelijk Vlaanderen maar het behoud van België die haar soevereiniteit uit handen geeft. Exact wat gebeurde in 2015.
Het was niet Marrakesh alleen maar wir schaffen das.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 oktober 2021 om 08:32.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 08:31   #137
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is het artikel dat achter een betaalmuur zit:
De redacteur van Knack zit net als vele van zijn collega's, hierin bijgestaan door meerdere politicologen te vissen naar wat De Wever nu 'echt' gaat/wil doen met het VB.
De kleinste uitspraak houden ze tegen het licht, uitspraken van andere NVA'ers worden gebruikt alsof ze enig gewicht zouden hebben tegenover de beslissing van De Wever... Veel wishfull thinking dus.
Dat Jambon wat dissident doet is niet moeilijk te begrijpen, van hem is geweten dat hij achter de schermen heeft meegewerkt aan het oprichten van een lokale VB afdeling in Schoten toen hijzelf nog voorzitter van de vlaamse volksbeweging was

Soms is het eenvoudiger om rechtstreeks te lezen wat de betrokkene zelf -in absolute duidelijkheid- daarover zegt in plaats van naar dat gespin te luisteren.

De Wever was glashelder : besturen met het Blok is uitgesloten, dan stopt hij per direct. Zelden zoveel duidelijkheid & walging tgo het Blok in één zin samen gelezen toch ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 08:34   #138
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat leuk dat het woord van De Wever zo'n rotsvast vertrouwen geniet van de belgicistjes.
Oud 12 oktober 2021, 09:33   #139
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De redacteur van Knack zit net als vele van zijn collega's, hierin bijgestaan door meerdere politicologen te vissen naar wat De Wever nu 'echt' gaat/wil doen met het VB.
De kleinste uitspraak houden ze tegen het licht, uitspraken van andere NVA'ers worden gebruikt alsof ze enig gewicht zouden hebben tegenover de beslissing van De Wever... Veel wishfull thinking dus.
Dat Jambon wat dissident doet is niet moeilijk te begrijpen, van hem is geweten dat hij achter de schermen heeft meegewerkt aan het oprichten van een lokale VB afdeling in Schoten toen hijzelf nog voorzitter van de vlaamse volksbeweging was

Soms is het eenvoudiger om rechtstreeks te lezen wat de betrokkene zelf -in absolute duidelijkheid- daarover zegt in plaats van naar dat gespin te luisteren.

De Wever was glashelder : besturen met het Blok is uitgesloten, dan stopt hij per direct. Zelden zoveel duidelijkheid & walging tgo het Blok in één zin samen gelezen toch ?
Wat denk je van deze zin om tegen het licht te houden:

De Wever liegt.

Oud 12 oktober 2021, 10:13   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb meer dan 40 jaar (werkend) dienst.

U ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be