Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2022, 14:12   #121
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik kan niet begrijpen dat er jonge mensen aan 12 a 14 jaar uit het lager onderwijs komen die functioneel analfabeet schijnen te zijn(en we spreken NIET over mensen met een geestelijke handicap hé!)....en hoe het dan mogelijk is dat die zelfs uit GELIJK WELKE graad in het middelbaar KUNNEN komen...

We hebben het hier niet over de "odd-one-out",het gaat hier over groeiende groepen van mogelijk nu al duizenden mensen per schooljaar...Het doet vrezen dat er dan nog tienduizenden meer zijn die misschien maar "net wel-net niet" zijn...

echt....men krijgt dat aan mij niet uitgelegd.
Die "functioneel" analfabeten komen meestal terecht in het BSO.
Ze "functioneren" goed tot heel goed als ze kunnen werken met hun
handen
. Sommigen halen na het 6de jaar (18) geen diploma. Dat is spijtig maar hun voornaamste doel is: WERKEN.
Voor de rest trekken ze wel hun plan hoor !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 15:27   #122
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
handen
. Sommigen halen na het 6de jaar (18) geen diploma. Dat is spijtig maar hun voornaamste doel is: WERKEN.
Tsja....

Ik ben gans mijn middelbaar naar een Vrij Technisch Instituut geweest (eindigend met een A2 Electro-Mechanica )

En in ons VTI waren er uiteraard verschillende "Beroeps" richtingen,zijnde Hout en Mechanica.
Inderdaad gericht op het vormen van produktiemedewerkers.
Maar ik heb toen gezien wat ze aan les kregen en kan U verzekeren dat deze "zitbankmoede" leeftijdsgenoten wel degelijk moesten lezen,schrijven en rekenen ook hoor,en voor het uitmeten van een werkstuk en het instellen van hun machine zou "analfabetisme" nogal bezwaarlijk geweest zijn....

Ja,wij van de LTS en daarna de HTS waren intellectueel verder dan die van het "Beroeps",maar het zogenaamde "minimum niveau" in de school WAS er toen wel hoor......

DUS vraag ik me af of ergens onderweg de hersenen gekrompen zijn of wat er juist gebeurd is in de voorbije decennia....

Laatst gewijzigd door kelt : 2 april 2022 om 15:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 18:06   #123
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de werkelijkheid gaat het NU zo: jongeren die tot hun 18 in het BSO zaten en een handleiding niet begrijpen, doen beroep op bv een TSO-er die het wél begrijpt. Die A2-er kent meestal de problemen van zo'n mensen.
Het grote probleem is dat 7 jaar BSO gelijkgesteld wordt aan A2
Wie heeft dat ooit verzonnen?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 2 april 2022 om 18:07.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 19:24   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wie is er dan politiek verantwoordelijk voor onderwijs in Vlaanderen ?
De Afghaanse regering ?
Waarom mogen voor mensen zoals u de politieke verantwoordelijken voor de zeer slechte prestaties van het Vlaamse onderwijs niet bij naam genoemd worden ?
Namelijk alle Vlaamse beleidspartijen !

Wat is er mis met vast te stellen dat het onnozel gesplits, via het 100% Vlaamse onderwijs, bewezen heeft niet te werken ? Zelfs kompleet faalt. En dat het tijd is voor een nieuwe creatieve oplossing om Vlaanderen uit het slop te helpen. Verder splitsen zal alleen maar tot meer dingen leiden die zullen vervallen tot het bereslechte onderwijsnniveau...kijk naar milieubeheer dat is ook zo'n ramp volledig op het compto van de Vlaamse regering. Of vindt u de mobiliteit in Vlaanderen dan zo enorm verbetert de laatste 30 jaar.

Lach maar verder...en kijk rustig hoe de Vlaamse regeringen Vlaanderen verder in het moeras helpen en er een Griekenland aan de Noordzee van aan het maken zijn.
Het vaststellen van iets, kan nooit mis zijn.
Maar fantaseren over iets vaststellen, kan gruwelijk mis zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 19:33   #125
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Wie naar onderwijs zelf kijkt, moet vaststellen dat Vlaamse, Waalse of Brusselse kinderen dezelfde noden hebben om succesvol te zijn in de moderne wereld.
Ik zie niet in wat er cultureel verschillend kan zijn aan Wiskunde of een nagel in een plank kloppen.
...
Met deze stellingen heb je 100 procent gelijk.
Maar .. helaas speculaas ... dat is dan ook het probleem niet.

Het probleem is hoe je gans het onderwijsveld organiseert. Daarop verschillen de visies voor ongeveer 100 procent.

Breder genomen, geldt dit voor ongeveer alles waarvoor onze overheden bevoegd zijn om voor ons "te zorgen".
Economie is economie, maar ...
Justitie is justitie, maar ...
Arbeidsorganisatie is arbeidsorganisatie, maar ...
Werken is werken, maar ...
Zware beroepen zijn zware beroepen, maar ...
Betaalbaarheid is betaalbaarheid, maar ...
Tweetaligheid is tweetaligheid, maar ...
...

Noot: dit betekent niet dat de visie in Vlaanderen zomaar makkelijk uit te rollen is. Ook in Vlaanderen zijn er maatschappelijke tendenzen die de een al wat liever ziet dan de andere.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 20:11   #126
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met deze stellingen heb je 100 procent gelijk.
Maar .. helaas speculaas ... dat is dan ook het probleem niet.

Het probleem is hoe je gans het onderwijsveld organiseert. Daarop verschillen de visies voor ongeveer 100 procent.

Breder genomen, geldt dit voor ongeveer alles waarvoor onze overheden bevoegd zijn om voor ons "te zorgen".
Economie is economie, maar ...
Justitie is justitie, maar ...
Arbeidsorganisatie is arbeidsorganisatie, maar ...
Werken is werken, maar ...
Zware beroepen zijn zware beroepen, maar ...
Betaalbaarheid is betaalbaarheid, maar ...
Tweetaligheid is tweetaligheid, maar ...
...

Noot: dit betekent niet dat de visie in Vlaanderen zomaar makkelijk uit te rollen is. Ook in Vlaanderen zijn er maatschappelijke tendenzen die de een al wat liever ziet dan de andere.

Wereldrecord tsjeverij is zonet geklopt, Servais Verherstraete zal het niet graag horen...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 20:27   #127
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
handen
Ze moeten wel hun facturen kunnen opstellen maar de meesten onder hen kunnen tegenwoordig zelfs nog geen simpele korting berekenen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 20:33   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Geen flauw idee, maar ik heb er mijn voordeel wel mee gehaald.

Genoeg A2'ers die het verschil tussen een steeksleutel en een Torx niet kennen.
Oud 2 april 2022, 20:57   #129
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is vooral administratief.
Na het 7de BSO krijgen die een Getuigschrift.
Een A2-er krijgt na het 6de TSO een Diploma.
Oud 2 april 2022, 21:01   #130
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Tsja....

Ik ben gans mijn middelbaar naar een Vrij Technisch Instituut geweest (eindigend met een A2 Electro-Mechanica )

En in ons VTI waren er uiteraard verschillende "Beroeps" richtingen,zijnde Hout en Mechanica.
Inderdaad gericht op het vormen van produktiemedewerkers.
Maar ik heb toen gezien wat ze aan les kregen en kan U verzekeren dat deze "zitbankmoede" leeftijdsgenoten wel degelijk moesten lezen,schrijven en rekenen ook hoor,en voor het uitmeten van een werkstuk en het instellen van hun machine zou "analfabetisme" nogal bezwaarlijk geweest zijn....

Ja,wij van de LTS en daarna de HTS waren intellectueel verder dan die van het "Beroeps",maar het zogenaamde "minimum niveau" in de school WAS er toen wel hoor......

DUS vraag ik me af of ergens onderweg de hersenen gekrompen zijn of wat er juist gebeurd is in de voorbije decennia....
Wat er gekrompen is: het gezag van veel leraars.
Dat is een zeer slechte zaak. Over gans de lijn.
Oud 2 april 2022, 21:04   #131
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ze moeten wel hun facturen kunnen opstellen maar de meesten onder hen kunnen tegenwoordig zelfs nog geen simpele korting berekenen.
Als ze écht als zelfstandige werken, zullen ze wel bijgestaan worden door bv een boekhouder.
Een factuur opstellen kan je ook leren NA de school.
Oud 2 april 2022, 21:09   #132
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geen flauw idee, maar ik heb er mijn voordeel wel mee gehaald.

Genoeg A2'ers die het verschil tussen een steeksleutel en een Torx niet kennen.
Het verschil tussen een platte steeksleutel en een binnenzeskant Torx is zo groot dat ze die na 1 keer te gebruiken wel zullen kennen.
Dat is eigenlijk een detail.
Het is veel belangrijker dat ze de technische tekening die ze nodig hebben, kunnen lezen.
Oud 2 april 2022, 21:18   #133
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Het verschil tussen een platte steeksleutel en een binnenzeskant Torx is zo groot dat ze die na 1 keer te gebruiken wel zullen kennen.
U bent een optimist.
Citaat:
Dat is eigenlijk een detail.
Zelfstandig ademen is ook maar een detail nietwaar.
Citaat:
Het is veel belangrijker dat ze de technische tekening die ze nodig hebben, kunnen lezen.
Daar ben ik mee akkoord, gelukkig dat ik het kan.
Oud 2 april 2022, 21:41   #134
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben alvast voor.
Het zal wel jammer zijn voor diegenen die van aan de onderkant van de kansrijk / kansarm split de daaruit volgende PISA onderzoeken zullen analyseren.
Bijna alle privatiseringen beschouw ik als een ramp, en als ze het onderwijs privatiseren, kunnen ze het ook op talloze manieren verkeerd aanpakken. De vraag is voor mij niet of, maar hoe. Voor die hele theorie is hier echter geen plaats, en het is ook beter dat geïnteresseerden zelf eens gaan nadenken dan als ze de pap in de mond krijgen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 2 april 2022 om 21:42.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 21:47   #135
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Bijna alle privatiseringen beschouw ik als een ramp, en als ze het onderwijs privatiseren, kunnen ze het ook op talloze manieren verkeerd aanpakken. De vraag is voor mij niet of, maar hoe. Voor die hele theorie is hier echter geen plaats, en het is ook beter dat geïnteresseerden zelf eens gaan nadenken dan als ze de pap in de mond krijgen.
In Vlaanderen wordt het onderwijs niet geprivatiseerd.
Slaap op uw beide oren.
Oud 3 april 2022, 01:03   #136
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat het onderwijs in heel Belgique onderaf gaat ligt aan de aanpassing ervan aan de vreemde import en haar schandelijke taalachterstand. Je hoeft mij geen poefjes wijs te maken. Ik spreek uit ervaring. Met een schotelantenne die onveranderlijk op het land van afkomst gericht staat leren zelfs de hier geboren kinderen geen Nederlands.
Inderdaad !
Gisteren stond ik aan te schuiven in de Aldi en 2 man voor mij stond een moslima die haar kind terecht wees in het Arabisch.
Aan de kassa gekomen sprak ze vrijwel correct Nederlands.
Ze doet dus geen enkele moeite om haar kind Nederlands te leren spreken.

En dan krijg je toestanden dat de school zich daar moet aan aanpassen zodat het niveau verder blijft zakken.

Citaat:
“Verniticht, maschine,... Ik moet het goedkeuren”: voor een tien voor taal moeten leerlingen niet kunnen spellen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201203_96603456
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 08:44   #137
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad !
Gisteren stond ik aan te schuiven in de Aldi en 2 man voor mij stond een moslima die haar kind terecht wees in het Arabisch.

En dan krijg je toestanden dat de school zich daar moet aan aanpassen zodat het niveau verder blijft zakken.
Anderstaligen verplichten hun kinderen vanaf 3 jaar naar een kleuterschool te sturen. Zoniet: geen kindergeld.
Oud 3 april 2022, 09:52   #138
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad !

Ze moeten de scholen aanpassen en ze doorlaten ongeacht de uitslag van hun examen.

Anders hebben we binnen tien jaar duizenden klassen van het eerste leerjaar vol met Noord-Afrikanen die in het eerste hun broek verslijten tot ze 18 zijn en kunnen gaan doppen.
Oud 3 april 2022, 10:04   #139
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent een optimist.

Zelfstandig ademen is ook maar een detail nietwaar.

Daar ben ik mee akkoord, gelukkig dat ik het kan.
Ik ook.
Ik kan ze zelfs nog tekenen zonder PC.
Oud 3 april 2022, 10:06   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anderstaligen verplichten hun kinderen vanaf 3 jaar naar een kleuterschool te sturen. Zoniet: geen kindergeld.
Waarom alleen anderstaligen?
Mijn kleinkind ging in het eerste instapmoment nadat ze 2,5 jaar was. In het begin halve dagen, als je ziet hoeveel die bij leren op een tijd van niets ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be