Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2022, 20:06   #121
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
In het verleden blijven hangen? Weet u, voor Nederland was België in 1830 al afgeschreven, totaal irrelevant geworden. Ik denk dat er destijds niet één Nederlander was die dacht dat de Nederlandse taal in het zuiden zou blijven voortbestaan. En als het aan de Belgische wetgevende macht van toen had gelegen was dat scenario ook zeker uitgekomen. Verfransing was het sleutelwoord, en het Nederlands, een taal voor boerenkinkels en simpele zielen, moest met wortel en tak worden uitgeroeid.

Het is dankzij de Vlaamse Beweging dat u en ik dezelfde taal spreken, m'n beste. Bedenk dit goed wanneer u weer uw hand op het hart legt bij het horen van de Brabançonne, of het roet, etter en bloed staat te hijsen in uw voortuin. Prettige avond!
Wat zitten jullie ons dan op te vrijen om toch maar weer aan te sluiten bij uw land? Laat ons met rust, we hebben jullie niet nodig, we zijn groot en oud genoeg om onze plan te trekken.
Brabançonne? roet etter en bloed? Dat komt hier niet binnen. Ni dieu, ni maitre. Als er al iets in mijn voortuin zou hangen is het St. George's Cross !!
Vooruit Gus, ga uw klompen aantrekken en ga bij de koeien.
Oud 17 mei 2022, 06:50   #122
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nogal ver gezocht.
Sorry, maar wat je daar beweert is in mijn ogen zever, en getuigt enkel van verkeerde conclusies.
Het heeft niets met taal te maken, eerder met voorkeur voor een liedje.
Je kan nu eenmaal niet aan iedereen punten geven.
Maar het heeft juist alles met taal te maken. Natuurlijk, smaken verschillen. Maar vergeet niet dat S10 met haar nummer tweede werd in de eerste halve finale, met meer jurypunten dan de winnaar. Kwalitatief was het dan ook dik in orde. Bovendien werd er loepzuiver gezongen door de Noord-Hollandse.

Het Eurovisie Songfestival biedt een enorm podium waar al sinds jaar en dag politiek wordt bedreven, en dit weet ook iedereen. Dat de Walen dit Nederlandstalige nummer, gezongen door een in Vlaanderen populaire zangeres, nul punten hebben gegeven is dan ook niet minder dan een politiek statement. Een statement om de diepgewortelde minachting jegens het Nederlands tot uiting te brengen. Een diepgewortelde minachting die ouder is dan België zelf...
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 06:55   #123
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een in Vlaanderen populaire zangeres?

Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord, ook niet op de radio.

Ze zal zo populair zijn als Eberhard zijn Nederlandstalige zangertjes.
Oud 17 mei 2022, 08:03   #124
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een in Vlaanderen populaire zangeres?

Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord, ook niet op de radio.

Ze zal zo populair zijn als Eberhard zijn Nederlandstalige zangertjes.
Ik weet niet of u toevallig kinderen heeft, maar indien dit het geval is zou u het eens aan hen moeten vragen. Ze had in 2021 in ieder geval een hit samen met de Gentse band 'Bazart', nl. "Onderweg". En ook "de Diepte" werd al vóór het songfestival met enige regelmaat op Studio Brussel gedraaid.

Maar zoals ik al zei ging het hier echt niet om de artiest of het nummer. Het feit dat dit liedje, gezongen in de taal van de meerderheid der Belgen, nul punten kreeg heeft alles te maken met een diep verankerde en niet mis te verstane minachting voor het Nederlands. En het Eurovisie Songfestival bood de Franstaligen een enorm mooi podium om deze minachting tot uiting te brengen.
Oud 17 mei 2022, 08:05   #125
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of u toevallig kinderen heeft, maar indien dit het geval is zou u het eens aan hen moeten vragen. Ze had in 2021 in ieder geval een hit samen met de Gentse band 'Bazart', nl. "Onderweg". En ook "de Diepte" werd al vóór het songfestival met enige regelmaat op Studio Brussel gedraaid.

Maar zoals ik al zei ging het hier echt niet om de artiest of het nummer. Het feit dat dit liedje, gezongen in de taal van de meerderheid der Belgen, nul punten kreeg heeft alles te maken met een diep verankerde en niet mis te verstane minachting voor het Nederlands. En het Eurovisie Songfestival bood de Franstaligen een enorm mooi podium om deze minachting tot uiting te brengen.
'k Vrees dat je totaal alleen staat met uw paranoïde idee.

En als ik lees waar ze bekend van is...niveau K-3 dus.
Dat is aan mij niet besteed.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 17 mei 2022 om 08:06.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 08:34   #126
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het verleden blijven hangen? Weet u, voor Nederland was België in 1830 al afgeschreven, totaal irrelevant geworden. Ik denk dat er destijds niet één Nederlander was die dacht dat de Nederlandse taal in het zuiden zou blijven voortbestaan. En als het aan de Belgische wetgevende macht van toen had gelegen was dat scenario ook zeker uitgekomen. Verfransing was het sleutelwoord, en het Nederlands, een taal voor boerenkinkels en simpele zielen, moest met wortel en tak worden uitgeroeid.

Het is dankzij de Vlaamse Beweging dat u en ik dezelfde taal spreken, m'n beste. Bedenk dit goed wanneer u weer uw hand op het hart legt bij het horen van de Brabançonne, of het roet, etter en bloed staat te hijsen in uw voortuin. Prettige avond!
We zijn in 2022. Leef dus liever met uw tijd en niet meer in 1830.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 08:46   #127
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
'k Vrees dat je totaal alleen staat met uw paranoïde idee.

En als ik lees waar ze bekend van is...niveau K-3 dus.
Dat is aan mij niet besteed.
Paranoïde idee? Welnee, waarom zou ik. In de historische context is deze minachting voor het Nederlands prima verklaarbaar. België moest en zou volledig Franstalig worden, dit was van meet af aan (in 1830) de bedoeling. En het Nederlands, een boerentaal voor simpele zielen, moest volledig verdwijnen. Dat dit nooit is gelukt geeft tot op de dag van vandaag frustratie.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 17 mei 2022 om 08:48.
Oud 17 mei 2022, 08:56   #128
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het heeft juist alles met taal te maken. Natuurlijk, smaken verschillen. Maar vergeet niet dat S10 met haar nummer tweede werd in de eerste halve finale, met meer jurypunten dan de winnaar. Kwalitatief was het dan ook dik in orde. Bovendien werd er loepzuiver gezongen door de Noord-Hollandse.

Het Eurovisie Songfestival biedt een enorm podium waar al sinds jaar en dag politiek wordt bedreven, en dit weet ook iedereen. Dat de Walen dit Nederlandstalige nummer, gezongen door een in Vlaanderen populaire zangeres, nul punten hebben gegeven is dan ook niet minder dan een politiek statement. Een statement om de diepgewortelde minachting jegens het Nederlands tot uiting te brengen. Een diepgewortelde minachting die ouder is dan België zelf...
Ben je er zeker van dat de Belgische jury enkel uit Franstaligen bestond ?
Het is maar een vraag. Ik heb er niet bij stilgestaan.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 08:56   #129
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe legt u dan uit dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen en/of werken en vooral dat ze hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen? Dit gegeven is juist het bewijs dat niet alle Franstaligen zo reageren.

OK, sommigen zullen met "een beter onderwijs" komen maar dit is niet alleen dit. De Franstaligen die hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen, dat betekent vooral iets anders : Franstaligen gemengd met Vlamingen in dezelfde klas en in een onderwijs waar men Nederlands spreekt. Franstaligen die bovendien in Vlaanderen leven : ik ken in mijn omgeving Franstaligen die nu in het diep Vlaamse platteland wonen. We zijn niet meer in Vlaams-Brabant en we zijn ook niet meer bezig met faciliteitengemeenten. Het is wel Limburg, Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen waarmee men bezig bent en ze voelen zich daar prima. Als ze zo tegen het Nederlands waren, zouden ze helemaal niet zo reageren.
Oud 17 mei 2022, 09:00   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooi én krachtig uitgedrukt, beste Zeeuw.
Oud 17 mei 2022, 09:08   #131
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paranoïde idee? Welnee, waarom zou ik. In de historische context is deze minachting voor het Nederlands prima verklaarbaar. België moest en zou volledig Franstalig worden, dit was van meet af aan (in 1830) de bedoeling. En het Nederlands, een boerentaal voor simpele zielen, moest volledig verdwijnen. Dat dit nooit is gelukt geeft tot op de dag van vandaag frustratie.
U blijft dus in het verleden leven. België is helemaal geen volledig Franstalig land anno 2022. Het Nederlands is wel levendig in Vlaanderen en is niet echt van plan te verdwijnen.
Oud 17 mei 2022, 09:09   #132
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde

siegfried1648's schermafbeelding

Standaard

Zonder Koning Willem I zou politics.be gewoon een Franstalig forum zijn geweest, want zonder de inzet van de taalwetgeving van het Noorden, zou Vlaanderen in dezelfde positie verkeren nu als Brussel of Frans-Vlaanderen. En zou al die gebruikers uit de Zuidelijke Nederlanden totaal vervreemd zijn van de Nederlandse taal.

allez mannekes, een beetje meer respect hé.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 09:13   #133
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men spreekt al over Camille als Belgische vertegenwoordigster voor volgend jaar.
Oud 17 mei 2022, 09:18   #134
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Men spreekt al over Camille als Belgische vertegenwoordigster voor volgend jaar.
Lap, alweer een verwijzing naar het Frans....

Oud 17 mei 2022, 10:16   #135
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hoe legt u dan uit dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen en/of werken en vooral dat ze hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen? Dit gegeven is juist het bewijs dat niet alle Franstaligen zo reageren.

OK, sommigen zullen met "een beter onderwijs" komen maar dit is niet alleen dit. De Franstaligen die hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen, dat betekent vooral iets anders : Franstaligen gemengd met Vlamingen in dezelfde klas en in een onderwijs waar men Nederlands spreekt. Franstaligen die bovendien in Vlaanderen leven : ik ken in mijn omgeving Franstaligen die nu in het diep Vlaamse platteland wonen. We zijn niet meer in Vlaams-Brabant en we zijn ook niet meer bezig met faciliteitengemeenten. Het is wel Limburg, Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen waarmee men bezig bent en ze voelen zich daar prima. Als ze zo tegen het Nederlands waren, zouden ze helemaal niet zo reageren.
Te oordelen naar jouw proza komen Franstaligen met ganse drommen zich vestigen in Vlaanderen. Ik heb daar tot op heden nog niet zo gek veel van gemerkt. O ja, vooral in de Denderstreek (Denderleeuw, Aalst, Ninove, Geraardsbergen) zijn er de voorbije jaren wat Noord- en Sub-Sahara Afrikanen zich in die regio komen vestigen. Mensen die “Bruxelles” kotsbeu zijn geworden. De ouders zijn Franstalig, maar in de supermarkten hoor je de kinderen luidop tateren in het Nederlands. Tot zo ver uw “massale” Franstalige inwijking.
Oud 17 mei 2022, 10:17   #136
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Te oordelen naar jouw proza komen Franstaligen met ganse drommen zich vestigen in Vlaanderen. Ik heb daar tot op heden nog niet zo gek veel van gemerkt. O ja, vooral in de Denderstreek (Denderleeuw, Aalst, Ninove, Geraardsbergen) zijn er de voorbije jaren wat Noord- en Sub-Sahara Afrikanen zich in die regio komen vestigen. Mensen die “Bruxelles” kotsbeu zijn geworden. De ouders zijn Franstalig, maar in de supermarkten hoor je de kinderen luidop tateren in het Nederlands. Tot zo ver uw “massale” Franstalige inwijking.
2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 10:54   #137
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet overdrijven. Til daar niet te zwaar aan.
Juist ja, traditioneel geven Nederland en België elkaar wat punten. Toch toen er enkel een vakjury was. Een fenomeen dat ook tussen andere landen overduidelijk was en is.
Ondertussen, dit jaar, is Eurosong ondergesneeuwd door de sympathie voor Oekraïne. Iets voor de geschiedenisboeken.
Terzijde: De Nederlandse inzending van S10 vond ik een leuk liedje. De Belgische ook.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2022, 11:05   #138
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zitten jullie ons dan op te vrijen om toch maar weer aan te sluiten bij uw land? Laat ons met rust, we hebben jullie niet nodig, we zijn groot en oud genoeg om onze plan te trekken.
Brabançonne? roet etter en bloed? Dat komt hier niet binnen. Ni dieu, ni maitre. Als er al iets in mijn voortuin zou hangen is het St. George's Cross !!
Vooruit Gus, ga uw klompen aantrekken en ga bij de koeien.
Dus wanneer Nederlanders en Vlamingen op een forum van gedacht wisselen is dat volgens jou “opvrijen”. Dergelijke manier van denken komt neer op een merkwaardig soort fobie. Mochten we nog in de 19e eeuw vertoeven dan zou de verklaring eenvoudig zijn: Vlaams-katholieke angst voor het Nederlands protestantisme (“Den Duivel uit het Noorden”). Maar ik acht de kans dat het bij jou daarover gaat onbestaande. Wat is het dan feitelijk? Zijn de fundamenten van uw belgicisme dan zooo zwak dat je een rustige conversatie met iemand uit Nederland bij voorbaat afwijst en het als “ons opvrijen” bestempelt? Dat is dan wel degelijk een kerktorenmentaliteit.
Oud 17 mei 2022, 11:11   #139
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen in mijn omgeving zie ik al dat veel Franstaligen nu in Vlaanderen wonen. En Vlaams-Nationalisten spreken toch graag over de "verfransing van Vlaanderen". Het was Vic Van Aelst die op de VRT zei dat hij de Franstaligen meer en meer naar Vlaanderen zag komen. Hij zei zelf dat hij zich daarmee "ongerust" voelde.
Oud 17 mei 2022, 11:21   #140
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus wanneer Nederlanders en Vlamingen op een forum van gedacht wisselen is dat volgens jou “opvrijen”. Dergelijke manier van denken komt neer op een merkwaardig soort fobie. Mochten we nog in de 19e eeuw vertoeven dan zou de verklaring eenvoudig zijn: Vlaams-katholieke angst voor het Nederlands protestantisme (“Den Duivel uit het Noorden”). Maar ik acht de kans dat het bij jou daarover gaat onbestaande. Wat is het dan feitelijk? Zijn de fundamenten van uw belgicisme dan zooo zwak dat je een rustige conversatie met iemand uit Nederland bij voorbaat afwijst en het als “ons opvrijen” bestempelt? Dat is dan wel degelijk een kerktorenmentaliteit.
Ik zie hier meerdere oproepen van nogal wat forumleden om Vlaanderen en Nederland weer samen te voegen.
Nog niet gescheiden (nog niets geleerd) en al bij een ander lief willen gaan wonen.
We zijn als Vlaanderen groot genoeg om zelfstandig onze plan te trekken. We hebben die Hollanders voor niets, maar dan ook voor niets nodig.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be