![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wel opmerk is dat je met verworven extra's door gaan te werken nog bitter weinig kan doen. Je hebt als jongeling uw botten afgedraaid om de motorfiets van uw dromen aan te schaffen en dat gaat de wetgever er zo'n massa verplichtingen aan vast knopen dat de goesting al verdwenen is. Wat kost ondertussen een volledig rijbewijs al? We zullen ons dan maar achter de computer zetten zeker?
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, de verloedering van het onderwijs is een algemeen westers verschijnsel. Sommigen gaan rapper den dieperik in dan anderen, maar de trend is dezelfde overal. Uw vergelijking van het Vlaamse onderwijs NU met het nog niet gesplitste onderwijs TOEN is dus geen enkele indicatie voor enig negatief effect van een splitsing. Meer nog, het feit dat het Waalse onderwijs rapper de dieperik ingaat dan het Vlaamse, bewijst juist dat die splitsing eerder lichtjes positief was, zij het dat dat niet volstond om de algemene westerse trend naar onderwijsverloedering tegen te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, het probleem van de motivering in het onderwijs (naast ook de totale kwaliteitsvermindering van het aanbod) is juist dat of ge nu iets doet of niet, dat in de grond geen groot verschil maakt. Uw leven zal niet fundamenteel anders verlopen of ge nu geen botten doet, dan wel uw best doet zonder te boffen. Het is enkel als je een hoogvlieger bent, dat je EVENTUEEL nog een beetje profijt kan halen uit "schools leren". Als ge geen dokter of ingenieur of advokaat wordt, brengt schools leren U niet veel in 't laatje, en als het dat wel doet, komt het niet van het leren. Wie zijn best doet om wiskunde en geschiedenis te leren, zal daar in het algemeen niet veel beter van worden dan wie dat niet doet, tenzij naar een van die weinige nog wat lucratieve studies, die een infinitesimale fractie uitmaken van de bevolking. Er is dus totaal geen motivering meer op "sociaal" vlak om uw best te doen, tenzij voor die kleine fractie. Blijft over: goeie manieren, en/of interesse. Maar goeie manieren, dat is ondertussen verkeerd want discriminerend ten aanzien van import parels ; en interesse gaat vaak verloren omdat het AANBOD zo zielig kinderachtig en slecht in elkaar steekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feiten die goeiekope theorietjes tegenspreken zijn inderdaad elementen die puur ideologische denkers altijd al gestoord hebben.
Uw ideologisch theorietje was: het Vlaamse onderwijs is achteruit gegaan DOOR DE SPLITSING, omdat het Vlaamse onderwijs destijds, voor het gesplitst was, van hogere kwaliteit was dan nu. Ik haal uw argument onderuit met feiten, meer is daar niet aan. Moeilijk was het niet, natuurlijk. Die feiten maken mij niet "blij", behalve dan het plezier om uw stelling onderuit te halen: dat is iets dat ALTIJD plezant is. Laatst gewijzigd door patrickve : 28 augustus 2022 om 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, die verloedering of hoe we dat ook mogen omschrijven, heeft mijn inziens te maken met het tekort aan leerkrachten. Meer kinderen in één klas want het aantal kinderen mindert niet. Zoals eerder gezegd, er zijn heel wat leerkrachten die nu afhaken. De job is gewoon weg niet aantrekkelijk meer. Geen promotie. Veel administratie. Geen aanzien. Kritische ouders. Juist ja, veel vakantie. Dat is het zowat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb je ooit al eens gepraat met iemand die analfabeet is, of iemand die niet kan tellen ? Ge kunt daar niets mee aanvangen behalve als brute kracht. Ik heb ze gekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toemaatje. "Man (uit Wettteren) sleept Vlaamse overheid voor de rechter wegens slecht wegdek… en krijgt gelijk." (MotorNL, 28 Agustus 2022) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 augustus 2022 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan de andere kant, welke zou het MECHANISME zijn dat niet-gesplitst onderwijs "beter" zou maken ? Gezien de twee in de grond niks met elkaar te maken hebben ? Zou het anders ook beter zijn om het Belgische onderwijs en, zeg maar, het Franse en Duitse onderwijs, onder 1 norm samen te brengen ? 1 ministerie dat zowel het Franse, Duitse, als Belgische onderwijs regelt ? Is dat beter ? Zou dat beter werken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op basis van mijn diploma kan ik bepaald lessen geven. Nu heb ik daar eigenlijk geen goesting voor. (plus de leeftijd, alhoewel ...) Maar stel je voor dat in het schoolke van een van de jongste kleinkinderen, ze toch dringend voor één trimester ene zoeken voor een paar uurkes per week ... ach, ik zou het dan zelfs gratis doen. ('t zou natuurlijk wel direct boel zijn met eventuele jonge woke leerkrachten. Die zou ik nogal de mantel uitvegen in de lerarenkamer ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het probleem elders gebonden ligt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is -5 groter of kleiner dan -10 ? Laatst gewijzigd door patrickve : 28 augustus 2022 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk al wat langer dat een van de oorzaken van de problemen van leerkrachten is dat die gasten en meiskes veel te voluntaristisch zijn van karakter. Veel te softies.
En die komen dat plots terecht in een iets hardere wereld, en dat veroorzaakt depressie-achtige toestanden. De directeur besteedt teveel aandacht aan het binnenhalen van veel leerlingen ... ipv een evenwichtig school- en leer-beleid te voeren; de ouders zijn nogal veeleisend voor onnozele zaken; de vakboungden verdedigen de oude vastbenoemden, ten nadele van niet-benoemde jongkies; ....
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) zotte pedagogische theorieen die het overgenomen hebben sinds 40 jaar. Een soort van dwaze pseudo-wetenschappelijke ideologie die de plak zwaait. Je moet het meemaken om het te beseffen, de waanzin die daar verteld wordt tart elke verbeelding. 2) daar half mee verbonden: de onwil om de waarheid onder ogen te zien dat geimporteerde miserie het minder goed doet op school dan "mensen van hier", en het constant niveau verlagen om die "mee te krijgen". 3) het gegeven dat onderwijs arbeidsintensief is gebleven, en de productie van onderwijs per eenheid van arbeid niet omhoog is gegaan, in tegenstelling tot bijna alle andere sectoren van de economie. Hierdoor is de productiviteit van onderwijsarbeid laag in vergelijking met kapitaalsintensieve sectoren en is onderwijsarbeid relatief slecht betaald. Je krijgt hierdoor dus wel kwaliteitsverlaging van het personeel dat die arbeid moet leveren. Dat is een universeel fenomeen in de westerse maatschappij. Het gegeven dat dat fenomeen zich niet schijnt voor te doen in 'westerse' Aziatische landen zoals Zuid Korea, Japan en dergelijke, laat vermoeden dat het vooral de 2 eerste punten zijn die bij hen onbestaande zijn, die meespelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zit niets anders op dan de balans in evenwicht te brengen.
Kinderarbeid terug invoeren. Van zodra ze hun naam en adres kunnen schrijven volstaat dat.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 augustus 2022 om 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |