Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2022, 10:38   #121
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben gewild kinderloos en single. Terwijl men me vroeger wel eens verwittigde ik daar spijt van zou krijgen ervaar ik eigenlijk het tegengestelde. Ik ben met de tijd steeds gelukkiger met mijn beslissing.

Geen lusten ( als die er al zijn ) klopt maar oh zo blij verlost te zijn geweest van al die lasten.

In het leven vind ik vrijheid het hoogste goed. Nooit de nood gevoeld mijn leven te laten afhangen van anderen.

Wat niet wegneemt andere mensen niet zelden even blij zijn met hun gekozen levensweg. En dat gun ik ze van harte.
Waarvoor alle respect. Je bent niet de enige.
Ik ken geen mannen die bewust kinderloos blijven. Ik ken wel mannen die kinderen hebben maar na de scheiding bewust geen vrouw meer in huis willen.
Ik ken vrouwen die bewust geen kinderen willen, maar wel een vrijer. Ook vrouwen die een kind willen maar geen vent onder hun dak.
Wat het hebben van een kleine betreft is mijn perceptie dat de mening van de vrouw doorslaggevend is.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:40   #122
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Kinderen….als je dat in huis kon nemen vanaf een jaar of 12, als ze al wat rede verstaan. Dan misschien.
Al de jaren daarvoor werken die danig op mijn zenuwen.
Geef me maar liever een hond of een kat, daar krijg je onvoorwaardelijke vriendschap van.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 2 oktober 2022 om 11:42.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 05:50   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ga ik niet volledig mee akkoord.
Uiteindelijk mag je veronderstellen dat kinderen ooit een zelfstandig leven gaan leiden, ook al is hotel mama in trek.
En dan nog, ook al hebben ze je niet meer nodig, de genegenheid is er hopelijk nog steeds.
Dat zeg ik niet. Ik bedoel dat je zin aan je leven had gegeven door vanalles moeten te doen voor uw kinderen. Dat is de leidraad in uw bestaan dan. Van 's morgens tot 's avonds is wat je bezig houdt, wat je moet doen voor uw kinderen. En eens die "groot" zijn, moet je niks meer doen voor uw kinderen. Er komt dan een grote leegte. Uw bestaan heeft dan geen "doel" meer, want dat doel draaide totaal rond "ik moet gaan werken omdat ik geld nodig heb opdat mijn kinderen thuis kunnen leven". "ik moet dingen met hen doen opdat hun studies lukken". "ik moet op reis gaan opdat de kinderen zich amuseren". "ik moet vrienden uitnodigen zodat mijn kinderen een sociaal leven hebben". "ik moet het huis schoonmaken opdat mijn kinderen niet in een varkensstal leven" en zo voort. Dat geeft een 'zin' aan uw bestaan.

Maar vanaf een zeker moment moet ge geen geld meer hebben om uw kinderen te laten leven thuis, ze verdienen het zelf. Ze moeten niet meer studeren, en ge hebt er toch niks meer mee te maken. Ze gaan zelf op reis. Ze hebben hun eigen vrienden. Ze wonen niet meer bij U. Of uw kot nu vuil is of niet heeft niks meer met hen te maken. Dus waar moet je je nu nog mee bezig houden ?

Kortom, je had kinderen genomen juist omdat er in uw leven niet echt iets was dat zin had. De paar dingen die je leuk vond, die liet je vallen van zodra er een moeilijkheid was. Telkens er iets interessants opdook dat tijdelijk de zinloosheid van uw bestaan een zin gaf, viel dat weer weg bij de eerste moeilijkheid, omdat je dat de moeite niet vond om door te zetten. En dan was er weer die zinloosheid, tot aan het volgende fantasietje, dat ook weer snel verdween bij de eerste tegenvaller. Maar met kinderen kon je dat niet laten vallen, en dus bleef de zin bestaan, omdat je niet "terug kon". Maar op een zeker ogenblik zijn die weg, en val je terug in de zinloosheid van daarvoor he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 oktober 2022 om 05:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 08:00   #124
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zeg ik niet. Ik bedoel dat je zin aan je leven had gegeven door vanalles moeten te doen voor uw kinderen. Dat is de leidraad in uw bestaan dan. Van 's morgens tot 's avonds is wat je bezig houdt, wat je moet doen voor uw kinderen. En eens die "groot" zijn, moet je niks meer doen voor uw kinderen. Er komt dan een grote leegte. Uw bestaan heeft dan geen "doel" meer, want dat doel draaide totaal rond "ik moet gaan werken omdat ik geld nodig heb opdat mijn kinderen thuis kunnen leven". "ik moet dingen met hen doen opdat hun studies lukken". "ik moet op reis gaan opdat de kinderen zich amuseren". "ik moet vrienden uitnodigen zodat mijn kinderen een sociaal leven hebben". "ik moet het huis schoonmaken opdat mijn kinderen niet in een varkensstal leven" en zo voort. Dat geeft een 'zin' aan uw bestaan.

Maar vanaf een zeker moment moet ge geen geld meer hebben om uw kinderen te laten leven thuis, ze verdienen het zelf. Ze moeten niet meer studeren, en ge hebt er toch niks meer mee te maken. Ze gaan zelf op reis. Ze hebben hun eigen vrienden. Ze wonen niet meer bij U. Of uw kot nu vuil is of niet heeft niks meer met hen te maken. Dus waar moet je je nu nog mee bezig houden ?

Kortom, je had kinderen genomen juist omdat er in uw leven niet echt iets was dat zin had. De paar dingen die je leuk vond, die liet je vallen van zodra er een moeilijkheid was. Telkens er iets interessants opdook dat tijdelijk de zinloosheid van uw bestaan een zin gaf, viel dat weer weg bij de eerste moeilijkheid, omdat je dat de moeite niet vond om door te zetten. En dan was er weer die zinloosheid, tot aan het volgende fantasietje, dat ook weer snel verdween bij de eerste tegenvaller. Maar met kinderen kon je dat niet laten vallen, en dus bleef de zin bestaan, omdat je niet "terug kon". Maar op een zeker ogenblik zijn die weg, en val je terug in de zinloosheid van daarvoor he.
Samengevat volgens uw analyse heb je hoop zorgen gehad en inspanningen moeten leveren om vast te stellen dat uw beginpunt hetzelfde is als uw eindpunt.

Dan kan je beter je ding doen in je actieve leven en genieten van je onbezorgde en volle vrijheid. Free as a bird.
Oud 4 oktober 2022, 08:07   #125
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Samengevat volgens uw analyse heb je hoop zorgen gehad en inspanningen moeten leveren om vast te stellen dat uw beginpunt hetzelfde is als uw eindpunt.

Dan kan je beter je ding doen in je actieve leven en genieten van je onbezorgde en volle vrijheid. Free as a bird.
Je hebt het niet begrepen. Het punt is dat als je "in volle vrijheid" geen zin vindt en U eigenlijk afvraagt waarom je eigenlijk zou moeten leven, dat kinderen een tijdelijk soelaas kunnen bieden, maar het is maar tijdelijk. Uiteindelijk val je weer in het vrije zinloze waar je je weer afvraagt waarvoor dat goed is he.

Kinderen zijn van die weinige dingen die U tenminste een tijdje bezig houden en een tijdje de consideratie waarom je zou moeten leven, opzij laten zetten. Maar het komt dan weer hard aan als dat bezig houden weer stopt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 oktober 2022 om 08:08.
Oud 4 oktober 2022, 08:18   #126
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik niet. Ik bedoel dat je zin aan je leven had gegeven door vanalles moeten te doen voor uw kinderen. Dat is de leidraad in uw bestaan dan. Van 's morgens tot 's avonds is wat je bezig houdt, wat je moet doen voor uw kinderen. En eens die "groot" zijn, moet je niks meer doen voor uw kinderen. Er komt dan een grote leegte.

Dus waar moet je je nu nog mee bezig houden ?
Inderdaad. Dit is hetgeen wat wordt bedoelt met 'het lege nest' syndroom.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 08:19   #127
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarvoor alle respect. Je bent niet de enige.
Ik ken geen mannen die bewust kinderloos blijven. Ik ken wel mannen die kinderen hebben maar na de scheiding bewust geen vrouw meer in huis willen.
Ik ken vrouwen die bewust geen kinderen willen, maar wel een vrijer. Ook vrouwen die een kind willen maar geen vent onder hun dak.
Wat het hebben van een kleine betreft is mijn perceptie dat de mening van de vrouw doorslaggevend is.
Kortom er moet beetje van alles zijn om een wereld te maken.
Oud 4 oktober 2022, 08:20   #128
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Kinderen….als je dat in huis kon nemen vanaf een jaar of 12, als ze al wat rede verstaan. Dan misschien.
Opgepast. Kleine kinderen kleine zorgen grote kinderen grote zorgen.

Heb ik van horen zeggen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 oktober 2022 om 08:21.
Oud 4 oktober 2022, 08:25   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om hier trouwens op terug te komen: voor iedereen is het beginpunt en het eindpunt altijd hetzelfde he: dood zijn. Voor je bestond, was je dood, en nadat je bestond, ben je weer dood.

Waarbij de expressie "je bent dood" gewoon wil zeggen "je bestaat niet".

Dat is voor iedereen en alles zo. Het is de reden waarom het concept van duurzaamheid idioot is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 oktober 2022 om 08:26.
Oud 4 oktober 2022, 08:27   #130
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je hebt het niet begrepen. Het punt is dat als je "in volle vrijheid" geen zin vindt en U eigenlijk afvraagt waarom je eigenlijk zou moeten leven, dat kinderen een tijdelijk soelaas kunnen bieden, maar het is maar tijdelijk. Uiteindelijk val je weer in het vrije zinloze waar je je weer afvraagt waarvoor dat goed is he.

Kinderen zijn van die weinige dingen die U tenminste een tijdje bezig houden en een tijdje de consideratie waarom je zou moeten leven, opzij laten zetten. Maar het komt dan weer hard aan als dat bezig houden weer stopt.
Amai, als je daarvoor kinderen moet maken.

Waarom geef je dan niet op een andere manier zin aan je leven.
Door bijvoorbeeld in uw specifieke geval voedselpakketten te gaan bedelen bij de negerkes.
Oud 4 oktober 2022, 08:36   #131
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om hier trouwens op terug te komen: voor iedereen is het beginpunt en het eindpunt altijd hetzelfde he: dood zijn. Voor je bestond, was je dood, en nadat je bestond, ben je weer dood.

Waarbij de expressie "je bent dood" gewoon wil zeggen "je bestaat niet".

Dat is voor iedereen en alles zo. Het is de reden waarom het concept van duurzaamheid idioot is.
Ah nee, dat is een contradictie. "Normale" mensen zetten kinderen op de wereld, dragen daar zorg voor en willen ook dat ze later een mooie toekomst hebben. In die zin is duurzaamheid net wel belangrijk voor zij die kinderen hebben en veel minder voor de kinderlozen.
Oud 4 oktober 2022, 13:22   #132
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee, dat is een contradictie. "Normale" mensen zetten kinderen op de wereld, dragen daar zorg voor en willen ook dat ze later een mooie toekomst hebben. In die zin is duurzaamheid net wel belangrijk voor zij die kinderen hebben en veel minder voor de kinderlozen.
Ah, nee. Kinderen zijn een lange bezigheidstherapie he. Niet meer en niet minder. Een soort van hobby waar je je niet direct kan uit onttrekken, en die je dus helpen als je standvastigheid in een bezigheid zoekt. Als je iets zoekt waarin je jezelf kan vergrendelen zodat het U belet om het te rap weer laten te vallen.

Wat er met mijn kinderen gebeurt na mijn dood kan mij eigenlijk geen ballen schelen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 oktober 2022 om 13:25.
Oud 4 oktober 2022, 13:23   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Amai, als je daarvoor kinderen moet maken.

Waarom geef je dan niet op een andere manier zin aan je leven.
Door bijvoorbeeld in uw specifieke geval voedselpakketten te gaan bedelen bij de negerkes.
Omdat, als je daar de zin van je leven in zoekt, en het valt eens tegen, je dat direct opgeeft, en je dan weer zonder zin zit. Het probleem van iets te hebben dat zin aan uw leven geeft, is dat als het wat tegenzit, je dat opgeeft.
Oud 4 oktober 2022, 13:56   #134
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Al de jaren daarvoor werken die danig op mijn zenuwen.
Geef me maar liever een hond of een kat, daar krijg je onvoorwaardelijke vriendschap van.
wel die vriendschap wordt vooral bepaald door de honger hoor, maak u niet te veel illusies over de vriendschap van uw hond.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 14:22   #135
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat er met mijn kinderen gebeurt na mijn dood kan mij eigenlijk geen ballen schelen.
Wel, ik ben benieuwd het standpunt hieromtrent te horen van de meer conventionele ouder. Logischerwijze zou u standpunt afwijkend moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 4 oktober 2022 om 14:26.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 15:25   #136
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Een dooie heeft zich nog nooit zorgen hoeven te maken.
Oud 4 oktober 2022, 15:50   #137
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je reageert alsof kinderen opvoeden het enige zou zijn wat het leven zinvol maakt.
Er zijn ook andere zinvolle bezigheden. Hobby's bijvoorbeeld.
Er zijn er die van hun werk een hobby maken. En eenmaal gepensioneerd in een zwart gat vallen. Die heb ik gekend.
Neen, het is niet omdat kinderen hun eigen leven gaan leiden dat het plots zinloos wordt. Met een beetje geluk hebben ze ook kinderen. Kleinkinderen maken het leven ook zinvol.
Oud 4 oktober 2022, 15:51   #138
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kortom er moet beetje van alles zijn om een wereld te maken.
Tuurlijk. Het zou anders een nogal saaie boel worden.
Oud 4 oktober 2022, 15:52   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je reageert alsof kinderen opvoeden het enige zou zijn wat het leven zinvol maakt.
Nee, maar het is wel een zinvolle bezigheid die je niet zomaar kan opgeven. In tegenstelling tot veel andere zinmakende bezigheden, die je kan opgeven als het lastig wordt. En waardoor de zin in uw leven weer verdwijnt.

Citaat:
Er zijn er die van hun werk een hobby maken.
Absoluut. Maar als er dan een hindernis opduikt, kan je dat opgeven. Je kan zeggen "Ik ga geen hobby blijven doen waar ik een probleem ben mee tegengekomen". En hup, hobby opgegeven, en hup, geen zin meer in uw leven.
Oud 4 oktober 2022, 20:26   #140
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn er die van hun werk een hobby maken. En eenmaal gepensioneerd in een zwart gat vallen. Die heb ik gekend.
Neen, het is niet omdat kinderen hun eigen leven gaan leiden dat het plots zinloos wordt. Met een beetje geluk hebben ze ook kinderen. Kleinkinderen maken het leven ook zinvol.
Dit kan ik alleen maar beamen!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be