![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() de referentie waar u om zaagt, ze stond er wél: "s.n., The nag hammadi library in english, leiden, 1977"
En sorry hoor, dat is niet op ideologische gronden dat ik de bijbel in twijfel trek. De bijbel is nu eenmaal een subjectief werk waarin wordt gezegd van een bepaald persoon dat hij van goddelijke oorsprong is. Een werk dat als hoeksteen wordt gebruikt om een geloof rond deze persoon te ondersteunen. Voor u lijkt dat mss objectief. Ik hecht daar evenveel geloof aan, als aan die kwibus uit Ronse die beweert de nieuwe Messias te zijn. En waarom niet, Jezus was ook ooit zo'n kwibus die toevallig veel mensen kon overtuigen ervan |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U is duidelijk niet vertrouwd met die niet-canonieke boeken anders zou u immers zoiets niet beweren. Over Mani en zijn volgelingen wordt immers bijvoorbeeld verhaald hoe ze oud-christelijke geschriften doelbewust gingen vervalsen en er allerei glossen tussenschreven. Dat staat al bij Ireneüs opgetekend. Van de Kindheidsevangeliën - alweer een veel later geschrift - zijn er meerdere redacties bekend die naargelang het vermoedelijke milieu waarin ze werden gebruikt duidelijk aan veranderingen werden blootgesteld. U oordeelt zomaar dat ze niet werden aangepast, wat echter een flagrante misser is. U spreekt u tenslotte volledig tegen: eerst zijn de canonieke geschriften niet betrouwbaar (zogezegd omdat er over de goddelijkheid van Jezus wordt gesproken), en nu zijn ze dat plotseling wel, op dezelfde hoogte dan nog van de niet-canonieke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik geloof u als u zegt dat ze erin staan. Ik kan het niet natrekken omdat ik geen bijbels bij mij heb. Ik zeg enkel dat ik hun waarde betwijfel (voor de derde keer al of zo) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hieruit volgt dat u niet-canonieke geschriften blijkbaar wel acht, om de eenvoudige reden dat daar waarschijnlijk leerstellingen instaan die u wel bevallen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op het wereldwijde web krioelt het van on-line bijbels. Dus ik vind het maar een bijzonder flauw foefje van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is uw antwoord van dezelfde "onwaarde" als wanneer ik op uw vraag naar de bijbelreferenties zou antwoorden met: "de bijbel". Een totaal waardeloze algemene verwijzing... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar u het antwoord schuldig blijft, moet ik concluderen dat u eigenlijk geen concrete aanwijzing KUNT geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Baigent is vooreerst helemaal geen geschiedkundige, wel genoot hij een hogere opleiding psychologie. Daarenboven is hij schrijver van boeken met allemaal een bijzonder twijfelachtige inhoud (het gaat meestal over allerlei mysteries in de geschiedenis waarin hij een of andere merkwaardige uitleg probeert te geven). Niet verwonderlijk dat in het Nederlandse taalgebied een aantal van zijn boeken door Tirion werden uitgegeven, niet onmiddellijk een uitgeverij met een "gerespecteerde academische uitstraling". Wel een uitgeverij die allerlei boeken uitgeeft over ufo's, buitenaardse wezens, vloeken van de farao's e.d. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ok, om u te plezieren ben ik dan maar eens de desbetreffende verzen gaan opzoeken. Wat mij opviel: nergens wordt gezegd dat vrouwen het priesterambt niet mogen uitoefenen! eigenlijk is deze hele discussie dus voor niks geweest. Het enige wat op te maken valt uit die verzen is dat idd de apostelen allemaal mannen zijn geweest (dat wist ik nu ook wel aangezien ik katholiek ben opgevoed).
Is dat nu een argument om vrouwen te onthouden van het priesterambt? Mijn vraag was nochtans heel duidelijk dunkt me: "Overigens zou ik graag een bijbelcitaat zien waarin staat dat vrouwen uitgesloten worden van het priesterambt. Dat zou mij overtuigen inzake dit punt" En u geeft me deze verzen als zogenaamd bewijs!!! het enige wat u hier kan uit concluderen is dat apostels mannen waren, NIET dat vrouwen geen priester mogen worden. en ik was nog zo naiëf om u te geloven.. Laatst gewijzigd door Meia noite : 29 december 2004 om 02:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zo heeft het voorbeeld van Jezus om alleen mannen tot Zijn apostelen aan te stellen als keerzijde dat Hij geen vrouwen heeft aangesteld, en dat wij bijgevolg ook dat voorbeeld moeten navolgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Btw, is het ooit in u opgekomen dat het enkel toeval zou kunnen zijn dat alle apostelen mannen waren?
|
![]() |
![]() |