Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2023, 08:55   #121
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De vraag is enkel of die aantallen klein zijn OMDAT de wet nu 12 weken oplegt, en er dus een druk is om het eerder te doen, of om het niet te doen, dan wel of het de natuurlijke aantallen zijn. Zoals ik zegde, wat vermeden moet worden is dat vrouwen die het nu binnen de 12 weken zouden doen, te lang gaan treuzelen omdat ze kunnen wachten tot hun 18de week. Dat is het enige "risico" van deze wet.
Voor zover ik weet bestaat daar geen cijfermateriaal over.
Maar bewust treuzelen ? Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, en eigenlijk weeral een nogal paternalistische aanname...

Waarom en op basis van wat zou men ervan uitgaan dat mevrouw aan pakweg 11 weken 'nog twijfelde' en dan op week 13 vol overtuiging naar de arts stapt met haar verzoek ?

Telkens maar weer die oprisping van oude katholieke moraal, 'schuld' en blame games...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 08:55   #122
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De enige die over de keuze tot abortus hoort te oordelen, is de betrokken vrouw. Wat de rest van de maatschappij daarover denkt kan mij aan de reet roesten.
Jij bent dan ook onderdeel van de rest van de maatschappij.
Toch doe je maar minachtend over anderen omdat ze gelovig zijn.
Anders gezegd, iedereen die problemen heeft met abortus is achterlijk in jouw ogen.
Wel, die vrouw had jaren later nog schuldgevoelens over die abortus, haar eigen abortus.
En ja, ze was gelovig.

Ik ben zelf atheïst, maar ik hoef daar niet zo minachtend over te doen als jij.
Wat gaat er in zo'n geest en lichaam om?
We weten dat heel de hormoonhuishouding verandert als een vrouw zwanger wordt, en dat beïnvloedt heel het gemoed.
Logisch dan dat het weghalen van de foetus allerlei emoties oproept, die soms jaren later nog kunnen opspelen.

Je benadering is zeer theoretisch en legalistisch.
Zelfs een vrouw die nagedacht heeft over wel of niet een abortus door te voeren, en uiteindelijk beslist heeft om die uit te voeren, kan daar nadien spijt over hebben.

Vrouwen die een miskraam krijgen voelen zich ook heel belabberd, en ervaren gevoelens van verlies, ook al noem jij dat dan een hoopje cellen.

Moet abortus kunnen?
Ik vind van wel.
Moet het eindeloos kunnen?
Neen, dat vind ik niet.
Moet het 12, 14, 18 weken zijn?
Ik ga mij daar niet over uitspreken.
Ik weet alleen dat hoe meer de foetus op een kind begint te lijken, hoe ingrijpender de ingreep zal worden en hoe meer de bijna-moeder zich schuldig zal voelen.
Kille vergelijkingen met "een hoopje cellen" zijn niet echt een hulp in het debat.
Oud 19 april 2023, 08:58   #123
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar bewust treuzelen ? Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, en eigenlijk weeral een nogal paternalistische aanname...

Waarom en op basis van wat zou men ervan uitgaan dat mevrouw aan pakweg 11 weken 'nog twijfelde' en dan op week 13 vol overtuiging naar de arts stapt met haar verzoek ?

Telkens maar weer die oprisping van oude katholieke moraal, 'schuld' en blame games...

Dat lijkt me straf. Hoe kan je immers oordelen over het al dan niet afschaffen van een maatregel als je niet weet wat de impact van een maatregel is? Dat heeft helemaal NIETS met een oude katholieke moraal te maken. Ik wil gewoon weten hoeveel vrouwen er effectief spijt hebben achteraf en of zo een maatregel in die optiek zinvol is. Dat heeft niets, maar dan ook niets met paternalisme of rechten van een kind of wat dan ook te maken. Maar ik begrijp dat jij het er graag wil van maken omdat je enige argumentatie erin bestaat om mensen in een hokje te steken. Altijd en overal.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 09:04   #124
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is belachelijk he. In Belgie worden er per jaar ongeveer 16000 abortussen uitgevoerd. Het geboortecijfer in Belgie is rond de 110 000 per jaar.
Bezie het als 16000 minder vreemdelingen per jaar importeren, zou je dat geen goed idee vinden?

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 09:05   #125
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Bezie het als 16000 minder vreemdelingen per jaar importeren, zou je dat geen goed idee vinden?
Het is niet dat je die 16000 geaborteerden moet vervangen door 16000 geimporteerden. Die discussie staat er volledig los van. We hebben zowieso al volk genoeg
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 09:10   #126
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Abortussen zijn van alle tijden. Het is onnozel om te denken dat het verbieden van abortussen automatisch zou leiden tot veel meer geboortes. Voor de veiligheid van de vrouw, en om de mogelijkheden op een zwangerschap na een abortus te vrijwaren, is het daarom beter om een abortus uit te voeren onder medische begeleiding.
Dit lijkt me een vrij onlogische redenering.

"We moeten de wet afschaffen omdat ze toch gaat overtreden worden, en de overtreders riskeren zichzelf schade te berokkenen ook."

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Oud 19 april 2023, 09:11   #127
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is niet dat je die 16000 geaborteerden moet vervangen door 16000 geimporteerden. Die discussie staat er volledig los van. We hebben zowieso al volk genoeg
Het pensioen systeem is er op gebaseerd dat het niet KAN omlaaggaan zonder de maatschappij te ontwrichten.

Oud 19 april 2023, 09:15   #128
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kind ontstaat als het levend geboren is.
Moord is een strafrechtelijk begrip dat maar toepasbaar is op een mens, en niet op wat ongewenste celdeling.
Men mag dan gerust een zwangere vrouw zo hard in haar buik stampen dat de celdeling afkomt, ongestraft, want moord is het niet?
Oud 19 april 2023, 09:21   #129
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou hopen dat het gros van de abortussen geen gebruik moet maken van die extra tijd. Hoe vroeger je een abortus doet, hoe beter. Kortom, in de praktijk is het te hopen dat het hier enkel maar gaat voor wat uitzonderlijke gevallen die laat ontdekt hebben dat ze ongewenst zwanger waren.
Aan de andere kant is het voordeel van geen harde grens bij 12 weken te hebben dat er ook geen overdreven paniekdruk is rond de 12de week.
Maar wat moet vermeden worden, is dat men gaat treuzelen omdat er meer tijd is.

Citaat:
Het ZIJN uitzonderlijke gevallen. Jaarlijks tussen de 300 en 800 gevallen voor heel België.
Citaat:
De vraag is enkel of die aantallen klein zijn OMDAT de wet nu 12 weken oplegt, en er dus een druk is om het eerder te doen, of om het niet te doen, dan wel of het de natuurlijke aantallen zijn. Zoals ik zegde, wat vermeden moet worden is dat vrouwen die het nu binnen de 12 weken zouden doen, te lang gaan treuzelen omdat ze kunnen wachten tot hun 18de week. Dat is het enige "risico" van deze wet.
Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat lijkt me straf. Hoe kan je immers oordelen over het al dan niet afschaffen van een maatregel als je niet weet wat de impact van een maatregel is? Dat heeft helemaal NIETS met een oude katholieke moraal te maken. Ik wil gewoon weten hoeveel vrouwen er effectief spijt hebben achteraf en of zo een maatregel in die optiek zinvol is. Dat heeft niets, maar dan ook niets met paternalisme of rechten van een kind of wat dan ook te maken. Maar ik begrijp dat jij het er graag wil van maken omdat je enige argumentatie erin bestaat om mensen in een hokje te steken. Altijd en overal.
Bij de les blijven. Het cijfermateriaal waarover we het hadden betreft het jaarlijks aantal vrouwen dat TREUZELT en zijn keuze DAARDOOR bewust over de grens van 12 weken tilt, om dan tussen 12 en 18 weken een abortus te laten doorvoeren. (in holland)

Dat heeft dus in de verste verte niets met 'spijt achteraf' te maken.
Oud 19 april 2023, 09:26   #130
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Men mag dan gerust een zwangere vrouw zo hard in haar buik stampen dat de celdeling afkomt, ongestraft, want moord is het niet?
Een vrouw mishandelen is uiteraard strafbaar op zich. Met moord heeft dit verder niets te zien, aangezien zij niet dood is.
Oud 19 april 2023, 09:30   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is niks paternalistisch aan omdat het niet iets is dat aan vrouwen toegeschreven wordt: treuzelen om een moeilijke beslissing te nemen is normaal. Iedereen heeft de neiging om dat te doen.

Citaat:
Omdat je, zolang je twijfelt, de twee opties hebt, en eens je beslist, een optie minder hebt. Beslissen is altijd moeilijk en hoe meer je dat uitstelt, hoe langer de tijd is dat je de illusie hebt van de keuze te hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 09:32   #132
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij importeren geen vreemdelingen om kinderen te vervangen, wij importeren vreemdelingen omdat dat deel uitmaakt van de politiek van zelfdestructie die door een ganse hoop mensen in hun waanzin van zelf-minachting gewenst is, vooral van een zekere elite die zelf geindoctrineerd is over het "slechte" dat wij gedaan hebben in onze superioriteit omdat zij opgevoed zijn met een idioot "universalistisch" ideaal.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 april 2023 om 09:33.
Oud 19 april 2023, 09:34   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de les blijven. Het cijfermateriaal waarover we het hadden betreft het jaarlijks aantal vrouwen dat TREUZELT en zijn keuze DAARDOOR bewust over de grens van 12 weken tilt, om dan tussen 12 en 18 weken een abortus te laten doorvoeren. (in holland)
Maar de extra drempel van naar Nederland te moeten zou een sterk effect op het treuzelen kunnen hebben.
Oud 19 april 2023, 09:35   #134
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Het ancien régime en het katholieke juk dat de maatschappij haar normen oplegt komt nooit meer terug. Jullie sterven uit, demografie lost het op. Nog een tweetal generaties nodig wellicht om de laatste nefaste invloeden eruit te kweken, verknechtende wetgeving eruit te purgeren en dan kan heel die zwarte bladzijde definitief omgeslagen worden.

You have been declared obsolete.
Panda is het bewijs voor de stelling dat "atheists don't believe in nothing, they believe in anything"

Voor alles wat hij en zijn soort buitensmijt, halen ze een afzichtelijke parodie terug binnen.

"White Guilt" vervangt de erfzonde. Thunberg verering vervangt Maria-verering. Vlaams Blokkers zijn de nieuwe ketters. Zonnepanelen plaatsen zijn de nieuwe aflaten.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 19 april 2023 om 09:38.
Oud 19 april 2023, 09:36   #135
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Men zal niet veroordeeld worden voor moord op het kind, inderdaad. Wel voor slagen en verwondingen aan een vrouw, en voor bezwarende omstandigheden van het doen mislukken van een zwangerschap.
Oud 19 april 2023, 09:36   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het pensioen systeem is er op gebaseerd dat het niet KAN omlaaggaan zonder de maatschappij te ontwrichten.
Dat kan wel, als het aantal euthanasieen omhoog gaat

Als we veel meer gepensioneerden wat rapper de delper over helpen, dan is het pensioensysteem capabel om met minder jongeren voort te kunnen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 april 2023 om 09:43.
Oud 19 april 2023, 09:37   #137
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is niks paternalistisch aan omdat het niet iets is dat aan vrouwen toegeschreven wordt: treuzelen om een moeilijke beslissing te nemen is normaal. Iedereen heeft de neiging om dat te doen.

Omdat je, zolang je twijfelt, de twee opties hebt, en eens je beslist, een optie minder hebt. Beslissen is altijd moeilijk en hoe meer je dat uitstelt, hoe langer de tijd is dat je de illusie hebt van de keuze te hebben.
Denk je zelf niet dat MOEST getreuzel echt veel voorkomen, dat er dan niet in plaats van 300 tot 800 jaarlijkse gevallen veeel gevallen meer zouden zijn ?

En waarom zou een vrouw eigenlijk niet mogen treuzelen ? Is dat de zorg van de maatschappij ? Moet dat wettelijk beknot worden ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 19 april 2023 om 09:38.
Oud 19 april 2023, 09:38   #138
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Panda is het bewijs voor de stelling dat "atheists don't believe in nothing, they believe in anything"

Voor alles wat hij en zijn soort buitenspijt, halen ze een afzichtelijke parodie terug binnen.

"White Guilt" vervangt de erfzonde. Thunberg verering vervangt Maria-verering. Vlaams Blokkers zijn de nieuwe ketters. Zonnepanelen plaatsen zijn de nieuwe aflaten.
Als atheist ben ik tenminste verlost van dat soort geloof he. Maar ja, je zal wel zeggen dat ik dan weer flip op het Laatste Oordeel
Oud 19 april 2023, 09:40   #139
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de extra drempel van naar Nederland te moeten zou een sterk effect op het treuzelen kunnen hebben.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 09:40   #140
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je zelf niet dat MOEST getreuzel echt veel voorkomen, dat er dan niet in plaats van 300 tot 800 jaarlijkse gevallen veeel gevallen meer zouden zijn ?
Welnee, omdat er juist die druk is van "anders naar Nederland te moeten". Als je niet meer naar Nederland moet, dan is het gemakkelijker om nog wat langer te treuzelen. Of om uiteindelijk "min of meer" vast te zitten en dan toch maar die kleine te laten geboren worden.

Citaat:
En waarom zou een vrouw eigenlijk niet mogen treuzelen ? Is dat de zorg van de maatschappij ? Moet dat wettelijk beknot worden ?
Dat is een beetje raar voor iemand die vond dat de staat zich moest bezighouden met uw gezondheid ten tijde van corona he

Het is gewoon niet goed voor die vrouw om de abortus veel later te doen. Hoe vroeger je die doet, hoe beter. Dat men dus regels gaat bedenken die maken dat je wat minder in de verleiding komt om uiteindelijk domme dingen te doen, is an sich niet zo eigenaardig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be