Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2025, 10:07   #121
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Snap je het verschil tussen 2000 euro omzet en 2000 euro winst ?
Ik kan het artikel niet lezen want het is niet gearchiveerd op archive.is maar hoe wordt de winst berekend bij de verkoop van tweedehandsproducten ? Op de aankoopprijs ? Dan is er zo goed als nooit winst tenzij men het product zelf ergens tweedehands op de kop weet te tikken en met winst verkoopt. Of rekent men de hele omzet als winst want het is vuilbak of tweedehands verkopen ? Maar ook dat zou te zot zijn want men heeft er ooit wel voor betaald.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2025, 10:19   #122
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snap je het verschil tussen 2000 euro omzet en 2000 euro winst ?
Oh, zolang gij het maar snapt hé petertje 1962 aka sinese beer, this godverdomme weeral nen verkapte vorm om geld in die belziekse bodemloze put te dempen, ga u gaan moeien met uwen sluierimport wijven.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2025, 10:25   #123
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Oh, zolang gij het maar snapt hé petertje 1962 aka sinese beer, this godverdomme weeral nen verkapte vorm om geld in die belziekse bodemloze put te dempen, ga u gaan moeien met uwen sluierimport wijven.
Zijn er echt mensen die geld geven voor tweedehands steriliseerbokaal brillen ? Wie koopt nu zoiets ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2025, 10:43   #124
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik kan het artikel niet lezen want het is niet gearchiveerd op archive.is maar hoe wordt de winst berekend bij de verkoop van tweedehandsproducten ? Op de aankoopprijs ? Dan is er zo goed als nooit winst tenzij men het product zelf ergens tweedehands op de kop weet te tikken en met winst verkoopt. Of rekent men de hele omzet als winst want het is vuilbak of tweedehands verkopen ? Maar ook dat zou te zot zijn want men heeft er ooit wel voor betaald.

Citaat:
Nieuwe ‘Vinted-vrijstelling’: moet je binnenkort belasting betalen op je tweedehandsverkoop?

Verkoopt u weleens kleding, speelgoed of meubels online? Vanaf volgend jaar geldt een nieuwe belastingregel: de ‘Vinted-vrijstelling’. Wat is dat? En wat als ik voor meer dan de vrijstelling verkoop? Het kabinet van bevoegd minister Jan Jambon (N-VA) en twee fiscalisten geven uitleg. “Een aantal verkopers mag zich wellicht aan meer vragen van de fiscus verwachten.”

Verkoopt u geregeld kledingstukken die u niet meer draagt, of interieurspullen waarop u bent uitgekeken? Vandaag hoeft u daar geen belasting op te betalen, zolang u ze niet verkoopt met de bedoeling inkomsten te vergaren. “De verkoop van persoonlijke bezittingen valt onder het ‘normaal beheer van uw privévermogen’”, legt fiscalist Ive Rosseel uit.

“Verkoop je echter veel en voor grote bedragen met het duidelijke doel winst te maken, kan de fiscus oordelen dat er sprake is van een ‘divers inkomen’. Dan betaal je 33 procent belasting op de winst.” Wie op een georganiseerde manier spullen aankoopt met het oog op doorverkoop riskeert wel belast te worden als beroepsinkomen, met progressieve belastingtarieven die tot 50 procent kunnen oplopen.

Wat houdt de ‘Vinted-vrijstelling’ in?

Om occasionele verkopers niet onnodig te verontrusten, voert de regering vanaf begin volgend jaar een ‘Vinted-vrijstelling’ in. Wie sporadisch iets tweedehands verkoopt en daar minder dan 2.000 euro winst per jaar uit haalt, hoeft zich geen zorgen te maken, stelt het kabinet van bevoegd minister van Financiën Jan Jambon (N-VA). “Zo zagen we steeds meer belastingplichtigen naar de rulingdienst trekken voor rechtszekerheid bij de verkoop van pakweg hun postzegelcollectie. Zij weten hiermee waar ze aan toe zijn.”

Geldt dit enkel voor verkopen via Vinted?

Nee, de vrijstelling geldt voor alle verkopen van privéspullen, ongeacht hoe of waar je die verkoopt. “Of je nu verkoopt via Vinted, 2dehands.be, het bij ons minder bekende Marktplaats, of op de rommelmarkt: alle winsten worden samengeteld”, verduidelijkt Thomas De Jonckheere, fiscaal advocaat bij Bloom Law en opleidingshoofd Fiscaliteit aan de Erasmushogeschool Brussel.
Hoe weet de fiscus wat ik verkoop?

Sinds 2023 moeten platformen zoals Vinted en 2dehands jouw gegevens doorgeven aan de fiscus zodra je voor minstens 2.000 euro aan spullen verkoopt. Het gaat hierbij om je omzet, niet om de winst. Ook vanaf meer dan dertig verkooptransacties per jaar wordt de fiscus hiervan op de hoogte gebracht. Die weet dus ook nu al wie veel verkoopt op platformen. “Je hoeft zelf dus geen aangifte te doen”, aldus het kabinet-Jambon.

Wat als ik boven de 2.000 euro kom: betaal ik dan automatisch belasting?

Voor hogere winsten blijven de huidige regels van kracht. Enkel als er sprake is van zogenaamd abnormaal beheer en de fiscus dit kan bewijzen, is de belasting volgens het kabinet van de minister verschuldigd. “Het is niet de bedoeling van de regering om je te belasten zodra je meer dan 2.000 euro winst haalt uit Vinted en andere verkopen.” De bewijslast ligt dus bij de fiscus. Er kan met andere woorden ook met meer dan 2.000 euro winst nog sprake zijn van ‘normaal beheer’.

Ik zit dan wel in het vizier van de fiscus, niet?

Volgens onze fiscalisten zal de fiscus vanaf volgend jaar vermoedelijk strenger toekijken. Vandaag worden verkoopwinsten tot 2.000 euro in de praktijk evenmin belast, werpt Rosseel op. “Het valt te verwachten dat de fiscus zich meer zal concentreren op verkopers die meer dan 2.000 euro opbrengst per jaar vergaren. Zij mogen zich vermoedelijk aan meer vragen verwachten.”

Hoe valt dit te controleren?

Op Vinted verloopt de volledige verkoop, inclusief betaling, via de app. Daar heeft de fiscus dus zicht op. Bij 2dehands.be regelen koper en verkoper de betaling echter zelf, waardoor de uiteindelijke verkoopprijs niet gekend is. En op de rommelmarkt of een garageverkoop is er al helemaal geen zicht op de verkoop. Het is duidelijk: dit controleren wordt in de praktijk schier onmogelijk.

En hoe bepaal je in hemelsnaam hoeveel winst iemand maakte, stellen onze fiscalisten zich de vraag. Moet een verkoper bij discussie het aankoopbewijs van de babyspullen, zijn stripcollectie en elektrische fiets kunnen voorleggen? “Als er geen aankoopprijs meer is, zoals zo vaak bij tweedehands spullen, wordt het allemaal zeer moeilijk en men loopt het risico dat alles als winst aanzien wordt”, meent Rosseel. “Het staat de belastingplichtige wel vrij om de oorspronkelijke waarde van de verkochte goederen aan de hand van andere bewijsmiddelen aan te tonen”, vult De Jonckheere nog aan.

Zekerheid

Het kabinet-Jambon benadrukt nogmaals de bedoeling: mensen de zekerheid geven dat hun online verkopen tot 2.000 euro per jaar zeker niet belast worden. Volgens hen mag er voor de meeste particulieren die af en toe iets verkopen dan wel niets veranderen, wie vaker op 2dehands.be of Vinted spullen verhandelt, houdt toch maar beter in het achterhoofd dat de fiscus meekijkt en in de toekomst mogelijk ook wat vaker lastige vragen zal stellen.
https://www.hln.be/binnenland/nieuwe...koop~a2e5a61a/

Dit is het volledige artikel.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2025, 10:50   #125
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er echt mensen die geld geven voor tweedehands steriliseerbokaal brillen ? Wie koopt nu zoiets ?
Daarzie, onze slimme kent niets van wijven en blijkbaar nog minder van fotolenzen
Een redelijk goedkope
https://www.nikon.co.uk/en_GB/produc...-vr-s-JMA505DA

Een redelijk dure
https://www.nikon.co.uk/en_GB/produc...-vr-s-JMA504DA

Een normale prijs
https://www.nikon.co.uk/en_GB/produc...2.8-s-JMA711DA

Nog een

https://www.nikon.co.uk/en_GB/produc...2.8-s-JMA708DA

Ik weet niet in welk ne wereld da gij vertoeft, nu ronse is de brousse geworden waar de beschaving stil staat.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2025, 20:12   #126
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik ondanks Jan Jambons "Zij weten hiermee waar ze aan toe zijn." niets wijzer uit. Ik heb duizend-en boeken. Mocht ik die ooit beginnen verkopen worden dan al die inkomsten als winst gezien of heb ik reusachtige verliezen omdat ik ze dik onder de oorspronkelijke verkoopprijs verkoop, de inflatie niet eens meegerekend. Heb ik ergens over gelezen of is Jan Jambon toch niet zo duidelijk als hij denkt dat hij is ?

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 15:54   #127
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben ik ondanks Jan Jambons "Zij weten hiermee waar ze aan toe zijn." niets wijzer uit. Ik heb duizend-en boeken. Mocht ik die ooit beginnen verkopen worden dan al die inkomsten als winst gezien of heb ik reusachtige verliezen omdat ik ze dik onder de oorspronkelijke verkoopprijs verkoop, de inflatie niet eens meegerekend. Heb ik ergens over gelezen of is Jan Jambon toch niet zo duidelijk als hij denkt dat hij is ?
Tip: vraag het eens aan Paul Jambers.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 18:19   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Waarom zou Jan Jambon duidelijk of eerlijk moeten zijn? Integendeel, wie verwacht dat nog van een politicus?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be