Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 22 januari 2005, 21:57   #121
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja, hij heeft een dubbele familienaam. In België is dit een teken van adeldom, wat natuurlijk niet hetzelfde is als iemand die een titel draagt. Iemand kan van adel zijn zonder daarom een al dan niet erfelijke titel te hebben. Evenzo kan iemand een titel dragen en toch niet van adel zijn.

Op jullie lijst staat er een jonkheer (van adel en met een titel) en CdD is eveneens van adel (maar ik weet niet of hij een titel kreeg overgeërfd). Dat maakt er al twee.
Ik zie nog altijd het probleem niet.
Hans1 is offline  
Oud 22 januari 2005, 21:59   #122
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ten eerst vind ik dat je hier nogal moeilijk over kan discussiëren omdat zoiets nogal heel subjectief is.
Het feit is natuurlijk dat beide identiteiten bestaan. Dat is natuurlijk heel duidelijk, gezien de taal en dat Vlaanderen zich meer naar Nederland keert en Wallonië naar Frankrijk. Daarnaast zijn al die communautaire problemen een duidelijke bevestiging dat er een Waalse, Vlaamse en Brusselse identiteit bestaat.
Maar welke je nu belangrijker vindt hangt af van je interpretatie.
Wel, de formule Belgie werkt. Dat staat vast, anders zou Belgie niet jaarlijks in de top-10 van de UNHDI staan. Ik denk dat ook Vlaanderen het behoorlijk zou doen, hoewel niet zo fantastisch als men ons wil laten geloven, want Brussel zou m.i. nooit voor Vlaanderen kiezen. Dat de meeste Belgen met deze formule verder willen mag blijken uit de ruime meerderheden die verschillende enquete's steeds aanbrengen (wanneer toonde het behang een enquete waaruit blijkt dat een meerderheid van Belgie of zelfs Vlaanderen een splitsing wil?). Tenslotte blijft het feit dat Wallonie ons momenteel nodig heeft. Tuurlijk, het moet efficienter, maar hen nnu in de steek laten vind ik verderfelijk.

Citaat:
Over Limburg en West-VL: We spreken nog altijd één taal, het Nederlands, en verschillende dialecten. Het gaat hier dus over taal, niet over dialecten. Waarom dat zo is is omdat als je dezelfde taal spreekt je elkaar kan begrijpen, indien niet is dat zeer moeilijk, daarom ook dat het een grote scheiding teweeg brengt. Ook op cultuureel vlak is dat zo, omdat taal nu eenmaal een belangrijk bindmiddel is (literatuur en film bvb.)
Ha neen. Ik begrijp een Antwerpenaar en hij begrijpt mij als we (vooral hij) een inspanning doen. Ik voel me trouwens ook niet verbonden met een Antwerpenaar, toch niet meer dan met een Henegouwer.

Citaat:
En nu niet beginnen dat een Antwerpenaar geen West-Vlaming kan verstaan. Dat zijn flauwe grapjes die alleen passend zijn voor mensen die nooit hun huis uitkomen en hun dialect enorm plat spreken. Ik spreek thuis een West-Vlaamse dialect en studeer in Antwerpen, en ik kan perfect communiceren met m'n medestudenten, zelfs als we beiden ons dialect spreken.
NO WAY. Dan spreek je geen echt Westvlaams.
Oud 22 januari 2005, 22:26   #123
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Wel, de formule Belgie werkt. Dat staat vast, anders zou Belgie niet jaarlijks in de top-10 van de UNHDI staan. Ik denk dat ook Vlaanderen het behoorlijk zou doen, hoewel niet zo fantastisch als men ons wil laten geloven, want Brussel zou m.i. nooit voor Vlaanderen kiezen. Dat de meeste Belgen met deze formule verder willen mag blijken uit de ruime meerderheden die verschillende enquete's steeds aanbrengen (wanneer toonde het behang een enquete waaruit blijkt dat een meerderheid van Belgie of zelfs Vlaanderen een splitsing wil?). Tenslotte blijft het feit dat Wallonie ons momenteel nodig heeft. Tuurlijk, het moet efficienter, maar hen nnu in de steek laten vind ik verderfelijk.
De discussie ging toch niet over we al dan niet moeten splitsen? Het is toch niet omdat de meerderheid niet wil splitsen dat een minderheid de Vlaamse identiteit niet belangrijker kan vinden?
Dat in de steek laten vind ik ook verderfelijk. Ik ben me er van bewust dat er wel een hoop Vlaams-nationalisten rondlopen die alleen praten over profiteurs en dat Wallonië z'n plan moet trekken, maar zo zijn we niet allemaal. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt vind ik persoonlijk dat we Wallonië via Europese weg en onderlinge verdragen moeten verderhelpen, maar dan moet dit wel de nodige (binnen het mogelijke) resultaten boeken. Solidariteit vind ik ook zeer belangrijk, maar zoals die er nu is kost die alleen geld voor Vlaanderen en levert die bijna niets op voor Wallonië.

Citaat:
Ha neen. Ik begrijp een Antwerpenaar en hij begrijpt mij als we (vooral hij) een inspanning doen. Ik voel me trouwens ook niet verbonden met een Antwerpenaar, toch niet meer dan met een Henegouwer.
Dat begrijp ik niet. Ik had het over taal. Als een Hongaar Hongaars tegen me spreekt en ik Nederlands tegen hem zal ik hem niet verstaan. Dat is toch duidelijk?

Citaat:
NO WAY. Dan spreek je geen echt Westvlaams.
Neen, maar wel een West-Vlaams dialect, of eerder een Zeeuws-Vlaams met veel West-Vlaamse invloeden (in Sluis bvb hebben ze bijna net hetzelfde dialect als waar ik woon).
Maar wie, van de jongeren, spreekt nu nog echt plat zijn dialect? We verstaan elkaar omdat we beiden het niet plat spreken. Maar al doen we het plat, dan nog versta je een groot deel.
instromaniac is offline  
Oud 22 januari 2005, 22:27   #124
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U moet ook wat verder lezen. Wij willen dat ALLE partijsubsidies worden afgeschaft.
Ik dacht dat er stond terugschroeven??? Anders heeft deze zin in uw partijprogramma weinig betekenis en kun je die er beter uithalen. Of dient het als bladvulling?
lustige lezer is offline  
Oud 22 januari 2005, 22:33   #125
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het eigenlijk best grappig genoeg om heel de paragraaf te citeren.

Citaat:
6.2 Strijd tegen particratie
Citaat:
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]De volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen niet zichzelf, maar wel de bevolking. Vandaar dient de partijfinanciering gradueel te worden teruggeschroefd. Allereerst dient België geen subsidies meer te geven aan partijen die het einde van België wensen. Geen enkel bedrijf sponsort mensen die haar in het failliet willen zien gaan. Voor het overige dienen de buitensporige bedragen die partijen vandaag nu krijgen voor verkiezingscampagnes te worden verminderd. Liefst eigenlijk afgeschaft, maar men kan denken aan een budget/stem. De openbare omroep dient gedepolitiseerd te worden. Iedere partij heeft recht op gelijke zendtijd in verkiezingscampagnes én wanneer er referenda zijn. Geen enkele partij mag bevoordeeld worden.
[/size][/font]

Er staat toch in terugschroeven? Iets later, liefst afschaffen. En dan wordt het budget/stem... Mja, ge moet weten wat ge wilt he.

En dan dat rode Selectieve discriminatie mag dus Dit druist tegen alle regels van de democratie!

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 22 januari 2005 om 22:34.
lustige lezer is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be