Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2005, 18:43   #121
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kunt u mij een concreet voorbeeld geven van een familie waar een miskraam is geweest en waar er geen begrafenisplechtigheid was?

In ieder geval zal er geen kerkelijke begrafenis is, omdat men hiervoor gedoopt moet zijn. Net zoals een ongedoopte volwassene niet volgens het kerkelijk ritueel wordt begraven, is dat ook het geval voor doodgeboren (dus ongedoopte) kinderen. Ook gold dat ze niet in gewijde grond mochten begraven worden, net als ongedoopte volwassenen.

Nu mogen doodgeboren kinderen wel op het kerkhof worden begraven, maar is er nog steeds geen begrafenisritueel IN de kerk. Dat is de officiële pastorale lijn van de Kerk.
Ik snap het nut niet en ik kan geen concreet voorbeeld geven. Het gaat erom dat niet elke tegenstander van abortus een begrafenis heeft na een miskraam.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 18:46   #122
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

12 sec. of numarx's schermafbeelding

Standaard

Zijn DAAR cijfers van? Zo'n handig tabelletje met 'begrafenis na miskraam' en 'houding tov abortus'? Graag een linkje dan.

Laatst gewijzigd door 12 sec. of numarx : 28 januari 2005 om 18:46.
12 sec. of numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 18:47   #123
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx
Zijn DAAR cijfers van? Zo'n handig tabelletje met 'begrafenis na miskraam' en 'houding tov abortus'? Graag een linkje dan.
Jij hebt ze toch al gezien. Vreemd dat je dit vraagt terwijl je zelf de cijfers hebt.
Oud 28 januari 2005, 20:37   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Ik snap het nut niet en ik kan geen concreet voorbeeld geven. Het gaat erom dat niet elke tegenstander van abortus een begrafenis heeft na een miskraam.
En waarop is uw laatste conclusie dan gebaseerd?

Kunt u mij concreet "tegenstanders van abortus" aanwijzen waarvan de persoon zelf of de echtgenote een miskraam kreeg en waarbij er geen begrafenisplechtigheid of afscheidsmoment werd gehouden?

Blijkbaar heeft u informatie in die zin daar u toch tot dergelijke conclusies komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 00:32   #125
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarop is uw laatste conclusie dan gebaseerd?

Kunt u mij concreet "tegenstanders van abortus" aanwijzen waarvan de persoon zelf of de echtgenote een miskraam kreeg en waarbij er geen begrafenisplechtigheid of afscheidsmoment werd gehouden?

Blijkbaar heeft u informatie in die zin daar u toch tot dergelijke conclusies komt.
Zoals ik al zei kan ik geen vb geven. Maar je gaat me niet zeggen dat op heel deze aardkloot geen enkele tegenstander van abortus rondloopt die zelf nog geen miskraam heeft gehad zonder erna een begrafenis te regelen. Of geloof jij dit wel?
Oud 29 januari 2005, 00:35   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei kan ik geen vb geven. Maar je gaat me niet zeggen dat op heel deze aardkloot geen enkele tegenstander van abortus rondloopt die zelf nog geen miskraam heeft gehad zonder erna een begrafenis te regelen. Of geloof jij dit wel?
Daar u geen voorbeeld kan geven en al evenmin cijfers, is uw eerder geuite stelling foutief. Ze steunt dus immers slechts op een veronderstelling. Geen feiten.
Oud 29 januari 2005, 00:39   #127
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Daar u geen voorbeeld kan geven en al evenmin cijfers, is uw eerder geuite stelling foutief. Ze steunt dus immers slechts op een veronderstelling. Geen feiten.
Wie had er gedacht dat wij nog eens hetzelfde punt zouden verdedigen, he Jan?
Oud 29 januari 2005, 11:54   #128
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een veronderstelling die waar is, anders had u al lang geantwoord.
Of is uw antwoord op mijn vraag ja misschien?
Oud 29 januari 2005, 11:56   #129
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie had er gedacht dat wij nog eens hetzelfde punt zouden verdedigen, he Jan?
Je verdedigd helemaal niet hetzelfde punt. Je weet niet eens meer wat je zelf gezegt hebt kerel!!
Je hebt zelf in 1 van je eerste postings gezegt, in SOMMIGE gevallen heeft men wel een begrafenis. LOL, onze Jan daarentegen beweerd tot nu toe (wacht op zijn antwoord) dat er geen enkel geval bestaat.
Oud 29 januari 2005, 11:58   #130
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn geen wettelijke bepalingen omtrend begraven na miskramen, maar soms gebeurt dat wel, om de ouders te helpen in het rouwproces.
Oud 29 januari 2005, 11:59   #131
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh? Is het dan in Nederland dat er geen zijn? Lastig om in twee landen tegelijk te zitten. In ieder geval, m'n punt was dat die begrafenissen erg vaak wél gebeuren. Bedankt dus.
Oud 29 januari 2005, 12:16   #132
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

Standaard

1. Je opent een topic met de vraag waarom er na miskramen "nooit een begrafenis wordt gehouden".
2. Dat wordt weerlegd, want dat gebeurt wel. Voorbeelden te vinden in de wetgeving en door een halve minuut te zoeken op Google.
3. Je begint een paar pagina's te zeiken dat dat niet is wat je bedoelt.
4. Je vraagt nu waarom mensen die "tegen abortus zijn" "nooit een begrafenis" houden na een miskraam.
5. Zowel ik als JVDB betwijfelen dat er een bron te vinden is waarin een correlatie tussen "houding tov abortus" en "begrafenis na miskraam" in te lezen staat.
6. Je begint alweer een paar pagina's te zeiken dat dat niet is wat je bedoelt.

Enige conclusie: deze topic gaat nergens naartoe, en jij bent een irritante *knip*.

Geknipt op vraag van de geviseerde.

Jeroen
Oud 29 januari 2005, 12:25   #133
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Je opent een topic met de vraag waarom er na miskramen "nooit een begrafenis wordt gehouden".
2. Dat wordt weerlegd, want dat gebeurt wel. Voorbeelden te vinden in de wetgeving en door een halve minuut te zoeken op Google.
4. Je vraagt nu waarom mensen die "tegen abortus zijn" "nooit een begrafenis" houden na een miskraam.
5. Zowel ik als JVDB betwijfelen dat er een bron te vinden is waarin een correlatie tussen "houding tov abortus" en "begrafenis na miskraam" in te lezen staat.

Enige conclusie: deze topic gaat nergens naartoe, en jij bent een irritante.
Onzin! Ik heb altijd gezegt mensen die tegen abortus zijn, al vanaf de eerste posting! Je eerste 3 punten doen dus niet ter zake.
Jou 4de punt, idd "dat het nooit gebeurt" was mijn fout, ik heb ook geen probleem om dat toe te geven. Punt 5, ik heb ook nooit gezegt dat er een bron bestaat waarin deze cijfers te vinden zijn. Ik zeg enkel dat je nog meer kans hebt om de lotto 5x na mekaar te winnen dan dat er geen enkele persoon op deze aardkloot rondloopt die tegen abortus is en die zelf geen begrafenis heeft gedaan voor een miskraam.
punt 6, is gewoonweg niet waar.
Oud 29 januari 2005, 12:28   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het is me ondertussen ook al duidelijk geworden dat dit heerschap eigenlijk geen touw aan heel deze discussie kan of wil vastknopen.

Om hem nog eens te citeren:

Citaat:
Aan al degene hier op dit forum die tegen abortus zijn. Indien jullie tegen abortus zijn, waarom word er dan nooit een begrafenis gedaan na een miskraam?
Een "miskraam" is ofwel een te veel te vroeg geboren, niet levensvatbaar kind of een op tijd, maar wel doodgeboren kind. Welnu, ik heb wel weet van begrafenisplechtigheden voor dergelijke kinderen.

Een "miskraam" is echter geen bevruchte eicel die na de eerste dag al komt af te sterven. De dokters spreken dan van het feit dat de eicel ofwel zich niet weet in te nestelen, ofwel dat er afstotingsverschijnselen zijn of ook nog dat er iets misging met de celdeling waardoor er geen groei meer optrad. In dat geval krijgt de vrouw een bloeding zoals ze ook bij maandstonden heeft. Wie dat als een miskraam ziet, heeft er heel weinig van begrepen.
Oud 29 januari 2005, 12:29   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Punt 5, ik heb ook nooit gezegt dat er een bron bestaat waarin deze cijfers te vinden zijn.
Bijgevolg kunt u gewoon niets concluderen. U veronderstelt slechts iets op basis van vooringenomenheid.
Oud 29 januari 2005, 12:34   #136
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijgevolg kunt u gewoon niets concluderen. U veronderstelt slechts iets op basis van vooringenomenheid.
Durf je niet te antwoorden

Neen, op basis van onwaarschijnlijkheid.

Laatst gewijzigd door illwill : 29 januari 2005 om 12:34.
Oud 29 januari 2005, 17:53   #137
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
beste Jan..

1) misschien wordt het wel is hoogtijd dat je zelf de rode tekst eens in acht neemt

bij mijn weten heb ik op heel dat forum nog nergens maar dan nog nergens wat gelezen van je waar je dat al es gedaan hebt, en ik al verdomd veel van je gelezen Jan

2) het is geen stelling , het was een vraag , een bedenking
als je de zin van zulke vraag in twijfel wilt trekken dan is het aan jou om aan te tonen dat het een onzinnige vraag is
maw dan is het aan jou om de volgende stelling te bewijzen
elke abortustegenstander houdt een begrafenis/ceremonie bij een miskraam

3) je kan ons, de topic, de discutie misschien vooruithelpen met eerst zelf eens op die vraag te antwoorden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 18:15   #138
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Beste Jan van den Berghe en beste 12 sec. of numarx

ik weet niet of het jullie ondertussen al duidelijk is dat de openingsvraag van illwill inderdaad wat ongelukkig gesteld is en dat na wat bladzijden het duidelijk is dat de essentie van de vraag dus ongeveer hierop neerkomt :

Waarom staan de grote tegenstanders van elke vorm van abortus hoe vroeg in de ontwikkelingsfase ook en die als hoofdargument gebruiken dat vanaf de conceptie er sprake is van een volwaardig mens , niet te springen om bij elk natuurlijk afgedreven vruchtje of bij elke misval een minimum afscheidsceremonie of begrafenis te houden als een menswaardig afscheid met het nodige respect en de bijhorende rouw van deze overledene ?

in de hoop dat dit wat duidelijker was, graag een antwoord
Oud 29 januari 2005, 18:20   #139
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

als dit niet werkt open ik er een nieuwe topic over
Oud 29 januari 2005, 21:28   #140
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

*vlaag van impulsiviteit*

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 29 januari 2005 om 21:30.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be