![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar heb jij in dit topic "bewezen" dat bepaalde standpunten verkeerd zijn? Het enige wat je tot nu toe bewezen hebt, is dat je heel erg vol bent van jezelf en je eigen gelijk.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hét ultieme bewijs dat hier niet geredeneerd wordt ! ![]() ![]() Laatst gewijzigd door praha : 15 februari 2005 om 00:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Is ie weg? Kan ik weer roken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() hij heeft mij alvast niet vermaand toen ik er eentje opstak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 |
Parlementslid
|
![]() Als liberaal verdedig ik de vrijheid van de burgers. En die vrijheid stopt waar de andere zijn vrijheid begint. In theorie mag je dan ook doen wat je wilt zolang je iemand anders geen schade berokkend. De Gulden Regel. Als ik dus zit te roken dan berokken ik de niet roker in mijn onmiddelijke omgeving schade. Dat kan enkel indien die andere akkoord is met mijn gedrag. Het binnen gaan in een rokerscafé is toestemming geven tot dit gedrag. Indien het een rokersvrij café is dan is het beperken van je recht tot roken het gevolg van je binnengaan in dat rokersvrij café. Uw vrijheid is niet geschaad, u hebt alleen een keuze gemaakt.
Het verbieden van roken in cafes is een inbreuk op andermans recht om te roken. Immers uw gedrag wordt als norm genomen en elke afwijking verboden. Het is dit wat men als de dictatuur van de meerderheid beschouwd. Het is perfect mogelijk dat twee systemen naast elkaar bestaan. Zo is het zich stiepelzat drinken toegestaan. U berokkend daar alleen uzelf schade mee. Dan achter het stuur kruipen is dan weer terecht verboden. (Over de hoeveelheid alcohol kan je twisten.) Wat in dit geheel niet over het hoofd mag gezien worden is de opportuniteitskost. Zo is het rechts rijden op de baan een goede regel waar iedereen zich terecht aan moet houden. Immers als die regel er niet was dan zouden er veel meer ongelukken zijn. Dat is de oportuniteitskost van het ontbreken van die regel. Net zo met roken op café. Wat is de oportuniteitskost van het verbod hiertoe? Een zeer grote bevolkingsgroep wordt de toegang tot café's de facto ontzegt of zij moeten hun gedrag aanpassen. Niet rokers blijven het recht hebben om op cafe te gaan doch de markt voorzien blijkbaar niet in rokersvrije café's. Om de rokers hun rechten niet te schaden moeten de niet rokers hun inspanningen richten op het ontwikkelen van niet-rokers cafe's. Ze moeten dus in hun eigen behoeften voorzien en niet eisen van de andere mensen dan zij hun gedrag aanpassen aan hun wensen. Wat zouden niet rokers kunnen doen? Ze kunnen Imbev trachten te mobiliseren om een concept van een rokersvrij themacafé op poten te zetten. Themacafe's zitten in de lift en met een drie kwart bevolking die rookvrij op café wil is dit een gat in de markt. Communiceer dit dan en tracht zo ieder zijn vrijheid te bewaren. Dwing niet en ga er niet van uit dat de anderen zich moeten aanpassen. Mijn vader is aan longkanker overleden ten gevolge van roken en ik ben een fel tegenstander van roken. Maar ik ben nog meer voor ieders vrijheid.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Eindelijk een reactie waar ik wat mee aankan. Ik ze met plezier gelezen en ga akkoord met zo goed als alles wat je neerschrijft. Enkel met dit heb ik een probleem:
Citaat:
Ik kan een hoop redenen bedenken. Als in een cafe 19 bezoekers (niet rokers) elkaar aflossen en elk 1 cola of pintje drinken, en terzelfdertijd zit er aan de toog 1 vaste klant (toogmeublilair zoals we zeggen) gedurende de hele periode dat die 20 elkaar afwisselen en drinkt 20 pinten. Dan zou de cafébaas door zijn café rookvrij te maken de helft van zijn inkomsten verliezen door 95% van zijn klanten hun wens te volgen. Het is wat extreem, dit voorbeeld, maar leunt m.i. toch tegen de realiteit aan. De grote meerderheid die tegen roken op café is, zijn geen hard-core café bezoekers. Terwijl de meerderheid van de hard-core café bezoekers rokers zijn. Hierdoor is het niet rendabel om niet-rokers cafés samen met rokers cafés te hebben. De enige mogelijkheid om dus de meerderheid haar zin te geven, is door de vrijheid van een minderheid te beperken. En dat gaat tegen uw principe in, wat ik begrijp en respecteer. Dus, zegt U, we doen dat niet. Het gevolg van deze redenatie is dus effectief dat we de vrijheid van de meerderheid beperken. Wat net zo zeer tegen uw principes ingaat. Dubieus, niet? Daarom een vraag. Maak voor mij nu eens dezelfde redenering en ga er voor de sport eens vanuit dat niet rokers cafés niet rendabel zijn zolang er rokers cafés zijn. Waar kom je dan uit? Want volgens mij is dit de enige reden om roken op café te verbieden. Zolang het niet gebeurt gaat er geen Niet rokers aanbod zijn. Spijtig, maar realiteit, en het heeft niks te maken met het feit dat er geen interesse is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar een café is geen sociale instelling. Door zijn café rookvrij te maken zal hij zijn toogmeublilair, en dus het grootste deel van zijn inkomsten, verliezen. Citaat:
Alle café's zullen onrendabel worden omdat de rokers wegblijven. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Eindelijk een reactie waar ik wat mee aankan. Ik ze met plezier gelezen en ga akkoord met zo goed als alles wat je neerschrijft. Enkel met dit heb ik een probleem:
Citaat:
Ik kan een hoop redenen bedenken. Als in een cafe 19 bezoekers (niet rokers) elkaar aflossen en elk 1 cola of pintje drinken, en terzelfdertijd zit er aan de toog 1 vaste klant (toogmeublilair zoals we zeggen) gedurende de hele periode dat die 20 elkaar afwisselen en drinkt 20 pinten. Dan zou de cafébaas door zijn café rookvrij te maken de helft van zijn inkomsten verliezen door 95% van zijn klanten hun wens te volgen. Het is wat extreem, dit voorbeeld, maar leunt m.i. toch tegen de realiteit aan. De grote meerderheid die tegen roken op café is, zijn geen hard-core café bezoekers. Terwijl de meerderheid van de hard-core café bezoekers rokers zijn. Hierdoor is het niet rendabel om niet-rokers cafés samen met rokers cafés te hebben. De enige mogelijkheid om dus de meerderheid haar zin te geven, is door de vrijheid van een minderheid te beperken. En dat gaat tegen uw principe in, wat ik begrijp en respecteer. Dus, zegt U, we doen dat niet. Het gevolg van deze redenatie is dus effectief dat we de vrijheid van de meerderheid beperken. Wat net zo zeer tegen uw principes ingaat. Dubieus, niet? Daarom een vraag. Maak voor mij nu eens dezelfde redenering en ga er voor de sport eens vanuit dat niet rokers cafés niet rendabel zijn zolang er rokers cafés zijn. Waar kom je dan uit? Want volgens mij is dit de enige reden om roken op café te verbieden. Zolang het niet gebeurt gaat er geen Niet rokers aanbod zijn. Spijtig, maar realiteit, en het heeft niks te maken met het feit dat er geen interesse is. Laatst gewijzigd door Travis66 : 15 februari 2005 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 15 februari 2005 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
En straatlawaai is nu ook wel een beetje overdreven, denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#135 |
Parlementslid
|
![]() Ze krijgen er in ieder geval geen kanker van...
Ik heb getekend, dit is en initatief die mijn steun krijgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Nederland zijn zelfs drugcafé's, niemand is verplicht daar binnen te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister-President
|
![]() Veel niet-rokers zijn het cafégaan wat verleerd. Wat dus wil zeggen, dat na een overgangsperiode waarschijnlijk een aanzienlijk deel van het toogmeubilair wel eens niet-roker kan zijn, terwijl dat nu eerder uitzonderlijk is.
Rustige babbelaars voor de deur van het café storen ook niet zoveel als sommigen denken. En het roken zelf maakt maar weinig lawaai, niet?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Gouverneur
|
![]() Het rookvrij café is gewoon een saai café, met allemaal zo van die vreemde groen-aanhangers enzo.. Gezellig is anders.
Niet dat ik iets tegen de groenen heb, maar als ze allemaal zo samenhokken en dan zijn der daar zo bij die vinden dat ze zich maar 1 keer per week mogen wassen omdat ze anders te veel water verbuiken en zo vrij zijn om dan te vragen of ze stinken... Nee dank u... Geef mij maar sigarettenstank dan... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
geen drugscafees, hoe dikwijls nog? ![]() een gewoon cafe is dan ook een drugscafe want alcohol is ook een drug |
|
![]() |
![]() |