Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 18 februari 2005, 19:27   #121
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Cools?
Gorefest,schitterend gereageerd!!Kort maar krachtig
Grellig is offline  
Oud 18 februari 2005, 19:31   #122
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ik ben pas recent lid geworden van het Vb . En vooral omwille van de onwaarschijnlijke haat en behandeling die deze partij moet ondergaan . En ook omdat het programma van die partij vandaag ideaal is , een verdere afzwakking zou het Vb zelfs een centrumpartij maken ... Voor de PC'ten en Belgicisten zal het pas goed zijn als het Vb een pro-multicul en pro-belgie partij wordt , dat is niet serieus.

In de omgang ondervind ik trouwens geen enkel verschil tussen een vb'er en een meer rechtse n-va'er. Ik ken zelfs (plaatselijke)mandatarissen van de VLD die voor het VB stemmen .

Laatst gewijzigd door ilfalco : 18 februari 2005 om 19:33.
ilfalco is offline  
Oud 18 februari 2005, 19:51   #123
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Ik ben pas recent lid geworden van het Vb . En vooral omwille van de onwaarschijnlijke haat en behandeling die deze partij moet ondergaan . En ook omdat het programma van die partij vandaag ideaal is , een verdere afzwakking zou het Vb zelfs een centrumpartij maken ... Voor de PC'ten en Belgicisten zal het pas goed zijn als het Vb een pro-multicul en pro-belgie partij wordt , dat is niet serieus.

In de omgang ondervind ik trouwens geen enkel verschil tussen een vb'er en een meer rechtse n-va'er. Ik ken zelfs (plaatselijke)mandatarissen van de VLD die voor het VB stemmen .
Idd,en het wordt nog leuker als Bart Somers beweerd dat er niet gepraat word met het VB.De huidige politiek graaft een graf voor zichzelf door zelfgewin en het niet kort op bal spelen.Er zijn veel burgers die niet over politiek praten maar die wel hun ogen open hebben,neem het van mij aan.En dit weet ik uit gesprekken bij mij in de buurt.Ze zijn het gebekvecht gewoon beu.Vlaanderen heeft nood aan een politiek die recht voor de raap is en zich bezighoud met de problemen,en niet met boeken schrijven en tv-spelletjes!

En zoals Gerolf zegt:het cordon gebruiken we als gewapende bekisting om de sokkel te gieten waarop het VB groter en sterker zal worden dan alle anderen.

Heerlijk gewoon,alleen nog effe geduld hebben

En idd,in het VB zijn mensen die hun mond niet mogen opendoen voor de camera,maar dat wil niet zeggen dat ze geen nuttig werk verrichten.Je hebt mensen die voor de camera werken en mensen die achter de camera werken.Ik zou willen dat de andere partijen dit principe ook hanteren,het zal in hun voordeel spelen,al mag ik dit niet zeggen eigenlijk.
Grellig is offline  
Oud 18 februari 2005, 20:25   #124
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Dank u; handtekeningsessie is voorzien om 21u
Oud 18 februari 2005, 21:44   #125
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
mensen die voor de camera werken en mensen die achter de camera werken.Ik zou willen dat de andere partijen dit principe ook hanteren,het zal in hun voordeel spelen,al mag ik dit niet zeggen eigenlijk.
?????
Avan is offline  
Oud 18 februari 2005, 21:47   #126
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Vexille,je gaat toch niet vertellen dat als het VB de kans krijgt om mee te regeren dat ze die kans dan laten liggen?
Vroeger ging ook het verhaal rond dat de VB-parlementsleden nooit aanwezig zijn in het Vlaams parlement en nooit voorstellen indienen.Na persoonlijk contact te hebben gehad met een VB-parlementslid blijken de andere partijen de grote afwezigen te zijn.En na de verhalen van onze Flor en ons Margrietje ga ik dat verhaal meer en meer geloven.
Laten we nu toch eens gaan voor een democratich verkozen "president",als ik het zo mag noemen,in een "Republiek Vlaanderen".Want zeg nu toch eerlijk,die verschillende parlementen en heel de zooi,dat kost een pak aan de burger en het brengt een hoop geschreeuw te weeg maar weinig wol.En dit wordt maar erger en erger.

En dit nog,de heer Stevaert heeft een boek geschreven,nou,die kerels hebben nogal tijd moet ik zeggen.Ik heb nog maar amper tijd om men huis fatsoenlijk gepoetst te krijgen en een maaltijd te koken.
En dan nog niet gesproken over die onnozel stickertjes in de pisbakken,waar zijn we mee bezig in godsnaam??!!Is dit een voorbeeld voor onze kinderen?BAH
Twee zaken, Grellig:

Primo, op de eerste vraag heb je zelf al het antwoord gegeven in je bijdrage #123 : "zoals Gerolf zegt: 'het cordon gebruiken we als gewapende bekisting om de sokkel te gieten waarop het VB groter en sterker zal worden dan alle anderen.'" En daar maakt Gerolf de perfecte analyse van de situatie. Het VB is groot geworden dankzij het cordon en wéét dat ook verdomde goed. In het beleid stappen betekent een volledige ommezwaai in de strategie, want het gebruikelijke kankeren en zeuren zal dan niet meer mogelijk zijn, wegens deloyaal ten overstaan van de coalitiepartner. Deloyaal aan politiek doen wordt immers afgestraft, maar -voor het VB zeker- loyaal meewerken en af en toe pijnlijke compromissen moeten sluiten zal evenzeer afgestraft worden. Eigenlijk zit het VB met heel die kwestie over de beleidsdeelname verveeld en reken maar dat het de boot zo lang mogelijk zal proberen af te houden. Misschien kan er hier of daar in het spreekwoordelijke Bommerskonten na de gemeenteraadsverkiezingen wel eens van komen, maar in de grotere steden is het louter windmakerij wegens té hoog profiel. Dus kort: neen, een deelname aan een coalitie zou het VB meer pijn doen dan goed en ik zie het ze zelf niet doen.

Ten tweede: uw hele repliek toont duidelijk aan hoe ver u al in de denktrant en communicatiestijl van het VB bent ingeburgerd. Lees uw antwoord nog eens grondig na en stel dan samen met mij vast dat u eigenlijk niks anders doet dan negatieve kritiek spuien op de andere partijen. Correctie: u suggereert een republiek Vlaanderen, toch één constructieve suggestie die u echter meteen discrediteert door ze te verdedigen op basis van alweer een negatieve kritiek. Zie je, dat vind ik nou zo vermoeiend... Het is niet dat het VB niet met interessante ideeën komt aandragen zo nu en dan; het is dat het VB die ideeën steevast onderbouwt vanuit een uitermate zure kijk op de samenleving en vooral op de politieke visie van alle andere partijen. En die manier van communiceren is onderhand zo doorzichtig geworden en zo systematisch dat ik begot niet meer weet waar die partij uiteindelijk nog in gelooft en waar ze incidenten er bij de baard bijsleurt om alweer een groepje (potentieel) misnoegden de indruk te geven dat er iemand is die hun maatschappijkritiek wél begrijpt.

Want daar is het uiteindelijk om te doen: vooral de ontevredenen over de bol aaien, hen de indruk geven dat ze enkel gehoor vinden bij het VB. En het leuke is dat iedereen eigenlijk misnoegd is, altijd al geweest en zal altijd ook zo zijn... het VB heeft daar dus een leuke marktpositie.

Een beetje zoals de producenten van toiletpapier: economische hausse of crisis, gescheten wordt er immers altijd.
Oud 18 februari 2005, 21:47   #127
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Een tikkeltje verouderd toch.
Avan is offline  
Oud 18 februari 2005, 22:09   #128
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Twee zaken, Grellig:

Primo, op de eerste vraag heb je zelf al het antwoord gegeven in je bijdrage #123 : "zoals Gerolf zegt: 'het cordon gebruiken we als gewapende bekisting om de sokkel te gieten waarop het VB groter en sterker zal worden dan alle anderen.'" En daar maakt Gerolf de perfecte analyse van de situatie. Het VB is groot geworden dankzij het cordon en wéét dat ook verdomde goed. In het beleid stappen betekent een volledige ommezwaai in de strategie, want het gebruikelijke kankeren en zeuren zal dan niet meer mogelijk zijn, wegens deloyaal ten overstaan van de coalitiepartner. Deloyaal aan politiek doen wordt immers afgestraft, maar -voor het VB zeker- loyaal meewerken en af en toe pijnlijke compromissen moeten sluiten zal evenzeer afgestraft worden. Eigenlijk zit het VB met heel die kwestie over de beleidsdeelname verveeld en reken maar dat het de boot zo lang mogelijk zal proberen af te houden. Misschien kan er hier of daar in het spreekwoordelijke Bommerskonten na de gemeenteraadsverkiezingen wel eens van komen, maar in de grotere steden is het louter windmakerij wegens té hoog profiel. Dus kort: neen, een deelname aan een coalitie zou het VB meer pijn doen dan goed en ik zie het ze zelf niet doen.

Ten tweede: uw hele repliek toont duidelijk aan hoe ver u al in de denktrant en communicatiestijl van het VB bent ingeburgerd. Lees uw antwoord nog eens grondig na en stel dan samen met mij vast dat u eigenlijk niks anders doet dan negatieve kritiek spuien op de andere partijen. Correctie: u suggereert een republiek Vlaanderen, toch één constructieve suggestie die u echter meteen discrediteert door ze te verdedigen op basis van alweer een negatieve kritiek. Zie je, dat vind ik nou zo vermoeiend... Het is niet dat het VB niet met interessante ideeën komt aandragen zo nu en dan; het is dat het VB die ideeën steevast onderbouwt vanuit een uitermate zure kijk op de samenleving en vooral op de politieke visie van alle andere partijen. En die manier van communiceren is onderhand zo doorzichtig geworden en zo systematisch dat ik begot niet meer weet waar die partij uiteindelijk nog in gelooft en waar ze incidenten er bij de baard bijsleurt om alweer een groepje (potentieel) misnoegden de indruk te geven dat er iemand is die hun maatschappijkritiek wél begrijpt.

Want daar is het uiteindelijk om te doen: vooral de ontevredenen over de bol aaien, hen de indruk geven dat ze enkel gehoor vinden bij het VB. En het leuke is dat iedereen eigenlijk misnoegd is, altijd al geweest en zal altijd ook zo zijn... het VB heeft daar dus een leuke marktpositie.

Een beetje zoals de producenten van toiletpapier: economische hausse of crisis, gescheten wordt er immers altijd.
hier kan ik mij voor 200% bij aansluiten! uitstekende analyse, de Vexille
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 18 februari 2005, 22:26   #129
ilfalco
Minister-President

Standaard

Als de mensen al verzuurd zijn is dat omwille van de jarenlange struisvogelpolitiek van de PC partijen .... groepsverkrachting , zinloos geweld , steaming etc dat is de harde realiteit . En daar zwijgen de PC partijen zedig over. Spreken waar anderen zwijgen dat is de taak van het Vb en die vervult ze met verve, of sommige het nu leuk vinden of niet. En veruurd dat is PC prietpraat . Weet je waar ik verzuurd van word dat is dat men in mijn gemeente een paar miljoen bef uitgeeft om een nieuw logo en nieuwe huisstijl te creeeren en dat men een paar miljoen uitgeeft om reclamespotjes te maken voor de gemeente op rtv ... en dit terwijl de pleinen er verloederd bijliggen en er voor noodzakelijke verbetereingen geen geld is. Gebakken lucht is tegenwoordig belangrijker dan de realiteit mr De vexille....

En misschien moet u maar eens naar een activiteit van het VB gaan , je zal zien dat er weinig van verzuring te merken zal zijn. het druipt daarentegen van het scherm bij de de PC politic als ze met kritische vragen van de oppositie geconfronteerd worden.Verzuring dat is zoiets als NPC ... een drogreden om de werkelijke problem niet aan te pakken of bij naam te noemen en om geen schuld te moeten bekennen inzake de vreemdelingenproblematiek.
De kloof met de burger is nog zo'n begrip dat de pc'ten hebebn uitgevonden om toch maar niet de dingen bij naam te noemen. En ja Vlaanderen moet onafhankelijk worden , niet omdat we zo tegen wallonie zijn ... Maar omdat Belgie de rechten van de vlaamse meerderheid steeds ontkent en omdat de franstaligen Belgie gebruiken om steeds meer "lebensraum" te creeeren. Steeds meer kiezers vinden in het VB hun gading , het is ieders recht om het daar niet mee eens te zijn , maar daarom moet men nog niet verzuren ...

U zou zich beter eens afvragen waarom de PC 'ten met de steun van media , vakbonden , onderwijs , gerecht etc er niet in slagen om een partij op electorale wijze te verslaan. Dat is omdat het VB één sterkemedestander heeft , een onoverwinnelijke medestander nl de realiteit . En die wint het steeds van leugens , demonisering en gebakken lucht .

Laatst gewijzigd door ilfalco : 18 februari 2005 om 22:46.
ilfalco is offline  
Oud 19 februari 2005, 07:53   #130
Grellig
Minister

Standaard

de Vexille,mooie reactie ja,daar moet ik Seba ook in bijstaan.

Ik heb kritiek ja op de partijen die momenteel het bestuur van ons "land" uitmaken.En kritiek is altijd zuur om te slikken,dat is voor mij zo en ongetwijfeld ook voor andere mensen.

Maar als me iets in het verkeerde keelgat schiet zal ik het ook terug uitspuwen,natuurlijke reflex die ik niet kan onderdrukken.

Weet je wat me op het moment tegen de borst stuit?Wel,dat onze huidige eerste minister altijd laat uitschijnen dat het zo goed gaat hier terwijl dat niet het geval is.Ik weet niet vanwaar je bent maar hier in Limburg is de werkloosheid gewoon verschrikkelijk,mensen zijn hier maanden op zoek zijn naar een job,en dan moeten ze nog een job aannemen die niet bij hun gemaakte studie's aansluit.
Grondprijzen die hier de pan uitrijzen,de huidige twintigers en dertigers zijn gedoemd om jaar en dag te huren,kunnen niets meer kopen door de invasie van welgegoede Nederlanders die het dubbele betalen voor een lapje grond dan dat wij kunnen.En dan weer Limburgers die massaal de grens overtrekken om in Nederland inkopen te doen omdat de handelaars hier niet kunnen concureren tegen de Nederlandse handelaren.De prijzen verschillen enorm,met name dat het in Nederland veel goedkoper is.Maar deze werkwijze is weer nefast voor de werkgelegenheid hier in Limburg en lopen we een hoop inkomsten mis.En nu wil Verhofstadt de prijzen van levensmiddelen nog verder verhogen,schei toch uit........Maar ja,in een vorige reactie heb ik gelezen dat we dit moeten accepteren,maar ik accepteer dit dus niet.

Ik werk nu 14 jaar en heb al in 4 bedrijven kunnen vertrekken vanwege herstructurering.En de reden daarvoor,hebben mijn exwerkgevers zelf gezegd,dat de belasting op arbeid niet meer te betalen is.En geloof me,eenmaal je jaren in een bedrijf hebt gewerkt en een bepaalde status hebt opgebouwd binnen dat bedrijf doet het pijn om weer te vertrekken.En ik ben niet alleen,dat weet jij net zo goed.

En dan minister Keulen die leuk zegt dat onze westerse wereld nog verder gaat verkleuren,nou,we hebben nog geen werk voor onze "eigen" mensen,laat staan dat we die golf vluchtelingen en immigranten aan het werk kunnen helpen.Pas op hé,iedereen heeft recht op welvaart en een goed leven maar hier is gewoon geen werk meer.

Ach,zo kan ik nog een tijdje doorgaan maar ja,ze hebben blijkbaar liever dat we onze ogen sluiten voor problemen.Maar zo kom je dan wel in een situatie waarin onze kinderen helemaal geen kant meer opkunnen.Al zitten we jaren zonder werk,schulden die we niet meer kunnen afbetalen,geen huis meer kunnen kunnen bouwen en we letterlijk de fiets moeten nemen omdat de autoverzekeringen voor de jeugd niet meer te betalen zijn,we hebben niet te klagen.

Als onze eerste minister nu eens eerlijk vertelde dat we een harde tijd tegemoed gaan,dan zou ik daar veel meer respect voor kunnen opbrengen,maar met schijnheilig te doen schiet je geen meter op.

En het programma van het Vlaams Belang is voor mij persoonlijk een programma dat onze huidige situatie wat kan verbeteren.

Maar ja,geen reden tot klagen.Het gaat beter.Al merk ik er niets van.
Grellig is offline  
Oud 19 februari 2005, 08:03   #131
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Een tikkeltje verouderd toch.
Oud ja,maar wel de waarheid.
Grellig is offline  
Oud 19 februari 2005, 10:48   #132
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Ah, je hebt het over de leeghoofden die zowat elke politieke partij de jongste tijd heeft binnengehaald in een poging tot wat gratuit stemmengewin? Juist, die stijl spreekt me inderdaad helemaal niet aan. Ik herinner me nog levendig het debuut van ene meneer Sterckx bij de VLD toen die begot niet wist te antwoorden op de vraag wat "liberalisme" nou precies betekende.
En 't is er ondertussen nog niet veel op gebeterd.
Maar Sterckx is wel een gedweeë partijslaaf die punktueel zijn onmogelijke opdrachten uitvoert hoe vernederend dit voor die man ook moet zijn.

U gaat het hier niet met mij eens zijn maar dan heb ik liever een partijdiscipline zoals bij het Vlaams Belang.

Citaat:
Maar net hetzelfde is van toepassing op menig VB mandataris en -coryfee. Alleen zit het VB in een luxe positie dankzij het cordon én dankzij de strenge partijdiscipline die ervoor zorgt dat de échte leeghoofden quasi nooit en public hun bek mogen opendoen.
Inderdaad!

Citaat:
Eén van de redenen trouwens waarom ik vierkant tegen de mediaboycot tegen het VB ben. (een andere reden is dat ik die boycot hypocriet en ondemocratisch vind)
Dan zijn we het over die afschaffing, zij het wegens opponente redenen, volledig eens.

Citaat:
Je mag ervan uitgaan dat ik de partijprogramma's van de meest courante partijen in dit land heb gelezen. En dat ik bij verkiezingen als gematigd rechtse kiezer meer en meer op m'n honger ben gebleven. Het klopt dat de ziekte van deze tijd meer dan ooit de particratie is die ons in de onmogelijkheid stelt om snel en kordaat af te rekenen met falende politici.
Weer akkoord.
Daarom ben ik ook een fervent verdediger van BROV.

Citaat:
Neen, dat begrijp je niet goed. Ik ben ontgoocheld omdat het VB geen enkel concreet voorstel weet te formuleren in een 12 pagina's tellende krant die volledig gewijd is aan de lokale politiek. Geen enkel, Fieseler... Ik kan aannemen dat je e.e.a. aanklaagt, aan de kaak stelt; maar dan zeg je er liefst wel bij wat je zelf dan anders zou aanpakken en hoe je dat zou doen.
Tja...
A/ Ik ken niets van lokale politiek en zeker niet van lokale politiek van een andere lokatie dan de mijne
B/ Waarom op je honger bijven zitten en het eens een keertje vragen aan een lokale mandataris van het VB?
Leg in het laatste geval wel de nodige intellectuele eerlijkheid aan de dag en vergelijk dan de uitleg van het VB met de uitleg van de vigerende meerderheidsmandataris.

Citaat:
Het VB heeft mij persoonlijk als kiezer / burger in het geheel niet aangesproken. Enkel geprobeerd om in te spelen op een al dan niet latente ontevredenheid op één of ander vlak. En geef toe, ontevreden zijn we allemaal wel eens in min of meerdere mate; eigenlijk is dat inherent aan politiek, beleid, bestuur, autoriteit...
Oppositie voeren is het blootleggen van de (eventueel lokale) maatschappelijke tekortkomingen om de mensen duidelijk te maken welke pijnpunten op de politieke agenda moeten komen.
Dat doen de sossen, tjeven en liberalen ook in de oppositie... waarom zou het Vlaams Belang dat niet mogen doen?

[size=1]Als ik mezelf van enige demagogie zou mogen bedienen zou ik zelfs durven opmerken dat het Vlaams Belang geen oplossing moet bedenken wegens toch reeds uitgesloten van besluitvorming.[/size]

Citaat:
Ik heb deze calamiteiten absoluut niet "vertikaal geklasseerd"; ze zitten nog vers in mijn geheugen. Verser nog dat in het geheugen van het overgrote merendeel van de publieke opinie... En mijn stemgedrag heeft er ook een belangrijke zwaai door gekregen. Maar niet in de richting van zij die er krampachtig politiek munt uit proberen te slaan.
Dan begrijp ik inderdaad dat jij in het politieke centrum met een probleem zit want de andere partijen buiten het Vlaams Belang zijn volledig inwisselbaar.
Daar zijn ongeveer alle gematigde journalisten en politicologen het over eens.

Gaan wij naar een angelsaksisch tweepartijenstelsel zoals prof Bouckaert opmerkte?

Citaat:
Om je een ander voorbeeldje te geven dat mij sterk heeft aangegrepen: de recuperatiepogingen die ene FDW meende te moeten ondernemen op de moord op Pim Fortuyn vond ik ronduit van een bijzonder laag allooi.
Ik vond persoonlijk dat FDW daar overschot van geljk had en dat hij zeer gematigd was in zijn oproep tot reflexie ivm de oproepen tot haat tav mandatarissen van het Vlaams Belang.
Als je twee jaar na datum de kleine lettertjes leest/interpreteert van de kranten dan zie je dat de doodsbedreigingen aan het adres van mensen als Annemans, Van Hecke en De Winter wel van een heel andere orde zijn dan een beledigend telefoogesprekje naar Bousakla hé.

Nog iets: De VZW's van het Vlaams Blok zijn in België oa veroordeeld voor meningen die Pim wél mocht zeggen in Nederland.
In dat veband vind ik het dan ook op zijn minst nodig om de goegemeente er eens van op de hoogte te brengen dat de wapens die vandaag worden gesmeed om oppositiepartijen te muilkorven morgen tegen de makers van die wetten zouden kunnen worden gebruikt.

Citaat:
Ook die stijl van politiek bedrijven staat in mijn geheugen gegrift. (om het eens met een zinssnede van G. Annemans uit te drukken)

Als ik nu de naieve vermoorde onschuld zou spelen hetgeen de establishmentspers in die zin tot treurens toe heeft gedaan dan zou ik nu moeten zeggen dat U het Vlaams Belang bedreigt.

Mods!!!!!

Citaat:
Mijn messcherpe duiding ? Ik heb altijd volgehouden dat een spreekverbod voor het VB zowat het slechtste is waarmee het establishment kon opkomen. Het VB heeft alle recht om ongezouten z'n mening te spuien en het is aan het establisment om het VB daarin passend en "messcherp" van antwoord te dienen. Zo gaat dat in een democratie. Lafbekken halen immers nooit hun gelijk en delven altijd het onderspit. Of dacht u dat ik hier één of andere partij zat te verdedigen?
Als ik U die indruk heb gegeven dan verontschuldig ik mij hiervoor.

Dat de spelregels van een echte democratie hier duidelijk niet zijn gevolgd, ja zelfs frequent en apert verkracht, daar zijn we het zeker over eens meen ik te mogen besluiten.

Citaat:
Ik vond het een knappe eerste voorzet van Y. Leterme om tenminste te willen praten met het VB tijdens de formatieronde voor de Vlaamse Regering. Een eerste stap die jammergenoeg zeer zuur werd geklasseerd door het VB. Als het hen écht menes was geweest om het cordon te doorbreken, dan hadden ze daar heel anders op gereageerd. Maar me dunkt dat ook de VB-top beseft dat het cordon voor haar meer voordelen dan nadelen heeft opgeleverd. Over cynisme en double-talk gesproken.
A/ Taktisch en strategisch de enige aktie die ze zouden kunnen ondernemen tav iemand die op voorhand tegen hun én in de pers exclameert dat er van regeringsdeelnam geen sprake kan zijn.
B/ Dat ze daar niet echt ongelukkig over waren/zijn denk ik eigenijk ook maar dat neemt niet weg dat ze tot zulk een opstelling werden gedwongen.
C/ Eerst uitroepen dat er over regeringseelname absoluut geen sprake kan zijn maar het Vlaams Belang daarentegen toch voor een gesprek binnen het kader van de regeringsvorming uitnodigen vind ik trouwens een veel cynischere double-talk dan op die uitnodiging ingaan hoor.

Citaat:
In conclusie, Fieseler... Ik ben er ondertussen van overtuigd geraakt dat je mij hoegenaamd politiek niet correct weet te plaatsen. Ik ben geen rabiate anti-VB'er, maar iemand die zich anderzijds niet zomaar laat ringeloren door deze of gene politieke partij die beweert het gelijk aan zijn kant te hebben. De jongste tijd stem ik nog zuiver strategisch (bij gebrek aan een partij waarvan ik het gedachtengoed ten volle kan onderschrijven). En die strategie ontwikkel ik voor mezelf met als enige bekommernis het welzijn van dit morzeltje land... Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn gezin. En uit hetgeen ik zie en lees moet ik concluderen dat zowel naar inhoud als naar stijl het VB niet in dat plaatje past.
Dit is treffend.
Het zijn dezelfde beweegredenen die jij aanhaalt die mij dwingen om voor het Vlaams Belang te stemmen.
Vele mensen vroegen mij vorige keer voor wie ze moesten stemmen: ik heb steeds en steeds hetzelfde geantwoord: "...voor je het stemhokje ingaat denk dan eens eerst ernstig aan uw kinderen en welke toekomst jij hun toewenst..."

Citaat:
En nogmaals, hetgeen ik reeds opmerkte t.a.v. Jan Hyoens, het VB is ronduit meesterlijk in zijn communicatie (chapeau daarvoor) en weet feilloos bepaalde gevoelens te bespelen. Maar niet iedereen laat zich op die manier manipuleren, niet iedereen is blind voor het spelletje dat ook het VB hier speelt.
Zeker weten.
Daartegenover staat toch dat het feit van een intelligente strategie toch ook weer geen tegenargument mag/kan vormen hé?
Oud 26 februari 2005, 00:01   #133
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb kritiek ja op de partijen die momenteel het bestuur van ons "land" uitmaken.En kritiek is altijd zuur om te slikken,dat is voor mij zo en ongetwijfeld ook voor andere mensen.

Maar als me iets in het verkeerde keelgat schiet zal ik het ook terug uitspuwen,natuurlijke reflex die ik niet kan onderdrukken.
Kritiek op het gevoerde beleid is eigen aan elke vorm van beleid, uit welke hoek dat beleid ook gevoerd wordt. Het feit dat je die kritiek mag uiten en vertalen in de steun aan een politieke partij is een verworvenheid van de democratie. Er zijn andere regimes waar dit soort van kritiek hardhandig de kop wordt ingedrukt. Voor mij is het VB dan ook een soort van "barometer van het ongenoegen tegenover de politiek" dat onvermijdelijk altijd leeft in de samenleving. Er zijn er trouwens nog andere geweest: herinner u de "kust nu m'n kloten" -stemmen (excuseer de terminologie) die de lijst ROSSEM destijds binnenrijfde en daarmee ook een aantal zitjes in het federale parlement wist te winnen?

Het VB geeft u de mogelijkheid om uw ongenoegen "uit te spuwen", en op zich vind ik dat een goede zaak. Maar het VB doet ook niet veel meer dan dat; het is een fenomeen dat teert op ongenoegen...

Citaat:
Weet je wat me op het moment tegen de borst stuit?Wel,dat onze huidige eerste minister altijd laat uitschijnen dat het zo goed gaat hier terwijl dat niet het geval is.Ik weet niet vanwaar je bent maar hier in Limburg is de werkloosheid gewoon verschrikkelijk,mensen zijn hier maanden op zoek zijn naar een job,en dan moeten ze nog een job aannemen die niet bij hun gemaakte studie's aansluit.
Grondprijzen die hier de pan uitrijzen,de huidige twintigers en dertigers zijn gedoemd om jaar en dag te huren,kunnen niets meer kopen door de invasie van welgegoede Nederlanders die het dubbele betalen voor een lapje grond dan dat wij kunnen.En dan weer Limburgers die massaal de grens overtrekken om in Nederland inkopen te doen omdat de handelaars hier niet kunnen concureren tegen de Nederlandse handelaren.De prijzen verschillen enorm,met name dat het in Nederland veel goedkoper is.Maar deze werkwijze is weer nefast voor de werkgelegenheid hier in Limburg en lopen we een hoop inkomsten mis.En nu wil Verhofstadt de prijzen van levensmiddelen nog verder verhogen,schei toch uit........Maar ja,in een vorige reactie heb ik gelezen dat we dit moeten accepteren,maar ik accepteer dit dus niet.
De bemerkingen die je maakt, de irritaties met de huidige gang van zaken zou ik zelf nog kunnen aanvullen met talloze andere. Ook ik ben allesbehalve gelukkig met de stijl en de inhoud van het beleid dat vandaag gevoerd wordt. Maar ik volg niet de analyse die het VB maakt van de situatie. Enfin, analyse... ik hoor enkel aanklachten en bevestigingen van al wat mogelijkerwijs misloopt. Ik heb nog maar zeer zelden het VB een analyse "in de diepte" horen maken. En nog veel minder concrete voorstellen horen doen om de situatie zoals jij die hier beschrijft daadwerkelijk te verbeteren. Om het tij écht te doen keren.

Zie je, da's nou het verschil tussen het zeer aanstekelijke "huilconcert van de wolven in het bos" en het aanbrengen van een concrete strategie om effectief iets aan die lamentabele situatie te doen.

Het VB haalt veel stemmen binnen omdat het enkel herhaalt wat "de mensen" aan problemen aanvoelen / ondervinden. En dan is de reactie natuurlijk "zie je wel, die gasten begrijpen ons tenminste..." Maar heb je je ooit al eens afgevraagd wat ze er dan ook precies aan willen doen? 't Is makkelijk hoor, mensen bevestigen in hun ongenoegen...

En daar zit de kapitale fout die het establisment maakt met z'n "kop in het zand" -politiek tegenover het VB. Het onderschatten of zelfs straal ontkennen dat die problematiek reëel is. Als ze die horde al eens zouden nemen, dan zouden ze goed op weg zijn om het VB "lik op stuk" te geven. Maar dat vereist natuurlijk een stuk politieke moed.

Citaat:
Ik werk nu 14 jaar en heb al in 4 bedrijven kunnen vertrekken vanwege herstructurering.En de reden daarvoor,hebben mijn exwerkgevers zelf gezegd,dat de belasting op arbeid niet meer te betalen is.En geloof me,eenmaal je jaren in een bedrijf hebt gewerkt en een bepaalde status hebt opgebouwd binnen dat bedrijf doet het pijn om weer te vertrekken.En ik ben niet alleen,dat weet jij net zo goed.
Dat weet ik zeer zeker. Als je mijn postings een beetje volgt, dan zal je gezien hebben dat ik weinig kansen onbenut laat om juist dat aan de kaak te stellen. Maar opnieuw, wat gaat het VB daaraan concreet veranderen? Toch niet voortdromen over het onafhankelijk Vlaanderen dat zelfs niet door het grootste deel van haar aanhang wordt gewenst? Toch niet blijven verkondigen dat met het stopzetten van de Noord-Zuid transfers alle problemen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen? Geloof jij daarin?

Citaat:
En dan minister Keulen die leuk zegt dat onze westerse wereld nog verder gaat verkleuren,nou,we hebben nog geen werk voor onze "eigen" mensen,laat staan dat we die golf vluchtelingen en immigranten aan het werk kunnen helpen.Pas op hé,iedereen heeft recht op welvaart en een goed leven maar hier is gewoon geen werk meer.
Heb je de indruk dat die vluchtelingen en vreemdelingen jouw job hebben ingepikt? Dat ze jou persoonlijk je broodwinning ontzeggen? Begrijp me niet verkeerd, het vluchtelingenprobleem, de immigratie en de integratieproblematiek zijn zeer zeker acuut, maar om nou een lijnrechte link te maken met de problematiek die je hierboven uiteen zet... Is dat niet wat al te gemakkelijk?

Keulen heeft wel meer van die "overhaaste" uitspraken gedaan; en ik blijf nog bijzonder vriendelijk in m'n beoordeling van het potje dat hij kookt.

Citaat:
Ach,zo kan ik nog een tijdje doorgaan maar ja,ze hebben blijkbaar liever dat we onze ogen sluiten voor problemen.Maar zo kom je dan wel in een situatie waarin onze kinderen helemaal geen kant meer opkunnen.Al zitten we jaren zonder werk,schulden die we niet meer kunnen afbetalen,geen huis meer kunnen kunnen bouwen en we letterlijk de fiets moeten nemen omdat de autoverzekeringen voor de jeugd niet meer te betalen zijn,we hebben niet te klagen.
Natuurlijk kan je nog een tijdje doorgaan. Ik ook. En natuurlijk hebben "ze" liever dat we onze ogen sluiten en geen kritiek hebben. En natuurlijk zijn we bezorgd om de toekomst voor onze kinderen. Maar... enkel aanklagen zonder al te veel in de plaats te stellen lost ook niet veel op.

Citaat:
Als onze eerste minister nu eens eerlijk vertelde dat we een harde tijd tegemoed gaan,dan zou ik daar veel meer respect voor kunnen opbrengen,maar met schijnheilig te doen schiet je geen meter op.
100 % akkoord.

Citaat:
En het programma van het Vlaams Belang is voor mij persoonlijk een programma dat onze huidige situatie wat kan verbeteren.
Eerlijk gezegd Grellig, ik weet ook niet meteen in welk nest ik mijn politieke ei moet leggen. Heb jarenlang oprecht geloofd dat blauw er wel iets aan zou doen, maar op zeer korte tijd is Verhofstadt en C° erin geslaagd om me die overtuiging te ontnemen. Het is huilen met de pet op. Maar voor mij is het al evenzeer huilen met een partij die zich heeft gespecialiseerd in het munt slaan uit "ongenoegen" en "wrevel". Een partij die een programma voorstaat van even verregaande betutteling en regelneverij als de groenen die ik met bijzonder veel genoegen richting compostbak heb zien vertrekken na hun mislukte regeringsdeelname.

Het VB heeft één enorme troef: dankzij het cordon is het nooit genoodzaakt geweest om bestuursverantwoordelijkheid op te nemen. Zo kon (en kan) het als "schipper aan de wal" blijven staan. En die weten het uiteraard altijd beter, want ze lopen niet het risico hun vingers te branden. Je kent ze toch ook he, die "grote voetbaltrainers" die vanuit de tribune het altijd beter weten dan de man op het veld? En dat werkt natuurlijk aanstekelijk, dat doet uitschijnen dat die partij écht anders is dan de anderen. Maar is dat wel zo? Ik ben daar allerminst van overtuigd. De manier waarop de stemmen worden geronseld (zie mijn eerdere posts) zijn daar voor mij een heel goede indicatie voor. Ik heb er nog andere... maar ik wil zeer zeker niet vervallen in het napraten van de blokhaters die ik ook maar een zielige en weinig constructieve bende vind.

Citaat:
Maar ja,geen reden tot klagen.Het gaat beter.Al merk ik er niets van.
Ik moet ook nog het eerste beloofde belastingsvoordeel mijn richting zien uitkomen...
Oud 27 februari 2005, 01:00   #134
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Kritiek op het gevoerde beleid is eigen aan elke vorm van beleid, uit welke hoek dat beleid ook gevoerd wordt. Het feit dat je die kritiek mag uiten en vertalen in de steun aan een politieke partij is een verworvenheid van de democratie. Er zijn andere regimes waar dit soort van kritiek hardhandig de kop wordt ingedrukt. Voor mij is het VB dan ook een soort van "barometer van het ongenoegen tegenover de politiek" dat onvermijdelijk altijd leeft in de samenleving. Er zijn er trouwens nog andere geweest: herinner u de "kust nu m'n kloten" -stemmen (excuseer de terminologie) die de lijst ROSSEM destijds binnenrijfde en daarmee ook een aantal zitjes in het federale parlement wist te winnen?

Het VB geeft u de mogelijkheid om uw ongenoegen "uit te spuwen", en op zich vind ik dat een goede zaak. Maar het VB doet ook niet veel meer dan dat; het is een fenomeen dat teert op ongenoegen...

De bemerkingen die je maakt, de irritaties met de huidige gang van zaken zou ik zelf nog kunnen aanvullen met talloze andere. Ook ik ben allesbehalve gelukkig met de stijl en de inhoud van het beleid dat vandaag gevoerd wordt. Maar ik volg niet de analyse die het VB maakt van de situatie. Enfin, analyse... ik hoor enkel aanklachten en bevestigingen van al wat mogelijkerwijs misloopt. Ik heb nog maar zeer zelden het VB een analyse "in de diepte" horen maken. En nog veel minder concrete voorstellen horen doen om de situatie zoals jij die hier beschrijft daadwerkelijk te verbeteren. Om het tij écht te doen keren.

Zie je, da's nou het verschil tussen het zeer aanstekelijke "huilconcert van de wolven in het bos" en het aanbrengen van een concrete strategie om effectief iets aan die lamentabele situatie te doen.

Het VB haalt veel stemmen binnen omdat het enkel herhaalt wat "de mensen" aan problemen aanvoelen / ondervinden. En dan is de reactie natuurlijk "zie je wel, die gasten begrijpen ons tenminste..." Maar heb je je ooit al eens afgevraagd wat ze er dan ook precies aan willen doen? 't Is makkelijk hoor, mensen bevestigen in hun ongenoegen...

En daar zit de kapitale fout die het establisment maakt met z'n "kop in het zand" -politiek tegenover het VB. Het onderschatten of zelfs straal ontkennen dat die problematiek reëel is. Als ze die horde al eens zouden nemen, dan zouden ze goed op weg zijn om het VB "lik op stuk" te geven. Maar dat vereist natuurlijk een stuk politieke moed.

Dat weet ik zeer zeker. Als je mijn postings een beetje volgt, dan zal je gezien hebben dat ik weinig kansen onbenut laat om juist dat aan de kaak te stellen. Maar opnieuw, wat gaat het VB daaraan concreet veranderen? Toch niet voortdromen over het onafhankelijk Vlaanderen dat zelfs niet door het grootste deel van haar aanhang wordt gewenst? Toch niet blijven verkondigen dat met het stopzetten van de Noord-Zuid transfers alle problemen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen? Geloof jij daarin?

Heb je de indruk dat die vluchtelingen en vreemdelingen jouw job hebben ingepikt? Dat ze jou persoonlijk je broodwinning ontzeggen? Begrijp me niet verkeerd, het vluchtelingenprobleem, de immigratie en de integratieproblematiek zijn zeer zeker acuut, maar om nou een lijnrechte link te maken met de problematiek die je hierboven uiteen zet... Is dat niet wat al te gemakkelijk?

Keulen heeft wel meer van die "overhaaste" uitspraken gedaan; en ik blijf nog bijzonder vriendelijk in m'n beoordeling van het potje dat hij kookt.

Natuurlijk kan je nog een tijdje doorgaan. Ik ook. En natuurlijk hebben "ze" liever dat we onze ogen sluiten en geen kritiek hebben. En natuurlijk zijn we bezorgd om de toekomst voor onze kinderen. Maar... enkel aanklagen zonder al te veel in de plaats te stellen lost ook niet veel op.

100 % akkoord.

Eerlijk gezegd Grellig, ik weet ook niet meteen in welk nest ik mijn politieke ei moet leggen. Heb jarenlang oprecht geloofd dat blauw er wel iets aan zou doen, maar op zeer korte tijd is Verhofstadt en C° erin geslaagd om me die overtuiging te ontnemen. Het is huilen met de pet op. Maar voor mij is het al evenzeer huilen met een partij die zich heeft gespecialiseerd in het munt slaan uit "ongenoegen" en "wrevel". Een partij die een programma voorstaat van even verregaande betutteling en regelneverij als de groenen die ik met bijzonder veel genoegen richting compostbak heb zien vertrekken na hun mislukte regeringsdeelname.

Het VB heeft één enorme troef: dankzij het cordon is het nooit genoodzaakt geweest om bestuursverantwoordelijkheid op te nemen. Zo kon (en kan) het als "schipper aan de wal" blijven staan. En die weten het uiteraard altijd beter, want ze lopen niet het risico hun vingers te branden. Je kent ze toch ook he, die "grote voetbaltrainers" die vanuit de tribune het altijd beter weten dan de man op het veld? En dat werkt natuurlijk aanstekelijk, dat doet uitschijnen dat die partij écht anders is dan de anderen. Maar is dat wel zo? Ik ben daar allerminst van overtuigd. De manier waarop de stemmen worden geronseld (zie mijn eerdere posts) zijn daar voor mij een heel goede indicatie voor. Ik heb er nog andere... maar ik wil zeer zeker niet vervallen in het napraten van de blokhaters die ik ook maar een zielige en weinig constructieve bende vind.

Ik moet ook nog het eerste beloofde belastingsvoordeel mijn richting zien uitkomen...
Bedankt voor je reactie,
ik merk op uit je betoog dat je u persoonlijk telkens richt op wat het VB aan die problemen kan doen.
Daar heb je gelijk in,alleen,we weten het niet!Ze moeten gewoon het VB kans geven om mee te regeren.Ze hebben bepaalde sterke punten waar ik(persoonlijk) van denk dat ze kunnen bijdragen aan een betere welvaart:

onafhankelijk vlaanderen

immigratiestop

zeer streng drugsbeleid,aangezien ik vele werknemers de dieperik in heb zien gaan door die rotzooi

streng justitiebeleid,want geef toe,dit is een luxeparadijs hier

Europa is belangrijk,maar niet HET belangrijkste,want geef toe,als je weet dat Louis Michel 17.000euro per maand opstrijkt voor zen postje bij Europa,sorry,maar dat vind ik een beetje met de haar getrokken.Ze mogen wat verdienen maar de kerk moet wel in het midden blijven!

Een beetje zuiniger omspringen met ontwikkelingshulp

En misschien het verwijderen van de monarchie,waar ik zowiezo een hekel aan heb,is niet meer van deze tijd

En misschien dat VB bereid is om rechtse strijd te voeren met Nederland

Dat zijn zowat de sterkste punten die ik me kan voorhalen op het moment.En ook nog dat het VB kopstukken heeft die geen blad voor de mond nemen en zeer goed zijn in hun debatten en congressen,en daar hou ik van.
Ik ben echt tegen het zachter zachter beleid van de SP-A,het is hier al zo zacht als boter maar het tij moet keren!

En al deze punten kunnen bijdragen aan het verlagen van de belasting op arbeid,wat op het moment het grootste probleem is in ons land.

Laatst gewijzigd door Grellig : 27 februari 2005 om 01:14.
Grellig is offline  
Oud 27 februari 2005, 22:40   #135
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je reactie,
ik merk op uit je betoog dat je u persoonlijk telkens richt op wat het VB aan die problemen kan doen.
Daar heb je gelijk in,alleen,we weten het niet!Ze moeten gewoon het VB kans geven om mee te regeren.Ze hebben bepaalde sterke punten waar ik(persoonlijk) van denk dat ze kunnen bijdragen aan een betere welvaart:

onafhankelijk vlaanderen

immigratiestop

zeer streng drugsbeleid,aangezien ik vele werknemers de dieperik in heb zien gaan door die rotzooi

streng justitiebeleid,want geef toe,dit is een luxeparadijs hier

Europa is belangrijk,maar niet HET belangrijkste,want geef toe,als je weet dat Louis Michel 17.000euro per maand opstrijkt voor zen postje bij Europa,sorry,maar dat vind ik een beetje met de haar getrokken.Ze mogen wat verdienen maar de kerk moet wel in het midden blijven!

Een beetje zuiniger omspringen met ontwikkelingshulp

En misschien het verwijderen van de monarchie,waar ik zowiezo een hekel aan heb,is niet meer van deze tijd

En misschien dat VB bereid is om rechtse strijd te voeren met Nederland

Dat zijn zowat de sterkste punten die ik me kan voorhalen op het moment.En ook nog dat het VB kopstukken heeft die geen blad voor de mond nemen en zeer goed zijn in hun debatten en congressen,en daar hou ik van.
Ik ben echt tegen het zachter zachter beleid van de SP-A,het is hier al zo zacht als boter maar het tij moet keren!

En al deze punten kunnen bijdragen aan het verlagen van de belasting op arbeid,wat op het moment het grootste probleem is in ons land.
Kijk eens Grellig... Meer dan wat ook is het VB een "fenomeen"; het is een uitlaatklep geworden voor iedereen die om welke reden dan ook een eitje meent te pellen te hebben met het politieke establishment. En dat zijn zeer veel mensen. Reken mezelf ook maar bij diegenen die met lede ogen aanzien hoe van paars-groen naar paars geknoeid en gekleuterd wordt. Vooral ook hoe er gelogen en verzwegen wordt hoe de vork aan de steel zit.

In je vorige repliek heb je de essentie van dat ongenoegen treffend samengevat toen je stelde dat de mensen behoefte hebben aan eerlijkheid en niet door een bende machtsgeile arrogante politici willen belogen worden. D�*�*r wringt het schoentje, en zolang daar niks aan gedaan wordt zal het VB z'n positie handhaven of zelfs nog versterken.

Je stem geven aan het VB is alleszins een manier om je ongenoegen te laten tellen in de verkiezingsuitslag. Het maakt het handhaven van een bepaald beleid er niet gemakkelijker op. Maar ik ben niet zo zeker of dat de gevestigde waarden écht pijn doet; sommigen komt het wellicht niet slecht uit dat ze door een sterk VB onvermijdelijk zijn geworden in de vorming van bestuursmeerderheden.

Wat de standpunten van het VB betreft; de programmapunten die je aangeeft... Wel, dat leeft bij elke min of meer rechts-georiënteerde kiezer. Sinds de gerechtelijke vervolgingen is bij het VB het scherp van de snee wat de onverbloemde stellingnames betreft. Het separatisme is trouwens een punt waar zeker niet de meerderheid van het electoraat op af komt; er bestaat geen veralgemeende vraag naar onafhankelijkheid bij de Vlamingen. Wél dat er orde op zaken gesteld wordt, maar da's heel andere koffie. Ik had veel liever dat het VB voluit z'n ding mocht verkondigen; op z'n minst weten we dan wat ze écht te vertellen hebben.

Maar maak u liefst geen illusies; blijf kritisch en bekijk de zaken vanop voldoende afstand... Want het VB is en blijft een partij die vooral het ongenoegen van z'n kiezers heel hard nodig heeft; zodra CD&V of VLD de moed zou verzamelen om het VB op z'n eigen terrein aan te pakken en de oorzaken van dat ongenoegen zou erkennen, is het uit met het feest. Er zal dan wel geschreeuwd worden dat die of die partij de partijstandpunten plagieert, maar die standpunten (lees ze maar eens na) zijn verre van uniek en het VB kan er zeker geen copyright op laten gelden.

Maar voorlopig zit het establishment verstard in een "sur place"... VLD heeft schrik om de macht te verliezen op federaal vlak en de CD&V is zeker niet de partij die z'n linkervleugel zal schofferen om de door het VB toegeworpen handschoen op te nemen. Mijn strategie bestaat erin om dan te kiezen voor die partij die het paarse gedrocht daadwerkelijk kan openbreken. Zélfs al vind ik dat niet de meest sympathieke partij. De VLD heeft nood aan een oppositiekuur; aan een uitzuivering van de schijnheiligaards die destijds met mijn stem en steun het eerste paars-groene rampenkabinet hebben op poten gezet. En eens dat is gebeurd, zien we weer verder.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be