Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2005, 14:33   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Kunt u mij dan eens verklaren hoe het komt dat die "slechte" vaak de sociaal zwakkeren zijn? U die beweert dat ze ginds niet en hier wel bepaald worden door papa en mama.
En wat is de oplossing ? Als iemand tot zijn 18de in een sociaal zwakker milieu heeft gezeten kan je niet in 1 2 3 hem promoveren tot een volwaardige student als hij zich zelf er niet 100 % voor wilt inzetten ?

Ginds worden de meesten ook betaald door mammie en pappie, maar dat is te verklaren door het feit dat de gemiddelde amerikaan heel wat kapitaalkrachtiger is als de gemiddelde belg. Degenen die dat niet kunnen, en toch willen studeren hebben de keus, hard werken, zich profileren, en zo voor een scholarship gaan. Hier ben je gewoon gezien en heb je de keus: deeltijds gaan werken tijdens je studie (met alle gevolgen) of je studie uitstellen en eerst een aantal jaartjes meedraaien in een fabriek ofzo. De beurzen van de vlaamse overheid zijn trouwens een lachertje.

Het rechtvaardigste zou zijn dat je iedereen dezelfde kansen gaf, maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Ik heb er ook vaak op gevloekt hoor....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:28   #122
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een marktaandeel van ruim 30% voor de drie Franse publieke zenders vind ik toch niet gering, zeker in vergelijking met de schamele 16% van de Franstalig-Belgische publieke omroep. Maar het is inderdaad geen meerderheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:33   #123
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Kwa kwaliteit is er NIETS aan te merken op het vlaams onderwijs, dat is uitstekend. Ook de kennis en capaciteiten van de leerkrachten/docenten is hoogstaand. Maar het is een verrekt elitaire aangelegenheid. Als je verder wilt studeren in Vlaanderen, hang je af van je ouders. Kunnen ze het niet betalen, ben je gezien en kan je deeltijds gaan werken. Dit is geen lachtertje, en voor bepaalde studies werkelijk onmogelijk om bol te werken.

In Nederland heb je Stufi, en de mogelijkheid om heel goedkoop en onder gunstige voorwaarden te lenen. Met beiden kan je in princiepe goed rondkomen als student. Ik zou graag ook een dergelijk systeem zien in vlaanderen. Als ik hier zou willen lenen ben ik 8-9 % rente aan het betalen....
Vergeleken met Vlaanderen mag het dan weliswaar vrij redelijk lijken, maar met alleen studiefinanciering (momenteel per maand 75,70 euro voor thuiswonende en 233,08 euro voor uitwonende studenten) kun je toch echt niet rondkomen hoor. Je zult daarnaast ook moeten lenen en/of je ouders om een bijdrage moeten vragen en/of moeten werken.
Oud 30 april 2005, 17:40   #124
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is de oplossing ? Als iemand tot zijn 18de in een sociaal zwakker milieu heeft gezeten kan je niet in 1 2 3 hem promoveren tot een volwaardige student als hij zich zelf er niet 100 % voor wilt inzetten ?
U schijnt het maar normaal te vinden dat armere mensen zich niet "100% ingezet hebben", lees: uit de boot vallen.

Citaat:
Ginds worden de meesten ook betaald door mammie en pappie, maar dat is te verklaren door het feit dat de gemiddelde amerikaan heel wat kapitaalkrachtiger is als de gemiddelde belg.
U weet net als ik dat er in Amerika een grote spreiding is van de rijkdom, nog meer dan in Vlaanderen en Wallonië. Er zijn ginds mensen die veel rijker zijn dan hier, maar er zijn veel mensen die armer zijn dan hier.

Citaat:
Degenen die dat niet kunnen, en toch willen studeren hebben de keus, hard werken, zich profileren, en zo voor een scholarship gaan.
Terwijl de fils-�*-papa weer geen moeite moeten doen. U schijnt dat normaal te vinden. Nog even en u zou zeggen dat de Vlaamse boerkes indertijd maar Frans moesten leren om zo aan de universiteit te raken!

Citaat:
De beurzen van de vlaamse overheid zijn trouwens een lachertje.
Dit wordt dan ook wel zwaar gecompenseerd door de gelden die je moet betalen. Voor de armeren bedraagt het studiegeld slechts 75 euro per jaar. Hoeveel is dat in Amerika?

Citaat:
Het rechtvaardigste zou zijn dat je iedereen dezelfde kansen gaf, maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Ik heb er ook vaak op gevloekt hoor....
Iemand die aan volksverheffing doet, moet er voor zorgen dat iedereen het optimale geluk kan nastreven in de maatschappij. Uw asociale liberale ingesteldheid kan hierbij niet op tegen een solidaristische visie.
Oud 30 april 2005, 17:53   #125
Dimitri

Standaard

Citaat:

Ginds worden de meesten ook betaald door mammie en pappie, maar dat is te verklaren door het feit dat de gemiddelde amerikaan heel wat kapitaalkrachtiger is als de gemiddelde belg. Degenen die dat niet kunnen, en toch willen studeren hebben de keus, hard werken, zich profileren, en zo voor een scholarship gaan. Hier ben je gewoon gezien en heb je de keus: deeltijds gaan werken tijdens je studie (met alle gevolgen) of je studie uitstellen en eerst een aantal jaartjes meedraaien in een fabriek ofzo. De beurzen van de vlaamse overheid zijn trouwens een lachertje.

Dat laatste is zeker waar en dat is des te meer van toepassing op de VS, waar de ongelijkheid waarschijnlijk het grootst is van alle westerse landen. Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat je de situatie in de VS ophemelt, terwijl het daar voor armeren nauwelijks mogelijk is om dezelfde opleiding te krijgen als de rijkste Amerikanen.
Oud 30 april 2005, 18:50   #126
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat laatste is zeker waar en dat is des te meer van toepassing op de VS, waar de ongelijkheid waarschijnlijk het grootst is van alle westerse landen. Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat je de situatie in de VS ophemelt, terwijl het daar voor armeren nauwelijks mogelijk is om dezelfde opleiding te krijgen als de rijkste Amerikanen.
Waar. Maar onze situatie is ook niet echt rechtvaardig he ? Hier maakt het niet uit of je werkt of niet, of je je inzet of niet, iedereen wordt toch gelijk gesteld.
Oud 30 april 2005, 19:03   #127
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waar. Maar onze situatie is ook niet echt rechtvaardig he ? Hier maakt het niet uit of je werkt of niet, of je je inzet of niet, iedereen wordt toch gelijk gesteld.
Toch niet: je hebt maar vier jaar (of vijf of zes jaar, afhankelijk van de studielengte) recht op studiefinanciering. Als je er langer over doet, zul je dat dus zelf moeten bekostigen. En daar komt binnenkort waarschijnlijk nog een hogere collegebijdrage voor mensen die langer dan zes jaar studeren bovenop.
Oud 30 april 2005, 19:09   #128
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Graag bewijzen...
Oud 30 april 2005, 19:42   #129
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Toch niet: je hebt maar vier jaar (of vijf of zes jaar, afhankelijk van de studielengte) recht op studiefinanciering. Als je er langer over doet, zul je dat dus zelf moeten bekostigen. En daar komt binnenkort waarschijnlijk nog een hogere collegebijdrage voor mensen die langer dan zes jaar studeren bovenop.
Ja ik weet het, heb de oproep tot betogen in Den Haag ook gehad (studeer in nederland)
Oud 2 mei 2005, 00:13   #130
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tavek,

Ik heb op dit ogenblik een nichtje dat op kot zit in Leuven. Haar moeder is alleenstaande zonder diploma, maar ze werkt wél ook al is haar loon aan de erg lage kant. Ze neemt daarbuiten echter ook nog alle jobkes aan waar zelfs de allochtonen hun handen niet aan willen vuilmaken.

Dochterlief heeft een aardig kot, heb ik net gezien toen ik haar een koelkast bezorgde. Zij studeerde altijd al keihard en komt blijkbaar rond met haar studiebeurs. Onder de vakantie is Tanja ook al niet vies van een studentenjob.

Waar een wil is, is een weg zou ik zeggen.
Oud 2 mei 2005, 00:51   #131
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Is dat zo? Graag bewijzen...
Niets of niemand is hier gelijk: kijk naar de miljoenen die managers verdienen en kijk naar wat arbeiders verdienen - niet zeveren hé. En waarom krijgen ze zoveel? Om arbeiders buiten te zetten - en dan maar zagen dat iedereen langer moet werken, maar hoe rapper ze van 55+ af zijn, hoe liever en leve het brugpensioen! Nooit zo'n hypocrisie gezien...

Laatst gewijzigd door Boontjes : 2 mei 2005 om 00:53.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 13:56   #132
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
als er nu eens een uiterst succesvolle splitsing is, is het toch wel onderwijs. het vlaams onderwijs behoort nu tot de beste, als het al niet het beste is, van de wereld. het waalse daarentegen....
1)Als ik het niveau van vele Vlamingen bekijk heb ik wel mijn twijfels over het Vlaamse onderwijs...

2)Alleen al het feit dat 1.2 mil op het VB stemmen. dat getuigd dat er serieus wat mankeerd aan het onderwijs en er nauwelijks aandacht is voor de vorming van kritische mensen maar simpelweg de punten-dictatuur heerst. zwak, heel zwak onderwijs. Niet genoeg punten; buiten ! Veel talenten gaan zo verloren, zo lopen veel mensen die eigenlijk wel veel in hun mars hebben verloren.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 13:59   #133
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Da's dan ook de enige splitsing waarmee u met enige fierheid kan uitpakken. Maar dan nog bewijst dat niet dat België niet tot hetzelfde resultaat zou zijn gekomen. En dan nog, Nederlandstalige leerlingen kennen geen talen meer, zijn niet mondig genoeg en doen niet meer aan sport. Dus zo goed is dat onderwijs nu ook weer niet.
Vlaanderen scoort hoog wat betreft wiskunde onderwijs. Talen daarentegen ...
Vlaanderen kampt trouwens met erg hoge aantallen depresieve kinderen, dus hoe goed voelt het kind zich nog in dit 'beste onderwijs ter wereld.' het onderwijs is er voor een kind vaardigheden bij te brengen maar moet het kind ook helpen opgroeien tot een gelukkig, goed ontwikkeld en kritisch denkende persoon. Daar faalt het Vlaamse onderwijs verschrikkelijk.

Oud 2 mei 2005, 14:01   #134
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Beste Hans, luister wat meer naar het nieuws. Zopas stelde een internationaal onderzoek vast dat het onderwijs in Vlaanderen van het beste is in de wereld!
Alles hangt af van de parameters die gehanteerd werden in het onderzoek. Wat maakt een onderwijs tot een goed onderwijs? Dat is de vraag die je eerst dient te stellen. Veel punten op bepaalde vakken maakt onderwijs daarom nog niet goed.

Oud 2 mei 2005, 14:05   #135
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ook hier blijkt dat de bubbels een chronisch gebrek hebben aan historische kennis.

Vroeger was ons onderwijs unitair: nochtans was de kennis van het Nederlands bij de Walen/Franstaligen bijzonder laag.

Blijkbaar ligt het dus niet aan de structuren, maar wel aan de mentaliteit bij de Franstaligen.
Sukkelaar, kan je echt niet bevatten dat je binnen structuren ook veranderingen kan aanbrengen zonder ze af te breken. Als binnen het unitaire onderwijs oplegt dat men elkaars taal moet leren en leerkrachten tussen de taalgebieden uitwisselt los je de boel op zonder te splitsen. U spreekt bovendien van het onderwijs van decennia geleden. Binnen enkele jaren kan men gaan zeggen , "De Talenkennis van de Vlamingen is echt slecht" (omdat er zoals nu teveel aandacht naar wiskunde end dergelijke gaat" . daat u dan ook accepteren dat men zegt "Tja, dat komt door hun bekrompen mentaliteit"?

Oud 2 mei 2005, 14:06   #136
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
1)Als ik het niveau van vele Vlamingen bekijk heb ik wel mijn twijfels over het Vlaamse onderwijs...

2)Alleen al het feit dat 1.2 mil op het VB stemmen. dat getuigd dat er serieus wat mankeerd aan het onderwijs en er nauwelijks aandacht is voor de vorming van kritische mensen maar simpelweg de punten-dictatuur heerst. zwak, heel zwak onderwijs. Niet genoeg punten; buiten ! Veel talenten gaan zo verloren, zo lopen veel mensen die eigenlijk wel veel in hun mars hebben verloren.
lees : als de bub aan de macht is zal de schoolgaande jeugd het belgicisme opgedrongen krijgen en als het ware volledig belgisch geindoctrineerd worden.

het teken dat u nog niet eens wil toegeven dat het vlaamse onderwijs uitstekend is bewijst enkel uw kleingeestigheid en bekrompenheid.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 14:07   #137
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen scoort hoog wat betreft wiskunde onderwijs. Talen daarentegen ...
Vlaanderen kampt trouwens met erg hoge aantallen depresieve kinderen, dus hoe goed voelt het kind zich nog in dit 'beste onderwijs ter wereld.' het onderwijs is er voor een kind vaardigheden bij te brengen maar moet het kind ook helpen opgroeien tot een gelukkig, goed ontwikkeld en kritisch denkende persoon. Daar faalt het Vlaamse onderwijs verschrikkelijk.
kunt u mij dan eens een land aanduiden waar er gemiddeld een betere talenkennis is dan in vlaanderen?

in wallonie toch niet zeker
Oud 2 mei 2005, 14:08   #138
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles hangt af van de parameters die gehanteerd werden in het onderzoek. Wat maakt een onderwijs tot een goed onderwijs? Dat is de vraag die je eerst dient te stellen. Veel punten op bepaalde vakken maakt onderwijs daarom nog niet goed.
welke parameters wenst u dan te gebruiken? als je een bepaald onderzoek afschiet moet je dan wel een andere manier van beoordelen voorstellen
Oud 2 mei 2005, 14:10   #139
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sukkelaar, kan je echt niet bevatten dat je binnen structuren ook veranderingen kan aanbrengen zonder ze af te breken. Als binnen het unitaire onderwijs oplegt dat men elkaars taal moet leren en leerkrachten tussen de taalgebieden uitwisselt los je de boel op zonder te splitsen. U spreekt bovendien van het onderwijs van decennia geleden. Binnen enkele jaren kan men gaan zeggen , "De Talenkennis van de Vlamingen is echt slecht" (omdat er zoals nu teveel aandacht naar wiskunde end dergelijke gaat" . daat u dan ook accepteren dat men zegt "Tja, dat komt door hun bekrompen mentaliteit"?
jaja jongen, het is zeker tijd voor uw middagdutje.....

er wordt helemaal niet meer wiskunde gegeven ten koste van het talenonderwijs, ik heb gedurende mijn volledig secundair 5 of meer uren frans gehad en in het hoger secundair 3 uur engels terwijl ik niet eens een talenrichting deed
Oud 2 mei 2005, 14:26   #140
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
jaja jongen, het is zeker tijd voor uw middagdutje.....

er wordt helemaal niet meer wiskunde gegeven ten koste van het talenonderwijs, ik heb gedurende mijn volledig secundair 5 of meer uren frans gehad en in het hoger secundair 3 uur engels terwijl ik niet eens een talenrichting deed
Muys, recent nog werd het aantal uren Wiskunde in de Economie-Talen van 3 naar 4 gebracht. Economie-Talen werd als richting opgedoekt. Ik deed Talen en maakte mee hoe men aan Wiskunde, toen een 3-uurs vak, evenveel belang hechtte als aan Nederlands, toen een 5 uurs vak. Een tekort op wiskunde, wat eigenlijk op het puntentotaal niet zo zwaar doorwoog als een tekort op Nederlands werd even zwaar beoordeeld. Au contraire, ik heb veel mensen een wiskunde herexamen weten krijgen omdat ze een buis hadden dan dat er waren die een herexamen Nederlands kregen als ze daar een buis voor hadden.
Bovendien staaft men de stelling dat het Vlaamse onderwijs zo goed is en zijn leerlingen zo pienter door te wijzen op de resultaten voor Wiskunde en aangelangende.

Zwak Muys, heel zwak.Net gewekt uit je middagdutje?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be