![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ach Yanneman, had ons land Brabant geheten in plaats van Vlaanderen, je was er evenzeer tegen geweest. Doe niet hypocriet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Europees Commissaris
|
![]() Het punt dat ik wilde maken is gewoon dat men tegenwoordig de geschiedenis
als een verhaal van "volksopstanden" en "taaltoestanden" ziet, terwijl men nog eens niet zo heel veel verder moet teruggaan om een heel andere historische opvatting te zien nl. een aangelegenheid van vorsten die elkaar door middel van huurlingen bestookten om de daarna door hen veroverde gebieden hun godsdienstige overtuiging op te leggen... Dit deels een interpretatie zijnde, blijft het toch een feit dat vele Nederlandse Steden door de Hollanders en Oranjes met geweld werden veroverd en tot het Protestantisme bekeerd, het gevoel van een "Nederlandse Identiteit" kwam later na de voltooide staatsvorming... Idem dito voor de "Vlaamse Identiteit " of "Belgische Identiteit" Dat er een "Vlaamse Identiteit" tijdens of kort na de scessie van 1830 zou onderkrukt zijn is klinklare nonsens;; Voor zover er bewust Vlaamssprekenden waren die enig politiek interesse hadden waren die destijds door hun pastoors wel overtuigd dat die Protestantse Ollanders weg moesten...; De grote "Vlaamse Republikein" Potter uit Brugge was overigens Franstalig... Oorspronkelijk wilde de Vlaamse Intelligentia die er in latere jaren ontstond en anti-frans was zelfs het duits als "Kultursprache" invoeren...
![]() |
#124 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yann wie is da manneke op uw avatar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De allereerste Kruistocht was die van 1096-1099, dus 66 jaar voor het ontstaan van de Vlaamse vod (1162). En lees nu maar zeer aandachtig: De eerste kruistocht werd geleid door de Franken (waaronder heel veel Vlamingen) van Godfried van Bouillon. Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#128 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
we kunnen kinderen uit kansarme gezinnen misschien vanaf nu preventief opsluiten, zij hebben immers een veel grotere kans om in de criminaliteit te belanden dit slaat werkelijk alles, schaamt u zich eigenlijk niet?
![]() |
![]() |
#130 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Fransen waren behoorlijk zenuwachtig, en in de chaos die er heerste moest men op korte tijd beslissingen nemen. En waarom zou ik mij daarvoor moeten verantwoorden?
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U hoeft zich niet te verantwoorden voor overjaarse feiten, u hoeft zich enkel te verantwoorden voor geschiedvervalsing.
![]() |
![]() |
#133 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval had Belgische staat een daad gesteld die niet te verzoenen was met haar rol tegenover de burgers: ze leverde immers landgenoten aan de willekeur over van een ander land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 6 juni 2005 om 16:42. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U verwart met iets van later, nl. de Alduitse Beweging die ook in Vlaanderen wortel heeft geschoten. Die beweging had niet als doel het Hoogduits in te voeren, maar poneerde wel de stelling dat het Platduits alsook het Nederduits (lees: de toenmalige naam voor het Nederlands) een en dezelfde taal was met een aantal schakeringen. Men wou NIET overgaan tot een uniformisering of standardisering van beide talen tot een enkele. Er werd hoogstens gedacht aan een eenvormige spelling voor deze beide "idiomen" van wat zij als een en dezelfde taal beschouwden. In Vlaanderen is die beweging vrijwel in de totale vergetelheid geraakt; in Duitsland niet. Dat komt omdat er daar een grote dichter, Groth, een hele reeks gedichten (in het Platduits) heeft nagelaten die tot op de dag van vandaag voorgedragen en gezongen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, reeds in een eerder bericht schreef ik (probeer deze keer alinea twee met de nodige aandacht te lezen): Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Overigens, toen de Duitsers tengevolge van hun economische toestand de schadevergoedingen niet meer konden betalen, vonden België en Frankrijk er niet beter op om het Ruhrgebied te bezetten in een - tevergeefse - poging Duitsland tot betaling te dwingen. Wat is nu net het verschil met Vlaanderen dat delen van Brabant probeert in te palmen? (Ik weet zeker dat je er een hoogst originele draai aan zult weten te geven...)[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 6 juni 2005 om 17:20. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. dat is dus helemaal geen criterium om een staat te aanvaarden of niet. U weet wel heel weinig over de geschiedenis van de territoriale ontwikkeling van het graafschap Vlaanderen als u dat vorstendom geografisch bepaalt tot min of meer de grenzen van de huidige provincie Oost-Vlaanderen. Uw onwetendheid moet wel totaal zijn. Hier een kaartje van de territoriale ontwikkelingen van de 9e eeuw tot de 14e eeuw. Hopelijk leert u iets bij: ![]() |
|
![]() |
![]() |