![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Kunt u zich neerleggen bij de Verenigde Nederlanden? | |||
Ja, makkelijk |
![]() ![]() ![]() |
56 | 65,88% |
Ja, maar enkel om erger te voorkomen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 14,12% |
Nee, dit gaat absoluut te ver!!! |
![]() ![]() ![]() |
17 | 20,00% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Intussen is Tacitus weer van pure frustratie en onmacht...
in de slaap der 'rechtvaardigen' gesukkeld. ![]()
![]() |
#122 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als rasechte Hollander zie ik een "Belgische confederatie" binnen de Europese Unie wel zitten, alleen vrees ik dat de gedachte in Nederland niet zo leeft. Eigenlijk vinden de Nederlanders de bestaande verhoudingen wel best, voelen waarschijnlijk minder noodzaak de eigen taal en cultuur te beschermen en te verzekeren.
Het voordeel van een Federatie der Verenigde Nederlanden (UN-United Netherlands in het Engels misschien?) is -hopelijk- een gelijktrekking van de huizenmarkt en belastingen, zodat die poepsjieke hollanders de Vlamingen met hun luidruchtige aanwezigheid niet hoeven te belasten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En een dringende verbetering van de Hollandse keuken, want momenteel is het rampzalig
![]()
![]() |
#124 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Daar heb je een goed punt. Hoewel ik de echte bami goreng met seroendeng en kroepoek wel een beetje mis in Belgie....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Leve de Benelux-federatie met als deelstaten de Nederlandse en Belgische provincies, het Groothertogdom Luxemburg, Duitstalig België, en Brussel! Grote bedrijven en muziekfestivals hebben dit allang begrepen, en organizeren zich op Benelux-nivo. Ook de politiek begint te volgen, want binnen de groter wordende Europese Unie treedt de Benelux steeds meer als een blok op om nog te kunnen meetellen. Zowel België, Nederland, Vlaanderen, en Wallonië worden daardoor overbodig. De nationale Nederlandse en Belgische nivo's worden vervangen door een nog op te richten Benelux-nivo. Dat blijft dus gelijk. En het Vlaamse en Waalse gewestnivo worden vervangen door de reeds bestaande provinciale nivo's. Dat is dus een nivo minder (want de provinciale nivo's bestaan reeds). Het Brusselse gewestnivo, het Duitstalig gemeenschapsnivo, en het Luxemburgs nationaal nivo worden dan allemaal vervangen door een provinciaal nivo. In het huidige België verdwijnen er uiteindelijk twee bestuursnivo': de Belgische gewest- en gemeenschapsnivo's. Een vereenvoudiging dus. In de logika van het fraktaalfederalisme wordt de Europese Unie dan het kontinentale nivo. Dat blijft dus hetzelfde als nu. De Benelux kan je dan staatkundig beschouwen als een soort Zwitserland aan de Noordzee (met als kantons de provincies), die lidstaat is van de Europese Unie. Eventueel kun je om iedereen tevreden te stellen in zo'n Benelux-federatie ook toestaan dat mensen zich organizeren in zelfgekozen gemeenschappen, die niet noodzakelijk aan een bepaald gebied gebonden hoeven te zijn. Dit kunnen gemeenschappen zijn van Europeanen, Beneluxers, Nederlanders, Belgen, "Vlamingen", West-Vlamingen, Limburgers, Luxemburgers, Friezen, enz. Maar het kunnen ook gemeenschappen zijn van katolieken, protestanten, joden, moslims, vrijzinnigen, punkers, skinheads, motorrijders, ngo's, vakbonden, politieke strekkingen, adviesraden, enz. Een soort vzw's dus met een rechtstreeks verkozen parlement en bestuur, waaraan de leden naar Duits en Italiaans model een deel van hun belastingsgeld mogen geven. Net zoals bij verenigingen mag men ook lid zijn van meerdere gemeenschappen, als men er ook maar de plichten van wil dragen en er ook maar voor wil betalen. Een Limburgse vrijzinnige motorrijder kan zich dan aansluiten bij de gemeenschappen van de Limburgers, van de vrijzinnigen, en van de motorrijders. Alle gemeenschappen moeten wel op voet van gelijkheid worden behandeld en moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als deze van een demokratisch verkozen overheid: legitimering via verkiezingen, dezelfde plichten als een overheid tegenover de leden, goed bestuur en goed beheer van de gekregen belastingsgelden, enz.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien kan men het in een herenigd Limburg overwegen om het Limburgs als streektaal en het Duits in plaats van het Nederlands als standaardtaal te nemen (als de bevolking dit tenminste bij referendum zou beslissen)? Dan wordt het Duits in de Benelux meteen een standaardtaal met een groter aantal gebruikers (Limburg, Duitstalig België, Luxemburg). Eventueel kun je de Brusselaars laten kiezen voor Engels als standaardtaal. Dan heb je 4 min of meer gelijke standaardtalen in de Benelux die elkaar min of meer in evenwicht houden: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Welke standaardtaal men ook neemt, het moet een internationale taal zijn die ook de grenzen van de Benelux overstijgt. Elke provincie kiest minstens één zo'n grensoverschrijdende standaardtaal voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, handleidingen en bijsluiters, streekoverschrijdende kommunikatie, enz. Daarnaast krijgen ze ook het recht om de plaatselijke streektaal een streektaalstatuut te geven voor plaatselijke doeleinden zoals straat- en plaatsnamen, plaatselijke rechtbanken en gemeenteraden, enz. Die streektalen kunnen dan bijvoorbeeld Fries, Limburgs, Luxemburgs, West-Vlaams/Zeeuws, Brabants/Antwerps, Waals, Nedersaksisch, enz. zijn. Op Benelux-nivo gebruikt men dan Esperanto als interne federale bestuurstaal, waarmee men bijvoorbeeld in het Benelux-parlement de debatten voert. De Benelux-federatie wordt dan een soort Europese Unie in het klein, waarbij al die kleine volkeren en gemeenschappen hun belangen binnen de Europese Unie beter kunnen verdedigen tegenover grote landen zoals Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Spanje, Italië, enz.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik ben ook voor een Unie van de Lage Landen, die de gehele Benelux omvat. Ik stel dan wel voor het Nederlands als Lingua Franca of standaardtaal te nemen omdat een forse meerderheid deze taal als eerste taal spreekt. De overige talen, het Fries, het Duits, het Moselfrankisch en het Waals kunnen dan als tweede landstaal gehandhaafd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Een Benelux-(con)federatie uitgebouwd als Zwisterland heeft zeer veel kans op slagen, mits de deelgebieden maar voldoende autonoom zijn om het beschreven taalimperialisme tegen te houden. Dat heeft tot gevolg dat de franstaligen in de Rand eens moeten beseffen dat dit Nederlands gebied is, net zoals de Vlamingen in Edingen en Moeskroen dit zonder verpinken gedaan hebben. En terecht... Maar zoveel autonomie als in Zwitserland, dat gaan de Walen nooit toestaan... Jamais...
![]() |
![]() |
#135 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Enne... Esperanto??? Een beetje realisme mag wel he...
![]() |
![]() |
#137 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Esperanto estas bela kaj facila lingvo, sed malmultaj homoj parolas gin.
En ik vrees dat dit niet snel gaat veranderen in de toekomst. Nochtans is dit veel eerlijker omdat de discriminatie door de voorkeur voor native speakers, en hun betere affiniteit met vb het Engels, weggewerkt wordt. Ik ken geen Esperanto, ben wel ooit van plan het te leren, maar ik denk dat het eerder een hebbedingetje zal zijn, waar ik in de praktijk niet veel mee ben. Voorlopig staan Spaans en Arabisch eerder op mijn lijstje met voornemens dan Esperanto.
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |