![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
U vindt Franstaligen geen bedreiging voor Vlaanderen. ![]() Of vindt U het normaal dat er in Vlaamse scholen 30-50 % Franstalige kinderen zitten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
In de jaren '90 had Rode plots weer een Vlaamse meerderheid en een Vlaams bestuur. Daarna is dat weer eens veranderd. De situatie is daar labiel en we moeten ons dus helemaal bij niets "neerleggen", we hebben integendeel alle recht om die in voor ons gunstige zin te beïnvloeden. Overigens moet jij mij maar eens uitleggen waarom een gemeente van gewest of van staat zou moeten veranderen als de taal van haar meerderheid verandert. In jouw logica zou een Elzassische gemeente waar de Duitstaligen 51 pct gaan utmaken, dan maar bij Duitsland aangesloten worden? Dan kan je meteen de hele Oostkantons al aan de oosterbuur afgeven. Wat is dat voor een oubollig taalnationalisme (1 staat, 1 taal) dat jij huldigt? Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
K'vind dat de duitstaligen in Belgie een van de best beschermde minderheiden van de wereld zijn. Het is toch niet het fout van de franstaligen dat "wij" zo slecht Hoogduits spreken. (ok dit is ook een beetje dankzij de Vlamingen, maar toch...)[edit] [size=1]Edit:[/size]
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 18 augustus 2005 om 15:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan me ook wel voorstellen dat door de Franstalige dominantie in België er veel Franse woorden in de spreektaal zijn binnengeslopen. In feite is dat in Vlaanderen niet anders, zodat je mede daardoor (maar vooral door de verschillende tongval) ook in het Nederlands het verschil tussen een Vlaming en een Nederlander bijna altijd wel kunt horen. De nieuwe Duitse spelling heb ik op school al moeten leren en ik vond het eerlijk gezegd vaak een verbetering. Woorden worden nu bijv. consequenter gespeld: altijd een hoofdletter bij zelfstandige naamwoorden (Substantive), altijd een kleine letter bij bijvoeglijke naamwoorden (Adjektive), tenzij het een vast begrip is zoals Erste Hilfe of Neue Testament. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wel een beetje jammer vind, is de afschaffing van de Ringel-S. Nu krijg je soms samengestelde woorden met in het midden drie s'en. Niet zo'n mooi zicht. Dat zal waarschijnlijk wel weer een zaak van wennen en aanpassen zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||||
|
![]() Citaat:
Maar opvallend genoeg blijven er toch taalverschillen bestaan tussen Nederland en Vlaanderen, omdat woorden anders vertaald worden: canesère heeft men in Vlaanderen vertaald als boekentas, terwijl in Nederland het woord schooltas gebruikt wordt. Ook kunnen specifieke termen anders ingevuld worden: slagboom is hier natuurlijk een correcte vertaling van barrière, maar een slagboom bij een overweg wordt in Nederland een "spoorboom" genoemd.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 augustus 2005 om 14:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
De drie klinkers bij samengestelde woorden ziet er inderdaad niet zo mooi uit, maar het is wel consequenter: Schiff en Fahrt wordt Schifffahrt (scheepvaart), Tee en Ei wordt Teeei (thee-ei). Een alternatief is het gebruik van een liggend streepje zoals in het Nederlands: Tee-Ei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Everytime : 20 augustus 2005 om 14:46. |
|||||
![]() |