Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2005, 11:31   #121
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
U bedoelt dus, ze moesten hem omleggen voor de gijzeling begon.

Nee voor hij die pin uit die granaat trok, ...

als een gewapende gangster twee onschuldige mensen bedreigd, moet je als flik nie twijfelen,

knip en gedaan, meer woorden moete daar nie aan vuilmaken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2005, 11:33   #122
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Uitstel wordt meestal door de rechtbanken gegeven en niet door de advocaten gevraagd. Bovendien probeer u eens de mentale foltering voor te stellen van uw zaak die om de haverklap uitgestelt wordt en al die tijd dat je niet weet wanneer en hoelang je in de cel zult moeten gaan zitten.

Ik weet wel wat andere mentale folteringen te verzinnen.
Oud 19 augustus 2005, 11:36   #123
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Waarom zou hij dan een aanvraag hebben ingediend?
Op nen dag (binnen een vijftiental jaren), zal hij toch vrij moeten komen, hoor...

Hopelijk verzinnen ze tegen dan een reden dat die nietsnut nog wat langer mag zitten.

in 't zothuis of t gevang maakt niet uit.
Oud 19 augustus 2005, 11:40   #124
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
En voor die diefstal had enkele moorden en verkrachtingen gepleegd zeker, waar je niets over zegt. Ik geloof er niets van.

Als het een recidivist was, is het niet meer als normaal dat ze hem 14 jaar gegeven hebben.

In de states zijn er gevallen die voor de derde keer gepakt worden met een pakske sjieken die voor een paar jaar de doos in draaien.

Je hebt je kans 2 keer verkloot niewaar...
Oud 19 augustus 2005, 11:41   #125
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ter info, wat je vraagt bestaat al (en ik ben ook volledig akkoord met Mambo).

Dit staat in de huidige wet als voorwaarde voor de voorwaardelijke invrijheidstelling:
Met dat verschil natuurlijk, dat wij het niet hadden over voorwaardelijke invrijheidsstelling zoals dat nu gekend is (die zou immers moeten afgeschaft worden), maar als voorwaarde op het einde van je (initieel bepaalde) strafmaat om terug in de maatschappij te mogen (en waar dus ook voordelen aan vastzitten, zie jobcreatie e.d.).

Citaat:
Wel erbij zeggen dat je in een gevangenis veel meer gebonden zijt aan allerlei regels. Er bestaan dus heel veel gevallen van mensen die in de gevangenis zo braafkes zijn als iets, maar eens dat ze buiten komen... (seksuele delinkwenten zijn daar een schoolvoorbeeld van).
Klopt ook wel natuurlijk. Maar als ik me niet vergis zijn vele verkrachters ook nogal gevoelig voor andere fenomenen (kicken op macht e.d.). Pedofielen etc. zouden dan weer, mijns inziens, niet echt in een gevangenissysteem zoals door Mambo beschreven, thuishoren.
Oud 19 augustus 2005, 11:47   #126
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Nynorsk: het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen te "breken". En wat je voorbeeldje betreft: de rechter houdt m.i. voldoende rekening met voorgeschiedenis, motieven, sociale en familiale situatie e.d. om de strafmaat te bepalen. Dus de duurtijd is niet enkel afhankelijk van het criminele feit pur sang.

Wat ik vooral bedoelde met "teveel heil verwachten van sociale werkers", is dat in zo'n systeem de veroordeelde behandelt wordt als de "passieve patiënt": hij kan rustig afwachten tot de sociaal assistent even langskomt en doet dan mooi wat van hem verwacht wordt. Ik zou het eerder willen doen werken langs pro-actieve zijde: de veroordeelde moet zélf aantonen dat hij kan en wil "veranderen", en daarvoor de kansen krijgen om dat te bewerkstelligen.
Oud 19 augustus 2005, 11:56   #127
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Als het een recidivist was, is het niet meer als normaal dat ze hem 14 jaar gegeven hebben.

In de states zijn er gevallen die voor de derde keer gepakt worden met een pakske sjieken die voor een paar jaar de doos in draaien.

Je hebt je kans 2 keer verkloot niewaar...
Daarom dat ik ook niet geloof in die puur revanchistische en zwaar repressieve straffen. Hatred breeds hatred. Hoelang bestaat het repressieve gevangenisstelsel al? En hoeveel is de criminaliteit nu ook al weer gedaald?

Daarom ook het (relatieve) succes van die "heropvoedingskampen" (boot camps) voor jongeren: ge haalt die uit hun sociaal milieu, geeft hen aandacht, maar ook een strenge opvoeding met duidelijke regels, en probeert er iets anders uit te halen of toch meer uit te halen dan wat er tot dan toe inzat. Tenminste, als ook hier weer de juiste "aftercare" wordt aan gekoppeld. En voor de cost-minded onder ons: zo'n boot camp is ook stukken goedkoper dan traditionele rehabilitatieprogramma's

http://www.kci.org/publication/white...h_findings.htm
Oud 19 augustus 2005, 12:02   #128
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Inderdaad, daar sta ik helemaal achter; zo'n boot camp is de perfekte combinatie van preventie en repressie.
napoleondegrote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2005, 12:02   #129
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Met dat verschil natuurlijk, dat wij het niet hadden over voorwaardelijke invrijheidsstelling zoals dat nu gekend is (die zou immers moeten afgeschaft worden), maar als voorwaarde op het einde van je (initieel bepaalde) strafmaat om terug in de maatschappij te mogen (en waar dus ook voordelen aan vastzitten, zie jobcreatie e.d.).
Da's een beetje hetzelfde als het idee van Steve Stevaert toen?

Uw voorstel botst wel met een serieus probleem : ge kunt niemand in de gevangenis houden wanneer die zijn straf is afgelopen. Iemand die tot 10 jaar is veroordeeld, kan je moeilijk pas na (ik zeg maar iets) 12 jaar vrij laten. En 'straffen van onbepaalde duur' zijn niet echt compatibel met het EVRM en met het principe van de 'legaliteit van het strafrecht', zodus.

Bovendien is er in de praktijk (juridisch is iets anders) eigenlijk geen verschil met de voorwaardelijke invrijheidstelling, behalve dat je de beslissing op een ander moment neemt, da's al.

Citaat:
Klopt ook wel natuurlijk. Maar als ik me niet vergis zijn vele verkrachters ook nogal gevoelig voor andere fenomenen (kicken op macht e.d.). Pedofielen etc. zouden dan weer, mijns inziens, niet echt in een gevangenissysteem zoals door Mambo beschreven, thuishoren.
Het si idd zo dat je bij seksuele feiten een hoog risico op recidive hebt. Vraag is : hoe kan je hierop antwoorden binnen de grenzen van onze rechtstaat? Gevangenisstraffen hebben voor die mensen eigenlijk niet veel nut, behalve dat de slachtoffers dan ondertussen veilig zijn...
Oud 19 augustus 2005, 12:04   #130
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik ook niet geloof in die puur revanchistische en zwaar repressieve straffen. Hatred breeds hatred. Hoelang bestaat het repressieve gevangenisstelsel al? En hoeveel is de criminaliteit nu ook al weer gedaald?

Daarom ook het (relatieve) succes van die "heropvoedingskampen" (boot camps) voor jongeren: ge haalt die uit hun sociaal milieu, geeft hen aandacht, maar ook een strenge opvoeding met duidelijke regels, en probeert er iets anders uit te halen of toch meer uit te halen dan wat er tot dan toe inzat. Tenminste, als ook hier weer de juiste "aftercare" wordt aan gekoppeld. En voor de cost-minded onder ons: zo'n boot camp is ook stukken goedkoper dan traditionele rehabilitatieprogramma's

http://www.kci.org/publication/white...h_findings.htm
Met zo'n bootcamp gelijk in de states kweek je gewoon uithouding en karakter aan. Is dat wat een gangster nodig heeft? Dan nog op zulke jonge leeftijd?
Getrainde en geharde criminelen gaan daar van voort komen. Kijk maar binnen een paar jaren als een nieuwe studie er zal geweest zijn met resultaten.
Toch logisch? Ben zelf niet de braafste geweest vroeger en ook van alles meegemaakt. Wie weet met zo'n halve commando opleiding wat ik dan zou gedaan hebben? Zeker niet naar de kerk om te gaan bidden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2005, 12:12   #131
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met zo'n bootcamp gelijk in de states kweek je gewoon uithouding en karakter aan. Is dat wat een gangster nodig heeft? Dan nog op zulke jonge leeftijd?
Getrainde en geharde criminelen gaan daar van voort komen. Kijk maar binnen een paar jaren als een nieuwe studie er zal geweest zijn met resultaten.
Toch logisch? Ben zelf niet de braafste geweest vroeger en ook van alles meegemaakt. Wie weet met zo'n halve commando opleiding wat ik dan zou gedaan hebben? Zeker niet naar de kerk om te gaan bidden.
Met die bootcamps experimenteren kan, denk ik, geen kwaad, maar het is (de link zegt het ook) nog te vroeg om er echte conclusies uit te trekken.

Ik vrees wel dat die kampen enkel nut kunnen/zullen hebben bij jongeren. De 'militaire' discipline binnen de gevangenissen heeft in het verleden niet echt resultaat opgelevert.
Oud 19 augustus 2005, 12:13   #132
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Vermits gewoon gevangenis niet goed zou zijn, volgens u de boot camps ofzo ook niet, wat blijft er dan over? Het huidige beleid van eens over het koppeke aaien en met een geheven vingertje zeggen:'Niet meer doen, hoor'?
Bij doodslag door een jongere spreken van een 'incident de parcours'?
Jonge vandalen 'snotneuzen' noemen en eens een klappeke met de ouders plegen?
En voor de rest zoveel mogelijk excuses, relativeringen en negaties inbouwen in het discours over jeugdcriminaliteit?

Zerotolerantie helpt wel degelijk, kijk maar naar New York.
Maar dat mag hier dan ook weer niet, want 'politiestaat'...
Ge zou bijna gaan denken dat al die broekschijters van politiekers banden hebben met de misdaad, ze worden er precies beter van, want een degelijke aanpak wordt telkens weer tegengehouden, vooral door SPa en Groen!...
Oud 19 augustus 2005, 12:15   #133
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Nynorsk: het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen te "breken". En wat je voorbeeldje betreft: de rechter houdt m.i. voldoende rekening met voorgeschiedenis, motieven, sociale en familiale situatie e.d. om de strafmaat te bepalen. Dus de duurtijd is niet enkel afhankelijk van het criminele feit pur sang.

Wat ik vooral bedoelde met "teveel heil verwachten van sociale werkers", is dat in zo'n systeem de veroordeelde behandelt wordt als de "passieve patiënt": hij kan rustig afwachten tot de sociaal assistent even langskomt en doet dan mooi wat van hem verwacht wordt. Ik zou het eerder willen doen werken langs pro-actieve zijde: de veroordeelde moet zélf aantonen dat hij kan en wil "veranderen", en daarvoor de kansen krijgen om dat te bewerkstelligen.
Destijds heb ik ook eens bij de rechter mogen komen, die deed af en toe een dutje omdat hij zo zat als een kanon was. De advocaten begonnen dan stilletjes verder te pleiten om hem niet wakker te maken. Een mens zou al eens ontgrieft kunnen geraken nietwaar?
Daar zie, de 4é kamer "de bloedkamer" in advocatenjargon.
Oud 19 augustus 2005, 12:22   #134
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Citaat:
Destijds heb ik ook eens bij de rechter mogen komen, die deed af en toe een dutje omdat hij zo zat als een kanon was. De advocaten begonnen dan stilletjes verder te pleiten om hem niet wakker te maken. Een mens zou al eens ontgrieft kunnen geraken nietwaar?
Daar zie, de 4é kamer "de bloedkamer" in advocatenjargon.
Amai, ge zult wel bang geweest zijn van diene rechter zeker...
Oud 19 augustus 2005, 12:23   #135
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Vermits gewoon gevangenis niet goed zou zijn, volgens u de boot camps ofzo ook niet, wat blijft er dan over? Het huidige beleid van eens over het koppeke aaien en met een geheven vingertje zeggen:'Niet meer doen, hoor'?
Bij doodslag door een jongere spreken van een 'incident de parcours'?
Jonge vandalen 'snotneuzen' noemen en eens een klappeke met de ouders plegen?
En voor de rest zoveel mogelijk excuses, relativeringen en negaties inbouwen in het discours over jeugdcriminaliteit?

Zerotolerantie helpt wel degelijk, kijk maar naar New York.
Maar dat mag hier dan ook weer niet, want 'politiestaat'...
Ge zou bijna gaan denken dat al die broekschijters van politiekers banden hebben met de misdaad, ze worden er precies beter van, want een degelijke aanpak wordt telkens weer tegengehouden, vooral door SPa en Groen!...
In de states hebben ze een vijs kwijt. Straks binden ze de gedetineerden aan de bommen en smijten ze die op één of ander land dat ook al niet in hun rijtje loopt.
Er is daar tegenwoordig de één achter de ander die ze na 10 of 20 jaar plots moeten vrij laten omdat ze "destijds" verkeerd waren.

Zet eerst de gevallen eens in de goede lijn van veroordelingen. Nu is dat zo 'n beetje; "wat hebt gij gedaan? Oh 4 ramkraken. En hoe lang moet je zitten? 12 maand en gij? 60 maand. Serieus waarom? Voor zonder rijbewijs te rijden (of zoiets)
Kom kom, dat is niet normaal meer zoals het nu in elkander zit.
Neem nu uw proces. Je komt in 1é aanleg en die geeft je bv 12 maand. Je kan in beroep en zij ook natuurlijk. Kom je dan in beroep voor krak hetzelfde en die zegt dan "voila van mij krijg je 5 jaar"
Allee hoe kan je dat nu nog normaal noemen?
Wat is er ondertussen veranderd dat ze zomaar van het één uiterste naar het andere kunnen en mogen gaan?
Oud 19 augustus 2005, 12:25   #136
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Amai, ge zult wel bang geweest zijn van diene rechter zeker...
Mijn gedacht, ik heb het mogen weten ook. De naam bloedkamer was me meteen duidelijk!
Oud 19 augustus 2005, 12:27   #137
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weet ge dat mensen beginnen stinken als ze schrik hebben? Ik heb dat daar echt kunnen rieken! Een hond schijnt dat ook te rieken. Wel ginder riek je de schrik soms!
Oud 19 augustus 2005, 12:28   #138
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Da's een beetje hetzelfde als het idee van Steve Stevaert toen?
Weet ik niet. En ik wil mezelf niet "ontmaskeren" :-p

Citaat:
Uw voorstel botst wel met een serieus probleem : ge kunt niemand in de gevangenis houden wanneer die zijn straf is afgelopen. Iemand die tot 10 jaar is veroordeeld, kan je moeilijk pas na (ik zeg maar iets) 12 jaar vrij laten. En 'straffen van onbepaalde duur' zijn niet echt compatibel met het EVRM en met het principe van de 'legaliteit van het strafrecht', zodus.
Een crimineel feit is een serieus signaal. De straf die een veroordeelde oploopt zou erin moeten bestaan iets te doen met dat signaal. Wanneer een veroordeelde daarna terug in de maatschappij wordt gestuurd, zonder afdoende reden dat dat signaal niet nog eens voorvalt (en de huidige recidivecijfers laten serieus het tegengestelde vermoeden), dan schort er iets aan onze straffen, en dat is nu net mijn hele punt. Bedoeling is dus om de discussie eens open te trekken.

Het aanpassen van wetten e.d. laat ik liever over aan de puntjeszuigers van dienst die ervoor gestudeerd hebben

Citaat:
Bovendien is er in de praktijk (juridisch is iets anders) eigenlijk geen verschil met de voorwaardelijke invrijheidstelling, behalve dat je de beslissing op een ander moment neemt, da's al.
Ik zou niet durven zeggen dat er "in de praktijk" geen verschil is. De voorwaardelijke invrijheidsstelling was (is ?) meer een loterij dan een feit, en zoiets weegt inderdaad zwaar. Met een vastbepaalde strafmaat weet je waar je begint, en waar je eindigt (mits naleving aantal voorwaarden). Ik kan me voorstellen dat voor vele veroordeelden zo'n aanpak beter werkt dan de "onbeslistheid" van het "misschien vrijkomen op 1/3 of zo van de totale duurtijd".

Citaat:
Het si idd zo dat je bij seksuele feiten een hoog risico op recidive hebt. Vraag is : hoe kan je hierop antwoorden binnen de grenzen van onze rechtstaat? Gevangenisstraffen hebben voor die mensen eigenlijk niet veel nut, behalve dat de slachtoffers dan ondertussen veilig zijn...
Daarom ook dat ik het huidige gevangenissysteem ter discussie stel.
Oud 19 augustus 2005, 12:29   #139
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met die bootcamps experimenteren kan, denk ik, geen kwaad, maar het is (de link zegt het ook) nog te vroeg om er echte conclusies uit te trekken.
Inderdaad. En wie niet waagt, niet wint hé

Citaat:
Ik vrees wel dat die kampen enkel nut kunnen/zullen hebben bij jongeren.
Akkoord. En natuurlijk ook niet bij alle jongeren. Automatismen in strafbepaling zijn nooit goed.
Oud 19 augustus 2005, 12:34   #140
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet akkoord. Ten eerste zijn die jonge gangsters niet te vergelijken met hun oudere soortgenoten. Ten tweede gaat het niet alleen om "uithouding en karakter" maar ook om groepsgevoel, eigenbewustzijn en het uitzicht op een ander leven dan in the gutter (combinatie met diploma halen enz. waar je het zelf al over hebt gehad). Lees de commentaar op de link in vorige post eens, als je wil.

Citaat:
Vele van die jonge gasten komen uit gezinnen waar niet naar hen werd omgezien, omdat pa en ma veelal zelf teveel problemen hebben om zich iets van hun kroost aan te trekken. Als je die in een doelgerichte omgeving brengt waar ze wél iets betekenen, waar er wél naar hen wordt omgezien, maar waar ook het belang van regels en zelfdiscipline wordt aangekweekt, dan hoeven dat voor mijn part geen koorzangertjes te worden, maar het zal hen wél een ander licht op hun leven kunnen geven. Ik ben alleszins niet zo pessimistisch daarin als jij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be