![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee voor hij die pin uit die granaat trok, ... als een gewapende gangster twee onschuldige mensen bedreigd, moet je als flik nie twijfelen, knip en gedaan, meer woorden moete daar nie aan vuilmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet wel wat andere mentale folteringen te verzinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk verzinnen ze tegen dan een reden dat die nietsnut nog wat langer mag zitten. in 't zothuis of t gevang maakt niet uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het een recidivist was, is het niet meer als normaal dat ze hem 14 jaar gegeven hebben. In de states zijn er gevallen die voor de derde keer gepakt worden met een pakske sjieken die voor een paar jaar de doos in draaien. Je hebt je kans 2 keer verkloot niewaar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#126 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ Nynorsk: het is dan ook helemaal niet mijn bedoeling om mensen te "breken". En wat je voorbeeldje betreft: de rechter houdt m.i. voldoende rekening met voorgeschiedenis, motieven, sociale en familiale situatie e.d. om de strafmaat te bepalen. Dus de duurtijd is niet enkel afhankelijk van het criminele feit pur sang.
Wat ik vooral bedoelde met "teveel heil verwachten van sociale werkers", is dat in zo'n systeem de veroordeelde behandelt wordt als de "passieve patiënt": hij kan rustig afwachten tot de sociaal assistent even langskomt en doet dan mooi wat van hem verwacht wordt. Ik zou het eerder willen doen werken langs pro-actieve zijde: de veroordeelde moet zélf aantonen dat hij kan en wil "veranderen", en daarvoor de kansen krijgen om dat te bewerkstelligen.
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Daarom ook het (relatieve) succes van die "heropvoedingskampen" (boot camps) voor jongeren: ge haalt die uit hun sociaal milieu, geeft hen aandacht, maar ook een strenge opvoeding met duidelijke regels, en probeert er iets anders uit te halen of toch meer uit te halen dan wat er tot dan toe inzat. Tenminste, als ook hier weer de juiste "aftercare" wordt aan gekoppeld. En voor de cost-minded onder ons: zo'n boot camp is ook stukken goedkoper dan traditionele rehabilitatieprogramma's ![]() http://www.kci.org/publication/white...h_findings.htm
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Inderdaad, daar sta ik helemaal achter; zo'n boot camp is de perfekte combinatie van preventie en repressie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw voorstel botst wel met een serieus probleem : ge kunt niemand in de gevangenis houden wanneer die zijn straf is afgelopen. Iemand die tot 10 jaar is veroordeeld, kan je moeilijk pas na (ik zeg maar iets) 12 jaar vrij laten. En 'straffen van onbepaalde duur' zijn niet echt compatibel met het EVRM en met het principe van de 'legaliteit van het strafrecht', zodus. Bovendien is er in de praktijk (juridisch is iets anders) eigenlijk geen verschil met de voorwaardelijke invrijheidstelling, behalve dat je de beslissing op een ander moment neemt, da's al. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Getrainde en geharde criminelen gaan daar van voort komen. Kijk maar binnen een paar jaren als een nieuwe studie er zal geweest zijn met resultaten. Toch logisch? Ben zelf niet de braafste geweest vroeger en ook van alles meegemaakt. Wie weet met zo'n halve commando opleiding wat ik dan zou gedaan hebben? Zeker niet naar de kerk om te gaan bidden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees wel dat die kampen enkel nut kunnen/zullen hebben bij jongeren. De 'militaire' discipline binnen de gevangenissen heeft in het verleden niet echt resultaat opgelevert.
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij doodslag door een jongere spreken van een 'incident de parcours'? Jonge vandalen 'snotneuzen' noemen en eens een klappeke met de ouders plegen? En voor de rest zoveel mogelijk excuses, relativeringen en negaties inbouwen in het discours over jeugdcriminaliteit? Zerotolerantie helpt wel degelijk, kijk maar naar New York. Maar dat mag hier dan ook weer niet, want 'politiestaat'... Ge zou bijna gaan denken dat al die broekschijters van politiekers banden hebben met de misdaad, ze worden er precies beter van, want een degelijke aanpak wordt telkens weer tegengehouden, vooral door SPa en Groen!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zie, de 4é kamer "de bloedkamer" in advocatenjargon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is daar tegenwoordig de één achter de ander die ze na 10 of 20 jaar plots moeten vrij laten omdat ze "destijds" verkeerd waren. Zet eerst de gevallen eens in de goede lijn van veroordelingen. Nu is dat zo 'n beetje; "wat hebt gij gedaan? Oh 4 ramkraken. En hoe lang moet je zitten? 12 maand en gij? 60 maand. Serieus waarom? Voor zonder rijbewijs te rijden (of zoiets) Kom kom, dat is niet normaal meer zoals het nu in elkander zit. Neem nu uw proces. Je komt in 1é aanleg en die geeft je bv 12 maand. Je kan in beroep en zij ook natuurlijk. Kom je dan in beroep voor krak hetzelfde en die zegt dan "voila van mij krijg je 5 jaar" Allee hoe kan je dat nu nog normaal noemen? Wat is er ondertussen veranderd dat ze zomaar van het één uiterste naar het andere kunnen en mogen gaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet ge dat mensen beginnen stinken als ze schrik hebben? Ik heb dat daar echt kunnen rieken! Een hond schijnt dat ook te rieken. Wel ginder riek je de schrik soms!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het aanpassen van wetten e.d. laat ik liever over aan de puntjeszuigers van dienst die ervoor gestudeerd hebben ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#140 | ||
Eur. Commissievoorzitter