![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het onderwijs staand heb ik nog geen enkele leerling de Nederlandse lessen horen betitelen als "Hollands". "Knuppel", nog nooit van dat woord gehoord? Dat is AN en iedereen begrijpt dat. Ook in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aangezien het AN ontstaan is uit de Nederduitse schrijftaal, die op haar beurt weer ontstaan is uit zowel Hollands als Brabants en Vlaams, zitten er wel degelijk heel wat Brabantse en Vlaamse aspecten in het AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Randstad is natuurlijk een van de gebieden waar het echte dialect zo goed als volledig is verdwenen (alhoewel, de Jordaan...). In de plaats kwam "Randstads", een vermenging van AN met Hollandse eigenheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het AN vanzelf wel het 'verkavelingsvlaams' zal verdringen, zolang men het op school correct onderwijst en men blijft wijzen op fouten. Populair is het Nederlands in Vlaanderen al, als je tenminste de enquête Taalpeil van de Taalunie mag geloven. Citaat:
En nogmaals, bepaalde Vlaamse woorden en uitdrukkingen behoren wel degelijk tot het AN. Woorden die niet onderling verstaanbaar zijn, horen echter niet in het AN thuis. Citaat:
Waarmee ik overigens niet zeg dat Vlaamse woorden verboden zijn. In het dialect of de onderlinge spreektaal kunnen die natuurlijk best gebruikt worden. Alleen in het AN niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook het woord "fiets" is op dit ogenblik in een strijd verwikkeld met het eens zo machtige "velo". Op de speelplaats hoor ik leerlingen vaak over "fietsen" (ww) en "fiets" bezig. Niet meer over "velo" en "met de velo rijden". "Velo" is nog niet verdwenen, maar het gebruik mindert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn wel enkele uitzonderingen. Het sterk van andere stadsdialecten afwijkende Haags lijkt zich bijvoorbeeld erg goed te handhaven, mede doordat het door enkele Bekende Nederlanders (Van Kooten & De Bie, Harry Jekkers, Sjaak Bral, Henk Bres en de strip Haagse Harry) erg bekend en populair is geworden. In Utrecht is er dan weer een autochtone volkswijk (de Sterrenwijk, een wijk met nieuwbouwhuizen vlakbij het centrum) waar het Utrechts erg goed bewaard is gebleven. Behalve in de steden zijn er ook nog enkele dorpen en plattelandgebieden waar het dialect bewaard is gebleven, zoals Katwijk, de Alblasserwaard (twee gereformeerde bolwerken) en West-Friesland. Ook daar staat het echter onder druk van 'vernederlandsing'. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het AN heeft nog veel af te rekenen met het dialect. Ik hoor niemand op de speelplaats zeggen 'mijn boekentas', veeleer 'kabas'. (Dit heeft wel te maken met de ligging nl. maar op een 25km van Brussel. Ik kan me voorstellen dat ze in Bv. Gent wel spreken over een boekentas) De jeugd gebruikt een gruwelijk tussentaaltje, gn (zuiver) AN, noch dialect. 'Hebt gij da program op tv gezien' in plaats van 'Heb jij dat programma gezien op tv' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
De wat oudere gereformeerden hebben vaak een heel correcte uitspraak in het Nederlands, die wel iets verschilt van het Indisch Nederlands maar er ook veel op lijkt. Onder jongeren is er echter veel meer invloed van buitenaf, door de media en het verdwijnen van alle andere zuilen dan de gereformeerde zuil. Hun uitspraak verschilt niet van de rest. Je moet echter toch ook rekening houden met accenten op basis van dialect. In Rotterdam hebben veel gereformeerden gewoon een Rotterdams accent! Ook in de plattelandsgebieden komen die dialecten dus nog veel voor. Maar men zal in de traditionele kerken zeker proberen in de dienst zo correct mogelijk Nederlands te spreken. In de modernere, bijv. in evangelische gemeenten waar opwekking van enthousiasme veel belangrijker is, zul je veel eerder spreektaal horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taal van de PC-spelletjes is een welbepaalde situatietaal. Geen alledaagse omgangstaal. Hoor je computerfanaten onder elkaar, dan hoor je ook meer Engels dan iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Hebt gij" heb ik nog niet gehoord; wel "hebbe gij". Als leraar wijs ik de leerlingen erop dat dit GEEN AN. Niet eenmaal, maar voortdurend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinner me de reportage van enige tijd geleden over koningin Juliana waarin men een aantal oud-kolonialen interviewde. Wat een schitterende taal dat die mensen spraken. Afgemeten, maar met een heerlijke uitspraak. Daarmee vergeleken vind ik het taaltje dat men nu vaak op de Nederlandse tv gebruikt boers gewauwel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
'Velo' is als leenwoord indirect afkomstig van het Frans, aangezien het Brabantse dialekt ook het woord 'velo' bezigt, en dus als tussentaal optreedt. Toegegeven, er zijn nog steeds woorden die van het frans komen, maar dat zijn er steeds minder. Er blijven wel nog verbasteringen over zoals 'd'office' (betekent 'zeker en vast', al dan niet versterkt door een handgebaartje), die frans klinken, maar waarvan enkel God weet waar ze echt vandaag komen. Mede door televisie, internet en computer wordt het frans vergeten door de jeugd. Dit is toch zeker het geval in Vlaams-Brabant, waar trouwens bijna iedereen, zelfs de jeugd, zich irriteert in de dreigende verfransing van hun geboorteplaatsen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||||
|
![]() Citaat:
Ook, voor mij, afschuwelijk klinkende woorden als 'gunder' zijn hier totaal onbekend. 'Kabas' is hier echter volledig normaal.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 11 september 2005 om 14:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk ook dat, net als in het Franse of Engelse taalgebied, variatie op dat vlak moet kunnen, en regionale uitdrukkingen en woorden hun weg moeten vinden naar de standaardtaal. Als dat betekent dat er woorden enkel in België erkent zullen worden zoals in het Franstalig landsgedeelte dan is dat maar zo, het Belgische Nederlands zal zeker nog verstaanbaar genoeg blijven voor Nederlanders, de enige andere optie is algemeen Vlaamse woorden in het AN opnemen. Je kunt Vlaams niet vergelijken met een of ander Nederlands dialect, deze woorden worden in heel nederlandstalig België gebezigd, en net als als in Franstalig Zwiterland, Canada of België bestaat er nu eenmaal een verschil tussen de verschillende landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wordt vervolgd...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2005 om 14:23. |
|||||
![]() |