![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: vrouw aan de haard | |||
NEEN |
![]() ![]() ![]() |
28 | 57,14% |
ja, vast inkomen tussen de 0 en 500€ |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,12% |
ja, vast inkomen tussen 500€ en 1000€ |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,24% |
ja, inkomen volgens gezinstoestand |
![]() ![]() ![]() |
16 | 32,65% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je kan natuurlijk net zo goed beweren dat het ene kind tov het andere kind nu ( dus zonder opvoedersloon ) gediscrimineerd ( dat is nog steeds vanuit het perspectief van het kind te nemen ) wordt op financieel vlak naargelang toevallig de ouders 'kozen' om al of niet beiden te gaan werken tenslotte dienen kinderen gelijk behandeld te worden ![]() je pleit hier 'bijna' voor werkplicht voor beide ouders zodra je koos voor kinderen Laatst gewijzigd door praha : 10 januari 2006 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ben je er trouwens voor of niet? en ik weet te weinig van de tegemoetkomingen voor kinderopvang om me daar over uit te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
mijn allerdiepste excuses hiervoor ik heb de laatste dagen enorme last van migraine en mijn hoofd slaat op hol bij het zien van al die lettertjes. Hopelijk nemen jullie het mij niet kwalijk
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister-President
|
![]() "Vrouw aan de haard" zou eigenlijk moeten klinken "M/V aan de haard"; ik hou niet zo van die starre rolpatroontjes van weleer. Je kan eindeloos filosoferen wie er nou het meest "geschikt" is of het meest "zin heeft" om aan de haard te blijven, maar dat doet niet terzake. Laat de mensen dat voor zichzelf uitmaken.
Maar er is hier zeer zeker een belangrijk probleem wanneer de mogelijkheid om "aan de haard" te blijven door zoveel koppels als iets onbereikbaars wordt gezien. Wellicht tot vervelens toe heb ik het in verschillende antwoorden al aangestipt dat er een gruwelijke evolutie aan de gang is die kinderen miskent in hun absolute basisrecht op een "opvoeding". De enige plaats waar ze die opvoeding kunnen krijgen is immers thuis. Crèches, scholen en opvang allerlei zijn daarvoor niet geschikt; meer nog, het is zelfs expliciet hun taak niet. Een kind met wieg en al (moeten) dumpen in de opvang zie ik zelf als een vorm van mishandeling. En we beginnen daar stilaan de prijs voor te betalen... Of waar dacht je dat die enorme groei in de statistieken van depressies en zelfmoorden bij jongeren plotseling vandaan komt? Waarom moet nu de jeugdbescherming wijken voor het volwassenenstrafrecht? Of -iets onschuldiger- waar danken televisieprogramma's zoals "the supernanny" hun populariteit aan? Het begint meer en meer te leven, zoveel is duidelijk. Maar dan is er natuurlijk het probleem van de sociaal-economische sanctie die men oploopt als "M/V aan de haard". Het gezinsinkomen krijgt plots een forse dreun en het blijkt ook niet mogelijk om zich terug op de arbeidsmarkt in te schakelen na pakweg vijftien jaar "M/V aan de haard" geweest te zijn... Dus moddert de politiek maar verder aan en blijft het gezinsbeleid beperkt tot gehakketak over de modaliteiten en financiering van de zoveelste "opvangmogelijkheid" voor die lastpakken van een kinderen. Een gezinsvriendelijk beleid zou er -misschien paradoxaal genoeg- op neerkomen dat die "opvang" aan de volle, reële kost wordt doorberekend aan de ouders. Zonder belastingsaftrek. Koppel dit aan een verhoogd kindergeld wanneer een ouder (of beiden part-time) zou(den) beslissen om zelf voor de opvang in te staan. Koppel dat voorts ook aan specifieke lastenverlagingen voor werkgevers die bereid zijn om mee te stappen in dat verhaal door het flexibeler toestaan van part-time werk en/of verlofperiodes afgestemd op het ritme van een gezond gezinsleven. En we komen misschien een stuk dichter in de richting van een oplossing voor deze problematiek. Want zoeken naar dergelijke oplossingen zullen we hoe dan ook moeten doen.
![]() |
#126 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
alleen onrechtstreeks ... spreek dan liever over dat de staat dan kinderloze paren zal discrimineren tov ouders met kinderen door geld toe te steken omdat je nu toevallig kinderen hebt hangt er allemaal van af hoe ge dat beziet en over wat voor loon of tegemoetkomingen we hier spreken zuiver gezien als prestatievergoeding voor het opvoeden van kinderen heb je gelijk maar slechts alleen als je dan bij de uit werkende ouders die kinderopvang niet tegemoetkomt Citaat:
wel een discriminatie van het kind op financieel vlak afhankelijk van de toevallige keuze van de ouders ... tenzij die keuze genomen wordt in functie van het financieel plaatje van het kind dan maakt men slechts onderscheid Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
in de manier waarop u schrijft kan ik uitmaken dat u een hele hoop woede in u heeft. Toch echter wil ik u er even op wijzen dat deze woestenij enkel in uw nadeel speelt. Zoals ik al eerder in een ander topic vermelde, hoop ik echt dat je gauw de job zal krijgen die je wenst, maar dan weet jij evengoed als ik dat het onderbetaald is. Tenslotte is dat nu eenmaal de sociale sector. Misschien is het voor mij wat gemakkelijker om dit te aanvaarden omdat men mij dit op voorhand had verwittigd (op school werd ons dit reeds gezegd) Toch met al uw woede die u met u meedraagt zou ik u willen vragen om het woordje wijven niet te gebruiken in algemene zin om de vrouw aan te wijzen. Ik weet dat er echte "wijven" zijn in onze samenleving. Maar niet alle vrouwen zijn zoals u ze omschrijft. Toch nog veel succes in uw zoektocht en je weet het hé, ge moogt hier ook altijd eens komen poetsen. Ik twijfel niet over uw capaciteiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat vrouwen aan de haard en vooral vrouwen met kinderen eigenlijk zouden moeten gestimuleerd worden om die taak op zich te nemen en te houden.
Welk nut cheque's uit te delen (tegen kostprijs) om een onthaal moeder mee te betalen als ze dat zelf tienduizend keer beter zouden kunnen. Geef ze gewoon bv die cheque's zelf voor hun eigen kinderen en laat ze die zelf verzilveren als tegemoetkoming in ruil om niet te werken of niet te stempelen. Zo zijn ze en thuis en vergoed! En het is nog simpel ook. (het is dat simpel zijn dat er allicht teveel aan is alweer) Dus financiele tegemoetkoming via cheque systeem ; x aantal per kind natuurlijk. Voorwaarde; niet gaan werken, niet stempelen, niet steuntrekkend zijn of eendere manier (ziekenkas of zo) en cheque niet inruilbaar. Voordeel extra banen vacant, minder verplaatsingen en kinderen thuis en moeder aan de haard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() IEDEREEN AAN DE HAARD, IK IN HET PARLEMENT
Zou dat geen goede verkiezingsslogan zijn? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
anderszijds kan je inderdaad spreken over een maatschappelijke bijdrage ..voor de volgende generatie (?) maar zie dit eerder vaak als 'drogreden' gehanteerd om kinderkweek aan te moedigen wat ook niet de bedoeling kan zijn dus als we zoiets als opvoedersloon verschaffen dan moet dat maar voor beide soort gezinnen en moet dit behoorlijk beperkt blijven ... het is immers geen volledige dagtaak daar bedenk ik me dan ook bij dat die maatschappelijke taak tevens kan gezien worden als persoonlijke investering die dan nog voor een groot deel gefinancieerd wordt door 't kindergeld ik hoop dat ik je vraag daarmee zowat beantwoord heb.. al heb ik me niet echt pro of contra uitgesproken ps. een antwoord op je vraag als je dat opvoedersloon strikt als opvoedersloon bekijkt... je kan dat veel ruimer bekijken Laatst gewijzigd door praha : 10 januari 2006 om 23:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() neieieieieieieih
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
AHAAAA, de eerste kandidaten voor dwanghuisarrest bieden zich aan ![]() Dat wordt een leuke Zwarte Index om voor te leggen bij de verkiezingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die zijn kinderen naar de opvang brengt kost ook geld aan lonen en infrastructuur om de kinderen op te vangen. Bovendien krijgen moeders die zich in de werkloosheid nestelen om de kinderen op te voeden ook geld. Volgens mij is dat ook discriminatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu heel logisch is dat niet. Men is moeder en moet gemeenschapsgeld aanwenden om een andere "moeder" mee in te schakelen. Ook al is het tijdelijk en beperkt in uren het is en blijft een vreemde voor je kind. Je zou bijna kunnen zeggen, kijk wie werkt kan een cheque kopen en de gemeenschap betaald dan een vervanger voor je en doe jij maar wat je wil ondertussen. Het zou wel leuk zijn...maar niet logisch.
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kleine van 15 jaar zit ook niet meer in de chreche! Laat ons zeggen de eerste 5 �* 6 jaar. Men is dan meestal nog jong genoeg om opnieuw uit te gaan werken.
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
krijg je wel van die gekke toestanden dat bv vrouw uit gaat werken en haar kinderen laat opvangen door iemand met hetzelfde beroep ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 10 januari 2006 om 23:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen krijgt iemand die het spel eerlijk speelt en thuisblijft voor de kinderen niets krijgt en iemand die zogezegd werk zoekt wel geld krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |