Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2006, 19:45   #121
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dan zou het toch juist prettig zijn als ze faciliteiten kregen? Dan hoeven ze tenminste geen Frans meer te spreken!

Ik dacht overigens eerder aan Petite-Eglise-�*-l'Eau-en-Ardenne (of zoiets) dan aan Charleroi. In Charleroi zou je als Nederlander toch niet dood gevonden willen worden denk ik.
Waarom niet... als er 30% Nederlandstalige (Nederlanders of Vlamingen) in Petite-Eglise-en-Ardenne gaan wonen ben ik voor faciliteiten. Hun documenten op Nederlands als ze dat willen, is toch een officiele taal in Belgie.
Of ze geen Frans meer moeten spreken is dan een zaak van de privé sectoor en niet de zaak van de politikers.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 01:01   #122
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht
Citaat:
Zeg, Eddy Wally, ik weet wel een goed aternatief: Koning Willem-Alexander der Verenigde Nederlanden.
stel dat er zoiets komt als de Verenigde Nederlanden, Koning Philip von Saxen Coburg Gotha.

Waarom zouden wij de koning niet leveren?
Gelukkig is m'n guillotine compatibel voor beide vorstenhuizen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 14:29   #123
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Waarom niet... als er 30% Nederlandstalige (Nederlanders of Vlamingen) in Petite-Eglise-en-Ardenne gaan wonen ben ik voor faciliteiten. Hun documenten op Nederlands als ze dat willen, is toch een officiele taal in Belgie.
Of ze geen Frans meer moeten spreken is dan een zaak van de privé sectoor en niet de zaak van de politikers.
Ik denk niet dat ze daar in Petite-Eglise-en-Ardenne op zitten te wachten. Ik vind het trouwens een nogal vreemde logica: omdat elders in België Nederlands een officiële taal is, zou je die in de Ardennen ook op moeten kunnen eisen. Als je dezelfde logica toepast op Europees niveau, zitten we binnen de kortste keren met een grote chaos. Dan zouden de Duitse grensgemeenten langs de Nederlandse grens ook allemaal taalfaciliteiten moeten gaan bieden aan de Nederlanders en krijg je vooral in Midden- en Oost-Europa aan bijna elke grens taalfaciliteiten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 14:51   #124
luc broes

Standaard

Citaat:
De tweetaligheid in de Brusselse hospitalen is al een onoverkomelijk probleem. De honderdduizenden Vlamingen die destijds naar Wallonië gingen om er te werken hebben nooit enige faciliteiten gehad.
De Waalse randgemeenten nabij Brussel weigeren pertinent elke tweetaligheid.
Jij bent mogelijk voor die faciliteiten voor Vlamingen, maar de Frankofonen zijn tegen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:28   #125
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ze daar in Petite-Eglise-en-Ardenne op zitten te wachten. Ik vind het trouwens een nogal vreemde logica: omdat elders in België Nederlands een officiële taal is, zou je die in de Ardennen ook op moeten kunnen eisen. Als je dezelfde logica toepast op Europees niveau, zitten we binnen de kortste keren met een grote chaos. Dan zouden de Duitse grensgemeenten langs de Nederlandse grens ook allemaal taalfaciliteiten moeten gaan bieden aan de Nederlanders en krijg je vooral in Midden- en Oost-Europa aan bijna elke grens taalfaciliteiten.
"Ook moeten kunnen eisen".. neen, alleen de documenten in Nederlands. Als de Nederlandstalige klant in de winkel naast de kleine kerk Frans of Nederlands spreken moet hangt van de business sense van de winkelier af.

In groot Britanie hebben ze ook taalfaciliteiten in Urdu...
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:47   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Ook moeten kunnen eisen".. neen, alleen de documenten in Nederlands. Als de Nederlandstalige klant in de winkel naast de kleine kerk Frans of Nederlands spreken moet hangt van de business sense van de winkelier af.

In groot Britanie hebben ze ook taalfaciliteiten in Urdu...
Eerste alinea: natuurlijk niet, anders ontstaat, zoals Dimitri terecht opmerkt, een enorme wanorde in de EU. Dan moeten taalkundige faciliteiten worden gegeven voor de hele kolonies Duitsers, Nederlands, Vlamingen, Zweden... die bijvoorbeeld in Spanje zijn neergestreken. Dan moet men faciliteiten geven aan de Arabisch- en Turkssprekenden die zowat overal in Europa aan te treffen zijn. Ook natuurlijk aan de Joden, Armeniërs en Grieken die eveneens een Europese diaspora kennen. Waar eindigt uw beginsel? Juist in de totale taalkundige wanorde waarbij zowat iedereen taalfaciliteiten zal gaan eisen. Voordeel: nul komma nul, daar de neiging tot integratie er alleen maar geringer door wordt, waardoor de sociale samenhang van een samenleving in gevaar kan worden gebracht.

Bij mijn weten zijn er geen taalfaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk. Er is het Engels dat de enige taal is van het VK, met daarnaast enkele erkende regionale talen. Bij mijn weten moet een Brit van Pakistaanse afkomst zijn belastingsformulier netjes in het Engels invullen en niet in het Urdu.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 16:50   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U mag hem van mij best voordragen hoor. Doe u best, zou ik zeggen. Maar ik heb zo'n idee dat hij nu al in eigen land niet zo goed ligt.

Een koning van de verenigde nederlanden hoort op zijn minst twee van zijn landstalen te spreken.
En ook begiftigd zijn met een goede portie verstand, wat nu niet onmiddellijk gezegd kan worden van "prince Philippe"...
Oud 4 februari 2006, 17:01   #128
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ook begiftigd zijn met een goede portie verstand, wat nu niet onmiddellijk gezegd kan worden van "prince Philippe"...
och dan is hij vergelijkbaar met die andere Filip... die van het VB...
die kan wel goed blaffen... maar inhoudelijk??????
zoals ze aan de Maaskant zeggen "moelè, moelè, dikke heiup schète, mah meilk gève gèn dreiup..."
Oud 4 februari 2006, 17:19   #129
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
och dan is hij vergelijkbaar met die andere Filip... die van het VB...
die kan wel goed blaffen... maar inhoudelijk??????
FDW heeft veel meer te vertellen dan die andere Philippe;
Of denk je dat de Antwerpenaren zo dom zijn om er 33% van te maken?
Oud 4 februari 2006, 17:22   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
FDW heeft veel meer te vertellen dan die andere Philippe;
Of denk je dat de Antwerpenaren zo dom zijn om er 33% van te maken?
Niet alleen dat, in tegenstelling tot "prince Philippe" is FdW een briljant strateeg in de politiek. Als geen ander weet hij het juiste onderwerp, de juiste slogan en de gepaste toon te zetten dat/die op een welbepaald ogenblik passend is. De man heeft een enorm politiek aanvoelen. En dat kan van de prinselijke naamgenoot absoluut niet worden gezegd: die stapelt blunder op blunder op, vooral door gebrek aan de noodzakelijke ellebogen.
Oud 4 februari 2006, 17:46   #131
luc broes

Standaard

Hij moet toch ook oppassen, hij heeft ook veel tegenstanders. Maar dat is wellicht omdat hij teveel stemmen haalt.
Oud 4 februari 2006, 18:19   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Hij moet toch ook oppassen, hij heeft ook veel tegenstanders. Maar dat is wellicht omdat hij teveel stemmen haalt.
Die FdW is wel een echte "taaie"!
Oud 4 februari 2006, 19:14   #133
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U mag hem van mij best voordragen hoor. Doe u best, zou ik zeggen. Maar ik heb zo'n idee dat hij nu al in eigen land niet zo goed ligt.

Een koning van de verenigde nederlanden hoort op zijn minst twee van zijn landstalen te spreken.
ik heb hem al nederlands en frans horen praten, of kunnen er zoveel vlamingen frans zonder accent praten
Oud 4 februari 2006, 19:17   #134
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
die heet al lang niet meer zo, maar wel phillipe de belgique, prince en hertog nog iets.

un saludo
Phillipe de Belgique als koning der Verenigde Nederlanden leek me nogal absurd vandaar de von saxen coburg gotha
Oud 5 februari 2006, 15:22   #135
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht
ik heb hem al nederlands en frans horen praten, of kunnen er zoveel vlamingen frans zonder accent praten
Laat ik het anders zeggen:
Maxima heeft binnen een jaar nagenoeg accentloos nederlands geleerd en zit in een zeer serieuze commissie die zich verdiept in de integratie van allochtonen. Zij ziet zichzelf als een boegbeeld van geslaagde integratie van allochtonen.;
Willem-Alexander spreekt een aantal talen vloeiend, heeft zijn vliegbrevet gehaald en de friese elfstedentocht geschaatst, was dit weekend aanwezig op de 50-jarige viering van het (katholieke!) bisdom Groningen, zit internationale conferenties voor over watermanagement én weet de daar aanwezige demonstranten tot bedaren te krijgen... zo kan ik doorgaan.

Afgezien van de discussie of een monarchie de juiste keuze is: Áls je een Koning hebt is het goed dat hij zijn werk goed doet, oog heeft voor de diversiteit van zijn volk en boven de partijen staat.

Vergelijk bovenstaande nu eens met de situatie in België....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 16:46   #136
eno2
Banneling

Standaard

@ Mitgard

Ik ben nationalist én sociaal, dus reken me maar tot de Nazi's.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 16:51   #137
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Laat ik het anders zeggen:
Maxima heeft binnen een jaar nagenoeg accentloos nederlands geleerd en zit in een zeer serieuze commissie die zich verdiept in de integratie van allochtonen. Zij ziet zichzelf als een boegbeeld van geslaagde integratie van allochtonen.;
Willem-Alexander spreekt een aantal talen vloeiend, heeft zijn vliegbrevet gehaald en de friese elfstedentocht geschaatst, was dit weekend aanwezig op de 50-jarige viering van het (katholieke!) bisdom Groningen, zit internationale conferenties voor over watermanagement én weet de daar aanwezige demonstranten tot bedaren te krijgen... zo kan ik doorgaan.

Afgezien van de discussie of een monarchie de juiste keuze is: Áls je een Koning hebt is het goed dat hij zijn werk goed doet, oog heeft voor de diversiteit van zijn volk en boven de partijen staat.

Vergelijk bovenstaande nu eens met de situatie in België....
Prins Filip spreekt de drie landstalen, net als Koning Albert II. Ook het Nederlands van Mathilde is erop vooruit gegaan. Prinses Elisabeth, Prins Gabriël en Prins Emmanuel worden in de twee belangrijkste landstalgen opgevoed. Ik zie niet in wat het probleem is.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:26   #138
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Prins Filip spreekt de drie landstalen, net als Koning Albert II. Ook het Nederlands van Mathilde is erop vooruit gegaan. Prinses Elisabeth, Prins Gabriël en Prins Emmanuel worden in de twee belangrijkste landstalen opgevoed. Ik zie niet in wat het probleem is.
Taaie Filip zei bij de geboorte van zijn spruit: " 't is een vrouwtje". Dat is natuurlijk wel Nederlands, maar toch voor verbetering vatbaar.
Mathilde gaat erop vooruit, maar niemand heeft er al iets van gemerkt
Kim 'vergeet' Paola. Die maakt al 40 jaar nog altijd vooruitgang, en dan zijn die onverdraagzame Vlamingen nog niet tevreden.
Oud 8 februari 2006, 17:36   #139
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Prins Filip spreekt de drie landstalen, net als Koning Albert II. Ook het Nederlands van Mathilde is erop vooruit gegaan. Prinses Elisabeth, Prins Gabriël en Prins Emmanuel worden in de twee belangrijkste landstalgen opgevoed. Ik zie niet in wat het probleem is.
Laten we eerlijk zijn, erg vlot is het Nederlands van de leden van het Belgisch koninklijk huis niet. Dat van Albert kan er nog goed mee door, maar dat van Filip is echt bedroevend voor iemand van zijn positie. Als dat de koning van alle Belgen moet worden, mag hij toch weleens wat aan z'n Nederlands gaan doen. Ik ben ook erg benieuwd naar zijn Duits...
Over Mathilde, Paola en Astrid zullen we het maar helemaal niet hebben, de gemiddelde asielzoeker in NL met een inburgeringsdiploma spreekt beter Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:42   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we eerlijk zijn, erg vlot is het Nederlands van de leden van het Belgisch koninklijk huis niet. Dat van Albert kan er nog goed mee door, maar dat van Filip is echt bedroevend voor iemand van zijn positie. Als dat de koning van alle Belgen moet worden, mag hij toch weleens wat aan z'n Nederlands gaan doen. Ik ben ook erg benieuwd naar zijn Duits...
Over Mathilde, Paola en Astrid zullen we het maar helemaal niet hebben, de gemiddelde asielzoeker in NL met een inburgeringsdiploma spreekt beter Nederlands.
En Laurent hoort ook bij het rijtje. Die komt ook niet veel verder dan wat gestuntel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be