Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 01:56   #121
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
als je ervan uitgaat dat iets in vraag stellen dat door iedereen als juist wordt aanzien ( een dogma dus ) perse fout is ook dan is zelfstandig denken onmogelijk.
wat heeft dit in hemelsnaam met dogma's te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 01:59   #122
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
wat heeft dit in hemelsnaam met dogma's te maken?
tja een dogma is iets dat klakkeloos wordt aangenomen zonder dat het in vraag gesteld wordt of kan worden - en de kerk heeft daar geen monopolie op hoor

een voorbeeld daarvan is dat onderwijs altijd positief is
dat is een maatschappelijk dogma
ik zeg niet dat onderwijs altijd negatief is maar ik stel dat dogma dus wel in vraag
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2006 om 02:01.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 02:04   #123
ingenious

Standaard

Citaat:
tja een dogma is iets dat klakkeloos wordt aangenomen zonder dat het in vraag gesteld wordt of kan worden - en de kerk heeft daar geen monopolie op hoor

een voorbeeld daarvan is dat onderwijs altijd positief is
dat is een maatschappelijk dogma
ik zeg niet dat onderwijs altijd negatief is maar ik stel dat dogma dus wel in vraag
je mag het gerust in vraag stellen. maar ik herhaal, iets in vraag stellen is niet hetzelfde als iets afkraken.

en dat ons onderwijs niet perfect is, dat lijkt me duidelijk.

Citaat:
Oud 1 maart 2006, 02:07   #124

Standaard

Citaat:
je mag het gerust in vraag stellen. maar ik herhaal, iets in vraag stellen is niet hetzelfde als iets afkraken.

en dat ons onderwijs niet perfect is, dat lijkt me duidelijk.
wat kraak ik waar dan af ? Heilige huisjes (dogma s dus ) in vraag stellen wordt dikwijls als iets afkraken ervaren.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 1 maart 2006, 02:12   #125
ingenious

Standaard

Citaat:
wat kraak ik waar dan af ? Heilige huisjes (dogma s dus ) in vraag stellen wordt dikwijls als iets afkraken ervaren.
"in feite is onderwijs, pedagogie, begeleiding, anderen iets menen te kunnen leren puur paternalisme he"

Citaat:
Oud 1 maart 2006, 02:14   #126

Standaard

Citaat:
"in feite is onderwijs, pedagogie, begeleiding, anderen iets menen te kunnen leren puur paternalisme he"
ja bij die in vraagstelling daar blijf ik bij - ik zie niet in wat daar afkraken aan is.

zou je me argumenten kunnen geven waarom onderwijs, pedagogie, begeleiding, anderen iets menen te kunnen leren geen paternalisme is ?

PS Paternalisme is ook niet perse altijd over gans de lijn negatief he ( hoewel we er bij vws wel heel gevoelig voor zijn natuurlijk )

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2006 om 02:18.
Oud 1 maart 2006, 02:20   #127
ingenious

Standaard

Citaat:
ja bij die in vraagstelling daar blijf ik bij - ik zie niet in wat daar afkraken aan is.

zou je me argumenten kunnen geven waarom onderwijs, pedagogie, begeleiding, anderen iets menen te kunnen leren geen paternalisme is ?
het is geen vraagstelling, je poneert een stelling. dat is iets anders. duidelijk iets anders.

en die stelling is eigenlijk zelfs te idioot om tegen te argumenteren. onderwijs is het middel bij uitstek om sociale mobiliteit te bevorderen. belangrijk hierbij is dat via begeleiding ook leerlingen/studenten die het iets moeilijker hebben, om veelerlei redenen, ook baat hebben bij onderwijs. pedagogie gaat om heel wat meer dan te menen anderen te vertellen hoe ze moeten leren.

Citaat:
Oud 1 maart 2006, 02:38   #128

Standaard

Citaat:
het is geen vraagstelling, je poneert een stelling. dat is iets anders. duidelijk iets anders.
ik stel iets in vraag door een stelling te poneren idd.

Citaat:
en die stelling is eigenlijk zelfs te idioot om tegen te argumenteren.
en een dergelijk antwoord is het bewijs dat dat ook gelukt is
Citaat:
onderwijs is het middel bij uitstek om sociale mobiliteit te bevorderen.
ook dat is een dogma - komt regelrecht uit de boekjes - en sorry maar dat heb je niet zelf bedacht. In een maatschappij die georganiseerd is zoals de onze is die stelling ook wel correct maar dit is dus normgerelateerd. Ttz doordat mensen die geen geinstitutionaliseerd onderwijs genoten hebben en met succes voleindigd hebben als minderwaardig, onvolledig ( op de arbeidsmarkt bvb ) worden gezien daarom is onderwijs idd het middel bij uitstek om sociale mobiliteit te bevorderen
Citaat:
belangrijk hierbij is dat via begeleiding ook leerlingen/studenten die het iets moeilijker hebben, om veelerlei redenen, ook baat hebben bij onderwijs.
het feit dat er extra leerlingenbegeleiding moet zijn kan ook een indicatie zijn dat niet iedereen zich goed voelt binnen dat institutioneel onderwijs
Citaat:
pedagogie gaat om heel wat meer dan te menen anderen te vertellen hoe ze moeten leren.
een ander woord voor pedagogie is meen ik opvoedkunde. En ik ben het met desiderius eens dat we de opvoeding van onze kinderen veel te veel uitbesteden tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2006 om 02:40.
Oud 1 maart 2006, 02:48   #129

Standaard

ik heb in mijn leven verschillende analfabeten gekend

één daarvan die was ondanks zijn analfabetisme perfect gelukkig en kon ook zeker zelfstandig denken - was zelfs ronduit uitermate intelligent.

de anderen waren ongelukkig omdat ze het erg vonden dat ze overal werden uitgesloten

maar was dus dat analfabetisme de oorzaak van hun ongelukkig zijn of de uitsluiting die er het gevolg van is ?

Waarom MOET iedereen toch perse kunnen lezen en schrijven ? om nu maar meteen een extreem voorbeeld te nemen.

We accepteren alles in onze maatschappij - vreemdelingen, homo s ( en dat is maar goed ook ) maar een analfabeet hola pola he - dat vinden we maar normaal dat die geen job vind - en ja hij MOET zich maar bijscholen

en dat terwijl er genoeg jobs zijn waar je helemaal niet voor hoeft te kunnen lezen en schrijven

PS voor alle duidelijkheid - ik vind wel dat iedereen de kans moet krijgen ( ook op latere leeftijd ) om te leren lezen en schrijven en veel meer dan dat he - maar moet het zo n onoverkomelijke norm zijn perse ?

PS om kinderen op te kunnen voeden ( en dus pedagoog te zijn ) hoef je ook helemaal niet te kunnen lezen en schrijven bvb

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2006 om 02:51.
Oud 1 maart 2006, 03:26   #130
ingenious

Standaard

Citaat:
ik stel iets in vraag door een stelling te poneren idd.

en een dergelijk antwoord is het bewijs dat dat ook gelukt is ook dat is een dogma - komt regelrecht uit de boekjes - en sorry maar dat heb je niet zelf bedacht. In een maatschappij die georganiseerd is zoals de onze is die stelling ook wel correct maar dit is dus normgerelateerd. Ttz doordat mensen die geen geinstitutionaliseerd onderwijs genoten hebben en met succes voleindigd hebben als minderwaardig, onvolledig ( op de arbeidsmarkt bvb ) worden gezien daarom is onderwijs idd het middel bij uitstek om sociale mobiliteit te bevorderen het feit dat er extra leerlingenbegeleiding moet zijn kan ook een indicatie zijn dat niet iedereen zich goed voelt binnen dat institutioneel onderwijs een ander woord voor pedagogie is meen ik opvoedkunde. En ik ben het met desiderius eens dat we de opvoeding van onze kinderen veel te veel uitbesteden tegenwoordig.
dan heb je toch een ander idee van iets in vraag stellen, maar soit.

en nee, sociale mobiliteit heb ik idd niet verzonnen. gelukkig zijn er heel wat mensen hier van overtuigd.

dat onze maatschappij heel veel waarde hecht aan een diploma, terwijl zo'n diploma soms bitter weinig betekend, is idd jammer. het maakt onderwijs echter niet zinloos.

en dat opvoeden een taak is waar vele ouders niet tegen zijn opgewassen klopt. de gemeenschap heeft hier echter ook een verantwoordelijkheid in.

Citaat:
Oud 1 maart 2006, 08:19   #131
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb in mijn leven verschillende analfabeten gekend

één daarvan die was ondanks zijn analfabetisme perfect gelukkig en kon ook zeker zelfstandig denken - was zelfs ronduit uitermate intelligent.

de anderen waren ongelukkig omdat ze het erg vonden dat ze overal werden uitgesloten

maar was dus dat analfabetisme de oorzaak van hun ongelukkig zijn of de uitsluiting die er het gevolg van is ?

Waarom MOET iedereen toch perse kunnen lezen en schrijven ? om nu maar meteen een extreem voorbeeld te nemen.

We accepteren alles in onze maatschappij - vreemdelingen, homo s ( en dat is maar goed ook ) maar een analfabeet hola pola he - dat vinden we maar normaal dat die geen job vind - en ja hij MOET zich maar bijscholen

en dat terwijl er genoeg jobs zijn waar je helemaal niet voor hoeft te kunnen lezen en schrijven

PS voor alle duidelijkheid - ik vind wel dat iedereen de kans moet krijgen ( ook op latere leeftijd ) om te leren lezen en schrijven en veel meer dan dat he - maar moet het zo n onoverkomelijke norm zijn perse ?

PS om kinderen op te kunnen voeden ( en dus pedagoog te zijn ) hoef je ook helemaal niet te kunnen lezen en schrijven bvb
Nu zijn er plotseling genoeg jobs...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 11:41   #132

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Nu zijn er plotseling genoeg jobs...
ja maar analfabeten worden daar niet voor aangenomen hoewel ze dat makkelijk zouden kunnen doen. En dat was natuurlijk het punt hier.

of maw als er bvb 1 kuisvrouw nodig is en er zijn 10 kanditaten waarvan 1 analfabeet dan zal men die als laatste nemen. En zo zijn er ongeveer 50000 jobs voor minstens tien keer zoveel kandidaten
Oud 1 maart 2006, 12:05   #133
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
onderwijs is zeer belangrijk, pedagogen, begeleiders, leerkrachten, .... kunnen geen geld genoeg krijgen.
Wat een mooie slogan, wie zou daar niet voor zijn....
Die pedagogen, daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.
Het zijn dikwijls mensen, die nooit voor de klas gestaan hebben en het beleid bepalen.
Ik herinner mij nog dat ik één van de eersten was, die moderne wiskunde kregen, wel.... 30 jaar later schiet daar niks van over en dat werd ook aangekondigd als dé revolutie door de pedagogen.
Laatst was ik op een discussie met een kabinetard, die schrok dat 18-jarigen niet meer deftig nederlands kunnen schrijven, noch een goede zinsbouw maken.
Ik denk soms dat we binnen afzienbare tijd tot de vaststelling komen dat het onderwijs van pakweg 20-30-40 jaar geleden nog niet zo slecht was en back to basics.
Het eerste wat er moet gebeuren is dat een leerkracht weer baas is in zijn klas en niet de boksbal van leerlingen, hun ouders, inrichtende macht, directie, inspectie,......zodat de leerkracht een soort halfslachtig onderwijs geeft waar zij/hijzelf niet achterstaat.
Voorts nog 2 belangrijke ontwikkelingen:
-zoals ik al zei: 1/3 van de leerkarchtopgeleiden haakt binnen de 5 jaar af na hun start in het onderwijs. Het gaat hier dan nog over jonge mensen in de fleur van hun leven, die het best zouden moeten kunnen omgaan met hun levensgenoten en hun filosofie.
-in het fort van Edegem is een project gestart voor jongeren, die voor het normaal onderwijs total loss zijn. Het is voor de eerste keer een erkenning van de overheden dat er een.... probleem is. Jaren van ontkenning gingen vooraf dat er niks aan de hand was ,dat ge die gasten moest binnenhouden. De euro is blijkbaar gevallen .

Dus wie in het onderwijs wil komen werken is welkom en vergeet niet...je hebt nooit gedaan na je uren, koop alvast een PC , neem een internetaansluiting en ga alvast 5 pakken A4-papier halen (de papierberg, die je moet produceren, is onwaarschijnlijk), zorg ook dat alles maar dan ook alles op papier staat zodat je alles kan bewijzen en je jezelf overal kan verantwoorden.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 12:52   #134
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Belangrijker dan gezondheidszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg enz…..?
minstens even belangrijk.
Het is in het verleden toch al bewezen dat degelijk onderwijs gelijk staat aan langer leven.
Trouwens het onderwijs is de basis e. Als dat er niet is, hoe gaat de jeugd dan in staat zijn later te beheersen. want weet, de jeugd van vandaag zijn de wereldleiders van morgen e. En als je ongeschoolde mensen zulke functies moet toekennen...
Oud 1 maart 2006, 12:55   #135
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Dus wie in het onderwijs wil komen werken is welkom en vergeet niet...je hebt nooit gedaan na je uren, koop alvast een PC , neem een internetaansluiting en ga alvast 5 pakken A4-papier halen (de papierberg, die je moet produceren, is onwaarschijnlijk), zorg ook dat alles maar dan ook alles op papier staat zodat je alles kan bewijzen en je jezelf overal kan verantwoorden.
Ik ben in opleiding. Het is wel wat werk, maar het valt goed mee hoor
Oud 1 maart 2006, 14:57   #136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
wat bedoel je daar mee?
Zolang je je achter de (wetenschappelijk -technische) canon schaart en zijn machtscentrum, ben je veilig. Stel je je te critisch op, dan wordt je snel verwijderd voor ander en beter, en vooral voor flexibeler kandidaten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2006 om 14:58.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 15:24   #137
eno2
Banneling

Standaard

Donquichotte
Citaat:
Hangen de druiven te hoog?

Want dat is de argumentatie van de "looser".
[/quote]
Je weet dat je bij mij niet moet aankomen met dat geleuter over winners
(en losers).

Win some, lose some...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 18:41   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minstens even belangrijk.
Juist, maar ge wilt er meer geld voor, dus minder voor de rest.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 18:51   #139
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist, maar ge wilt er meer geld voor, dus minder voor de rest.
Onderwijs is super belangrijk hoor,maar net zo belangrijk is ouderenzorg,kansarmoede,armoede,samenlevingsproble men,jeugdzorg,kinderopvang,enz.....

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 1 maart 2006 om 18:52.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:07   #140
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zolang je je achter de (wetenschappelijk -technische) canon schaart en zijn machtscentrum, ben je veilig. Stel je je te critisch op, dan wordt je snel verwijderd voor ander en beter, en vooral voor flexibeler kandidaten.
Om je kritisch op te stellen moet je vanzelfsprekend de gebruikte methodiek gebruiken - wetenschappelijke scholing is dus lang niet nutteloos. Het gezegde dat één dwaas meer vragen heeft dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden impliceert eigenlijk dat de daas wijzer is dan de wijzen. Het is altijd nuttig en goed om wetenschappelijk gefundeerde heilige huisjes overhoop te halen - dikwijls komt men dan echter tot de vaststelling dat hetgeen zorgvuldig doordacht is dikwijls juist is..

De aarde is plat ? Niet dus..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be